بلاخره هدف جشنواره فیلم فجر معلوم شد

مدیر کل اداره نظارت و ارزشیابی بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر ایجاد فضایی برای تعامل میان سینماگران و مدیران فرهنگی را یکی از اهداف برگزارکنندگان جشنواره دانست.

علیرضا سجادپور گفت: هدف دولت دهم و بخش فرهنگی ایجاد تعامل و همگرایی میان سینماگران و هنرمندان است و بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر هم در این راستا برگزار می‌شود و هدف من و دوستانم در حوزه‌های مختلف مسئولیتی در جشنواره ایجاد تعامل میان سینماگران و تبدیل جشنواره به جشنی ملی است.

تهیه‌کننده "آخرین ملکه زمین" ادامه داد: مذاکره برای روشن شدن وضعیت نمایش بعضی فیلمها در جشنواره امسال ادامه دارد و نتیجه اتفاقهایی که قرار است بیفتد از طریق روابط عمومی جشنواره اعلام می‌شود. ترجیح می‌دهم درباره هیچ فیلمی به طور مجزا و مستقل صحبت نکنم.

سجادپور گفت: در این جشنواره تلاش کردیم با بالا بردن ظرفیتها قدرت جذب سینماگران را بیشتر کنیم و فضایی فراهم کنیم تا سینماگران طیفهای مختلف که تجربه‌های متنوعی در سینمای ایران داشته‌اند در فضای سالم رقابتی قرار بگیرند. جشنواره بیست و هشتم آئینه‌ای از همدلی سینماگران است.

خبر شگفت انگیز . روزنامه اطلاعات اخطارگفت

معلومه که صف بندی ها دارد شفاف میشود که اطلاعات هم اخطار گرفته است . خبررابخوانید

به گزارش  معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد ، روزنامه های تهران امروز، بهار، توسعه، روزان و جهان اقتصاد به دلیل چاپ پاسخ علی مطهری به آقای رحیم مشائی در شماره 28 دی ماه این روزنامه ها که حاوی تعریض و توهین هایی نسبت به ریاست جمهور است به استناد بند 11 ماده 6 قانون مطبوعات که پخش شایعات و مطالب خلاف واقع و یا تحریف مطالب دیگران را ممنوع می شمارد و نیز مغایرت با بند (ج) از ماده 2 قانون مطبوعات که تلاش برای نفی مرزبندی های کاذب و تفرقه انگیز و قرار ندادن اقشار مختلف جامعه مقابل یکدیگر را رسالت مطبوعات معرفی می کند، تذکر دریافت کردند.

همچنین روزنامه های اطلاعات، اعتماد، اسرار، توسعه، جهان صنعت، روزان، مردم سالاری و بهار به دلیل انتشار مطلبی در شماره مورخ 30 دی ماه خود به نقل از سید محمد خاتمی که در آن شرایط کشور بحرانی توصیف و تلویحا هواداران دولت متهم به وحدت شکنی شده اند به استناد بند 11 ماده 6 و تبصره ماده 3 قانون مطبوعات تذکر گرفتند. تبصره ماده 3 اشعار می دارد: انتقاد سازنده مشروط به دارا بودن منطق و استدلال و پرهیز از توهین، تحقیر و تخریب می باشد.

در این مطالب همچنین تصویری غیرواقعی از شرایط کشور ارائه شده که مغایر با رسالت مطبوعات مندرج در ماده 2 قانون مطبوعات است.

بر اساس این گزارش ، علاوه بر این، روزنامه های بهار، تهران امروز، آرمان روابط عمومی، جمهوری، اسرار، اعتماد، جهان صنعت، جهان اقتصاد، پول، آفرینش و روزان به دلیل چاپ مطالبی به نقل از حسن روحانی در شماره های مورخ 29 دی ماه که به طور تلویحی فضای کشور را امنیتی و فاقد آزادی بیان توصیف کرده و همچنین در این مطالب تصویری غیر واقعی از شرایط اقتصادی کشور ارائه و آماری فاقد پایه کارشناسی عرضه شده است با توجه به بند 11 ماده 6 قانون مطبوعات و به خاطر مغایرت با تبصره ماده 3 قانون مطبوعات تذکر گرفتند.

ضمنا علاوه بر موارد فوق الذکر، روزنامه های توسعه و جهان اقتصاد به دلیل چاپ مطلبی تحت عنوان :"بهتر است آقای مشایی وارد معقولات نشوند" که در قسمتی از این مطلب آمده است: "این یک امر بدیهی است که رئیس جمهور محترم با مناظره های انتخاباتی خود خصوصا مناظره با آقای موسوی زمینه این فتنه را فراهم کرد و عدالت حکم می کند علاوه بر عذرخواهی سران معترضان از مردم ایشان نیز از مردم عذرخواهی نماید..." طبق تبصره های 4 و 7 ماده 9 قانون مطبوعات که مدیر مسئول، مسئول مندرجات نشریه می باشد و همچنین در مطالب غیر واقعی که به ریاست جمهوری نسبت داده شده است مستند به بندهای 8 و 11 ماده 6 قانون مطبوعات از اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی تذکر دریافت کردند.

ممکن است بعضی فیلمها را فقط درجشنواره ببینیم

مدیرکل اداره ارزشیابی گفت  هركدام از فيلم‌هايي كه در جشنواره حضور دارند و پيش از اين به صورت رسمي از سوي روابط عمومي اعلام شده است كه به هر عنوان رفع مشكل شده و پروانه نمايش دريافت كرده‌اند، پروانه نمايش آنها جهت اكران عمومي صادر شده است و ارتباطي به صدور پروانه موقت نمايش آنها در جشنواره فجر ندارد.
علیرضاسجادپور تأكيد كرد: طبيعتا ساير فيلم‌هايي كه در جشنواره فجر حضور دارند، پروانه نمايش موقت دارند و پس از پايان جشنواره جهت صدور پروانه نمايش دائم به تدريج توسط شوراي پروانه نمايش معاونت سينمايي بازبيني خواهند شد و نتايج آن اعلام خواهد شد

انتقاد علی افشار از شب منتقدان

داوري جشن منتقدان و معناي استاندارد!

خبرگزاري فارس: آنچه از ماهيت انجمن و تشكل منتقدان در كشورهاي صاحب «سينماي استاندارد» برمي‌آيد، توجه به فيلم و سينما، بر اساس ديدگاه‌هاي تخصصي و منتقدانه است. چيزي كه داوري جشن سوم منتقدان آن را به شكل كامل به نمايش نمي‌گذارد.


سومين جشن منتقدان و نويسندگان سينمايي ايران برپا شد و به همتي كه سبب برپايي اين گردهمايي يا جشن يا هر عنوان مطلوب‌نظر دوستان انجمن شد، بايد آفرين گفت و آن را ستود چرا كه حداقل كاركرد چنين جشني مي‌تواند زنده كردن نام نقد و منتقد باشد و اين كه مردم و فيلمسازان سينماي ايران بدانند كه هنوز هم منتقد هست و روزنامه‌نگار وجود دارد...
اما آيا سومين جشن منتقدان سينما، به ماهيت نقد و انتقاد نزديك شده است؟ آيا براي ترسيم نقش منتقدان در سينماي ايران بايد به اين تأثيرگذاري حداقلي بسنده كرد؟
وقتي قرار شد انجمن منتقدان به فيلم‌هاي بد هر سال جايزه «زرشك زرين» بدهد و بعد از مدتي، عنوان اين جايزه به «فيلم غيراستاندارد» تغيير يافت و بعد به كلي فراموش شد، از همان روزها مي‌شد نگران زماني بود كه عملكرد و آراي انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران، از تعهد و تخصص و جريان‌سازي دور شود (و احتمالا براي به دست آوردن موقعيت و حمايت دولتي براي برپايي جشن و همايش و انتشار كتاب و ...) روز به روز به رأي مجامع رسمي سينمايي كشور شبيه‌تر شود.
آنچه از ماهيت انجمن و تشكل منتقدان، حتي در كشورهاي صاحب «سينماي استاندارد» برمي‌آيد، توجه به فيلم و سينما، خارج از قواعد بازي مرسوم و بر اساس ديدگاه‌هاي منتقدانه است.
«انجمن منتقدان» در اولين دوره‌اي كه به فيلم‌هاي جشنواره فيلم فجر جايزه داد، فيلمي مثل «كشتي آنجليكا» را به عنوان بهترين فيلم معرفي كرد كه در سال پربار تاريخ جشنواره فيلم فجر (سال 67 و دوره هفتم) با بي‌توجهي جشنواره روبه‌رو شده بود و منتقدان سينمايي نقش تاريخي خود را در آن مقطع ايفا كردند اما در كمال تأسف، اين نقش امروز به قدري با ملاحظات مختلف «غيرتخصصي» عجين شده كه داوري‌هاي جشن منتقدان شبيه جشنواره‌هاي رسمي مي‌شود...
قطعا داوران انجمن منتقدان، توجيهاتي در اين زمينه خواهند داشت كه محترم است. آنها بهتر از من مي‌دانند در يك داوري صنفي تخصصي، ديگر جاي ملاحظه‌كاري و به دست آوردن دل اين و آن نيست. اينجا ديگر مي‌توان اين ملاحظه را در نظر نگرفت كه فلان فيلم مثل جشنواره‌هاي رسمي در رشته بهترين كارگرداني نامزد شود و در رشته بهترين فيلم نامزد نشود چون «مضمون قابل دفاعي در مجامع رسمي ندارد» و شايد در هيچ كشوري نتوان نسبت به اين رويكرد در يك جشنواره دولتي و رسمي، اعتراض داشت اما آيا قضيه درباره داوري صنفي، آن هم از سوي تشكل منتقدان هم بايد اينچنين باشد؟
جدا قرار گرفتن نامزدهاي بهترين فيلم و كارگردان در جشن امسال منتقدان با كدام منطق قابل توجيه بود؟ به اين شكل كه مثلا «عيار14» يا «وقتي همه خوابيم» نامزد بهترين فيلم باشند و نامزد بهترين كارگرداني نباشند. يا در مورد فيلم «پستچي سه بار در نمي‌زند» و «بيست» برعكس رخ دهد و نامزد بهترين فيلم باشند و نامزد كارگرداني نباشند... اين اتفاقي است كه اگر در جشنواره‌هاي رسمي رخ مي‌دهد معمولا با نقد اهالي رسانه مواجه مي‌شود و حالا كه خود انجمن منتقدان دست به اين اقدام «غير استاندارد» زده جالب توجه است!
در سومين گردهمايي منتقدان سينمايي، در حالي جايزه ويژه هيأت داوران را به يك فيلم مي‌دهند كه گروه زيادي از منتقدان سينمايي نسبت به انتخاب آن فيلم در جشنواره فيلم فجر انتقاد داشتند و آرا و نظرات جماعت زيادي از منتقدان سينمايي در اين زمينه هم موجود است. خب طبيعي است كه نظر گروه داوران «انجمن منتقدان» نظر همه منتقدان نباشند اما اگر آنها خود را نماينده اعضاي خود فرض مي‌كنند، منطقي آن است كه نظرشان برآيند نظراتي باشد كه منتقدان و نويسندگان سينمايي در جشنواره سال گذشته نسبت به فيلم‌هاي مختلف ارائه كردند يا حداقل كمي نزديك به اين نظرها باشد... گرچه وقتي سياست اهداي جايزه به همه فيلم‌ها و راضي‌كردن همه سليقه‌ها از جشنواره‌هاي رسمي به جشن تخصصي منتقدان هم سرايت كند، ديگر سخن گفتن در زمينه «استاندارد بودن داوري منتقدان» حرف بيهوده‌اي خواهد بود. آن هم زماني كه دوستان مدافع سينماي استاندارد، يك سايت تازه‌تأسيس سينمايي را به صرف اداي احترام به سردبير محترمش (و احتمالا به اين دليل كه در آينده قرار است نقش مهمي در سينماي ايران ايفا كند) به عنوان بهترين سايت سينمايي برگزينند و از زحمت مشقت‌بار اين همه خبرگزاري و سايت سينمايي در طول سال، به راحتي گذر كنند!

ویدیوگرافیک نسل برتر

با عناوين پژوهشي از سخنراني‌هاي امام راحل(ره) و مقام معظم رهبري
فهيم:10 قسمت ويديو گرافيك «نسل ‌برتر» براي دهه ‌فجر آماده مي‌شود

خبرگزاري فارس: برنامه‌اي تحت عنوان «نسل برتر» براي پخش در دهه فجر به كارگرداني «محمدتقي‌فهيم» توليد مي‌شود.


«محمدتقي فهيم» در گفت‌وگو با خبرنگار راديو و تلويزيون فارس، گفت: چندي پيش در مذاكراتي با تلويزيون به توافق اوليه رسيديم تا برنامه‌‌اي با عنوان «نسل برتر» در پنجاه قسمت توليد شود. البته در گام اوليه از سوي رسانه ملي مصوب شد تا 10 قسمت آن براي پخش در ايام‌الله دهه فجر آماده شود.
فهيم درباره موضوع و محتواي نسل برتر ادامه داد: اين برنامه با عناوين پژوهشي از سخنراني‌هاي امام راحل(ره) و مقام معظم رهبري طراحي و در حال ساخت است.
سر‌دبير مجله سينما رسانه ساختار و فرم برنامه را ويديو گرافيك بر شمرد و افزود: نسل برتر در قالبي مدرن توسط متخصصان گرافيك و نرم افزارهاي كامپيوتري به اجرا در خواهد آمد.
فهيم در پاسخ به اين سئوال كه كار در چه مرحله‌اي است، عنوان كرد: هم‌اكنون تيمي رسانه‌اي مشغول تحقيق و پژوهش و فايل‌بندي هستند كه اواسط هفته آينده نتيجه كار آنان تحويل تيم طراحي گرافيك و تدوين خواهد شد تا انشاء‌الله با كاري فشرده برنامه به پخش در دهه فجر برسد.
تهيه‌كننده «نسل برتر» تيم پژوهشي اين ويديو گرافيك‌ها را به شرح زير معرفي كرد: علي حضرت‌پور، سهيلا قوسي، آرش فهيم و پدرام كريمي.
«محمدتقي فهيم» پيش از اين ساخت برنامه‌هاي سودايي، زرد سالاران، طنين معراج و چند فيلم كوتاه و مستند ديگر را در كارنامه هنري خود دارد.

افتتاح جشنواره با بهترین فیلم حاتمی کیا

به رنگ ارغوان ازنگاه من بهترین فیلم حاتمی کیا است . فیلمی با ساختار هالیودی که برای هرنمای ان فکرشده واخران بومی است . فیلمی که علیرغم زاویه هایش و عبور از خط قرمزها اما به شدت درخدمت اقتدار نظام است و رافت و مهربانی سربازان گمنام امام زمان را نشان میدهد . فیلمهایی از این دست درامریکا به حذف نیروهای متمرد و بریده میانجامد اما دراینجا ... دیدن فیلم را درجشنواره ازدست ندهید . راستش را بخواهید من از هیچکدام از توقیفی های ازاد شده خوشم نیامد الا به رنگ ارغوان که فکر میکنم حقش بود . حالا بیشتر میفهمیم چرا برخی به ابراهیم گفته اند فرزند زمانه . خصوصا که او بادفاع اخیرش ازایران کجا ایستادن خودش را نشان داد .

برای انهایی که میگویند ارشاد تساهلی شده

 سيد محمد حسيني كه امروز ظهر ـ 29 دي ماه ـ در جمع خبرنگاران در وزارت ارشاد سخن مي‌گفت با تاكيد بر اين‌كه نگرش حاكم بر وزارت ارشاد مبتني برآرمان‌هاي اصيل امام (ره) و انقلاب اسلامي است خاطرنشان كرد: بايد از تنگ‌نظري‌هاي بي‌مورد اجتناب كنيم، اما درعين حال چارچوب‌هاي اساسي كشور را هم در نظر بگيريم.

او در عين حال تاكيد كرد: اين موضوع بدان معنا نيست كه هنرمندان ما خطوط قرمز را ناديده بگيرند و ما هم بپذيريم كه نمونه‌اي آن فيلم «پاداش» ـ (به كارگرداني كمال تبريزي) است كه اين فيلم شئونات كشور ما را رعايت نكرده است. ما اهل ملاحظه، مسامحه در انجام وظايف‌مان نيستيم و راه‌حل بهتر اين‌گونه مشكلات تعامل بيشتر با هنرمندان است.

مقاله تند فاش نیوز

فاش نیوز مطلب انتقادی تندی درباره اقای مشایی نوشته که بهتراست چیزی ننویسیم وشما را به این تریبون جانبازان ارجاع دهیم

فیلم ارزشی امریکایی

دردوره ای دوستان گله داشتند که کلمه ارزشی را افراطی مصرف نکنید چرا که این کلمه بارارزشی دارد و ... امروز اقای مسعودشاهی دردفاع ازسیاست جشنواره دلایل انتخاب فیلمهای غربی را ارزشی بودن انها عنوان کرد . دراینکه درمیان فیلمهای غربی کارهای متفاوت وحتی اخلاقی وجود دارد ویااینکه انها ازنشانه های ارزشی ما خصوصا زیبایی شناسی اتفاقات دفاع مقدس ما گرته برداری کرده اند شکی نیست اما ارزشی بودن معنایی دارد که دراطلاق ان حساسیت می طلبد .

انتقاد فارس ازدبیر جشنواره

خبرگزاری فارس درگزارش ازنشست دبیر جشنواره فیلم فجر به طورتلویحی ازوی انتقاد کرد . فارس میان تیترزدکه اطلاعات خبرنگاران ازمسعودشاهی بیشتراست البته به نقل ازخود ایشان و...

بازهم منتقدان زیرسایه چهره های سینمایی

سومین شب منتقدان برگزار شد ولی بازتاب ان طبق معمول به کام سینماگران بود . شاید دوره بعد طوری برنامه ریزی شود که واقعا منتقدان دیده شوند . سینماگران که همه جا دیده میشوند حداقل کاری کنیم که دراین شب منتقدان درصحنه باشند . البته دوستان انجمن منتقدان حق دارند اگر چهره های معروف نباشند نه کسی کمک میکند ونه مسولی میاید . نمونه اش ما جشنواره ای برگزار کردیم که سالن پرشد ازجوانان ولی وقتی مسولی فهمید که ما برخلاف معمول قراراست اول جوانان جایزه بگیررادعوت کنیم روی صحنه بعد جایزه دهنده را و...خلاصه بیشتروقت را به جوانان گمنام بدهیم امدن دراین جمع را کسرشان خود دانستند و...ولی انجمن باید این جورابشکند ومنتقدان را از زیرسایه چهره ها دراورد واین شب را واقعا متعلق به منتقدان کند تاشاید اقایان بفهمند که جرا مردم اینقدر امام راحل را دوست دارند همو که اصرار داشت عکس مردم عادی به جای ایشان صفحه ارای مطبوعات باشد.

معرفی منتقدان برتر

دوشنبه در مراسم شب منتقدان؛
معرفی برترین‌های 30 سال مطبوعات سینمای ایران
ایسکانیوز: برترین‌های 30 سال مطبوعات سینمایی ایران عصر دوشنبه در مراسم گردهمایی منتقدان و نویسندگان سینمایی و شب منتقدان در فرهنگسرای ارسباران معرفی می‌شوند.
به گزارش گروه فرهنگی هنری باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران "ایسکانیوز" ، یزدان عشیری مدیر روابط عمومی این برنامه با اعلام این خبر افزود: علاوه بر اعلام برگزیدگان بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم فجر به انتخاب داوران انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران ، نتایج اولین جشنواره مطبوعات سینمایی کشور نیز در این مراسم اعلام می شود.
وی ادامه داد: داوری و ارزشیابی مطبوعات سینمایی ایران در بخشهای مختلف "نقد سینمایی " ، "گفتگو سینمایی " ، "گزارش سینمایی " ، "ترجمه سینمایی "، "مقاله سینمایی "، "یادداشت سینمایی " و نیز نقد تلویزیونی ، یادداشت تلویزیونی ، مقاله سینمایی ملی و بهترین سایت سینمایی در سی سال اخیر صورت می گیرد.
مدیر روابط عمومی گردهمایی بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران با بیان اینکه هیأت داوری جشنواره مطبوعات سینمایی متشکل از تعدادی از سردبیران نشریات تخصصی سینمایی کشور است خاطرنشان ساخت: شهرام جعفری‌نژاد (صنعت سینما) ، شاهین امین (سینمای پویا) ، نصرت ا... تابش (فیلمنگار) ، محمد تقی فهیم (سینما رسانه) و محمد سلیمانی (جهان سینما) اعضای هیأت داوری جشنواره مطبوعات سینمایی را تشکیل می‌دهند.
عشیری با اشاره به تنوع برنامه های پیش بینی شده در گردهمایی منتقدان و نویسندگان سینمایی کشورعنوان کرد: در این مراسم ، علاوه بر قدردانی از حامیان و پشتیبانان حوزه نقد و گردهمایی منتقدان ، از یکی از منتقدان مطرح و پیشکسوت سینما نیز ، تقدیر می‌شود.
شایان ذکر است گردهمایی منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران با مشارکت انجمن سینمای جوانان ایران ، خانه سینما ، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ، بنیاد سینمایی فارابی ، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی فرهنگسرای ارسباران روز دوشنبه 28 ماه جاری رأس ساعت 18 در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.

اعتلای سینمای ایران با جریان نقد نویسی

 
 

خبرگزاري فارس: محمدتقي فهيم با بيان اينكه به طور كلي هيچ جامعه‌اي را نمي‌توان متصور شد كه به پالايش دست يابد مگر اينكه در آن جريان نقد موجود باشد، گفت: نقدنويسي باعث اعتلاي سينماي ايران مي‌شود.


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي انجمن سينماي جوانان ايران،‌ محمدتقي فهيم، منتقد سينما در آستانه برگزاري گردهمايي سالانه منتقدان و نويسندگان كشور ضمن بيان مطلب فوق افزود: در عرصه هنر و سينما وجود نقد را به هيچ وجه نمي‌توان ناديده گرفت و نقد يكي از ملزومات سينماست. زيرا در بحث فرهنگي آسيب‌شناسي از اهميت ويژه‌اي برخوردار است و از طريق نقد آثار هنري مي‌توان مشخص كرد كه آيا محصولات فرهنگي جوابگوي نيازهاي جامعه هست و يا خير؟
وي افزود: به تجربه هم ثابت شده است كه زماني كه نقدنويسي در سينما به نوعي بالندگي و رشد رسيده و به جايگاه بهتري رسيده سينما نيز در كنار آن پيشرفت كرده و سطح كيفي فيلم‌ها رشد كرده است. در غير اين صورت فيلم‌ها به سمت ابتذال و بي‌محتوايي پيش رفته است. وي افزود: اين موضوع تنها در ايران نمود ندارد بلكه در سينماي بسياري از كشورها اين اتفاق افتاده است و از همين روي در بسياري از كشورها جهان به نقدنويسي بسيار اهميت مي‌دهند.
فهيم در خصوص نقش منتقد در ارتباط مخاطب با سينما بيان داشت: منتقد در واقع حلقه واسط ميان مخاطب و سينماست و بسياري از مردم بر اساس ارزيابي منتقدان از سينماست كه به تماشاي بسياري از فيلم‌ها مي‌روند.
وي در ادامه گفت: اگر ما خواهان سينماي خوب و متعالي هستيم بايد به جريان نقد و نقدنويسي اهميت ويژه‌اي دهيم. در بسياري از موارد نيز نقد خوب مي‌تواند به يك جريان فرهنگي بيانجامد و اثرات بسيار بلند مدتي را بر روي آثار هنري از جمله سينما داشته باشد. اين منتقد سينما نقدنويسي را متاثر از شرايط اجتماعي دانست و گفت: نقدنويسي نبايد به دور از شرايط اجتماعي باشد. البته اين به اين معنا نيست كه منتقد بايد تابع شرايط باشد. بلكه منتقد خوب منتقدي است كه با جريا‌ن‌سازي به شكلي سوار بر شرايط شود و اجازه ندهد كه نوشته‌هايش تاريخ مصرف داشته باشد.
محمدتقي فهيم روند نقدنويسي در ايران را بسيار مثبت ارزيابي كرد و گفت: نقدنويسي در ايران طي سال‌هاي گذشته رشد قابل ملاحظه‌اي داشته است و همين موضوع باعث شده كه سينماي ايران نيز رشد قابل ملاحظه‌اي داشته باشد.
وي افزود: نگاهي به فيلم‌هاي سي سال اخير سينماي ايران و مقايسه آن با فيلم‌هاي قبل از انقلاب به خوبي نشان دهنده رشد قابل ملاحظه سينماي ايران است. طي اين مدت شاهد فيلم‌هاي بسيار خوبي بوده‌ايم كه در سينماي قبل از انقلاب بسيار انگشت شمار بودند و تعداد كارگرداناني كه اين جرأت را داشتند كه فيلم هايي با مفهوم بالا بسازند نيز در آن دوران بسيار اندك بود.
وي در ادامه بيان داشت: در واقع ما در تمامي زمينه‌ها تكامل داشته‌ايم و به طور مثال تعداد افراد تحصيلكرده و با سواد در سينماي ما طي اين سال‌ها بسيار زياد شده است و از لحاظ تكنيكي نيز پيشرفت هاي چشم‌گيري داشته‌ايم. افزايش چشمگير تعداد نشريات و خصوصا نشريات تخصصي سينما خود مويد اين گفته است.
اين منتقد سينما در خصوص آينده نقدنويسي در ايران گفت: آينده نقد نويسي در ايران را بسيار اميدوار كننده مي دانم چون تعداد منتقدان جواني كه وارد اين عرصه مي شوند روند خوبي دارد و در آينده شاهد خواهيم بود كه بسياري از آنان تبديل به منتقدان مطرح سينماي ما خواهند شد.
وي جريان نقدنويسي را داراي نقاط ضعفي هم دانست و گفت: اين كثرت‌گرائي در نقدنويسي در كنار نكات مثبتي كه دارد نقاط ضعفي هم دارد و آن پائين آمدن سطح كيفي كار در برخي موارد است.
وي افزود: البته اين مي‌تواند شبيه به مثال بازاري باشد كه در آن از يك نوع كالا به مقدار زيادي موجود است و همين باعث مي‌شود كه انتخاب براي مخاطب سخت شود كه با سياست‌گذاري درست مي توان اين مشكل را هم مرتفع كرد.
اين منتقد برگزاري برنامه‌هايي چون شب منتقدان را بسيار مثبت ارزيابي كرد و گفت: انجمن منتقدان نياز به خودنمايي بيشتري دارد و طي اين سال‌ها خوشبختانه اين اقدام تا حد زيادي انجام شده است. با توجه به اينكه منتقدان خودشان از خانواده رسانه‌ها هستند براي شناساندن نقد و نقدنويسي به مردم و همچنين يك جمع بندي در ارتباط با اقدامات خود نياز به برگزاري چنين برنامه‌هايي دارند.
گردهمايي سالانه منتقدان و نويسندگان سينماي ايران دوشنبه 28 ديماه ساعت 18 در فرهنگسراي ارسباران تهران برگزار مي‌شود. اين مراسم با عنوان "شب منتقدان " به همت انجمن منتقدان و نويسندگان سينماي ايران و با همكاري انجمن سينماي جوانان ايران، سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، بنياد سينمايي فارابي و خانه سينما به اجرا درمي‌آيد.

گزارش نقد فیلم سینه سرخ

خبرگزاري فارس: تهيه‌كننده فيلم سينمايي «سينه سرخ» گفت: بازتاب‌هاي بين‌المللي در بيش از 15 كشور، نشان داد كه فيلم «پرويز شيخ‌طادي»، كار موفقي بوده است.


به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، فيلم سينمايي «سينه سرخ» به كارگرداني «پرويز شيخ‌طادي» عصر امروز در مجتمع فرهنگي هنري اسوه نمايش داده و سپس با حضور «مجيد اسماعيلي» تهيه‌كننده، «پرويز شيخ‌طادي» كارگردان، «محمدتقي فهيم» منتقد و مجري، «محمد قهرماني» مديرعامل مؤسسه شهيد آويني، «سيروس عبدلي» فيلمبردار، «يوسف مرادي» بازيگر و «سپيده گلچين» بازيگر نقد و بررسي شد.

* شيخ‌طادي: جرقه ساخت «سينه سرخ» از زندگي مسيحي‌ها و مسلمانان شكل گرفت
بر اساس اين گزارش، پرويز شيخ‌طادي در اين مراسم گفت: ديدن فيلم به صورت دسته جمعي لطف ديگري دارد و با اين كار مي‌توانيم از نظرات يكديگر معدل بگيريم. آرزو داشتم سالن‌هاي كوچكي مثل اين سالن در محلات ما وجود داشت تا بتوانيم با يكديگر فيلم ببينيم. با اين كار اتفاق‌هاي خوبي براي سينماي ما مي‌افتد.
وي در خصوص عنوان فيلم تصريح كرد: در مورد نام اين فيلم بايد بگويم كه سينه سرخ در معنا و كلام به معناي سينه داغ است كه بيان‌كننده اين است كه حضرت مسيح و امام حسين (ع)، هر دو از طرف افراد مختلف داغ ديده‌اند. همچنين بازي گرفتن، كنترل كردن و نگه داشتن بچه‌ها در اين فيلم، كار بسيار طاقت‌فرسايي بود.
شيخ طادي در رابطه با انتخاب لوكيشن گفت: نياز داشتيم به جايي برويم كه امكاناتي داشته باشيم. اتمسفر فضايي كه انسان را به ياد خدا بياندازد و زيبا هم باشد، ما را مجاب كرد منطقه‌اي كه در فيلم مشاهده كرديد را انتخاب كنيم.
وي در ادامه در خصوص ايده فيلم گفت: در محله‌هايمان مي‌بينيم كه مسيحي‌ها و مسلمانان با هم زندگي مي‌كنند و با يكديگر مشكلي هم ندارند؛ اين امر جرقه ساخت «سينه سرخ» بود.

* عبدلي: تصويربرداري «سينه سرخ» به صورت 35 ميلي‌متري بهتر بود
سيروس عبدلي فيلمبردار در اين مراسم اظهار داشت: در كار فيلمبرداري «سينه سرخ» تلاش شد نورپردازي به چشم نيايد و همان فضاي رئال تقويت شود.
وي در ادامه بيان داشت:‌ فكر مي‌كنم اين كار، اولين كار با دوربين HD بود. در گذشته دو فيلم كوتاه با اين دوربين كار كرده بودم و وقتي كه نتيجه را ديدم با جرأت اين كار را قبول كردم. ولي معتقدم اگر فيلم به صورت 35 ميليمتري تصويربرداري مي‌شد، بهتر بود. به نظر من غلط است كاري كه قرار است در سينما پخش شود با فرمت‌‌هاي ديگر تصويربرداري شود.

* مراديان: در محل زندگي با مسيحيان آشنا بودم
يوسف مراديان بازيگر در اين نشست گفت: تنها چيزي كه مي‌توانم بگويم اين است كه در اين كار بستري فراهم شد كه براي من يك خاطره‌ خوب به وجود بيايد.
وي اضافه كرد: در طول اين سال‌ها هيچ كاري را بدون خواندن سناريو قبول نكردم. راجع به گويش شخصيت مسيحي هم بايد بگويم كه در محل زندگيمان با چنين افرادي آشنا بودم و با توجه به اين شرايط، بازي كردن در اين نقش را پذيرفتم.
در ادامه مراسم، محمدتقي فهيم در خصوص صحنه افتادن كشيش از درخت سوال كرد و مراديان در جواب وي گفت: درآوردن صحنه‌هاي اكشن، كار بسيار سختي است و يك سري المان‌ها و كارشناسان بايد داشته باشيم تا يك صحنه خوب توليد شود ولي ما در اين صحنه سعي كرديم از يك ارتفاع بلند پرش كنيم تا صحنه خوبي بدست بيايد.

* قهرماني: موسسه آويني آمادگي توليد فيلم‌هاي فرهنگي را دارد
محمد قهرماني مديرعامل موسسه شهيد آويني در اين مراسم بيان داشت: زماني كه فيلم توليد شد، من عضو هيأت مديره بودم. بنا به راهبرد مؤسسه شهيد آويني بنا شد فيلم‌هاي فرهنگي توليد شود. متأسفانه بستر تماشاي چنين فيلم‌هايي در كشور ما كم است و اكران فيلم‌هاي سينمايي دست تهيه‌كننده و كارگردان نيست و بيشتر سينماداران تصميم‌گيرنده هستند.
وي افزود: در يك سال گذشته سعي كرديم اين فيلم در سالن‌هاي محدود نمايش داده شود و در حال حاضر قرار شد از 23 دي‌ماه در چند سالن نمايش اين فيلم را داشته باشيم.
قهرماني اضافه كرد: مؤسسه شهيد آويني آمادگي دارد توليد چنين فيلم‌هايي را ادامه دهد. در حال حاضر هم فيلم «شكارچي شنبه» به كارگرداني پرويز شيخ‌طادي براي جشنواره بيست و هشتم فيلم فجر آماده مي‌شود. البته در پذيرش فيلم، مشكلاتي وجود داشت كه با صحبت‌هاي انجام شده با آقايان شمقدري و سجادپور مشكلات حل شد. همچنين از كساني كه طرح‌هاي خوبي دارند، استقبال مي‌كنيم تا در زمينه توليد بتوانيم حركت خوبي داشته باشيم.
قهرماني در ادامه صحبت‌هاي خود اظهار داشت: با توجه به اينكه «سينه سرخ» از بيست و سوم دي‌ماه اكران مي‌شود، اگر اين فيلم براي شما جالب و تأثيرگذار بوده، خودتان يك سفير و مبلغ و مشوق براي فيلم باشيد. هدف ما اين نيست كه درآمدزايي كنيم بلكه قصد داريم فيلم ديده شود.

* فهيم: «سينه سرخ» منطبق بر قواعد دراماتيك است
محمدتقي فهيم منتقد و مجري جلسه گفت: متأسفانه فيلم‌هايي كه آرمان‌هاي اسلام و انقلاب را به تصوير مي‌كشند، مشكلات اكران دارند ولي در جشنواره‌هاي خارجي مشاهده مي‌شود به يك دختر كه از لحاظ ساختاري، فيلمش از ديد كارشناسان مردود است، جوايزي اختصاص داده مي‌شود.
فهيم در ادامه صحبت خود گفت: اگرچه ممكن است فيلم در ژانر كودك قرار بگيرد ولي به طور كلي منطبق بر قواعد دراماتيك است. شروع فيلم يك شروع انفجاري بود و ما گام به گام به دنبال دلهره ابتدايي بوديم.
وي در ادامه افزود: آقاي شيخ‌طادي باتوجه به تخصص‌شان در طراحي صحنه و بازيگرداني، در اين فيلم اين دو مسئوليت را به افراد مختلف واگذار كردند كه در نوع خود جالب است.

* اسماعيلي: بازتاب بين‌المللي «سينه سرخ» نشان از موفقيت فيلم دارد
مجيد اسماعيلي تهيه‌كننده اين فيلم گفت: سينه سرخ و كليه محصولاتي كه در موسسه شهيد آويني ساخته شده با يك فكر خاص توليد شده است. يا محصولات با خطوط كلي فضاي كشور و نقطه نظرات رهبر همسو است و يا كارهايي است كه در زمين مانده و اگر آن‌ها را انجام ندهيم، كسي انجام نمي‌دهد. «سينه سرخ» هم در چنين فضايي توليد شده است.
وي با بيان اينكه در جامعه امروزي، روايتي از نشستن دو دين در كنار هم به نوعي وجود نداشته است، ادامه داد: «سينه سرخ» تلاشي است تا شرايطي كه اين دو دين با هم دارند، نشان داده شود.
اسماعيلي اضافه كرد: بازتاب‌هاي بين‌المللي در بيش از 15 كشور، نشان داد كه سينه سرخ كار موفقي بوده است. تقريبا جايي نبود كه بازخورد عالي نداشته باشد. در كشور آلمان، وقتي اين فيلم نمايش داده شد، دبير جشنواره يك كشيك را دعوت كرد و يك جلسه گفت‌وگوي خوب برگزار شد. در قسمت‌هاي آخر فيلم هم خيلي تلاش شد به ورطه شرك و كفر نيفتيم و خيلي دقت كرديم كه حرف فيلم را بيان كنيم.
مجيد اسماعيلي در پاسخ به اين سوال كه چرا اين فيلم به صورت سينمايي ساخته شده، گفت: اين كار با نگاه سينمايي ساخته شد و قصد كرديم مخاطب در فضاي تأثيرگذار سينما اين فيلم را ببيند همچنين معمولا فيلمي كه در سينما نمايش داده مي‌شود پس از آن راهي تلويزيون هم مي‌شود. فيلمي كه به ما امكان مي‌دهد كمي فكر كنيم فيلم موفقي است و بايد اين فضا در عرصه كشور حاكم شود.
وي در ادامه با بيان اينكه در عرصه اكران يك بيماري وجود دارد، افزود: يك بخش اين قضيه شايد تقصير بنده باشد كه اگر در آن زمان تلاش بيشتري براي اكران مي‌كردم نتيجه بهتري گرفته بوديم ولي به نظر من افرادي كه خودشان را فرهنگي‌تر مي‌دانند، بايد از اين فيلم‌ها استقبال كنند.
مجيد اسماعيلي تهيه‌كننده اين فيلم گفت: در آلمان وقتي فيلم نمايش داده شد چيزي كه خيلي توجه همه را به خود جلب كرده بود، بحث توسل به سيدالشهدا (ع) بود. دانشجويان دختر و پسر مي‌گفتند اين چه كسي است كه شما نامش را برديد. من كه نمي‌خواستم از اين موضوع صحبت كنم، مجبور شدم كل حادثه عاشورا را بيان كنم. در تركيه و كشورهاي اروپايي هم همچنين حسي وجود داشت.
اسماعيلي در ادامه اظهار داشت: تا يك جاي فيلم مي‌خواستيم بگوييم كه همه خوب‌اند ولي در عين حال انواع مقابله را نشان داديم. چيزي كه در كل مي‌خواهم بگويم اين است كه ما با ايمان كسي كار نداريم ولي با كسي كه اَيمان (عهد و پيمان بستن) ندارد، سر جنگ داريم. در اين كار وارد حوزه ايمان‌ها نمي‌شويم ولي در نهايت حرف خودمان را مي‌زنيم.

* گلچين: زمان اكران «سينه سرخ» امسال بود
سپيده گلچين در خصوص زمان اكران اين فيلم اظهار داشت: برخلاف همه كه ناراحتند، اين فيلم بعد از چهار سال اكران مي‌شود، من خيلي خوشحالم و احساس مي‌كنم زمان اكران اين فيلم امسال بود.
وي اضافه كرد: انتخاب بچه‌ها كار بسيار سختي است و در اين زمينه تست‌هاي فراواني گرفتيم. در خصوص لهجه بازيگران هم با صحبت‌هايي كه در ابتدا با آقاي شيخ‌طادي كرديم، قرار شد لهجه خاصي وجود نداشته باشد، چراكه مي‌خواستيم اين افراد متعلق به جغرافياي خاصي نباشد. اين منطقه تكه‌اي از بهشت است، جايي كه خدا آن را آفريده و ما در آن زندگي مي‌كنيم.

عصبانیت پرستویی از نشریات زرد

 

 

محمد تاجیک در جهان: در حالیکه پرویز پرستویی درسالهای اخیر دل پری از نشریات ورسانه های زرد وخبرنگاران این رسانه ها داشته است در یکی از قسمتهای اخیر سریال "آشپز باشی" که پرستویی درآن بازی می کند به شکل جالب و غیر منتظره ای به افشای عملکرد غیر اخلاقی این رسانه ها پرداخته شده است .

به گزارش جهان ،دراین قسمت از سریال ،یکی از عکاسان نشریات زرد وقتی وارد دفتر رستوران معروف سریال آشپزباشی می شود متوجه می شود که کسی دراین دفتر حضور نداشته وسعی می کند دریک اقدام غیر اخلاقی از تصاویر خانوادگی صاحب رستوران (پرویز پرستویی )عکس گرفته و.....ولی به شکل غیر منتظره ای مچ او توسط پرویز پرستویی گرفته می شود.....

گفتنی است در سالهای اخیر پرستویی همواره دیدگاههای تندی نسبت به عملکرد رسانه های زرد داشته است .

او در مستند "زرد سالاران " به کار گردانی محمد تقی فهیم به افشای بسیاری از مسائل این رسانه ها پرداخته است .

چند سال پیش نیز او در گفت وگویی با یکی از خبر گزاریها بااشاره به تحریف غیر اخلاقی اظهاراتش در یک برنامه تلویزیونی ،عنوان کرده بود که قطعا ازاین نشریه شکایت کرده وخواستار برخورد مسئولان با نشریات زرد شده بود.

عدم رعایت استانداردها درفیلمهای کمدی

يک منتقد سينما با اشاره به حضور کم رنگ آثار سينمايي طنز در جشنواره فيلم فجر در سال هاي اخير گفت: متاسفانه در ساخت فيلم هاي کمدي استانداردهاي ساختاري و محتوي رعايت نشده و شاهد حضور آثار سخيف در اين گونه سينمايي در کشور هستيم.
محمد تقي فهيم روز يکشنبه در گفت وگو با ايرنا گفت: ضربه اي که سينماي ايران در سال هاي اخير وارد شده سبب شده تا آثار ساخته شده در اين سينما به سوي تک ژانري گرايش داشته باشند.
وي افزود: در دوره اصلاحات صحبت هايي مبني بر آزادي در سينما و ساخت آثار سينمايي بدون مجوز سبب شد تا فيلم هاي ساخته شده پس از ساخت بازبيني شوند و اين موضوع سبب شد تا فيلم هاي ما بيشتر به سمت و سوي روايت هاي عاشقانه و سخيف حرکت کند.
سردبير سينما رسانه خاطر نشان کرد: در ابتداي اين راه کثرت فيلم هاي سينمايي با موضوع دختري پسري مورد توجه قرار گرفت و فيلم هايي همچون قرمز با فروش قابل توجهي روبرو شدند اما کم کم مردم از اين نوع آثار دور شده و سينما با کاهش مخاطب مواجه شد و مخاطب سينما از 50 ميليون به 13 ميليون کاهش يافت.
فهيم با بيان اينکه اقدامات شايسته اي توسط معاونت سينمايي ارشاد در دولت نهم و دهم در راستاي متنوع کردن گونه هاي سينمايي انجام داده شد گفت: تشکيل کميته هاي گونه هاي سينمايي همچون سينماي کودک و نوجوان، دفاع مقدس و... در بنياد سينمايي فارابي از اينرو انجام شد تا سينماي ايران از حرکت به سوي تک ژانري شدن نجات پيدا کند اما به هر حال اين مهم محقق نشد.
اين منتقد سينما يادآور شد: عدم نظام مند بودن و هدايت در ساخت آثار سينمايي در سال هاي اخير سبب شده تا در ساخت گونه هاي سينمايي گوناگون با نوسان روبرو باشيم. فيلمسازان ما بر اساس تفکر خود تصميم مي گيرند که چه فيلمي را بسازند مسلم آنکه بايد بر تنوع آثار سينمايي نظارت داشته باشيم.
وي درباره حضور آثار سينمايي طنز در جشنواره فيلم فجر عنوان کرد: سينماي کمدي جزء سينماي بدنه کشور محسوب مي شود و حضور اين نوع آثار سينمايي در سينماي ايران جزء الزامات است اما نزول کيفيت اين فيلم ها در کشور و ساخت آثار طنز سخيف سبب شده تا اين نوع فيلم ها با استانداردهاي لازم کمتر در سينماي ايران و در جشنواره فيلم فجر ديده شود.
فهيم با بيان اينکه فيلمسازان ما شناخت خوبي از آثار سينمايي طنز ندارند اظهار کرد: فيلم کمدي مي تواند فضاي نقد را احيا کند. عدالت در سينماي ايران حکم مي کند از ساخت چنين آثاري حمايت شود تا کمتر شاهد ساخت فيلم هاي طنز سخيف باشيم.
وي افزود: فيلمسازان توقع دارند شرايط ساخت آثار سينمايي طنز با استانداردهاي بالا تسهيل شده و مديران کشور آستانه تحمل خود را در برابر فيلم هاي طنز منتقد بالا ببرند متاسفانه در برابر يک اثر سينمايي منتقد طنز بسياري از صنوف، مديران و نهادهاي مختلف عکس العمل هاي منفي از خود نشان مي دهند که اين مهم ورود بخش خصوصي را براي ساخت اين نوع فيلم ها دشوار مي کند.
کارگردان مستند زردسالاران خاطر نشان کرد: بايد بستر ساخت و نمايش اين نوع فيلم ها فراهم شود و اين محافظه کاري موجود شکسته شود. مهم آنکه سينماي ما در راستاي تثبيت نظام حرکت مي کند و چنين آثاري مي توانند بهترين زبان براي بيان انتقادات باشند ضمن آنکه فيلم هاي طنز فاخر، مي توانند به افزايش اقتصاد سينما و ذائقه مخاطب کمک کند.
فهيم گفت: جشنواره فيلم فجر جايگاه تبلور و ويترين سينماي ايران محسوب مي شود و بايد براي ساخت چنين آثاري جريانسازي کند زيرا از اين رويداد فرهنگي هنري چنين انتظاري مي رود. در اين ميان سينما بايد در جامعه شادابي و طراوت به وجود آورد که اين مهم از طريق ساخت و نمايش آثار سينمايي طنز فاخر امکانپذير است.
بيست و هشتمين جشنواره فيلم فجر از 5 تا 15 بهمن ماه در برج ميلاد تهران برگزار مي شود

بغض ایران ترکید

 
سردبير " سي نما رسانه " در سرمقاله خود در شماره 420 اين مجله با عنوان "بغض ايران ترکيد، اي کاش مرده بوديم"، به جريانات مخرب و آشوب آفرين اخير پرداخته است.
به گزارش روز دوشنبه ايرنا، "محمد تقي فهيم" در بخشي از سرمقاله خود آورده است: جريان مخرب و آشوب آفرين ايران بالاخره دستش رو شد. اين جريان که در چند ماه ي از امسال گذشته، عناد خود با استقلال و آرامش و عدالت محوري ايران نوين را به منصه رساند ،علي رغم تمام تلاش هايش راه به جايي نبرد و مي رفت که با ريزش آشکار،از عرصه سياسي اجتماعي فيد شود. حمايت هاي آشکارو پنهان دست هاي بيگانه نيز بي ثمر ماند و جريان برنداز مخملي بيش از گام هاي کوچک آشوب، نتوانست تحرکي داشته باشد.
در ادامه اين سرمقاله آمده است: هتاکي اين جريان به بنيان گذار جمهوري اسلامي ايران در شانزدهم آذر بيش از پيش نشان داد که اساس پيشتازي اين جريان عليه ثبات و عدالت در سطح جامعه است.
درشماره 420 دوره جديد ماهنامه سي نما رسانه بخش هايي همچون جشنواره فيلم فجر، رويداد هاي سينما،گزارش جشن اخراجي ها و گفت وگو با بازيگران مطرح سينما و تلويزيون ديده مي شود.
همچنين گزارش کاملي از اختتامه جشنواره اصلاح الگوي مصرف نيز در اين شماره از مجله سي نما رسانه منتشر شده است

بیانیه هتک حرمت عاشورا

 
جمعي از هنرمندان و نويسندگان ضمن اعلام وفاداري به اصل مقدس ولايت فقيه و رهبري حضرت آيت الله خامنه اي ، اقدام آشوبگران در هتک حرمت عاشوراي حسيني را محکوم کردند.
به گزارش ايرنا در بيانيه جمعي از فعالان عرصه ادب، هنر و رسانه پيرامون حوادث اخير کشور آمده است: مراسم سوگواري و تعزيت امام حسين (ع) در ماه محرم و روزهاي تاسوعا و عاشورا ، به عنوان ميراث فرهنگي ايران و اسلام ، نمادي از هويت ملي به شمار مي رود که از قرون اوليه اسلامي همواره مهمترين عامل به هم پيوستگي طبقات و گروه هاي مختلف جامعه ايراني بوده است و همچون ريسماني اقشار مختلف اين سرزمين را به هم پيوند زده است .
" رسم تعزيت داري و سوگواري و گريستن بر شهيدان کربلا در طول دوران هاي تاريخي تا به امروز دچار تحولات زيادي شده و فراز و فرودهاي زيادي را طي کرده است . با اين وجود ايرانيان به دليل علاقه و پيروي از اهل بيت عليهم السلام کوشيده اند در سخت ترين شرايط مراسم عزاداري سالار شهيدان حضرت امام حسين (ع) را با شور و شوق وافري برگزار کنند ، با اين انديشه که فلسفه نهضت و قيام خونين امام حسين (ع) ، زنده و جاويد نگاه داشته شود قيام عاشورا منشاء پيدايش نهضت هاي آزاديخواهانه و عدالت طلبانه بيشماري درطول تاريخ شده است . نهضت هاي ضد استبدادي و ضداستعماري يکصد ساله اخير نيز از مکتب عاشورا الهام گرفته است".
در ادامه اين بيانيه تصريح شده است:با اين وجود تاريخ دوران هاي متفاوتي از محرم به ياد دارد . يکي از آن دوران حکومت رضاشاه است . رضاشاه در چارچوب سياست خارجي دولت انگلستان در خاورميانه و به دليل سرشت ضداستبدادي و ضد استعماري مراسم عاشوراي حسيني ، برپايي سوگواري حضرت امام حسين (ع) را ممنوع و دستور برپايي "کارناوال " هاي شادي و رژه ي دسته هاي موزيک نظاميان در روز عاشورا را صادر کرد .
" تاريخ همچنان به ياد دارد که بنيان هاي انقلاب اسلامي در محرم مصادف با 15 خرداد 1342 آغاز شد . استقلال سياسي و فکري مردم ايران و رهايي از سلطه استبداد رژيم دست نشانده امريکا و قدرت هاي استعماري و بيگانگان در راهپيمايي کم نظير روزهاي تاسوعا و عاشورا و اربعين سال 1357 شکل گرفت . که يکي از آرزوهاي ديرين مردم ايران در طول تاريخ ، خاصه دو سده ي اخير است".
" آزادي و آزادگي ، از آرمان هاي اصلي انقلاب اسلامي است . اين اصل ، ريشه در تعليم هاي عاشورايي دارد".
اين بيانيه مي افزايد: سرافرازي مردم ايران در طول حوادث پس از انقلاب اسلامي ، دفاع مقدس و در عرصه هاي مختلف داخلي وخارجي تاکنون وامدار پيروي از فلسفه نهضت عاشورا ، حريت ، ظلم ستيزي و رهايي از سلطه استکبار است . هم از اين رو است که دشمنان ايران زمين نمي خواهند بيداري اسلامي برخاسته از نهضت عاشورا که ارزش هاي آن مورد وفاق عموم ايرانيان ، آزادگان و آزادانديشان جهان است ، استمرار يابد .
" بدينوسيله ما هنرمندان و نويسندگان ايران اسلامي همگام با ساير آحاد مردم اقدام حرمت شکنانه در عاشوراي 1388 را به مقدسات و کيان ديني و ملي مردم ايران محکوم مي کنيم".
جمال شورجه ، فرج الله سلحشور ، نادر طالب زاده ، جواد شمقدري ، سيد عليرضا سجادپور، محسن آقاعلي اکبري ، شفيع آقامحمديان ، محمد حسين انصاري ، رضا ايرانمنش ، حسن اختري ، عبدالله باکيده ، شهريار بحراني ، جهانگير الماسي ، حبيب الله بهمني ، رضا برجي ، مرتضي حيدري ، علي درخشي ، جعفر دهقان ، مسعود ده نمکي ، محمدرضا سرشار ، اسماعيل سلطانيان ، انسيه شاه حسيني ، محمدرضا شرف الدين ، پرويز شيخ طادي ، ابوالقاسم طالبي ، حبيب کاووش ، محسن محسني نسب ، محمدتقي فهيم ، سيد محمد ميرزماني ، سيد ناصر هاشم زاده ، احمد ناطقي ، ناصر شفق ، محمد قاضي نظام ، حميد قديريان ، حبيب الله کاسه ساز ، سيد سعيد سيدزاده ، حجت الله سيفي ، مجيد شاه حسيني ، مجتبي فرآورده ، مجتبي شاکري ، سعيد سعدي ، محسن روزبهاني ، حميد احمدزاده ، اصغر پورهاجريان ، احمد شهرابي فراهاني ، داوود غرانوش ، حسن اشجعي ، اعظم ناصري ، عليرضا اسحاقي ، مسعود اطيابي ، محمد تقي انصاري ، حميد بهمني ، صادق اسکندرپور، مريم پوريامين ، راضيه تجار ، اکبر حر، سيد احمد حسني مقدم ، منوچهر حقاني پرست ، حسينعلي حقگوليالستاني ، سعيد رجبي فروتن ، رضا رستگار، رضا رسولي ، عطاء الله سلمانيان ، حسين طلابيگي ، جليل عرفانمنش ، مهدي عظيمي ، عليرضا عاقل زاده ، علي غفاري ، مهدي فيوضي ، شهاب ملت خواه ، سيد هادي منبتي ، سيد احمد ميرعلايي ، حميد آخوندي ، ابراهيم اصغري ، حسن نجاريان ، حسين نوري ، ناديا مفتوني ، مهدي يمني ، محمد علي نجفي تبريزي ، سعيد منزه ، تاج بخش فناييان ، محمد قمي ، مسعود قندي ، جواد کاسه ساز ، مهدي کيهاني ، مصطفي راور ، محمد باقر اشتياني ، پيروز ارجمند ، جواد ارشاد ، مقصود جباري ، سيد عبدالله حاجي سيد حسن ، حسين حکمت جود ، محمد تقي پاک سيما ، محمد تورنگ ، سعيد الهي نيا ، اردشيد ايران نژاد ، روح الله شمقدري ، اسفنديار شهيدي ، حسن صابري ، محمد جواد لساني ، حسين قناديان ، حسين اميري ، محمود جوانبخت ، حسين خورشيدي ، همايون رضا عطاردي ، سيد مسعود شجاعي طباطبايي ، سيد حميد شريفي ، گاليا توانگر ، عنايت سالاريان ، محمدرضا آقابابايي ، محمد رضا آهنج ، محمد ابراهيميان ، مصطفي رستگار ، مهدي رستگار ، حسن عليمرداني ، ماشاءالله شاهمراديزاده ، محسن فلاحي ، يوسف گرامي ، محمود محمدطائمه ، عظيم محمدي ، محمدرضا عباسيان ، سيد محسن عظيمي نيا، ابراهيم کيهاني ، کريم نصر آزاداتي ، مهدي نصيري ، اصغر نقي زاده ، نادر هشامي ، ابوالفضل همراه ، منصور سهراب پور ، محمد شجاعي ، محمد جواد شريف راد ، محمد رضا زکي زاده ، زهره زارعي ، ولي الله صابري ، فتح الله محمودي ، ابراهيم ندي پور