موفقيت «ملك سليمان»، پيروزي سينماي ايران است

 

 «محمدتقي فهيم» با اشاره به اين كه موفقيت «ملك سليمان»، پيروزي سينماي ايران است، گفت: همين كه «ملك سليمان» توانسته به نمونه‌‌اي ارتفا يابد كه مخاطب خاص و عام را تؤامان هدف‌گيري كند، بدون اين كه به ورطه روشنفكرنمايي بيفتد، گام مهمي در الگودهي سينماي سالم فرهنگي برداشته است.


گزارش تصويري مرتبط

-------------------------------

به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، «محمدتقي فهيم»‌ منتقد سينما در بخشي از نشست برپا شده در خبرگزاري فارس به بهانه اكران عمومي فيلم «ملك سليمان» اظهار داشت: در عصر حاضر و به ويژه در دهه اخير بيش از پيش ثابت شده كه سينما از علوم متنوع بهره‌ مي‌برد و متكي به علوم است. اين كه سينما در عين هنر - صنعت بودن، يك رسانه مؤثر در انتقال اطلاعات است و اين قضيه حالا فراتر قابل دريافت است.
وي اظهار داشت: اما اين هنر-صنعت صرفاً كاركرد علمي ندارد بلكه به‌شدت در خدمت ديپلماسي عمومي و تسخير اذهان مخاطبان به نفع توليدكننده و صاحب آن، جريان‌سازي مي‌كند. امري كه متأسفانه در سال‌هاي گذشته از سوي جريانات بيگانه با سيماست، اما در كمين سينما، نه تنها به نفع انقلاب اسلامي مورد بهره‌برداري قرار نگرفته كه در بسياري از مواردي عليه داشته‌ها و ارزش‌هاي انقلاب كاركرد يافته است.
فهيم گفت: نمونه واضح و آشكار اين رويكرد، سينماي غالب جهان، يعني هاليوود است كه پيش و پس از هر لشكركشي نظامي آمريكا و كشورهاي هدف اين جهانخوار - به لحاظ سياسي فرهنگي - وارد عمل شده و با ذهنيت‌سازي، جاده‌ صاف‌كن هجومي بي‌محابا شده است.
اين منتقد اظهار داشت: متأسفانه سينماي ما به رغم داشتن دستمايه‌هاي فرهنگي اخلاقي و حتي مقوله‌هاي موردنظر انسان‌هاي اقصي نقاط جهان، با تشتت در آراء، نتوانست صاحب فرم و ساختاري بومي براي مدل‌سازي و الگونمايي به داخل و خارج شود، اما حالا با توليد «ملك سيلمان»، نه تنها بخشي از اين خلاء پر شده، بلكه الگويي محتوايي و فرمي براي حركت روبه‌ جلو سينماي ايران بر افراشته شده است.
وي ادامه داد: قاعدتاً نمي‌توان منكر ضعف‌هاي «ملك سليمان» به ويژه در بخش‌ها و عناصري كه مي‌تواند يك اثر قصه‌گوي قهرمان‌پرداز را واجد قوت ارتباط‌گيري و كشش و همذات‌پنداري براي مخاطب كند- شد، اما همين كه «ملك سليمان» توانسته به نمونه‌‌اي ارتفا يابد كه مخاطب خاص و عام را تؤامان هدف‌گيري كند، بدون اين كه به ورطه روشنفكرنمايي يا منورالفكرستيزي بيفتد و يا از عوامل جذابيت‌هاي سطحي به منظور تحميق تماشاگر سود ببرد، گام مهمي در الگودهي سينماي سالم فرهنگي برداشته است.
وي اظهار داشت: فراموش نكنيم كه آنچه تحريفات ديني تاريخي به منظور بهره‌برداري سياسي در توده‌هاي انبوه صورت گرفته، به وسيله سينماي سرگرمي‌ساز محقق شده است، لذا «ملك سليمان» در اين حوزه نيز يك جهاد تحريف‌زدايي را پيش‌روي خود گسترده است، گرايشي كه دقيقاً و تحقيقاً برگرفته از مباني اصيل و الهي است. اينجاست كه نقش سينماگر صاحب صلاحيت در هر دو حوزه تخصصي و ديني بيش از پيش مشخص مي‌شود. سينماگري كه بايد ضمن داشتن دانش و علم سينما از دانش ديني و اطلاعات مذهبي در كنار زيروبم‌هاي سياسي روز داخل و خارج همزمان هم‌پهلو بهره‌مند باشد. در اين صورت است كه اثر او با دستمايه قرار دادن تاريخ و قصص قرآني، نيازهاي روز و عصر كنوني را پاسخ مي‌دهد. اگر غير از اين بود «ملك سليمان» نمي‌توانست در دل روايت يك قصه آشناي ديني و روايت مذهبي، تا اين حد داراي نشانه‌هاي توصيف و تحليل مقوله‌هاي روز اجتماعي سياسي باشد.
وي اظهار داشت: چرا سينماي آمريكا را سياسي‌ترين نمونه در ميان سينماي جهان مي‌شناسيم؟ چرا ضعيف‌ترين يا سنگين‌ترين آثار هاليوود از لايه‌بندي‌هاي مختلف سياسي‌‌ براي ادارك اقشار متنوع جوامع مختلف جهان برخوردار است، سينمايي كه در عين داشتن اين عناصر، اما در شاكله كاركرد پيام‌دهي خود، نظام كاپيتاليستي جهان زير سلطه آمريكا را تأييد و مترقي و به حق معرفي مي‌كند و بسياري چراهاي ديگر كه در صورت تدقيق در آنها، بيش از پيش پي‌ مي‌بريم كه ما در سينما نتوانسته‌ايم به اين كارآيي دست پيدا كنيم.
فهيم در اين نشست گفت: بي‌ترديد «ملك سليمان» به نسبت و حتي بيش از نسبت قوت‌ها و طرفدارانش، مخالفاني را در صف روبه‌روي خود دارد كه اين صف‌آرايي، البته همه‌شان بغض در گلو مانده از انقلاب را با خود يدك نمي‌كشند، حتماً طيفي قابل توجهي - خصوصاً در ميان كارشناسان سينما و متقدان - عناصر مغفول مانده دراماتيك را مدنظر دارند و حتي بخشي از اين گروه قياس با سينماي با پروداكشن بالاي هاليوود، عامل نكته‌‌‌سنجي‌هايشان است، مواردي كه نبايد از كنارشان به سادگي‌ گذشت و برعكس، توجه و به كارگيري اظهارات فني تخصصي آنان مي‌تواند راهگشاي توليدات بعدي در اين زمينه باشد.
فهيم در بخشي ديگر از نشست گفت: فراموش نكنيم كه هزينه‌ كردن از هر نظر - مادي و معنوي - براي توفيق «ملك سليمان» در گيشه، سود مضاعف است. موفقيت «ملك سليمان»، پيروزي سينماي ايران است. ديگران اگر امروز سينمايي دارند كه به آن مي‌بالند و به وسيله آن ارزش‌هاي خود را به ديگران تزريق مي‌كنند، بي‌شك هزينه‌هاي سرسام‌آور روانه اين عرصه كرده‌اند كه حالا دارند برداشت مي‌كنند.
وي اظهار داشت: امروز شاهديم كه تريبون‌هايي مانند بي‌بي‌سي و VOA براي منظورهاي موردنظر مالكان پشت‌پرده - هزينه‌هاي هنفگتي را به خود اختصاص مي‌دهد - تريبون‌هايي كه حتي يك دلار، نه درآمد آگهي تجاري دارند و نه بازگشت پول ديگري در كار است، فقط خرج‌بردار هستند چون كاركرد لازم‌ را براي سياستمداران دارند.
وي تأكيد كرد: توليد «ملك سليمان» هر هزينه‌اي برده باشد، در برابر ديگر هزينه‌هاي جاري برخي موارد، به حساب نمي‌آيد. از سويي اگر اين را بپذيريم كه «ملك سليمان» در زمينه ارائه فيلم‌هاي استاندارد بعدي، پيش‌رو است و اگر مدافع تأثير «ملك سليمان» بر ارتقاي زيرساخت‌هاي سينماي ايران باشيم، حتي مي‌بايستي به تبليغ و رونق‌بخشي نمايش آن بپردازيم. اين كه «ملك سليمان» در زمينه عبور از روش‌هاي سنتي توليد عبور كرده است، نبايد دست كم بگيريم، همچنان كه بايد اين پروژه‌ را ظرفيت و پتانسيل سينماگران انقلاب در گرايش ديني - تاريخي به حساب آوريم، ظرفيتي كه آبروي سينماي ايران را خريده و در نزد مدعيان روسفيد است.

موج شبه‌روشنفکری سبب بی‌توجهی به حماسه‌های دفاع مقدس شد

خبرگزاری فارس - ساعت 14:10 - 14/7/1389
خبرگزاري فارس: يک کارشناس مسائل فرهنگي گفت: موج شبه روشنفکري و احاطه آن بر هنر کشورمان، سبب ناديده گرفتن حماسه‌ شد؛ در نتيجه آن بخش از حماسه برجسته شد که عليه دفاع نيز سخناني را مطرح مي‌کرد و از همين زاويه دفاع و حماسه‌هاي ملت ايران به نوعي جنگ معرفي شد.

محمدتقی فهیم منتقد سینما و کارشناس مسائل فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار ایثار و شهادت باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار داشت: تمام ملت‌های دنیا که جنگ‌های دفاعی را تجربه کردند، به نحوی با حماسه آشنا هستند و ویژگی‌هی آن را می‌دانند ولی آن چیزی که در کشور ما حماسه را متفاوت کرده، محتوای خلق حماسه و انگیزه‌های ملت ایران بوده است.
وی با اشاره به این که فتح خرمشهر یا شکستن حصر آبادان، دارای ویژگی‌های متفاوت از حماسه‌های خلق شده در دنیا است، گفت: در دفاع مقدس آن چیزی که به همه انگیزه می‌داد، فرهنگ ماورایی و معنوی بود که سبب خلق چنین حماسه‌هایی شد.

* گرایش هالیوودی ایجاد شده بعد از جنگ، هنر را از حماسه دور کرد

این کارشناس مسائل فرهنگی با بیان این که بازتاب حماسه در هنر بعد از جنگ نفی شده است، عنوان کرد: وقتی جامعه پس از جنگ به سمت مصرف‌گرایی سوق پیدا کرد، گرایشات هنری نیز به سمت نفی حماسه حرکت کرد.
فهیم با اشاره به اینکه بخش اصلی سینما به سینمای ضد جنگ تبدیل شده است، تصریح کرد: ضد جنگ نیز از نگاه ما نیز وجود دارد و ما نیز جنگ را رد می‌کنیم اما گرایشی آمریکایی در هنر ایران به تأسی از هنری که در هالیوود وجود داشت، شدت گرفته است.
وی تاکید کرد: جریان روشنفکری آمریکا علیه جنگ طلبی به مقابله هنر برخواست و بر همین اساس در آن جا ضد جنگ معنا پیدا کرد ولی با وجود اینکه هنر کشور ایران حماسه 8 سال دفاع را در اختیار داشت، دست به کپی‌ کاری زد و عنوانی تحت ضد جنگ را در هنر رواج داد.
این کارشناس مسائل فرهنگی، خاطرنشان کرد: از آنجایی که تفکر ضد جنگ در فضای هنری کشور رواج پیدا کرده است، هنر حماسی به تأسی از روشنفکران آمریکایی در دل این موج رنگ باخت و دیگر حماسه‌ها به درام و تراژدی تبدیل نشد و قهرمانان خود را از دست داد.

*احاطه روشنفکری در هنر، دفاع ملت ایران را نیز نوعی جنگ تعبیر کرد

فهیم اظهار داشت: آن چیزی که حماسه را معنا‌دار می‌کند، قهرمان آن حماسه است. وقتی از شاهنامه، رستم و سهراب گرفته شود معنای حماسه نیز از شاهنامه گرفته می‌شود.
وی تأکید کرد: به علت اینکه قهرمانان واقعی که اتفاقات بزرگی را در حماسه 8 سال دفاع مقدس خلق کردند از هنر ما حذف شدند، معنای حماسی نیز از هنر ملت ایران گرفته شد.
فهیم گفت: این موج شبه روشنفکری و احاطه آن بر هنر کشورمان، سبب نادیده گرفتن حماسه‌ شد؛ در نتیجه آن بخش از حماسه برجسته شد که علیه دفاع نیز سخنانی را مطرح می‌کرد و از همین زاویه دفاع و حماسه‌های ملت ایران به نوعی جنگ معرفی شد.

*جوان امروز برای همذات‌پنداری به شخصیت‌های برجسته نیازمند است

این کارشناس مسائل فرهنگی افزود: جوان امروز برای همذات‌پنداری به شخصیت‌های برجسته نیازمند است، گذشتگان ما نیز با قهرمانان خود ارتباط برقرار می‌کردند و خوبی و بدی‌ها را در قامت این قهرمانان می‌دیدند اما هنر ما در این سال‌ها، فاقد این عناصر شده است.
فهیم با اشاره به این که حماسه در هنر فعلی غیرقابل دسترسی شده است، عنوان کرد: نیاز است تا موج دوباره‌ای ایجاد کنیم تا آثار بدون قهرمان ارزش‌گذاری نشوند.
وی عنوان کرد: شاید کسی بخواهد فیلم یا کتابی از جیب خود با مضمون ضد دفاع بسازد اما چیزی که مورد حمایت دولت و نظام قرار می‌گیرد باید آثاری باشند که حماسه‌های ملت ایران را به نسل امروز انتقال دهد.
این کارشناس مسائل فرهنگی تأکید کرد: برای تقویت جبهه جنگ نرم، جوانان امروز نیازمند الگو و مدل هستند که با چند فیلم بدلی قطعا این الگو سازی متحقق نخواهد شد.

*هنرمندان ما حماسه‌های واقعی ملت ایران را رها کرده‌اند

فهیم با طرح این سؤال که چرا سینمای آمریکا به این میزان مورد توجه جوانان قرار می‌گیرد، ادامه داد: سینمای هالیوود قهرمانان ساختگی خود را به گونه‌ای باور‌پذیر در فیلم‌هایش نمایش می‌دهد که مدلی برای جوانان می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: دنیا از نیستی برای ساختن قهرمان بهره می‌گیرد ولی هنرمندان ما حماسه‌های واقعی ملت ایران را رها کرده‌اند و به سمت الگوبرداری از نمونه‌های مرتجع هالیوودی روی آورده‌اند.
این کارشناس مسائل فرهنگی در ادامه گفت: در عرصه هنر، هنرمندان باید دغدغه موضوعاتی را که به آن می‌پردازند، داشته باشند و نسبت به آن موضوع وفاداری نشان دهند و بدانند که ضرورت پرداختن به حماسه به چه میزانی است.
فهیم اظهار داشت: هنرمند باید با تمام وجود موضوع حماسه را درک کرده باشد، اگر «جنگ و صلح» را تولستوی خلق می‌کند نه برای این است که صرفا حاضر در منازعات فیزیکی آن دوران بوده است بلکه به واقع آن را می‌شناسد.
وی عنوان کرد: برای رسیدن به این مرحله باید در گرایش پژوهش و تحقیق سرمایه‌گذاری کرد تا نویسندگان علاوه بر دغدغه‌های فردی دست مایه‌هایی را در اختیار داشته باشند تا بتوانند با موضوعات موردنظر آشنا شوند.

*بیماری اساسی هنر، در بخش آکادمیک است

این کارشناس مسائل فرهنگی با اشاره به این که بیماری اساسی ما در زمینه هنر، بخش آکادمیک است، افزود: نسل جوان آرمان‌خواه است و به واسطه دلبستگی کمتر به دنیا، به دنبال خلق اثرهای حماسی در تمام موضوعات است اما در بخشی که باید آموزش ببینند و به افکارشان عمق داده شود، با بیماری مواجه است.
فهیم تصریح کرد: دانشگاه‌های آموزشی کشور بعد از جنگ به تبعیت از حوزه‌های سیاسی کشور درگیر روزمرگی شدند و کلاس‌ها تبدیل به شغلی شد که مدتی وقت دانشجو را به خود اختصاص می‌داد.
این کارشناس مسایل فرهنگی خاطرنشان کرد: دانشکده هنر به چه میزان توانسته است هنرمندی تربیت کند که امروز هنرش به درد مردم ‌بخورد و بتواند با مخاطبان جهانی در دنیا ارتباط برقرار ‌کند؟
فهیم گفت: اگر افرادی توانسته‌اند آثاری خلق کنند که روحیه حماسی در آثارشان متبلور است، به طور تجربی توفیقاتی را کسب کرده‌اند.
وی عنوان کرد: فیلمسازان جوان دانشکده هنر در محافل عروسی به فیلمبرداری مشغول هستند در حالی که حوزه هنر ما، فاقد افرادی است که با تلفیق دانش و تجربه آثاری موفق خلق کنند.

* نسبت به آینده هنر انقلاب اسلامی خوش‌بین هستم

این کارشناس مسایل فرهنگی در خصوص آینده هنر انقلاب اسلامی، افزود: بنده بسیار خوش‌بین هستم زیرا بسیاری از مدیران کلیدی مملکت به این واقعیت رسیدن که باید تغییر و تحولی اساسی در این بخش‌ها ایجاد شود.
فهیم گفت: همواره کشمکش‌های سیاسی وقت مسئولان را می‌گرفت و آنها را درگیر حوزه‌هایی می‌کرد که به دنبال تثبیت جناح خودشان بودند ولی در حال حاضر، این الزام به وجود آمده است که نبرد فعلی، نبرد نرم است.

پویانمایی را در جنگ نرم دست کم گرفته ایم

به مناسبت هفته دفاع مقدس دانش آموزان هنرستان پویانمایی در نشستی به بررسی کارکرد این هنر – صنعت در جنگ نرم پرداختند.
در این نشست محمدتقی فهیم، نویسنده، منتقد سینما و سردبیر ماهنامه تخصصی انیمیشن «پیل بان» سخنرانی کرد و در انتها به پرسش های دانش آموزان پاسخ گفت. آنچه می خوانید، متن خلاصه شده این نشست است.
اهمیت، جایگاه و موقعیت نسل کودک و نوجوان باعث شده که در دنیای امروز، پویا نمایی یا همان انیمیشن نقش ممتازی ایفا کند.
انیمیشن در رقابت با سینمای زنده موفق شده و حتی به زودی بر سینمای زنده غلبه خواهد کرد. به طوری که امسال در میان ۱۰ فیلم پرفروش سینمای جهان، نام چهار پویانمایی به چشم می خورد.
اما در کنار مباحث اقتصادی و بحث های تکنیکی و تخصصی آنچه بیش از هر مقوله ای آمریکا و غرب را وادار می کند تا از این قالب استفاده کنند – به ویژه در ارسال این آثار به کشورهای مختلف دنیا – تغییر اذهان مردم به سمت اهداف استراتژیک شان است. شما ممکن است به لایه های زیرین این آثار در این شرایط توجه نکنید، اما واقعیت این است که هر پدیده تولیدی در بخش فرهنگی کشورهای کمپرادور و بزرگ غربی به ظاهر سرگرم سازی است، اما آنچه خیلی به آن اهتمام می شود این است که چقدر می توانند با تولید انبوه سیاست های خود را در ذهن مردم دنیا نهادینه کنند تا آنچه مورد نظرشان است را برداشت نمایند. یکی از تاثیرگذارترین قالب های سینمایی برای تبلیغ و ترویج مقاصد جنگ طلبانه در اذهان مردم داخل کشورهای قدرتمند و هم در فرامرزها، استفاده از انیمیشن است. اتفاقا هم در جنگ و هم پس از جنگ آن ها به خوبی توانسته اند از این پدیده استفاده کنند و حتی به این وسیله انیمیشن خود را شکوفا نمایند. اما در کشور ما این اتفاق نیافتاده است.
وقتی به پدیده انیمیشن و جنگ نگاه کنیم می بینیم، اغلب کسانی که در دنیا وارد حوزه تولید انیمیشن برای جنگ شدند جوان های بسیار آرمانخواه و بلندپرواز بودند.منتها در چارچوب سیاست های کشور خودشان. منظورم این است که انیمیشن هم مثل هر پدیده هنری دیگری نمی تواند منفک از پیام باشد. همه آن هایی که در حوزه سینما و انیمیشن جنگ موفق شدند، افرادی بودند که به پیام توجه ویژه ای داشته اند.
البته در قالب، فیزیک و ساختار اثر نیز موفق بوده اند، مثلا والت دیزنی، بعد از تولید چند اثر درباره جنگ به یک قالب و ساختار مشخصی دست پیدا کرد.
اما دیزنی از آنجایی توانست به اوج موفقیت برسد که وارد حوزه پیام دهی برای توفیق نیروهای کشورش در جنگ شد. این کمپانی فیلم و انیمیشن تعداد زیادی کار خلق کرد تا بتواند پیام نیروهای خودی در آمریکا را در قالبی جذاب در دنیا منتشر کند. به طوری که در دهه های ۳۰، ۴۰ و در نهایت ۵۰ که اوج شکوفایی انیمیشن دنیا بود، برخی مثل دیزنی، این اهمیت را در ژانر جنگی به دست آوردند. چرا؟ برای این که نیاز به تبلیغ و ترویج اندیشه های میلیتاریستی کشوری چون آمریکا در آن مقطع حائز اهمیت بود. به عنوان مثال در جنگ جهانی دوم سربازان متحدین به شکل تمسخرآمیزی در آثار انیمیشن ترسیم شدند تا یک فضای مفرح برای تهییج بیشتر سربازان در جبهه فراهم شود. از این رو اگر به مضمون و محتوا بی توجه باشیم، هیچ گاه موفق نخواهیم شد. الان افراد زیادی از ایران در کشورهای غربی و در عرصه انیمیشن در حال فعالیت اند؛ به رغم این که حرفه ای و متخصص هستند، اما چون نگاه آرمانخواهانه نداشته اند و فاقد اندیشه های مترقی اجتماعی اند، در همان رده های پایین و در حد سوپروایزر مانده اند. اما برخی از همان ها وقتی به کشورمان برگشتند، چون دارای نگاه و اندیشه بومی اسلامی و ایرانی بودند و گرایش آرمانگرایانه داشتند، خوشبختانه به موفقیت های خوبی دست یافته اند. به طور واضح بگویم؛ اگر شما می خواهید فقط تولیدکننده ای باشید که صرفا سرگرم کننده باشید، رشد نخواهید کرد.
این حرف به مفهوم این نیست که حتما باید کار سیاسی تولید کنید. همین که همه ما به دنبال این باشیم که برای این کشور کار تولید کنیم و اثری بسازیم که ظرف و قالبی شود تا پیام این مملکت را ارائه کند، در آن صورت جایگاه خودمان را خواهیم یافت.
این روزها بحث جنگ نرم خیلی داغ است؛ موضوعی که غربی ها سال هاست در حال کار روی آن هستند. آن ها به این معتقدند که فقط با ابزار و حربه های فرهنگی می توانند کشورهای مختلف را زیر سلطه خود ببرند. در عمل هم با اتفاقاتی نظیر آنچه در اروپای شرقی رخ داد یا فروپاشی شوروی و… آن را ثابت کردند.
انیمیشن هم از جمله ابزارهای کارآمد در این زمینه است. زیرا سرو کارش عموما با کودکان و نوجوانان است. دوره ای که شخصیت آدم ها شکل می گیرد و بنابراین تاثیرگذاری این قالب نمایشی در این طیف ها هم بیشتر است.
الان جنگ و نبرد فقط فیزیکی و نظامی نیست. هرچند حمله نظامی، همیشه یک روند بالقوه در سیاست های آمریکاست، اما وجود غالب حرکت آن به سمت اشغال کشورها، اشغال فرهنگی و سیاسی است که انیمیشن هم یکی از وسایل آن ها در این جنگ است.
در راس نظام ما، رهبر انقلاب بسیار هوشمندانه این زوایا را مدنظر دارد و همواره نیز هشدار می دهد. اما متاسفانه مدیران میانی کشور حداقل توجه را به این بخش نداشتند، کما این که رهبر انقلاب حدود ۱۰ سال پیش درباره اهمیت انیمیشن تذکر دادند. اما در این مدت، ژاپن به شدت پیش رفته و به جایگاهی برتر رسیده و حتی کشوری چون سنگاپور به مراحل بالایی دست یافته. اما کشور ما هنوز پیشرفت چندانی نداشته است. البته در چند سال اخیر با آشکار شدن استفاده غربی ها از انیمیشن در جنگ نرم، آقایان اندکی به فکر افتاده اند.
امروز صدها شبکه ماهواره ای در حال بمباران فرهنگی کشور ماست. از جمله عربستان دارای حدود ۱۰۰ شبکه ماهواره ای است که در این میان، دو شبکه به طور شبانه روزی کارتون پخش می کند.
جالب است بدانید که ماه رمضان گذشته تعداد زیادی انیمیشن از سوی شبکه های وابسته به وهابیون در راستای تحریف تاریخ اسلام و مبانی مذهب شیعه پخش شد.
امروز استفاده از انیمیشن علیه ایران بسیار افزایش یافته است. البته ایران تنها نیست، بلکه ملل مختلف دنیا که با ایران همراه هستند، آماج این گونه آثار هستند. درست است که بسیاری از دولت ها با آمریکا متحدند اما مردم محروم و آزادی خواه دنیا از آمریکا متنفرند. چون جز جنگ و فساد هیچ ارمغانی برای ملت ها نداشته است. همچنان که افشاگری اخیر رئیس جمهور ایران درباره ۱۱ سپتامبر با استقبال چشمگیر مردم دنیا مواجه شد. لذا هدف آن ها فقط ایران نیست، بلکه جبهه گسترده ای در دنیا، همچون آمریکای لاتین، آفریقا و به خصوص آسیا و کشورهای مسلمان است که در همراهی با ایران مقابل آمریکا صف آرایی کرده اند. از این رو نقش انیمیشن در جنگ نرم قابل انکار نیست.
کشور ما با استعدادهای فراوان انسانی جغرافیایی و فرهنگی که در این زمینه دارد می تواند به موفقیت های بزرگی در انیمشن دست یابد. خوشبختانه امروز فضای کار در این عرصه برای نسل جدید فراهم است؛ برخلاف دوره نوجوانی نسل ما که به دلیل فقر و محرومیت و عدم حمایت های لازم، دشواری های بسیاری موجود بود. مهم این است که شما راه و مقصد را پیدا کنید. باید به این برسید که اگر قرار است هنرمند پویانمایی و خالق آثاری در بدنه هنر کشورتان باشید، مگر می شود به فرهنگ و دغدغه های اجتماعی خود بی توجه بود؟ مگر هنرمند می تواند نسبت به بی عدالتی های اجتماعی یا حوادث ناگواری که در کشورهای همسایه ما مثل عراق و افغانستان می گذرد بی تفاوت باشد؟ اگر ما چنین آرمان هایی نداشته باشیم چیزی نخواهیم شد.
کشور ما امروز به سربازان فرهنگی نیاز دارد. ما امروز یک جبهه بزرگ در مقابل آمریکا و چپاولگران جهان هستیم. همان طور که آمریکا از حوزه فرهنگ برای اهداف خود بهره می برد، ما هم در حوزه فرهنگ باید در برابرش بایستیم. بنابر این انیمیشن گزینه و ظرفی بسیار مؤثر است که در صورت درک و حمایت مسئولین و انگیزه و استعداد شما، ایران صدرنشین ارایه هنر ناب به مردم دنیا خواهد شد.