رامین وبیان ارزوهای ما

محمد علی رامین گفت

«اگر امروز مساجد به عنوان کانون‌های اصلی جامعه اسلامی هنوز جایگاه خود را آنگونه که در شأن نام مساجد است به دست نیاورده‌اند رسانه‌های ما می‌توانند در این زمینه با احیای مساجد یک تحول بزرگ اجتماعی را زمینه سازی کنند و اگر رسانه‌های ما اراده و همت عالی خود را جلوه گر سازند می‌توانند انحصار رسانه های غرب با بشکنند و از سلطه و نفوذ رسانه های بیگانه در جهان اسلام جلوگیری کنند.»

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد با بیان اینکه بیشترین اخبار جهان از جهان اسلام است و بیشترین جهان اسلام هم از منطقه‌ای است که جمهوری اسلامی ایران در کانون آن قرار دارد افزود:«چرا باید منابع خبری از جمهوری اسلامی جایگزین سایر خبرگزاری‌های بیگانه که غالباً در دست دشمنان اسلام هستند نشوند؟ در حالی که کسب خبر از فاسقان در اسلام نفی شده است وابستگی خبری به منابع خبری دشمن نباید برای رسانه های ما قابل تحمل باشد.»

او گفت:«رسانه‌های ما می‌توانند با ایجاد افق‌های نو در اندیشه‌ها و انگیزه‌های مسلمین و عبور از دیدگاه‌های تنگ و تحمیلی قومی و جغرافیایی عرصه‌های جدیدی را پیش رو قرار دهند.» رامین با اشاره به دستگیری عبدالمالک ریگی افزود:«در عملیات بی نظیر دستگیری سرکرده گروهک تروریستی ریگی که همه سیستم‌های اطلاعاتی غرب و شرق را به حیرت واداشته رسانه‌های ما از این پس می‌توانند مبارزه با تروریسم بدون خونریزی و جنایت علیه ملت‌ها را شعار اصلی خود قرار دهند.»

عدم رونق جشنواره موسیقی وبحث ممیزی

بحث ممیزی و سانسور در موسیقی موضوعی است که چه در جشنواره و چه در زمان‌های دیگر گروه‌های موسیقی همواره با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. شاید این انتظار که هیچ نوع ممیزی و نظارتی بر موسیقی، اشعار و دیگر بخش‌های مرتبط با یک کنسرت یا آلبوم موسیقی وجود نداشته باشد، منطقی نباشد. اما این که ممیزی‌ها در حد سلایق و معیارهای شخصی و در چارچوبی کوچک محدود شود هم به همان میزان غیرمنطقی است.

مهدی میرترابی با اشاره به ممیزی‌های اعمال شده بر کار گروه‌های موسیقی به خبرنگار خبرآنلاین می‌گوید: «وقتی ما مجبوریم حتی در غزلیات حافظ و اشعار مولانا یا اشعار سپیدی که مجوز انتشار دارند دست ببریم یا تعهد بدهیم که مثلا این شعر پیش از انقلاب سروده شده و هیچ مغایرتی با شرایط کنونی ندارد چطور می‌توانم ذهنم را به کیفیت کار و توجه به بهتر شدن ارکستر مشغول کنم و بر آن متمرکز باشم. من سال گذشته در جشنواره شرکت کردم و مجبور شدم برای بعضی از قطعات چنین تعهدی بدهم.»

البته این ممیزی‌ها به اشعار و موسیقی‌ها محدود نمی‌شود و حتی طراحی بروشورها و پوسترها را هم در بر می‌گیرد. میرترابی می‌گوید: «سال گذشته دو تا از طرح‌های بروشور گروه را رد کردند و حتی عودت هم ندادند. این‌ها اتفاقات خوبی نیست که سابقه ذهنی جوانان را خراب می‌کند و انگیزه‌هایشان را برای حضور در دوره‌های آینده از بین می‌برد.»

دفاع فرح بخش از جیب مبارک

 فرح بخش درجواب انهایی که اورا متهم به فیلمفارسی سازی میکنند گفت

من كلمه‌اي  با عنوان فيلمفارسي نمي‌شناسم. الان فيلم «پنجمين سوار سرنوشت» اكران شده و نمي‌فروشد. اين ثابت مي‌كند كه فيلم‌هايي كه من مي‌سازم و مي‌فروشد از جنس همان فيلم‌هاي قديمي نيستند و به روز شده‌اند. آدم‌ها عوض نمي‌شوند. نان و آب همين است كه هست. فطرت انسان‌ها عوض نمي‌شود.
وي گفت: چون بنده با جيب مبارك فيلم مي‌سازم، شرايط روز جامعه را از نظر مسائل سياسي مي‌شناسم.
جيراني در اين بخش خطاب به «سيدضيا هاشمي» گفت: داستان «جيب مبارك» چيست؟ هر كه با جيب مبارك فيلم بسازد، بايد بر سينماها مسلط باشد؟
هاشمي گفت: اين كه آقاي فرح‌بخش از «جيب مبارك» حرف مي‌زند، راست مي‌گويد. حسين فرخ‌بخش يكي از نقدترين تهيه‌كننده‌هاست. پول از جايي نمي‌گيرد. از جيب خودش خرج مي‌كند. دوستي مي گفت تومني هشت ريال مي‌دهد ولي مي‌دهد. در سينماي ايران فيلم‌هايي دارد ساخته مي‌شود كه اگر بودجه دولتي نباشد، عملا امكان‌پذير نيست. فيلم‌هاي فرهنگي غيراقتصادي. ايشان هم فيلم‌شان فرهنگي است . 

حمله هاشمی به بودجه گیرهای دولتی
 اما تعدادي آدم‌ سفارشي براي مديران وجود دارد. در طول سال‌هاي گذشته به اينگونه فيلم‌ها اهميت داده‌اند. سينماي مصلحانه و معناگرا داريم كه مديران سفارش مي‌دهند با آدم‌هايي كه سفارش از جاهاي ديگر گرفته‌اند. آدم‌هاي سفارش شده داريم كه 15 درصد هستند اما منابع سينما را تا 60،70 درصد مصرف مي‌كنند. شايد دو تا فيلم باشد اما درصد زيادي از بودجه را در اختيار مي‌گيرند. مثل «ملك سليمان» كه دوست عزيز ما ساخته، اينگونه است. مجموعه سينما اين طرز عملكرد را برنمي‌تابد اما در سال‌هاي گذشته، علاقه مديران سينما بر اين نوع توليدات بوده است. اين كه سرمايه سينما برود روي يك فيلم و ما به جاي اينكه علم استفاده از تكنولوژي را بياوريم و به بچه‌هاي‌مان ياد بدهيم، برويم متخصص هنگ‌كنگي مي‌آوريم و پول را به او بدهيم. البته در اين راه، توفيق نداشته‌اند اما شعارش را داده‌اند و بهره‌برداري‌اش را كرده‌اند.

وقتی منتقدان نمیفهمند

سید ضیا هاشمی از تهیه کنندگان خوب کشورمان که گویا هنوز به خاطر برخورد منتقدان با فیلم زمهریر دل پری دارد گفته است

 من هرگز نمي‌توانم چنين فيلم‌هاي سخيفي بسازم. مي‌توانم جنجال كنم و فيلم جنجالي هم مي‌توانم بسازم اما اين كارها را بلد نيستم. مي‌توانم فيلمي بسازم كه همه منتقدان را گيج كند نفهمند چه كرده‌اند و بيايند داد و بيداد راه بياندازند اما ساختن فيلم‌هايي مثل كارهايي كه آقاي فرح‌بخش مي‌كند،
در توان من نيست. دوستان نزديك من كارهايي كرده‌اند من حيرت كرده‌ام. من ساختن 10 رقمي و 20 رقمي را اصلا بلد نيستم. در ذات من نيست. مي‌گويم آقاي فرح‌بخش اوستا است، چون كارش را بلد است.

خلط سینمای مستقل در دوقدم مانده به صبح

بحث سینمای مستقل را به نقل از برنامه تلویزیونی بخوانید

 فرح‌بخش گفت: . سينماي مستقل را من معناش را نمي‌فهمم يعني چه؟
جيراني در ادامه گفت: سينماي مستقل يعني سينمايي كه روي پاي خودش است. با زحمت بسيار كارگردان ها از جاهاي مختلف پولش را جمع مي‌كنند...
فرح‌بخش در اين لحظه گفت: از جاهاي مختلف نه، از جيب‌شان. سينماگر مستقل بايد از جيب‌اش خرج كند.
جيراني در اين بخش گفت: كجاي دنيا گفته سينماگر مستقل از جيبش خرج مي‌كند؟ تعريف چه مي‌گويد. تعريف مي‌گويد سينماگر مستقل بايد از جايي پول جور كند.
فرح‌بخش گفت: آن نهاد اگر در يك فيلم مطلبي كه مورد نظرش نيست نباشد، پول ساخت فيلم را نمي‌دهد...
جيراني گفت: گاهي اوقات مراكز پول مي‌دهند تا مورد انتقاد هم قرار بگيرند.
فرح‌بخش در پاسخ به او گفت: آن انتقاد و فحش هم مصرفي دارد پس بنابراين اين سينما به معناي مستقل نمي‌‌رسد. آن 45 نفري هم كه نامه امضا كردند عليه مافيا و تسلط مافيا بر سينما، من با برخي‌هاي‌شان را من صحبت كرده بودم كه امضاي‌شان را پس گرفتند. همه اين پول‌ها كه به اسم مستقل مطرح مي‌شود، مال دولت است. دولت پول بچه زاهدان و كردستان را داده، آنها فيلم ساخته‌اند و حالا طلبكار اكرانش هم هستند. فيلم‌هايي ساخته‌اند كه قابل اكران نيست. فيلم‌هايي كه به فرمايش آقاي هاشمي، ممكن است تأثير آكادميك و فرهنگي و... هم داشته باشند. سينما مال من و آقاي هاشمي است و ما اين فيلم را نمي‌خواهيم اكران كنيم. مگر زور است؟ مگر كسي مي‌تواند به من و شما زور كند كه چه فيلمي نشان دهيم؟ من فيلم مي‌سازم كه داراي مخاطب خاص است. شما چرا بايد فيلم من را كه هرگز نمي‌فروشد نشان بدهيد؟ 15 سال پيش در پاريس يك سالن سينما به نام اتوپيا را ديدم. اين سينما سالي 400 هزار فرانك (آن زمان 5 فرانك مي‌شد يك دلار) از دولت فرانسه كمك مالي مي‌‌گرفت تا همين فيلم‌هاي خاص را نشان دهد. در آن سالن، سه كارمند داشت؛ يك مدير، يك آپاراتچي و مسئول كنترل بليت. ممكن بود در روز، 10 نفر بروند در اين سالن اما آن سالي 400 هزار فرانك اين سينما را مي‌چرخاند. كسي هم نمي‌توانست مدعي باشد.
فريدون جيراني در ادامه اين برنامه گفت: يعني به نظر شما قدرت‌هايي در پخش وجود ندارند كه هم سينما دارند و هم پخش قدرتمندي دارند و مي‌توانند در آن، سينما را در اكران بگيرند و فيلم‌هاي خودشان را اكران كنند؟
فرح‌بخش در اين بخش گفت: اگر اين گونه است، كسي كه نمره بيست مي‌گيرد را بايد جريمه كرد، چون دارد درس مي‌خواند!
جيراني گفت: نمره بيست فرق مي‌كند و مثال غلطي خواهد بود، چون بيست را به انشاي خوب، ديكته خوب و ... مي‌دهند در حالي كه در سينماي موردنظر شما، گاهي فيلم‌هايي كه ديكته و انشاي خوبي ندارند در بهترين شرايط اكران مي‌شوند...
فرح‌بخش در ادامه گفت: اكران خوب را مردم مشخص مي‌كنند. مي‌خواهيم بگوئيم مردم نمي‌فهمند؟ به نظر من مردم از همه بيشتر مي‌فهمند.

قدردانی خبرگزاری فارس از سالهای مشروطه

 نشست نقد و بررسي و مراسم تجليل از عوامل سازنده سريال «سال‌هاي مشروطه» در خبرگزاري فارس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار راديو و تلويزيون فارس، اين سريال توانست به خوبي تلاش ها و زحمات روحانيت بيدار و انقلابي در رهبري نهضت مشروطه خصوصا آيت الله شيخ فضل الله نوري و انحراف آن از سوي روشنفکران بيمار و وابسته را به تصوير کشيده و نقش سفارتخانه ها بويژه سفارت انگليس را در اداره شاه و مجامع روشنفکري تبيين کند.اين سريال همچنين نقش فراماسونري را در انحرافات تاريخ مشروطه و پس از آن نمايان تر کرد. سريال سال هاي مشروطه که از لحاظ محتوا در نوع خود کم نظير بود، همچنين توانست مخاطبان زيادي را به سوي خود جلب کرده و حاوي عبرت هاي بسياري از تاريخ معاصر باشد.
در مراسم تجليل از عوامل سازنده سريال «سال‌هاي مشروطه» كه امروز برگزار شد، محمدرضا ورزي، محمد صادقي، محمد مطيع، زهير ياري، مسعود عجمي، محمدتقي فهيم منتقد، حميدرضا مقدم‌فر مديرعامل خبرگزاري، مجيد قلي‌زاده قائم مقام مدير عامل، محمدصادق حسيني جلالي امام جماعت خبرگزاري فارس، احمد صالحي مدير امور بين الملل و روابط عمومي خبرگزاري فارس و بهزاد شهبازي مدير كل گروه فرهنگي خبرگزاري فارس حضور داشتند.
بنابراين گزارش، در اين نشست در خصوص تمامي مسائل مربوط به ساخت «سال‌هاي مشروطه» از زواياي مختلف بررسي شد.
در پايان مراسم نيز مدير عامل خبرگزاري فارس با اهداي لوح تقدير و هدايايي از سازندگان مجموعه تلويزيوني «سال‌هاي مشروطه» قدرداني كرد.
به گزارش فارس، سريال «سال‌هاي مشروطه» از ابتداي سلطنت ناصرالدين شاه و زمان صدارت ميرزا تقي خان فراهاني مشهور به اميركبير تا انقلاب مشروطه را به تصوير ‌كشيد.
اين سريال آخرين بخش از تريلوژي تاريخ معاصر است كه فازهاي اول و دوم آن به نام‌هاي «پدرخوانده» و «عمارت فرنگي» در سال‌هاي گذشته ساخته و پخش شد.
محمدرضا ورزي نويسنده و كارگردان اين سريال است و در آن بازيگراني چون اكبر عبدي، جمشيد مشايخي، ايرج راد، محمد مطيع، محمد صادقي، داريوش كاردان، رضا رويگري، محمدرضا شريفي‌نيا، امير دژاكام، مهري وداديان، شهرام عبدلي، حسام‌‌الدين نواب‌صفوي، زهير ياري، تينا پاكروان، يوسف صيادي و ... به ايفاي نقش پرداختند.

برای انهایی که نمیدانند یا فراموش کرده اند

روزنامه کیهان که خاطرات یکی از نویسندگان پیش وپس از انقلاب را در دست انتشار دارد، به قلم این نویسنده خاطره ای از یک رفتار شنیع در جشن هنرشیراز در دوران طاغوت را منتشر کرد.

بخشی از این خاطره عبرت انگیز که به قلم مرحوم احمداللهیاری منتشرشده به شرح زیر است:

یکی دیگر از این نمایش های منحرف، نمایش «خوک بچه در آتش» بود که در آخرین دوره جشن هنر شیراز اجرا شد و ضمن آن در پیاده روهای شهر شیراز زن و مردی در ملأعام به انجام اعمال قبیح پرداختند. البته نمایش به گونه ای طراحی شده بود که این حرکات تجاوز به عنف به نظر آید. اجرای این نمایش با اعتراض گسترده روحانیت مبارز روبرو شد. از جمله مرحوم شهید سیدعبدالحسین دستغیب در تاریخ 10/6/1356 در مسجد جامع شیراز در این باره اظهار فرمود:
«یک چیزی شنیدم «جشن خوک». جشن خوک عجب رسمی دارد، آنها که به اینجا می روند، نر و ماده با هم از خوک پست ترند. ای لعنت بر آنها، مؤسس آن هم خوک است (اشاره به فرح پهلوی)، لعنت بر آنها باد. تا کی این مملکت و این جوان ها را می خواهید گمراه کنید و به دست استعمار بدهید و منحرف کنید، این اولیاء چکار می خواهند بکنند. ماه مبارک رمضان و این رقاصه ها آنها که می روند، خرند. شیراز از اهل علم بود، حال کرده اندش رقاص خانه، نمی گذارند دهن ما بسته باشد. »

از سوی دیگر بازتاب منفی این عمل شنیع در میان مردم به اندازه ای بود که اربابان شاه هم صدایشان بلند شد. تا جایی که آنتونی پارسونز سفیر پیشین انگلیس در ایران در کتاب «غرور و سقوط»، جشن هنر سال 1356 را به عنوان یکی از جرقه های انقلاب اسلامی توصیف کرد و نوشت:
«جشن هنر سال 1356 شیراز از نظر کثرت صحنه های اهانت آمیز به ارزش های اخلاقی ایرانیان از جشن های پیشین فراتر رفته بود.
به عنوان مثال یک شاهد عینی صحنه هایی از نمایشی را که ترتیب داده بودند، یک باب مغازه را در یکی از خیابان های پر رفت وآمد شیراز اجاره کرده و ظاهراً خواستند برنامه خود را کاملاً طبیعی در کنار خیابان اجرا کنند. صحنه نمایشی نیمی داخل مغازه و نیمی در پیاده رو مقابل آن بود ]در[ یکی از صحنه ها که در پیاده رو اجرا می شد، تجاوز به عنف بود که به طور کامل (نه به طور نمایشی) به وسیله یک مرد کاملاً عریان یا بدون شلوار درست به خاطر ندارم با یک زن که پیراهنش را به وسیله مرد متجاوز چاک داده می شد در مقابل چشم همه صورت می گرفت. ولی موضوع به شیراز محدود نشد و توفان اعتراضی که علیه این نمایش برخاست، به مطبوعات و تلویزیون هم رسید، من به این خاطر موضوع ]را[ با شاه در میان گذاشته و به او گفتم اگر چنین نمایشی به طور مثال در شهر منچستر انگلیس اجرا می شد کارگردان و هنرپیشگان آن جان سالم به در نمی بردند. شاه مدتی خندید و چیزی نگفت. »

برای انهایی که به المان می نازند

پس از تجلیل بی سابقه  از فیلمهای ضد ایرانی در برلین ، از روز جمعه ۱۹ فوریه نمایشگاه هنرهای تجسمی به شدت توهین آمیز و خلاف تمام اصول اخلاقی با عنوان "پیکرهای ایران" در برلین افتتاح شده است .
به گزارش سرویس فرهنگ وهنر جهان، این نمایشگاه در گالری "کارگاه برلین" با آثاری ضد ایرانی _ اسلامی افتتاح شده است . در این نمایشگاه آثار پنج هم جنس باز  شامل – فریدون آ، میترا ف، رامین ح، نرمینه ص و نیکو ت – به نمایش گذاشته شده است.
شرکت‌کنندگان در این به اصطلاح نمایشگاه ،بدن انسان را موضوع اصلی آثار خویش قرار داده و از جنبه‌های مختلف بررسی کرده اند . این افراد در آثار خود "پیکر برهنه" را دستمایه قرار داده و با این کار عملا برخلاف قوانین اسلامی و فرهنگ نجیب وهویت ایرانی گام برداشته اند.
فریدون آ یکی از افراد  حاضر دراین نمایشگاه در مجموعه ای با عنوان "رستم"، این قهرمان اسطوره‌ای کتاب شاهنامه رامحورسوءاستفاده شنیع خود قرار داده است .
رامین ح ،دراقدامی شنیع و موهن در مجموعه تصاویر به شدت توهین آمیزی از روحانیون به تصویر کشیده و طنز و کنایه را به این آثار موهن خود افزوده است .
از سویی دیگر سه هنرمند زن شرکت کننده در این نمایشگاه – میترا ف، نرمینه ص و نیکو ت – با بی شرمی و بی حیایی بیشتری پیکر انسان و برهنگی را موضوع کار خویش قرار داده و از زوایای گوناگون به آن برخورد نموده است ..
پیکرهای در‌هم شکسته در نقاشی‌های نیکو ت بیشتر یک توهین بی سابقه به جایگاه زنان در جامعه اسلامی است .براساس گزارش صدای آلمان ،میترا ف از دیگربه اصطلاح نقاشان حاضر دراین نمایشگاه ،در اثر خود بدن برهنه مرد را در حین نابودی و بطالت بی‌پرده نشان می‌دهد!!!.

استخدام جاسوس

چند سال پیش موساد اگهی استخدام جاسوس فارسی زبان داد و حتی اگهی های ان در روزنامه پرتیراژ یدیعوت احارونوت چاپ وافتضاح به بار اورد وحالا نوبت امریکا است .

گزارش جهان نیوز را بخوانید

پس از آنکه توطئه های دشمنان نظام اسلامی به خصوص بازوهای رسانه ای آنان با شکست مواجه شد این بار رسانه های وابسته غربی در صدد استخدام جاسوس بی جیره و مواجب از داخل ایران هستند.

به گزارش جهان، در نخستین گام از این طرح جاسوسی تلویزیون ماهواره ای صدای آمریکا با ارسال ایمیل های بسیاری به کاربران ایرانی از آنان خواسته است تا اخبار و رخدادهای داخلی را برای این شبکه بفرستند. 

فرستندگان این ایمیل با ضمیمه کردن خبرها و اطلاعاتی دروغ و کذب درباره شکنجه زندانیان و دیگر ادعاهایی که در ماه های اخیر صورت گرفته از ایرانیان خواسته اند تا آنان را در این امر خطیر! یاری کنند.

گفتنی است که در حال حاضر رادیو فردا و شبکه بی بی سی فارسی به صورت رسمی اقدام به استخدام همکار داخلی می کنند و به موازات این اقدام افراد مستعد را به سرویس جاسوسی آمریکا سازمان سیا معرفی می کنند.

به رنگ ارغوان مجله فیلم را به دولت نزدیک کرد

خروجی نظرسنجی مجله فیلم پیرامون بهترین های جشنواره با داوران این رویداد برای اولین بار نزدیک به هم درامد که باید دید ایا این مجله چرخیده یا جشنواره کمی لغزیده  

.


به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، «به رنگ ارغوان» كه با 39 رأي به عنوان بهترين فيلم به انتخاب منتقدان و نويسندگان ماهنامه سينمايي فيلم انتخاب شده، در رشته‌هاي بهترين كارگرداني، بهترين تدوين (به صورت مشترك) و بهترين فيلم بخش بين‌الملل انتخاب شده است.
در اين نظرخواهي، «هيچ» در رشته‌هاي بهترين فيلمنامه (عبدالرضا كاهاني و حسين مهكام)، بهترين بازيگر نقش اول مرد (مهدي هاشمي)، بهترين بازيگر نقش دوم مرد (مهران احمدي)، بهترين بازيگر نقش مكمل زن (نگار جواهريان) برگزيده منتقدان شده و در رده دوم بهترين فيلم قرار گرفته است.
فيلم «بدرود بغداد» كه به عنوان انتخاب ويژه منتقدان برگزيده شده، در اين نظرسنجي به عنوان فيلم پنجم انتخاب شده و در رشته‌ بهترين فيلمبرداري (تورج اصلاني) برگزيده شده است.
نكته مهم در نظرسنجي مجله فيلم، توجه به فيلم‌هاي مهجور جشنواره مثل «پرسه در مه»، «فصل‌باران‌هاي موسمي» و «كيفر» است كه در رده 4 و 5 قرار دارند و نكته جالب ديگر، عدم توجه منتقدان اين ماهنامه به فيلم «طلا و مس» (كه در رده‌بندي نهايي دهم شده) و نيز فيلم رده هفتمي «آتشكار» است ضمن آن كه فيلم‌هاي «شب واقعه» ، «ملك سليمان»، «آل»، «بيداري روياها»،‌ «چهل سالگي» هم به طور جدي مورد توجه قرار نگرفته‌اند.‌
نكته جالب ديگر، اشتراك رأي برگزيده‌هاي اين مجله با داوران جشنواره فيلم فجر در رشته‌ بهترين فيلم،‌بهترين كارگرداني، بهترين بازيگر زن نقش اول است و اين از معدود دفعاتي است كه آراي اين ماهنامه تخصصي با رأي داوران جشنواره به ويژه در زمينه بهترين فيلم و كارگردان يكي شده است.

دست روی دست ...کلهر منتقد تند برنامه های فرهنگی دولت

هنوز انتقاد های تند جواد شمقدری که در دولت نهم مشاور هنری رییس جمهور بود فراموشمان نشده است . موضع شمقدری به خود رییس جمهور هم رسید و دیدیم که ایشان هم از فضای فرهنکی زیرمجموعه اش دردولت نهم علنا ابراز نارضایتی کرد . حالا منتقدان ان دوره ازجمله شمقدری راس کرسی سینما را عهده دار است .

روز گذشته مهدی کلهر مشاور رسانه ای رییس جمهور در گفتگو با مهر از تیم فرهنگی دولت دهم انتقادات تندی کرد که خواندنی است .

ایا این انتقادات را رییس جمهور هم قبول دارد ومانند دوره قبل به میدان خواهد امد واز عملکرد تیم جدید ابراز نارضایتی خواهد کرد . باید کمی صبرکنیم .

کی از اکران راضی است

تهیه‌کننده فیلم سینمایی "به کبودی یاس" با انتقاد از شرایط اکران فیلمهای فرهنگی گفت: "آواتار" هم در این شرایط نمی‌توانست مخاطب جذب کند.

ابراهیم اصغری به خبرنگار مهر گفت: در شرایط فعلی و با توجه به اکران نامنظم و بی‌برنامه فیلم‌های فرهنگی در تعداد محدودی از سینماها، طبیعی است که آثاری مثل "شب حورا" و "به کبودی یاس" در جذب مخاطب موفق نباشند. در این فضا حتی "آواتار" هم نمی‌تواند مخاطب جذب کند.

وی گفت: فروش پائین این فیلمها نشان می‌دهد ما نتوانسته‌ایم مخاطب اصلی این آثار را جذب کنیم، مخاطبی که به سالنهای سینما نمی‌رود و فیلمهای روی پرده نمی‌تواند این گروه را راضی کنند. اگر برنامه‌ای برای اکران فیلمهای فرهنگی به وجود می‌آید باید این اکران درست باشد، در شرایط فعلی کمکی به فیلمهای فرهنگی نمی‌شود.

این تهیه‌کننده ادامه داد: صدا و سیما برای تبلیغات این فیلم همکاری فراوان کرده و باعث شده زمینه معرفی فیلم به وجود بیاید اما همکاری یک سازمان نمی‌تواند چرخه معیوب اکران را اصلاح کند

انتقاد های تند کلهر ازتیم فرهنگی دولت

مشاور رسانه ای رئیس جمهور یادآور شد: من تنها کسی هستم که در دولت قبلی توافقم با آقای احمدی نژاد این بود که به شرطی همراه دولت خواهم بود که له یا علیه دولت شما هر جا که نظری داشتم اظهار نظر کنم و ایشان به تنها کسی که این اجازه را داد من بودم. از این جهت هم پیش خدا و خود ایشان روسفید هستم و از ایشان هم که از من ایراد نگرفتند متشکرم.

وی افزود: بنده حرفم را راحت می زنم. بنده راجع به انتخابات هم حرفم را راحت زدم. من معتقدم که باید از بدنه اجتماعی موج سبز تشکر کرد. این بدنه احساس کرد که در مملکت فساد است و خودش را به خطر انداخت. آنکه می آید بیانیه می نویسد بر اساس یکسری باور این کار را می کند و این - حتی اگر باور غلطی باشد- بسیار با ارزش تر از آن کسی است که برای سلامت خود ساکت می نشیند و چیزی نمی گوید.

کلهر در پاسخ به این سئوال که چرا این تفکرات شما در کل مسئولان دولت دیده نمی شود گفت: بنده یک آدم هستم و سمت مشاور دارم . قدرت اجرایی ندارم و نه می خواستم داشته باشم. شما هم از یک نفر انتظار یک نفر را داشته باشید. ما باید هر کدام به اندازه سهممان کارمان را انجام دهیم و به اندازه سهممان خطر کنیم. بنده برای اینکه این حرفها را بزنم هم حقوقم را در سازمان صدا و سیما کم کردند هم کلی خرج روی دستم گذاشتم و هم زندگی ام را نابود کردم و .... و تا روزی که نفس داشته باشم اینها را می گویم . چون فکر می کنم بنده عمرم را کرده ام و نسبت به نسل آینده نباید دروغ بگویم و نسبت به شهدا و جانبازان بسیار شرمنداه ام و در پیشگاه خداوند سرافکنده.

انتقاد از کارنامه تیم فرهنگی دولت نهم

عملکرد دولت نهم فضای انتقاد دارد. دولت نهم بیشتر به سمت آسفالت کردن و جاده و کارخانه سازی رفت و از مقوله فرهنگ غافل شد.رونامه نگار نباید فضای رعب و ترس داشته باشد و باید از امنیت شغلی برخوردار باشد.

وی درباره کارنامه تیم فرهنگی دولت نهم به مهر گفت: عملکرد دولت نهم فضای انتقاد دارد. دولت نهم بیشتر به سمت آسفالت کردن و جاده و کارخانه سازی رفت و از مقوله فرهنگ غافل شد. به عنوان مثال کاری بر روی قانون مطبوعات صورت نگرفت. قانون مطبوعات در کشور ما خیلی خطرناک است. رونامه نگار نباید فضای رعب و ترس داشته باشد و باید از امنیت شغلی برخوردار باشد. چه معنی دارد وقتی اشتباهی در یک رسانه رخ می دهد کل آن رسانه به تعطیلی کشیده می شود. این قانون نیاز به بومی سازی دارد. تایپیست و خانواده او را نباید با جرم سردبیر تنبیه کرد.

عجیب است که یک خبرگزاری که نزدیک ترین خبرگزاری به انقلاب است اولین خبرگزاری است که از سوی دولت تنبیه می شود یا خبرگزاری که کاملا منطبق بر رسالت رسانه ای خود فعالیت می کند از پوشش اخبار ریاست جمهوری محروم شود!!

مشاور رسانه ای رئیس جمهور اضافه کرد: اگر من و شما بخواهیم کار رسانه ای انجام دهیم باید از امنیت کافی برخوردار باشیم. این عدم امنیت رسانه ای توطئه دشمن است. چرا روزنامه نگاری ناپایدارترین شغل در کشور است. چرا در ایران باید با قطع حقوق، نفس تفکر روزنامه نگار را برید. خیلی عجیب است که یک خبرگزاری که نزدیک ترین خبرگزاری به انقلاب است اولین خبرگزاری است که از سوی دولت تنبیه می شود یا خبرگزاری که کاملا منطبق بر رسالت رسانه ای خود فعالیت می کند از پوشش اخبار ریاست جمهوری محروم شود!!

 

وقتی راجع به خانمی که حجابش دارای مشکل است صحبت می کنیم این سئوال مطرح می شود که آیا این خانم آسیب دیده فرهنگی است یا آسیب فرهنگی؟ به طور حتم آسیب دیده فرهنگی است.

کلهر ادامه داد: در بخش فرهنگی بسیار ضعیف عمل کرده ایم. به عنوان مثال وقتی راجع به خانمی که حجابش دارای مشکل است صحبت می کنیم این سئوال مطرح می شود که آیا این خانم آسیب دیده فرهنگی است یا آسیب فرهنگی؟ به طور حتم آسیب دیده فرهنگی است و حال این سئوال مطرح می شود که آیا با آسیب دیده فرهنگی همانند آسیب فرهنگی باید برخورد کرد؟! یعنی با بیمار همان برخوردی باید بشود که با خود بیماری و میکروب می شود؟!

وی تاکید کرد: اهل فرهنگ کشور باید میکروب را کشف کنند اما متاسفانه در امور فرهنگی از اشخاص کار بلد استفاده نمی شود چون کار فرهنگی را تخصص نمی دانیم.

کلهر با تاکید بر اینکه راهبرد قرار دادن سانسور احمقانه است گفت: من با پارازیت ماهواره به عنوان یک راهبرد مخالفم و سانسور را به عنوان راهبرد قبول ندارم . زیرا مدیران فرهنگی 30 سال است که به سانسور و پاک کردن صورت مسئله فکر می کنند همه چیز خوب و درست است!

رئیس جمهور با وزیر فرهنگ پیشین درباره بستن دو روزنامه برخورد جدی کرد اما تربیت غلط مدیران فرهنگی طی سالها با یکی دو حرکت یا مصاحبه تغییر نمی کند.

مشاور رسانه ای رئیس جمهور ادامه داد: شما به فرزندتان از نوزادی چندین واکسن می زنید تا مقاوم بماند. سئوال این است که چرا در فرهنگ واکسن زده نمی شود.  چرا متاسفانه امروزه واکسن فرهنگی زده نمی شود. البته خوشبختانه این موضوعات را در دولت نهم به خوبی با آقای احمدی نژاد مطرح کردم و اثراتش در زمینه فرهنگی را مشاهده کردم. به عنوان مثال رئیس جمهور با وزیر فرهنگ پیشین درباره بستن دو روزنامه برخورد جدی کرد اما تربیت غلط مدیران فرهنگی طی سالها با یکی دو حرکت یا مصاحبه تغییر نمی کند.

متاسفانه بسیاری از مسئولان کشور ما سیاستمدار گلخانه ای هستند. گلخانه را فقط برای کشت نشاء به کار می گیرند تا گیاه در زمستان سرما زده نشود اما می خواهند نخل را زیر شیشه پرورش دهند!!

وی بار دیگر با تاکید بر اینکه افراد کار بلد در کارهای فرهنگی کشور جایی ندارند گفت: متاسفانه بسیاری از مسئولان کشور ما سیاستمدار گلخانه ای هستند یعنی در یک محیط کاملا مناسب رشد یافته اند و باد و طوفان را ندیده اند تا در مقابل مشکلات رفتار درست را داشته باشند. گلخانه را فقط برای کشت نشاء به کار می گیرند تا گیاه در زمستان سرما زده نشود اما می خواهند نخل را زیر شیشه پرورش دهند!! مشاور رسانه ای رئیس جمهور در توضیح بیشتر گفت: نسل اول انقلاب مقاومتر از بسیاری از نسل دوم و سوم است. من که در زمان شاه بزرگ شده ام چون باد و طوفان دیده ام مقاوم تر هستم گرچه بی سوادتر و کم هوش ترم.

کلهر گفت: من این موضوعات را به آقای احمدی نژاد گفته ام و وی به خوبی متوجه این موارد شده است اما آقای احمدی نژاد یک نفر است. متاسفانه دیگران متوجه اهمیت این مطالب نشدند. آقای وزیری با کارهایش خیلی مشکلات ایجاد می کرد اما آقای وزیر بی تقصیر بود. او در گلخانه بزرگ شده بود. وزرای دیگری هم داریم نه مربوط به این دولت بلکه در طول دولتها که در گلخانه بزرگ شده اند. نه تنها وزیر بلکه بسیار نماینده مجلس و ‌وکیل ما هم گلخانه ای هستند.

جناب ثمره هاشمی نیز به من گفتند وزیر ارشاد می خواهد که من چند نفر را معرفی کردم البته در نهایت هیچکدام از آنها وزیر نشدند!

مشاور رسانه ای رئیس جمهور در پاسخ به این سئوال که شما که به رئیس جمهور نزدیک هستید چرا در تیم فرهنگی وی قرار نگرفته اید گفت: قبل از دولت دهم به من وزارت ارشاد پیشنهاد شد اما من نمی توانستم بپذیرم و به همین دلیل موقع تعیین کابینه مدتها در دولت حضور نداشتم. جناب ثمره هاشمی نیز به من گفتند وزیر ارشاد می خواهد که من چند نفر را معرفی کردم البته در نهایت هیچکدام از آنها وزیر نشدند!

وی با تاکید بر اینکه باید سیاستمداران کشور ارتقاء پیدا کنند و از فضای گلخانه ای بیرون بیایند گفت: شما به عنوان یک رسانه باید فرهنگ سیاستمدار را ارتقاء دهید. سیاستمدار گلخانه ای بس است. سیاستمداران باید از گلخانه بیرون بیایند. اگر چند نفر هم سرما خوردند مهم نیست. افروغها، خوش چهره ها، احمد توکلیها، احمدی نژادها و کلهرها با تمام کم و کاستی ها ، اینها هستند که می مانند.

مخالف اجرای ارکستر سمفونیک تهران در اروپا بودم

کلهر درباره اجرای ارکستر سمفونیک تهران در اروپا نیز گفت: این ارکستر به نوعی زیره به کرمان بردن است و من به این جهت با اجرای این ارکستر در اروپا مخالف بودم.

 مشاور رسانه‌ای رئیس جمهوری با بیان این مطلب در باره وضعیت ارکستر سمفونیک تهران به خبرنگار مهر گفت : من مدتها است که اعلام کرده ام که ما ارکستر سمفونیکی به آن معنا نداریم و معتقدم برای اعتلای سطح کیفی هر ارکستری باید یک ارکستر در سایه داشته باشد.

مهدی کلهر در ادامه افزود: هر هنرمند و هر گروه و ارکستری باید ابتدا عرصه مخاطب و توانایی های خود را به خوبی بشناسد و بداند که برای کی و کجا می خواهد برنامه اجرا کند و با چه بضاعتی پای بر صحنه می گذارد و اگر این دو را خوب بشناسیم در انجام رسالتی که برعهده مان هست موفق خواهیم شد و من فکر نمی کنم اجرای این ارکستر در اروپا با توجه به این دو مولفه صورت گرفته باشد.

وی با اشاره به قابلیتها و فرهنگ غنی موسیقی نواحی افزود: من خودم در سالهای گذشته هنرمندان و گروههای شاخصی از موسیقی نواحی و سنتی ایران را به اروپا و جشنواره های معتبری چون آوینیون فرانسه ، دوسلدورف و... بردم که با استقبال بی نظیر کارشناسان و پژوهشگران موسیقی و همچنین عموم مخاطبان قرار گرفت چرا که آنها با هنری مواجه شدند که قبلا نظیرش را ندیده و نشنیده بودند.

کلهر گفت: اجرای برنامه با ارکستر سمفونیک نیازمند تفکر و ساخت قطعه مناسب این ارکستر با توجه به هویت فرهنگی ما است کما اینکه من چند سال پیش قطعه "در ازل" را به کمک آقای بیگلری پور ساختم که حدود 170 نفر بر روی صحنه آن را اجرا کردند و تاثیرات مهمی در عرصه فرهنگ و هنر بر جای گذاشت. رهبر اجرای تالار وحدت مرحوم فریدون ناصری بود.

به تیم فرهنگی دولت دهم خوش بین نیستم

وی در پاسخ به این سئوال که آیا تیم فرهنگی دولت دهم را موفق می دانید ،به مهر گفت: نه موفق نمی دانم. مدیر هنری میز و صندلی نیست. شناخت عرصه مخاطب و تواناییهای مختلف است. هنوز هم معتقد هستم از دید بسیاری از مسئولان و بزرگان کار هنری و فرهنگی نوعی زنگ تفریح است نه یک کار مهم و جدی.

یکه تازی موسیقی کوچه بازاری

در حالیکه موسیقی کشور از کمبود تولید آثار فاخر به شدت رنج می برد و عملکرد متولیان این هنر مورد انتقاد جدی  صاحبنظران و هنرمندان  دلسوز و متعهد کشور می باشد  اما این یکه تازی در عرصه موسیقی همچنان به کار خود ادامه می دهد.
به گزارش سرویس فرهنگ وهنر جهان ،حوزه موسیقی در کشورمان بدلایل گوناگون که مجال پرداخت به آن فرصتی دیگر می طلبد دچار ضعفهای ساختاری و بخصوص محتوایی بسیار میباشد.و از آنجا که انتظار می رفت حداقل نگاه ویژه مسئولین به موسیقی اصیل کشور در این دوره از جشنواره آغازی برای حل بسیاری از معضلات موسیقی کشور  باشد، اما جدول بیست و پنجمین جشنواره موسیقی فجر و پشت پرده برگزاری این جشنواره حکایت از مسائلی دیگر دارد.

متاسفانه ضعف مدیریت در عرصه موسیقی و عدم توانایی مدیران آن در جذب هنرمندان شاخص  که بخشی از آن حکایت از تصمیم گیران غیر متخصص دارد ،جای بزرگان موسیقی سنتی و محلی کشور را در این دوره از جشنواره خالی کرده است، تا کمتر بتوان چهره آشنایی در بین اسامی سنتی ها یافت،
 آنهم به بهانه حمایت از جوانان و برای توجیه ضعفهای مسئولین مربوطه در جذب هنرمندان ،در حالیکه بارها تاکید شده که جشنواره فجر جای تجربه اندوزی نیست.
 موسیقی پاپ جایگزین موسیقی اصیل ایرانی :
اما در مقابل  این عدم حمایت مسئولین از موسیقی اصیل و سنتی ایران، متولیان موسیقی کشور برای پهن کردن فرش قرمز به افتخار موسیقی کوچه بازاری گوی سبقت را از یکدیگر ربوده اند.
و تسهیلاتی که امسال برای موسیقی پاپ در نظر گرفته شده نشان از توجه ویژه مسئولین به این ژانر از موسیقی دارد.این در حالی است که بسیاری از صاحبنظران نسبت به رشد روز افزون و حمایتهای بی شائبه مدیران از این نوع موسیقی بارها هشدار داده بودند.
 شاهین فرهت از اساتید موسیقی کشور که اتفاقا در این دوره از جشنواره عضو شورای سیاستگزاری  هم می باشد، سال پیش در گفتگویی عنوان کرده بود که ورود اين ژانر موسيقي به جشنواره موسيقي فجر کار فرهنگي جديدي نيست.
وي افزود: موسيقي پاپ را همه جا مانند کوچه بازار، خيابان و ... مي توان شنيد ؛ اين نوع موسيقي جاي موسيقي هاي سنتي و جدي ما را گرفته است .
رييس دانشکده موسيقي دانشگاه تهران تاکيد کرد: در جشنواره مهمي مانند جشنواره موسيقي فجر بهتر است به موسيقي جدي و ريشه دار خودمان بپردازيم.
اما نگاهی به این دوره از جشنواره :
بزرگترین و مجهزترین سالنهای تهران از جمله سالن بزرگ وزارت کشور ،برج میلادو...در اختیار کنسرتهای پاپ قرار گرفته است  و سالنهای نه چندان مناسب از جمله فرهنگسراها  برای موسیقی اصیل و محلی اختصاص یافته است.
برای با اهمیت جلوه دادن موسیقی پاپ قیمت بلیط آن را 40 هزار تومان تعیین کرده اند و برای موسیقی اصیل 3 یا 4 هزارتومان.
افتخار برخی از این دست اندرکاران که البته برای پر رونق  نشان دادن جشنواره ،پوشاندن نقاط ضعف در جذب هنرمندان موفق موسیقی اصیل و ...بوده ، برگزاری کنسرت گروه آریان و ...در طول جشنواره می باشد !تا جایی که مدیریت برگزاری کنسرتهای برج میلاد در طول برگزاری جشنواره به همین گروه محول شده است و...

سجادپور به خودش رهنمود داد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سجادپور مديركل ارزشيابي و نظارت سينماي حرفه‌اي گفت :   

 

 

 

 

 

  

 

  

 

 

 بحث اكران؛ موضوع با اهميتي است و ما بايد توجه كافي به اين امر داشته باشيم لذا لازم است تا سياست‌هاي نظارتي و حمايتي خود را در اين باب به طور جدي روشن نمائيم.

اجحاف به بخش ویدیویی

سيد مجيد موسوي، فيلم نامه نويس برتر بخش تجلي اراده ملي بيست و هشتمين جشنواره فيلم فجر،  درباره بخش ويدئويي جشنواره امسال گفت: با اينكه بينندگان فيلم هاي بخش ويدئويي به مراتب بيشتر از مخاطبان سينما هستند، اما اين بخش، امسال نيز مورد اجحاف واقع شد.

وي اضافه كرد: در بين آثار بخش ويدئويي، كارهاي با كيفيت بسيار بالاتري نسبت به آثار بخش سينمايي ارائه شده بود، ولي شرايط نامطلوب سينماها و اكران بد فيلم ها، معرفي نشدن كامل عوامل فيلم ها و اطلاع رساني ناقص، از مخاطبان اين بخش مهم كاست.

موسوي ادامه داد: درآمدزايي اين بخش و نيز قابليت هاي آن، بايد مدنظر ارگان ها و سازمان هاي رسانه اي و غير رسانه اي باشد تا توجه خاص تري به بخش ويدئويي صورت گيرد.