همه شگفت زده از مراسمی متفاوت

اختتامييه جشنواره اصلاح الگوي مصرف

اختتامييه جشنواره اصلاح الگوي مصرف

مراسم اختتاميه اولين جشنواره فيلمنامه و فيلم كوتاه اصلاح الگوي مصرف چهارشنبه شب با حضور سيدعليرضا سجادپور مديركل اداره نظارت و ارزشيابي وزارت ارشاد، محمد قهرماني مديرعامل مؤسسه شهيد آويني، شفيع آقامحمديان مديرعامل مركز گسترش سينمايي مستند و تجربي، جمال شورجه، پوران درخشنده، جهانگير الماسي، حسين نيرومند، شبنم قلي‌خاني، جواد اردكاني،‌مسعود اطيابي، بهمن حبشي، مسعود ده‌نمكي، محمد خزائي و جمعي از اهالي هنر در مؤسسه فرهنگي اسوه برگزار شد.

* پيام شمقدري به نخستين جشنواره اصلاح الگوي مصرف
معاون سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به اولين جشنو اره فيلمنامه و فيلم كوتاه اصلاح الگوي مصرف پيام داد.
متن پيام جواد شمقدري كه در مراسم اختتاميه قرائت شد،‌ به شرح زير است:
بسم الله الرحمن الرحيم
قال علي (ع): «القناعته كنز لاينفذ»
كلام حكيمان كه سرشار از حكمت الهي است، انسان را به صلاح و اصلاح دعوت مي‌نمايد. خاصه اگر اين كلام از معصومين و آن چشمه‌هاي جوشان معرفت لايزال باشد كه بسياري در خصوص قناعت فرموده‌اند و پيامبر اعظم (ص) و سلاله پاكش همواره پيروان‌شان را به آن رهنمون ساخته‌اند و چه خوش سعدي بزرگ حكيمانه به تأثير از سخن معصومين سرود كه:
قناعت توانگر كند مرد را
خبر كن حريص جهان گرد را
و اين بار رهبر فرزانه انقلاب اسلامي دلسوزانه و مشفقانه مردم اين سرزمين را به اين آموزه ديني فراخوانده است كه مي‌بايد اين پند و دستور بهينه سرلوحه كار تمامي مسئولان و مردم قرار گيرد.
به راستي اگر جوامع بشري در مصرف منابع بكوشند، عدالت‌گستري در جهان نهادينه خواهد شد و چه زيباست اين آموزه از ايران عزيز اسلامي آغاز گردد.
نخستين جشنواره فيلم اصلاح الگوي مصرف مي‌تواند در قاب تصاوير و ساخته‌هاي فيلمسازان اين سرزمين الگوي مناسب را در پيش چشم همگان قرار دهد و ياد و خاطره سيد شهيدان اهل قلم مرتضي آويني كه به راستي همانند تمامي شهيدان الگوي تمام عيار صلاح و بي‌نيازي از دنياست را گرامي مي‌داريم و اين جشنواره را كه تحت نام اين شهيد فيلمساز هنرمند برگزار مي‌گردد، به فال نيك مي‌‌گيريم.

* فهيم: هنرمندان پاسخ اهانت‌كنندگان به ساحت امام‌خميني‌(ره) ‌را مي‌دهند
محمدتقي فهيم دبير اين جشنواره با ابراز تأسف در خصوص اهانت به ساحت امام خميني (ره) گفت: ‌اميدوارم هنرمندان با عكس‌العمل‌هايي كه در قبال اين مسئله نشان مي‌دهند، جواب اين حركت را بدهند.
وي در ادامه در خصوص برگزاري جشنواره افزود: اين جشنواره در تيرماه كليد خورد. با تبليغاتي به كمك رسانه‌ها در خصوص اين برگزاري جشنواره شكل گرفت، استقبال خوبي از اين جشنواره شد تا جايي كه خودمان هم پيش‌بيني اين استقبال را نداشتيم.
فهيم با بيان اين كه حدود 300 اثر به جشنواره ارسال شد، بيان داشت: 70 درصد اين آثار با موضوع جشنواره يعني اصلاح الگوي مصرف توليد شد. در بخش سينما بايد با گستره وسيعي حركت مي‌‌كرديم ولي با توجه به بحث مالي و نگراني اين كه مانند جشنواره‌هاي ديگر به تكرار مكررات بپردازيم، به فيلم كوتاه قانع شديم. معتقديم در اين حوزه كارهاي زياد و مقيدي مي‌توان انجام داد.
وي با بيان اين كه بودجه اين جشنواره 40 ميليون تومان است، اظهار داشـت: بايد از شركت توانير تشكر كنيم كه در ميانه راه به كمك ما آمدند تا بتوانيم كارهاي بهتري انجام بدهيم.
دبير اين جشنواره در ادامه گفت: در قياس با جشنواره‌هايي مانند اين جشنواره، جوايز خوبي در نظر گرفتيم و تلاش مي‌كنيم براي سال‌هاي بعد بتوانيم كارهاي بهتري انجام دهيم.

* قهرماني: هنرمندان از قافله توسعه كشور عقب نمانند
در اين مراسم، مديرعامل مؤسسه شهيد آويني با بيان اين كه جا دارد كه هنرمندان در دستاوردهاي مختلف، سهم خودشان را ايفا كنند، گفت: از هنرمندان تقاضا مي‌كنم از قافله توسعه كشور عقب نمانند.
محمد قهرماني مديرعامل مؤسسه شهيد آويني در اين مراسم در سخناني كوتاه، گفت: كشور ما با توجه به ظرفيت‌هايي كه دارد، بايستي آن‌چه كه توليد مي‌كند به زبان هنر گفته شود. مـتأسفانه در گذشته ثمره لازم از اين موضوع گرفته نشد.
وي افزود: جا دارد كه هنرمندان در دستاوردهاي مختلف، سهم خودشان را ايفا كنند. از هنرمندان تقاضا مي‌كنم از قافله توسعه كشور عقب نمانند.
قهرماني در ادامه بيان داشت: جشنواره‌اي به همين نام در اسفندماه در حوزه انيميشن برگزار خواهد شد.

* سجادپور: هدف جشنواره ترويج فرهنگ «اصلاح الگوي مصرف» بود
سيدعليرضا سجادپور در اين مراسم اظهار داشت: بحث اصطلاح الگوي مصرف، مطلب تازه‌اي نيست و اگر رهبر امسال به اين موضوع اشاره كردند،‌ منظورشان تذكر و يادآوري بوده است.
وي در ادامه بيان داشت: الان با يك جشنواره موضوعي برخورد داريم. اين جشنواره، موضوع را هدف‌گيري كرده تا بتواند موضوع‌اش را ترويج كند. اما بايد ديد اين موضوع را براي چه كسي ترويج مي‌كند.
سجادپور ادامه داد: شايد اگر اين موضوع به ميان بيايد، بگوييم در بين مردم ترويج مي‌كند. به نظر من اگر مي‌خواهيم با مردم تماس بگيريم، بايد بياييم با هنرمندان با استعداد در ارتباط باشيم يعني به جاي ارتباط با ميليون‌ها نفر با چند نفر ارتباط بيگريم.

* تجليل يك نوازنده دوره‌گرد از «ده‌نمكي» و تقاضا براي نمايش مستند «فقر و فحشا»
مسعود ده‌نمكي در مراسم اختتاميه جشنواره فيلمنامه و فيلم كوتاه اصلاح الگوي مصرف، به درخواست خودش توسط يك نوازنده آكاردئون دوره‌گرد تجليل شد و از درخواست پروانه نمايش براي مستند «فقر و فحشا» خبر داد.
در مراسم اختتاميه اولين جشنواره اصطلاح الگوي مصرف از «مسعود ده‌نمكي» و «شبنم قلي‌خاني» به عنوان بزرگداشت و از فيلم «به كبودي ياس» به كارگرداني جواد اردكاني تجليل شد.
بر اساس اين گزارش، نحوه تجليل اين مراسم به گونه‌اي بود كه هركس قبل از برگزاري مراسم بايد يك نفر را به عنوان هديه‌دهنده انتخاب مي‌كرد.
در ابتدا «مسعود ده‌نمكي» براي تجليل به روي صحنه آمد. ده‌نمكي درخواست كرده بود، جايزه‌اش را از يك نوازنده آكاردئون دوره‌گرد دريافت كند. مجري به همراه نوازنده آكاردئون پس از نواختن ترانه «اي الهه ناز» جايزه مسعود ده‌نمكي را اهدا كرد و ده‌نمكي هم جايزه‌اش را به وي تقديم كرد.
مسعود ده‌نمكي در صحبت كوتاه خود گفت: اين نوازنده‌ها موسيقي متن فقر را در جامعه ما مي‌نوازند. اين موسيقي، موسيقي هشدار است و نبايد آن را از ياد برد.
وي افزود: فكر مي‌كنم به خاطر «فقر و فحشا» اين‌جا باشم تا «اخراجي‌ها». مي‌خواهم اين فيلم را در اين دولت عدالت‌محور نمايش بدهم و تقاضاي دريافت پروانه نمايش كنم تا در شبكه‌ خانگي نمايش داده شود.
به گزارش فارس، در ادامه مراسم براي تجليل از فيلم «به كبودي ياس»، جواد اردكاني روي صحنه آمد.
اردكاني درخواست كرده بود جايزه‌اش را از دست حسين برومند بگيرد.
وي پس از دريافت جايزه‌اش گفت: تقدير از «به كبودي ياس»، تقدير از مرداني است كه مدل زندگي‌شان بهترين الگوي زندگي بود. شهيد برونسي يكي از اين مردان است. لازم مي‌دانم از آقايان صفار هرندي، جعفري‌جلوه و شاه‌حسيني و تيمي كه با كمك آن‌ها فيلم ساخته شد، تشكر كنم.

* موافقت سجادپور با پيشنهاد اختصاص سانس به نمايش فيلم كوتاه
سيدعليرضا سجادپور در واكنش به پيشنهاد شبنم قلي‌خاني در مورد اختصاص يك سانس از يك سالن سينما براي نمايش فيلم‌هاي كوتاه فيلمسازان بزرگ،‌ گفت: در جا تصويب شد!
مراسم اختتاميه اولين جشنواره فيلمنامه و فيلم كوتاه اصطلاح الگوي مصرف امشب با حضور سيدعليرضا سجادپور مديركل اداره نظارت و ارزشيابي وزارت ارشاد، محمد قهرماني مديرعامل مؤسسه شهيد آويني، شفيع آقامحمديان مديرعامل مركز گسترش سينمايي مستند و تجربي، جمال شورجه، پوران درخشنده، جهانگير الماسي، حسين نيرومند، شبنم قلي‌خاني، جواد اردكاني،‌مسعود اطيابي، بهمن حبشي، مسعود ده‌نمكي، محمد خزائي و جمعي از اهالي هنر در مؤسسه فرهنگي اسوه برگزار شد.
در بخش ديگري از اين مراسم، بزرگداشت «شبنم قلي‌خاني» برگزار شد.
به درخواست شبنم قلي‌خاني،‌ جايزه وي توسط پوران درخشنده اهدا شد.
پوران درخشنده گفت: جشنواره اصلاح الگوي مصرف مي‌تواند فرصتي براي فكر كردن روي اين موضوع باشد. واقعاً در جامعه ما تجمل‌گرايي زياد شده است.
شبنم قلي‌خاني هم در اين مراسم اظهار داشت: در اين عرصه، جوانان با استعداد زيادي وجود دارد. از اين كه جشنواره، من را انتخاب كرد تشكر مي‌كنم.
وي افزود: از مسئولان خواهش مي‌كنم يك سانس از يك سالن سينما را به نمايش فيلم‌هاي كوتاه فيلمسازان بزرگ اختصاص بدهند تا فيلمسازان جوان بتوانند از تجربه اساتيد استفاده كنند.
سيدعليرضا سجادپور مديركل اداره نظارت و ارزشيابي وزارت ارشاد كه روي صندلي رديف اول نشسته بود، پس از پيشنهاد شبنم قلي‌خاني اعلام كرد: در جا تصويب شد!

* اختصاص سالن سينما اسوه به نمايش فيلم‌هاي مستند
محمد قهرماني در مراسم اختتاميه جشنواره فيلمنامه و فيلم كوتاه اصلاح الگوي مصرف از اختصاص سالن سينما اسوه به نمايش فيلم‌هاي مستند مركز گسترش سينماي مستند و تجربي خبر داد.
شفيع‌آقامحمديان مديرعامل مركز گسترش سينماي مستند و تجربي در اين مراسم گفت: اين جشنواره زيبايي ديگري داشت كه نوآوري در اجرا بود.
وي افزود: يكي از مشكلات مركز گسترش سينمايي مستند و تجربي، پخش فيلم‌هاي مستند است. با كمك معاونت سينمايي قصد داريم راهي براي پخش فيلم‌ها پيدا كنيم.
آقامحمديان ادامه داد: درخواست چند پروانه نمايش فيلم مستند داده شده تا بتوانيم آن‌ها را نمايش بدهيم. همچنين از تعدادي از مديران تلويزيون موافقت نمايش فيلم‌هاي مركز گرفته شده است.
وي بيان داشت: برنامه ديگر ما اين است كه بتوانيم سينمايي را اجاره كنيم يا به دست بياوريم و فيلم‌هاي مركز گسترش سينماي مستند و تجربي را نمايش بدهيم. البته در سالن سينما حقيقت اين مركز، روزهاي دوشنبه و سه‌شنبه اين كار انجام مي‌شود.
قهرماني هم پس از صحبت آقامحمديان از اختصاص سالن سينما اسوه به نمايش فيلم‌هاي مستند خبر داد.

* برگزيدگان جشنواره فيلمنامه و فيلم كوتاه اصلاح الگوي مصرف
در مراسم اختتاميه اولين جشنواره فيلمنامه و فيلم كوتاه اصلاح الگوي مصرف،‌ فيلمنامه‌هاي «شب شيرين» (افشين امياري)، «مصرف به سبك ايراني» (مريم باقري)،‌ «گاو شيرده» (رستم نظري)، «منفي در منفي،‌ مثبت» (احمد بهجتي)،‌ «ماهي در آب مي‌درخشد» (مصطفي يوسفي) و «نان خشك» (جواد رضايي‌منفرد) به عنوان برگزيده معرفي شدند.
بر اساس اين گزارش، فيلم‌هاي «دفتري براي دو نفر» (سعيد اميني‌مهر)، ‌«چيزي براي شنيدن»‌ (مهدي راوش) و «بهره رويا» (بهروز ملبوس‌باف) در بخش حرفه‌اي فيلم كوتاه و فيلم‌هاي «برليان» (علي علي‌خاني)، «لطفا غروب نكن» (احسان شادماني) و «اگر دانه نميرد» (حسين احمديان) در بخش تجربي فيلم كوتاه به عنوان برگزيده معرفي شدند.
همچنين جايزه ويژه هيئت داوران به فيلم «سهم مورچه» و جايزه بخش علوي به فيلم «هديه» داده شد.

* حاشيه‌ها؛
* اين مراسم كه از ساعت 18 تا 20:30 چهارشنبه شب به طول انجاميد، با خلاقيت‌هايي در كارگرداني و اجرا همراه بود. انتخاب اهداكننده جايزه به اختيار تقديرشونده از جمله اين خلاقيت‌ها بود كه توسط «علي اكبرعبدالعلي‌زاده» معاون اجرايي جشنواره و سرپرست كميته اختتاميه طراحي شد. وقتي «مسعود ده‌نمكي» از برگزاركنندگان خواست تا يك نوازنده دوره گرد اين جايزه را اهدا كند. نحوه حضور نوازنده در سالن و شروع نواختن آكاردئون از خيابان و ادامه آن تا سالن اسوه و پخش حركت وي به سمت سالن روي پرده، جذابيت‌ خاصي را به اين مراسم متفاوت بخشيده بود.
* سيدعليرضا سجادپور مديركل اداره نظارت و ارزشيابي وزارت ارشاد، محمد قهرماني مديرعامل مؤسسه شهيد آويني، شفيع آقامحمديان مديرعامل مركز گسترش سينمايي مستند و تجربي، جمال شورجه، پوران درخشنده، جهانگير الماسي، حسين نيرومند، شبنم قلي‌خاني، جواد اردكاني،‌ مسعود اطيابي، بهمن حبشي، مسعود ده‌نمكي، محمد خزائي و جمعي از اهالي فرهنگ و هنر در اين مراسم حضور داشتند.

برگزاری جشنواره بدون ریخت و پاش

 
 

خبرگزاري فارس: دبير جشنواره فيلمنامه وفيلم كوتاه اصلاح الگوي مصرف گفت: بضاعت و بودجه برگزاري جشنواره اصلاح الگوي مصرف بر مبناي دوري از اسراف طراحي شد و يكي از مسائلي كه در ابتداي كار در شوراي سياست‌گذاري جشنواره روي آن بحث و نظر وجود داشت، پرهيز از بريز و بپاش جشنواره هاي ديگر بود.


محمد تقي فهيم، دبير جشنواره فيلمنامه وفيلم كوتاه اصلاح الگوي مصرف در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس،در مورد برگزاري اين جشنواره گفت : طي يك دهه گذشته جامعه ما گرايش چشمگيري به مصرف گرايي داشته است. نامگذاري سال 88 با عنوان "اصلاح الگوي مصرف " كه به تصديق كارشناسان يك اقدام به موقع ، ضروري و سنجيده بر اساس واقعيت هاي جامعه بود ، در واقع هشداري جدي به مسئولان امور كشور است كه مراقب بسياري از موارد از جمله بهينه مصرف كردن ذخاير ملي باشند، به وي‍ژه در بخش‌هاي استراتژيك كه مي‌تواند مبارزه و ستيزي عليه استكبار جهاني باشد و ايران اسلامي را در جهت حفظ استقلالش كمك كند و همچنين باعث تثبيت نظام مقدس جمهوري اسلامي شود. در مجموع با توجه به جميع اين شرايط، از طرف موسسه فرهنگي هنري شهيد آويني برنامه‌ريزي‌هايي صورت گرفت تا جشنواره‌اي را در عرصه سينما تحت عنوان فيلمنامه و فيلمنامه كوتاه اصلاح الگوي مصرف داشته باشيم.
وي در باره انتخاب مديوم فيلم كوتاه براي برگزاري اين جشنواره گفت: از آنجا كه درسينماي بلند براي توليد محصول جديد احتياج به زمان زيادي داريم، مجبور بوديم براي جشنواره از فيلم‌هاي سينمايي استفاده كنيم كه بارها در ساير جشنواره‌ها به نمايش در آمده‌اند. ناگفته نماند كه در سال‌هاي گذشته فيلم‌ها و سريال‌ها، تابع روند بد مصرف و اسراف‌گرايي در جامعه توليد شده‌اند، بنابراين نمي‌توانستيم چنين توليداتي را براي جشنواره انتخاب كنيم. در حوزه فيلمنامه و فيلم كوتاه باتوجه به مدتي كه در فراخوان درنظرگرفته شده بود، بسياري موفق شدند با محوريت موضوع اصلاح الگوي مصرف آثاري توليد كنند. بنابراين اين جريان مي‌تواند به لحاظ تاثيرگذاري، بر كم و كيف جشنواره مثبت تلقي شود و درنهايت كار بيهوده‌اي انجام نداده باشيم.
فهيم درباره اهداف و سياست‌گذاري‌هاي اوليه اين جشنواره گفت: در اين جشنواره موضوعي، محتوا و ساختار آثار برايمان بسيار اهميت داشت. درواقع تمايلي وجود نداشت كه فيلم‌هايي در جشنواره حضور داشته باشد كه موضوعشان صرفاً اصلاح الگوي مصرف باشد، آنچه در كانون توجه قرار داشت، جنبه‌هاي ساختاري و محتواي دين اسلام و جامعه و نظام اسلامي بود بنابراين در اين راستا كشف و استعداديابي نيروهاي جوان را مدنظر قرار داديم و موسسه شهيد آويني نيز مثل گذشته به حمايت از فيلمسازان جوان و مستعد توجه نشان داد.
وي اظهار داشت: جشنواره در دو بخش حرفه‌اي وتجربي برگزار مي‌شود تا مسير حضور هنرمندان حرفه‌اي در جشنواره فراهم شده و در بخش داوري حق آماتورها و كساني كه به ساختار تجربي رويكرد دارند تضعيف نشود.
اغلب جشنواره‌ها بودجه قابل توجهي را صرف تبليغات مي‌كنند اما در اين جشنواره، ما از اين كار صرف نظر كرديم و بخشي از بودجه را براي جوايز جشنواره درنظر گرفتيم.
فهيم درباره برگزاري جشنواره در سال‌هاي بعد عنوان كرد: به عنوان دبير جشنواره طبق پيشنهاد و بر آوردهايي كه به موسسه شهيد آويني ارائه كرده‌ايم، برگزاري مداوم جشنواره مورد تاكيد و حمايت قرار گرفت تا جشنواره به صورت منظم و به طورساليانه برگزار شود، اما از آنجايي كه تصميمات موسسه شهيد آويني توسط هيأت مديره تصويب مي‌شود، تصميم‌گيري نهايي و قطعي به بعد از برگزاري جشنواره موكول شد.
اگرچه مؤسسه شهيدآويني نظر مثبتي بر تداوم برگزاري جشنواره دارد ولي نبايد فراموش كنيم سينما هنري است كه به تدريج و در دراز مدت ثمردهي خواهد داشت. وقتي براي برگزاري جشنواره قطعيت وجود داشته باشد، هنرمندان پيشاپيش براي دوره‌هاي بعدي جشنواره شروع به خلق اثر خواهند كرد.
در ادامه دبير جشنواره فيلمنامه وفيلم كوتاه اصلاح الگوي مصرف در مورد هدف گذاري براي برگزار ي اين جشنواره به صورت بين‌المللي، گفت: چنين رويكردي وجود دارد كه در خارج از كشور هم به رصد فيلم‌هايي منطبق با موضوع جشنواره بپردازيم. در اين دوره ازجشنواره از توليدات برخي از كشورها ازجمله افغانستان، آثاري ارسال شد. براي آينده نيز اين چشم‌انداز وجود دارد كه امت‌هاي اسلامي در اين جشنواره سهيم شوند.
وي با اشاره به سياست‌هاي مالي برگزاري اين جشنواره عنوان كرد: يكي از مسائلي كه در ابتداي كار در شوراي سياست‌گذاري جشنواره روي آن بحث و نظر وجود داشت پرهيز از بريز و بپاش جشنواره هاي ديگر بود. حتي در جذب اسپانسر هم خيلي با دقت برخورد كرديم. با اعلام فراخوان برخي از دوستان تماس گرفتند كه به عنوان اسپانسر جشنواره همكاري كنند اما نپذيرفتيم زيرا اين اسپانسرها جز بخش خصوصي بوده و بخش خصوصي هم بابت حمايتش، چشمداشت تبليغ كالاهايش را دارد و اين قضيه با سياست‌هاي جشنواره در منافات است. بنابراين در بحث اسپانسر از سازمان توانير كه يك نهاد دولتي است، استفاده كرديم. بضاعت و بودجه برگزاري جشنواره بر مبناي دوري از اسراف طراحي شده است. اغلب جشنواره‌ها بودجه قابل توجهي را صرف تبليغات مي‌كنند اما دراين جشنواره از اين كار صرف نظر كرديم وبخشي از بودجه را براي جوايز جشنواره درنظر گرفتيم تا افراد برگزيده بتوانند با بهره‌مندي ازاين جوايز فيلم بعدي‌شان را توليد كنند.
دبير جشنواره در پايان در مورد ميزان از استقبال فيلمسازان از جشنواره گفت: با اعلام فراخوان در حدود 300 اثر به دبير خانه جشنواره ارسال شد. نيمي ازاين آثار مختص اين جشنواره بود كه براي اولين بار توليد شده بودند. بنابراين وقتي جشنواره‌اي با بضاعت محدودش بتواند نظر تعداد زيادي از فيلمسازان را جلب كند، قطعا بايد يك اتفاق نادر تلقي شود. اميدوارم جشنواره بتواند در ارائه الگوي مصرف درست در جامعه تأثيرگذار باشد و باعث افزايش بودجه عمومي سينما شود تا بتوانيم به كمك سينما، با تهاجم فرهنگي دشمن برخورد كنيم

برگزاری جشنواره بدون ریخت و پاش

 
 

خبرگزاري فارس: دبير جشنواره فيلمنامه وفيلم كوتاه اصلاح الگوي مصرف گفت: بضاعت و بودجه برگزاري جشنواره اصلاح الگوي مصرف بر مبناي دوري از اسراف طراحي شد و يكي از مسائلي كه در ابتداي كار در شوراي سياست‌گذاري جشنواره روي آن بحث و نظر وجود داشت، پرهيز از بريز و بپاش جشنواره هاي ديگر بود.


محمد تقي فهيم، دبير جشنواره فيلمنامه وفيلم كوتاه اصلاح الگوي مصرف در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس،در مورد برگزاري اين جشنواره گفت : طي يك دهه گذشته جامعه ما گرايش چشمگيري به مصرف گرايي داشته است. نامگذاري سال 88 با عنوان "اصلاح الگوي مصرف " كه به تصديق كارشناسان يك اقدام به موقع ، ضروري و سنجيده بر اساس واقعيت هاي جامعه بود ، در واقع هشداري جدي به مسئولان امور كشور است كه مراقب بسياري از موارد از جمله بهينه مصرف كردن ذخاير ملي باشند، به وي‍ژه در بخش‌هاي استراتژيك كه مي‌تواند مبارزه و ستيزي عليه استكبار جهاني باشد و ايران اسلامي را در جهت حفظ استقلالش كمك كند و همچنين باعث تثبيت نظام مقدس جمهوري اسلامي شود. در مجموع با توجه به جميع اين شرايط، از طرف موسسه فرهنگي هنري شهيد آويني برنامه‌ريزي‌هايي صورت گرفت تا جشنواره‌اي را در عرصه سينما تحت عنوان فيلمنامه و فيلمنامه كوتاه اصلاح الگوي مصرف داشته باشيم.
وي در باره انتخاب مديوم فيلم كوتاه براي برگزاري اين جشنواره گفت: از آنجا كه درسينماي بلند براي توليد محصول جديد احتياج به زمان زيادي داريم، مجبور بوديم براي جشنواره از فيلم‌هاي سينمايي استفاده كنيم كه بارها در ساير جشنواره‌ها به نمايش در آمده‌اند. ناگفته نماند كه در سال‌هاي گذشته فيلم‌ها و سريال‌ها، تابع روند بد مصرف و اسراف‌گرايي در جامعه توليد شده‌اند، بنابراين نمي‌توانستيم چنين توليداتي را براي جشنواره انتخاب كنيم. در حوزه فيلمنامه و فيلم كوتاه باتوجه به مدتي كه در فراخوان درنظرگرفته شده بود، بسياري موفق شدند با محوريت موضوع اصلاح الگوي مصرف آثاري توليد كنند. بنابراين اين جريان مي‌تواند به لحاظ تاثيرگذاري، بر كم و كيف جشنواره مثبت تلقي شود و درنهايت كار بيهوده‌اي انجام نداده باشيم.
فهيم درباره اهداف و سياست‌گذاري‌هاي اوليه اين جشنواره گفت: در اين جشنواره موضوعي، محتوا و ساختار آثار برايمان بسيار اهميت داشت. درواقع تمايلي وجود نداشت كه فيلم‌هايي در جشنواره حضور داشته باشد كه موضوعشان صرفاً اصلاح الگوي مصرف باشد، آنچه در كانون توجه قرار داشت، جنبه‌هاي ساختاري و محتواي دين اسلام و جامعه و نظام اسلامي بود بنابراين در اين راستا كشف و استعداديابي نيروهاي جوان را مدنظر قرار داديم و موسسه شهيد آويني نيز مثل گذشته به حمايت از فيلمسازان جوان و مستعد توجه نشان داد.
وي اظهار داشت: جشنواره در دو بخش حرفه‌اي وتجربي برگزار مي‌شود تا مسير حضور هنرمندان حرفه‌اي در جشنواره فراهم شده و در بخش داوري حق آماتورها و كساني كه به ساختار تجربي رويكرد دارند تضعيف نشود.
اغلب جشنواره‌ها بودجه قابل توجهي را صرف تبليغات مي‌كنند اما در اين جشنواره، ما از اين كار صرف نظر كرديم و بخشي از بودجه را براي جوايز جشنواره درنظر گرفتيم.
فهيم درباره برگزاري جشنواره در سال‌هاي بعد عنوان كرد: به عنوان دبير جشنواره طبق پيشنهاد و بر آوردهايي كه به موسسه شهيد آويني ارائه كرده‌ايم، برگزاري مداوم جشنواره مورد تاكيد و حمايت قرار گرفت تا جشنواره به صورت منظم و به طورساليانه برگزار شود، اما از آنجايي كه تصميمات موسسه شهيد آويني توسط هيأت مديره تصويب مي‌شود، تصميم‌گيري نهايي و قطعي به بعد از برگزاري جشنواره موكول شد.
اگرچه مؤسسه شهيدآويني نظر مثبتي بر تداوم برگزاري جشنواره دارد ولي نبايد فراموش كنيم سينما هنري است كه به تدريج و در دراز مدت ثمردهي خواهد داشت. وقتي براي برگزاري جشنواره قطعيت وجود داشته باشد، هنرمندان پيشاپيش براي دوره‌هاي بعدي جشنواره شروع به خلق اثر خواهند كرد.
در ادامه دبير جشنواره فيلمنامه وفيلم كوتاه اصلاح الگوي مصرف در مورد هدف گذاري براي برگزار ي اين جشنواره به صورت بين‌المللي، گفت: چنين رويكردي وجود دارد كه در خارج از كشور هم به رصد فيلم‌هايي منطبق با موضوع جشنواره بپردازيم. در اين دوره ازجشنواره از توليدات برخي از كشورها ازجمله افغانستان، آثاري ارسال شد. براي آينده نيز اين چشم‌انداز وجود دارد كه امت‌هاي اسلامي در اين جشنواره سهيم شوند.
وي با اشاره به سياست‌هاي مالي برگزاري اين جشنواره عنوان كرد: يكي از مسائلي كه در ابتداي كار در شوراي سياست‌گذاري جشنواره روي آن بحث و نظر وجود داشت پرهيز از بريز و بپاش جشنواره هاي ديگر بود. حتي در جذب اسپانسر هم خيلي با دقت برخورد كرديم. با اعلام فراخوان برخي از دوستان تماس گرفتند كه به عنوان اسپانسر جشنواره همكاري كنند اما نپذيرفتيم زيرا اين اسپانسرها جز بخش خصوصي بوده و بخش خصوصي هم بابت حمايتش، چشمداشت تبليغ كالاهايش را دارد و اين قضيه با سياست‌هاي جشنواره در منافات است. بنابراين در بحث اسپانسر از سازمان توانير كه يك نهاد دولتي است، استفاده كرديم. بضاعت و بودجه برگزاري جشنواره بر مبناي دوري از اسراف طراحي شده است. اغلب جشنواره‌ها بودجه قابل توجهي را صرف تبليغات مي‌كنند اما دراين جشنواره از اين كار صرف نظر كرديم وبخشي از بودجه را براي جوايز جشنواره درنظر گرفتيم تا افراد برگزيده بتوانند با بهره‌مندي ازاين جوايز فيلم بعدي‌شان را توليد كنند.
دبير جشنواره در پايان در مورد ميزان از استقبال فيلمسازان از جشنواره گفت: با اعلام فراخوان در حدود 300 اثر به دبير خانه جشنواره ارسال شد. نيمي ازاين آثار مختص اين جشنواره بود كه براي اولين بار توليد شده بودند. بنابراين وقتي جشنواره‌اي با بضاعت محدودش بتواند نظر تعداد زيادي از فيلمسازان را جلب كند، قطعا بايد يك اتفاق نادر تلقي شود. اميدوارم جشنواره بتواند در ارائه الگوي مصرف درست در جامعه تأثيرگذار باشد و باعث افزايش بودجه عمومي سينما شود تا بتوانيم به كمك سينما، با تهاجم فرهنگي دشمن برخورد كنيم

فهيم: «پنالتي» با دستمايه فوتبال به ايثار و دفاع مقدس مي‌پردازد

خبرگزاري فارس: «محمدتقي فهيم» گفت: «انسيه‌ شاه‌حسيني» با فيلم اجتماعي «پنالتي» با زيبايي‌شناسي ايثار مبارزه در راه پيروزي و در راستاي اعتقادات در دوران دفاع مقدس و پيروزي ملت ايران را در قالب فوتبال تصوير مي‌كند.


"محمد تقي فهيم " منتقد سينما و مديرمسئول مجله سينمارسانه در گفت‌وگو با خبرنگار سينمايي فارس در مورد فيلم "پنالتي " ساخته انسيه شاه‌حسيني، اظهار داشت: معمولاً آثاري كه به فوتبال پرداخته‌اند، در گيشه موفق نبوده‌اند. اين موضوع فقط در ايران نيست به طور مثال: فيلم سينمايي "فرار به سوي پيروزي " ساخته "جان هاستون " هم با حضور چهره‌هاي مطرحي چون: "پله "، "راكي " و ... در گيشه توفيقي نداشت. اما ساخت فيلم سينمايي ورزشي در رشته‌هاي ديگر مثل "بوكس "، "رالي " و ... جواب مي‌دهد به اين دليل كه فوتبال، يك بازي پرهيجان و پرتعليق است و مخاطب اين هيجان را در زمين چمن حس مي‌كنند نه در سينما، در سينما در بعضي اوقات دچار دافعه هم مي‌شود.
وي در ادامه گفت: "پنالتي " در واقع فيلمي راجع به فوتبال نيست، اگر چه يك قصه درباره بچه‌هاي عشق فوتبال سرزمين گرم خوزستان و زمينه‌هاي فكري و نوستالژي آنها است.
وي گفت: در كنار آن "پنالتي " يك فيلم اجتماعي هم هست كه داراي زيبايي‌شناسي ايثار است. فيلم مبارزه در راه پيروزي در راستاي اعتقادات را در نبرد دوران دفاع مقدس و هجوم صدام به ايران و پيروزي ملت ايران را در قالب فوتبال تصوير مي‌كند كه براي تحقق اين دستمايه از يكسري عوامل منسجم و جمع و جور استفاده شده است.
فهيم تصريح كرد: "پنالتي " بهترين فيلم "انسيه شاه‌حسيني " است، چرا كه گرايش مردم‌شناسي در آن وجود دارد. "شاه‌حسيني " فيلمي با هدف جذب مخاطب انبوه ساخته و همين هدف، باعث شده تا "شاه‌حسيني " در اين فيلم خيلي دغدغه‌مند باشد و در كنار آن، ما در طول فيلم دكوپاژهاي پخته‌اي مي‌بينيم كه خصوصاً در سكانس‌هاي زمين فوتبال، خيلي سنجيده و علمي كار شده‌اند ضمن آن كه يك نوع رگه‌هاي مستندگرايي هم در اين فيلم وجود دارد، چون "شاه‌حسيني " از مستند و ادبيات به سينما آمده و قوت‌هاي متني فيلم "پنالتي " را بهتر توانسته پيش ببرد.
او گفت: با اين وجود، نقطه ضعف فيلم "پنالتي "، پرداختن به فوتبال است و شايد اگر به جاي فوتبال چيز ديگري مطرح مي‌شد، مخاطبان راحت‌تر مي‌توانستند با اثر ارتباط برقرار كنند. به نظر من، مردم نبايد قبل از تماشاي "پنالتي " انتظار ديدن يك فيلم فوتبالي را داشته باشند، بلكه بايد يك فيلم مفرح و اجتماعي غني را ببينند كه زيبايي‌شناسي دارد و متأثر از بچه‌هاي پا برهنه جنوب شكل گرفته است. در مجموع، "پنالتي " فيلمي عدالت‌جو است كه شكوفايي "انسيه شاه‌حسيني " در سينماي حرفه‌اي را نشان مي‌دهد و مي‌تواند آينده خوش يمني براي اين كارگردان نويد دهد.
وي در پايان در مورد بازي‌ها فيلم "پنالتي " گفت: يكي از ويژگي‌هاي برجسته فيلم نابازيگران هستند و كارگردان توانسته هدايت خوبي انجام دهد. بازي‌ها به شكل ملموسي باورپذير هستند.

نقش سینما درتبیین جایگاه زن

سردبير سي نما رسانه در سرمقاله خود در شماره 419 اين مجله نقش سينماي ايران را در تبيين مقام زن در جامعه و مقابله با جايگاهي که براي زنان در بورژوازي حاکم بر غرب وجود دارد خطير دانسته و بر آسيب شناسي سينمايي زن در کشور تاکيد کرده است.
به گزارش ايرنا، محمد تقي فهيم در بخشي از سرمقاله خود آورده است: وضعيت کنوني زنان ما در جامعه با ايده آل ها و رهنمودهاي ديني و رهبري قابل دفاع نيست اما مي توانيم در مقايسه با دنياي مدعي، از آنچه هستيم دفاع کنيم. امروزه در غرب جسم و روح زن به تاراج رفته و اين کشورها نهايتا آنجايي که خواسته اند زن را به صدر بنشانند، جاي مرد را به او داده و پوششي مردانه براي او در نظر گرفته اند و در مقام زن به او توجهي نکرده اند. به عبارتي زن همواره مجبور شده تا در سينماي غرب از هويت زنانگي فاصله بگيرد و به دست خود سبب انهدام همسر و فرزندان خود شود. ما در کشورمان به الگوي مطلوب دست نيافته ايم اما در برابر دنيا پيشقدم هستيم.
در ادامه اين سرمقاله آمده است: در اين ميان ابزاري همچون سينما مي تواند واقعيت هاي موجود جهان را در اين باره از نهان به عيان برساند و متقابلا اين جهان تشنه را مي تواند از طريق اين هنر با الگوي مناسب از زن در جامعه ما آشنا سازد. چنانچه سينماي ما بتواند حقايق زن در جهان را نمايان کند مي تواند به آسيب هاي برابر زنان در جامعه ما را نيز به چالش بکشد تا به نمونه هاي حقيقي مستتر زن در تاريخ اسلام بيشتر نزديک شويم.
در ابتداي شماره 419 دوره جديد ماهنامه سي نما رسانه بخش هايي همچون زن در نگاه رهبري، جشنواره کوثر، الگوي سينمايي زنان، نگاهي به آثار پروانه معصومي و زن در هزارتوي سياست ديده مي شود.
همچنين آثار به نمايش درآمده در جشنواره فيلم کوثر نيز در اين شماره از مجله سي نما رسانه بررسي و نقد شده است.
سردبيري اين ماهنامه سينمايي را محمد تقي فهيم برعهده دارد. همچنين عليرضا سربخش مدير مسئول و موسسه فرهنگي هنري شهيد آويني صاحب امتياز اين ماهنامه هنري است.

تناقض در ترویج اصلاح الگوی مصرف

منتقد فيلم: شمس العماره در ترويج اصلاح الگوي مصرف دچار تناقض شد
"محمدتقي فهيم"منتقد سينما و تلويزيون گفت: مجموعه تلويزيوني "شمس العماره" به کارگرداني "سامان مقدم" که از شبکه دو سيما پخش شد، با نمايش آن خانه و امکانات، در ترويج اصلاح الگوي مصرف دچار تناقض شد.
فهيم روز يکشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگي ايرنا، درخصوص سريال شمس العماره با اشاره به اينکه گاهي براي ايجاد جذابيت دچار افراط و تفريط مي شويم، اظهار داشت: کارگرداني اين مجموعه برعهده "سامان مقدم" بوده که از مناسبات و روابط اجتماعي جامعه شناخت نسبي دارد، بنابراين هميشه داراي توانايي بالقوه اي است که در برخي از کارهاي وي بالفعل شده و آثار خوبي ارائه داده است.
اين منتقد سينما و تلويزيون ، با بيان اينکه، سامان مقدم در شمس العماره براي ايجاد جذابيت و جذب مخاطب بيش از حد دچار اپيدمي روابط دختر و پسري شد، افزود: مساله خواستگاري و ازدواج، طبعا موضوع مهمي است و اتفاقا همه جوانان و جامعه ما به اين مباحث نياز دارند، ضمن اينکه در بسياري از کشورها براي جوانان آموزش هاي ازدواج دارند و مي توان اينها را در قالب آثار نمايشي ارائه داد.
سردبير ماهنامه سينما رسانه، ادامه داد: اما اگر، يک مجموعه نمايشي صرفا منوط به طرح مساله و کش دار کردن قضيه خواستگاري باشد و در پس آن، انديشه اي براي انتقال مباحث آموزشي وجود نداشته باشد و صرفا به سرگرمي و بحث ازدواج و خواستگاري اکتفا شود، چنين اثري ممکن است در قسمت هاي اول جذاب باشد، اما به مرور باعث ريزش مخاطبان مي‌شود.
فهيم، يادآور شد: هر چه سريال به جلو مي رود، مخاطب جز بحث هاي تکراري چيز ديگري نمي بيند که در شمس العماره همين اتفاق افتاد. همچنين شمس العماره از کارهايي بود که پخش آن در سال اصلاح الگوي مصرف چندان مناسبت نداشت، اگر چه در قصه توجيه پذير هست که يک آدمي صاحب اين امکانات و خانه اي باشد، اما بسياري از مردم با مسائل معيشتي و يورش فکري و فرهنگي بيگانگان دست به گريبان هستند و اين مجموعه مردم را درگير و مرعوب ابهت هاي مادي کرد.
اين منتقد سينما و تلويزيون، به نامگذاري سال 88 با عنوان سال "اصلاح الگوي مصرف" از سوي رهبر معظم انقلاب اسلامي، اشاره کرد و گفت: وقتي قرار است در قصه يک مجموعه تلويزيوني، اصلاح الگوي مصرف را نهادينه کرده و از طريق نمايش تاثيرگذار باشد، نبايد در آن تناقض وجود داشته باشد.
فهيم ، تصريح کرد: کاراکتري در شمس العماره، به عنوان نماد و سمبل تبيين درست مصرف کردن بود و متقابلا وجوه قالب سريال از نظر مالي و مادي مخاطب را مرعوب کرده و تحت تاثير قرار مي داد، در حالي که در يک درام ، مخاطب بايد با کاراکتر يا فضاهايي که هدف سريال است همزادپنداري کند.
وي، خاطر نشان کرد: اگرچه، هدف سريال، تبيين و ترسيم اصلاح الگوي مصرف و نفي اسراف گرايي در جامعه نبوده است، با اين حال مديريت سيما بايد اتفاقا در چنين سريال هايي که براي سرگرمي ساخته مي شود نيز بحث اصلاح الگوي مصرف را فراموش نکند.
فهيم، تاکيد کرد: نکته درخور نقد و آسيب شناسي، طرح سوال "ليلا چه کسي را انتخاب مي کند"، بود که اين رويکرد وامدار يک الگوي سخيف غربي و پرسشي ضدفرهنگي بود. از آنجائي که در آثار نمايشي، مخاطب خود را جاي قهرمان قصه فرض مي کند، چگونه مي توان با چنين پرسشي اذهان مخاطبان جوان را به چالش کشيد، آن هم در شرايطي که جوانان کشور ما به ويژه دختران جوان، با مسائل جدي تر فرهنگي و اقتصادي روبرو هستند.

لزوم عبور از محافظه کاری مدیران تلویزیون

يك منتقد گفت: نوعي محافظه‌كاري نهادينه شده در مديران سيما وجود دارد؛ اين درحالي است كه انديشه‌هاي آن‌ها در زمينه برنامه‌سازي به تغيير اساسي نياز دارد.

محمدتقي فهيم در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: به نظر مي‌آيد در بدنه مديران و تصميم گيرندگان سيما محافظه‌كاري خيلي بدي حاكم شده و جرأت خطر و تجربه‌كردن از آن‌ها گرفته شده است.مديران فرصت‌سوزي مي‌كنند و زمان را مي‌كشند، اين‌گونه اقدامات خطرناك است. رسانه‌ها چه سيما چه سينما، نبايد متوقف شوند و از ديدگاه‌هاي متناقض بترسند.

او در ادامه گفت: يكي از هراس‌هاي سيما، برخوردهاي فكري است كه پس از پخش برخي سريال‌هاي تاريخي به وجود مي‌آيد و تاريخ‌نويسان و منتقدان درباره آن‌ها انتقاداتي مطرح مي‌كنند و اين در حالي است كه چنين هراس‌هايي باعث كاهش تأثيرگذاري سيما مي‌شود.در هر صورت به منظور جلوگيري از وجود ايرادات مجموعه‌ها مي‌توان از كارشناسان مشاوره گرفت.

فهيم تأكيد كرد: گنجينه‌هاي زيادي چه در بخش ادبي و چه در بخش تاريخي تاريخ ايران استفاده باقي مانده است اما در سيما به دم‌دستي‌ترين سوژه‌ها چسبيده‌ايم و از سوي ديگر با ساخت سوژ‌ه‌هاي تاريخي كه كشورهاي ديگر بسيارخوب به آن‌ها پرداخته‌اند، قصد رقابت با آن‌ها را داريم؛ اين درحالي است كه سوژه‌هاي ايراني و اسلامي بكرتر هستند و با بهره‌گيري از آن‌ها بهتر مي‌توانيم با دنيا رقابت كنيم.

او در پاسخ به اين پرسش ايسنا كه آيا بهتر است در ساخت سريال‌هاي تاريخي، سوژه‌هاي ايراني و اسلامي در اولويت قرار گيرد يا موضوعاتي مانند زندگي حضرت عيسي و حضرت موسي (ع) گفت: افرادي كه تصميم به ساخت سريال درباره پيامبران الهي ديگر مي‌گيرند. با هدف جلب مخاطب جهاني اين‌كار را مي‌كنند. آنان معتقدند قدرتمندان دنيا سايه روشن‌هاي زندگي اين بزرگان را به نفع خود تحريف مي‌كنند، به عنوان نمونه زندگي حضرت مسيح (ع) و مبارزات ايشان به نفع امپرياليسم جهاني تحريف و در خدمت آن‌ها قرار گرفته است.

فهيم درباره اولويت‌هاي ساخت سريال‌هاي تاريخي اظهار كرد: معتقدم موضوعاتي مانند زندگي پيامبران اديان ديگر كه نمونه‌هاي زيادي آن‌ها ساخته شده است، اولويت دوم است. در درجه اول مي‌توانيم روي زندگي از افراد مهم تاريخ خودمان چه معاصر چه قديمي، سرمايه‌گذاري كنيم كه درباره آن‌ها شعار نيز مي‌دهيم مانند شيخ فضل‌ا... نوري و مصدق البته از جنبه ملي او او تأكيد كرد: زندگي شيخ فضل‌ا... نوري بسيار تحريف شده است كه بايد اين تحريفات از طريق برنامه‌هاي سيما زدوده شود.

او در زمينه رويكرد سيما به تاريخ در ساخت مجموعه‌ها گفت: پرداختن به گذشته‌ها در سريال حتما بايد در خدمت امروز و به منظور نمايش افق آينده باشد بنابراين نوع زاويه ديد ما نسبت به تاريخ در ساخت مجموعه‌ها مهم است در اين شرايط زماني كه با اين هدف به تاريخ مي‌پردازيم، فرقي نمي‌كند كه يك شخصيت ايراني يا ايدئولوژيك مورد توجه قرار مي‌گيرد. اما اگر به شخصيت‌هاي غيرمذهبي بيگانه بپردازيم اين پرسش مطرح مي‌شود كه چرا بايد اسطوره‌هاي بيگانگان را مطرح كنيم.

اين منتقد اضافه كرد: قصه‌هاي قرآني متعلق به كشورهاي خاصي نيست بنابراين تفاوت زيادي ميان پرداختن به شخصيت‌هاي اين كتاب مقدس و تاريخ گذشته ايران نمي‌بينم اما در هرحال در پرداختن به هريك از اين دو موضوع بايد به ضرورت و هدف طرح آن در سيما توجه كرد.

او با بيان اين‌كه امروز مشكل سرگرمي داريم، گفت: در اين شرايط بچه‌ها و خانواده‌هاي ما به وسيله محصولات بيگانه سرگرم مي‌شوند بنابراين اولويت با داستان‌هايي است كه جنبه فانتزي و سرگرم‌كننده‌اي بيشتري داشته باشند. چنين قصه‌هاي مي‌تواند از قرآن كريم مانند زندگي حضرت يوسف (ع) گرفته شود يا از تاريخ ايران مانند كوروش كبير يا برخي قصه‌هاي شاهنامه كه از جنبه‌هاي سلحشوري و دفاع از ميهن برخوردار هستند.

فهيم در پايان خاطرنشان كرد: اولويت را به تاريخ ايران مي‌دهم زندگي پيامبراني مانند حضرت مسيح (ع) كه از روشنفكرترين جناح‌هاي سينما تا مذهبي‌ترين آن‌ها به آن پرداخته‌اند و اين افرادي مانند مل گيبسون و مارتين اسكورسيزي طي كرده‌اند. چه بسا سريال ما در حد ساخته‌هاي آن‌ها نباشد