خواننده پرحاشیه ترک در کرج

درحالیکه هنوز حاشیه سازی ها برسر ازدواج خواننده مشهور وجنجالی ترکیه با یک تاجر ایرانی به پایان نرسیده است این خواننده ترک بهمراه همسرش هم اکنون در کرج به سر میبرند.
به گزارش البرز چندی پیش موضوع ازدواج ابرو گوندوش خواننده 36ساله ترکیه ای با تاجرزاده 27ساله ایرانی به تیتر نشریات و رسانه های ترکیه ای تبدیل شد بگونه ای که ازدواج این دو به یکی از پرحاشیه ترین ازدواج های هنری در سالهای گذشته تبدیل شد.

در این خبرها آمده بود رضا ضراب تاجر زاده مشهور ایرانی که از دوران کودکی در ترکیه به سر میبرد علیرغم مخالفت خانواده اش با خواننده حاشیه ساز استانبول ازدواج کرد.

دراین خبر ها آمده بود مذهبی بودن خانواده مشهور ضراب موجب شده بود تا پدر و مادر رضا ضراب با این ازدواج مخالفت کنند اما با تماس مادر رضا با ابرو گوندوش این مخالفت تبدیل به موافقت گردیده و او برای عروس آینده اش آرزوی خوشبختی میکند.

با این حال ازدواج این دو در نهایت آرامش و باحضور تنها 8نفر از نزدیکانشان برگزار میگردد که علیرغم تصاویر منتشره از این خواننده ترک وی در روز ازدواجش ترجیح میدهد از یک لباس بلند سفید استفاده کند.

آنها پس از ازدواج و سفر سه روزه شان خانه ای را در Kemerburgaz به قیمت 10هزار لیر ترکیه اجاره کرده و با هزینه کردن 100هزار لیره آنرا تجهیز میکنندتا بتوانند زندگیشان را آغازنمایند، اما بدلایل نامعلومی آنها از کرج سر در آورده اند.

رضا ضراب و تازه عروس خانواده اخیرا با سفر به ایران در کرج حاضر و درخانه خواهرش سکونت پیدا کرده اند.

ضراب و این خواننده ترک تاکنون در برخی محافل غیر رسمی نیز حضور یافته و تعدادی از رستورانهای تهران و کرج میزبان این زوج بوده اند.


دراین تصویر ابرو گوندوش در چهره ای متفاوت در یکی از رستورانهای رجایی شهر کرج دید میشودرضا ضراب متولد تبریز است در سال 1362 است و هم اكنون 27 سال سن دارد . در زمان جنگ خانواده ضراب به دوبی رفته و رضا پسر کوچک خانواده در ترکیه مانده و آنجا به فعالیت می پردازد كه پس از چند سال حسین ضراب پس از بازگشت به ایران کارخانه فولاد سازی تیکمه داش را تاسیس میكند .

این كارخانه هم اكنون به نام وی است و همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد .

مدیر عامل این كارخانه حسین ضراب و رئیس هیئت مدیره كارخانه نیر رضا ضراب است . آگهی تاسیس کارخانه كلا بنام خانواده ضراب می باشد . خانواده رضا ضراب یك خانواده كاملا مذهبی هستند و كل اعضای خانواده پیرامون شغل تجارت كم و بیش فعالیت داشته اند كه از جمله فعالیت های پدر رضا ضراب میتوان به تاسیس و اداره شركت بین المللی واردات و صادرات ، تاسیس و فعالیت كشتیرانی (در استانبول تركیه) ، کارخانه فولاد سازی (در تیکمه داش آذربایجان شرقی) ، صرافی (در دبی) و ...اشاره داشت که كه همین امر باعث می شود كه از رضا ضراب هم یك تاجر ساخته شود .

لازم به ذكر است كه خود رضا ضراب هم اكنون ، مالک یک شرکت تجاری بزرگ با عنوان کارخانه کشتی سازی رویال در استانبول ترکیه است كه در اصل متعلق به پدرش بوده است.

رضا علاقه عجیبی به موسیقی داشته و از وی بعنوان سراینده شعرهای یک خواننده آذربایجانی نیز نامبرده میشود اگرچه اکنون این شایعه که رضا برخی شعرهای همسرش را نیز میسراید تقویت شده است.

گفتنی است ابرو گوندوش تاکنون سه بار ازدواج کرده که اولین بار ازدواج وی در سن 16سالگی صورت پذیرفته و در دومین ازدواج پس از طلاق با یک وکیل دادگستری ازدواج مینماید اما به دلایل نامعلومی از وی نیز جدا شده و اکنون در سن 36سالگی درحالیکه با همسرش نزدیک 10سال اختلاف سنی دارد زندگی با رضا ضراب را برگزیده است.

رونق بازار کار بناها - اپن ها مسدود شوند بهتر است

- اگر من وزیر مسکن هستم تاکید دارم مدل آشپزخانه اپن با فرهنگ ایرانی همخوانی ندارد

کاریکاتور روز

طرح از فیروزه مظفری

پربیننده‌ترین شبکه خبری

شبکه فاکس‌نیوز به عنوان پربیننده‌ترین شبکه خبری معرفی شد.

به گزارش خبرآنلاین، برابر با نظرسنجی استیو استرنبرگ، تحلیلگر رسانه‌ای شبکه فاکس‌نیوز پربیننده‌ترین شبکه خبری است.

علاوه بر این مسن‌ترین بیننده در میان تمامی شبکه‌های خبری نیز خبرهای این شبکه را تماشا می‌کند. مسن‌ترین بیننده برنامه خبری 65 ساله است. مسن‌ترین بیننده شبکه سی‌ان‌ان 63 ساله، شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی 59 ساله و شبکه سی‌ان‌بی‌سی 52 ساله است.

در میان شبکه‌های کابلی نیز اکسیژن، براوو، وی‌اچ1 کلاسیک، Travel و تی‌ال‌سی جوانترین بینندگان را دارند. بینندگان همه این شبکه‌ها حدود 42 سال سن دارند.

انتقاد از ترویج موسیقی توسط ارشاد

عباس سلیمی از پیشکسوتان قرآن کشور و از خادمان برگزیده قرآن کریم طی نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از چاپ کتابی که به بهانه تقدیس موسیقی، پیامبران و اهل بیت(ع) را نیز از علاقه‌مندان و مروجین موسیقی قلمداد کرده به شدت انتقاد نموده است.

به گزارش روزنامه جمهوری اسلامی در بخش‌هایی از این نامه خطاب به سیدمحمد حسینی آمده است:

در اخبار، از قول شما آورده می‌شود: "وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد برخی از دیدگاه‌های علما و روحانیون در مورد حرام بودن موسیقی گفت: ما این دیدگاه کلی را که با دیدگاه امام نیز سازگاری ندارد، قبول نداریم و با احترامی که به بزرگان و علما و روحانیون قائل هستیم باید اجازه فعالیت گروه‌های موسیقی در چارچوب قانون و موازین نظام را داشته باشیم."

این سخن شما جای تعجب دارد! زیرا هرگونه اظهار نظر مدیران ارشد مسئول نظام می‌تواند آثار و تبعات خاصی دربرداشته باشد و مورد سوءاستفاده قرار گیرد.

جنابعالی مطلقا نگران عدم ترویج موسیقی در جامعه نباشید چرا که در شب اول قبر و در قیامت از شما در مورد عدم اهتمام و مجاهدت نسبت به رواج موسیقی در نظام شهیدان بازخواست نخواهید شد، زیرا به لطف سیاست‌های غیراصولی سنوات گذشته، بازار انواع موسیقی‌های مجاز و غیرمجاز در کوچه و خیابان و رسانه داغ است، از نوارهای آنچنانی داخل برخی تاکسی‌ها و خودروهای آژانس و اتوبوس‌های بین شهری و هواپیماها گرفته تا زنگ موبایل و زنگ انتظار تلفن ادارات و سازمان‌ها و عرضه CD‍ِ‍ در سر چهارراه‌ها، برپائی کنسرت‌ها و محافل و عروسی‌های آشکار و پنهان و برگزاری همایش‌ها و سمینارهای دولتی و غیردولتی، انواع موسیقی‌ها در برنامه‌های صدا و سیما "غیر از دو شبکه رادیو قرآن و رادیو معارف "اگر تدریجا به سراغ آنها نروند!" از برنامه کودک و کارتون و اخبار و تحلیل سیاسی تا فیلم‌ها و سریال‌ها و مناسبت‌های شادی و عزا و حضور برخی خوانندگان آنچنانی و اعلام موضع صریح برخی مدیران رسانه مبنی بر اینکه در این مقوله هیچ خط قرمزی ندارند! و بالاخره تک نوازی نی در مجالس ترحیم مساجد و بهشت‌زهرا و حضور برخی گروه‌های قارچ گونه تواشیح موزیکال و... و...

سلیمی در بخش دیگری از نامه خود نوشته است: کتابی تحت عنوان "برگ‌هایی از داستان موسیقی ایرانی" نوشته شخصی به نام حسن رضا رفیعی با موضوع موسیقی ایرانی، عربی و موسیقی قرآنی! که علی‌القاعده از وزارتخانه تحت مسئولیت شما مجوز چاپ گرفته و احتمالا برخوردار از یارانه! برخاسته از بودجه عمومی کشور نیز بوده، مع‌الاسف توسط انتشارات سوره مهر (وابسته به حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی!) منتشر شده قدم را فراتر از این مسائل گذاشته و پیامبران بزرگ الهی را نیز به صحنه موسیقی آورده است!

در سرتاسر مطالب کتاب مزبور مطالب بی‌اساس و تعجب‌برانگیزی به بهانه تقدیس موسیقی آورده شده که ضمن ارسال تصویر اوراقی از آن کتاب، برخی از آن عبارات را برای آگاهی شما ذکر می‌کنم:

1-  روایت شده که رسول اکرم در هنگام سپیده دم، قرآن را به آهنگ زنگوله یا نهاوند می‌خوانده! و چون بامداد نزدیک می‌شد "رهاوی" و در بامداد "حسینی" مناسبت‌تر است.

2- نزد حکما و فیلسوفان، این موسیقی را فایده عظیم است و بسیار حال‌ها این به کار داشته‌اند چنانکه در محراب‌ها و استجابت دعا! چنانکه داود(ع) در محراب، بربط زدی و...!

3 -  سکینه دختر امام حسین(ع) شاعره و موسیقی‌دانی بود که شاید بتوان او را از حامیان بزرگ موسیقی ایرانی در حجاز معرفی کرد،... مجلسی باشکوه با حضور برجسته‌ترین موسیقی‌دانان شاعر و موسیقی دوستان در خانه سکینه برپا شد، این جشنواره بزرگ موسیقی به حدی پرجمعیت و پرشور بود که سقف یکی از تالارها فروریخت و حنین (موسیقی‌دان) زیر آوار جان سپرد، حزن و اندوه نهفته در بافت موسیقی ایرانی می‌توانسته تسلی‌بخش دل دغ‌دار سکینه از فجایع کربلا و کشته شدن شوهرش باشد!!

4 - دراین کتاب متوسلین به موسیقی را عاقل و ترک‌کنندگان آنرا جاهل و نادان معرفی کرده و از آن بالاتر صراحتا می‌گوید: هرکس سماع و غنا و رقص و دف و آواز و سرودخوانی را انکار کند و گوید حرام است، بر فعل نبی منکر شده و چنین اعتقادی موجب کفر و خروج از دین خواهد شد! (با این وصف باید در انتظار صدور حکم تکفیر مومنینی بود که رقص و غنا و آوازخوانی را حرام می‌دانند! "جل الخالق!")

5 - در این نوشتار، ملامحسن فیض کاشانی، فقیهی معرفی شده که در باغ خود به وقت نماز شب، کنیزی برای او غنا می‌خواند و او در حالت رکوع بسیار می‌گریسته است!

فاصله ها خلا اخیر بین مخاطبان و تلویزیون را پر کرد


«محمدتقي فهيم» منتقد سينما در گفت‌وگو با خبرنگار راديو و تلويزيون فارس در مورد مجموعه تلويزيوني «فاصله‌ها» ساخته حسين سهيلي‌زاده، اظهار داشت: به نظر من اقدام اخير صدا و سيما در ترغيب و دفاع با استفاده از آثار توليدي در قسمت‌هاي زياد و متوالي در مقابله با شبكه‌هاي بيروني و ... حائز اهميت بود و در اين زمينه خوشبختانه تلويزيون خيلي اكتيو و فعال برخورد كرد و اين حركت را نبايد دست‌كم گرفت. با اين رويكرد، تلويزيون از كليشه‌گرايي فاصله گرفت و با انبوه‌سازي كار خود را تثبيت كرد و در كنار آن تجربه نشان داده است كه با انبوه‌سازي مي‌توان مخاطب را پاي گيرنده‌ها نشاند و او را جذب كرد و در كنار آن، مهم‌تر از همه مي‌توان پيام مورد نظر را به درستي انتقال داد و نهادينه كرد.
فهيم در ادامه به فارس گفت: قطعا در اين زمينه كارهاي تك قسمتي جواب نمي‌دهد و اين موضوع در سينما نيز پاسخگو نيست چرا كه در سينما در يك زمان محدود پيام فيلم به مخاطبان ارائه مي‌شود اما راهكار اين مسئله ساخت سريال‌هاي 50 تا 60 قسمتي است كه تا به حال تجربه نشان داده كه دستاوردهاي خوبي داشته است، ضمن آن كه اين كار از اين جهت مفيد است كه از استفاده مخرب مخاطب از ماهواره ممانعت مي‌كند و در كنار آن با ساخت و ارائه اين نوع سريال‌هاي در قسمت‌هاي زياد، مي‌توان به اين نتيجه دست پيدا كرد كه مخاطبان قصه‌گويي و داستان‌پردازي را دوست دارند.
اين منتقد در ادامه افزود: به نظر من مجموعه تلويزيوني «فاصله‌ها» در اين زمينه اتفاق مباركي است و نبايد اين حركت را دست‌كم گرفت چرا كه در نوع خود بحران شكني كرد و به زبان ديگر به داد تلويزيون رسيد.
كاگردانان «زرد سالاران» در ادامه افزود: به نظر من در تلويزيون ما مدت كوتاهي يك وقفه ايجاد شد و در اين ميان خلاء، ركود و يكنواختي ديده مي‌شد و به زبان ديگر تلويزيون موضوعاتي را دستمايه كار خود قرار داده بود كه به مسائل عادي جامعه مي‌پرداخت، در اين مقطع تلويزيون نياز به يك تلنگر براي شكستن ركود داشت كه سريال كه سريال «فاصله‌ها» به نوعي اين خلاء را پر كرد.
فهيم تصريح كرد: اين سريال به لحاظ موضوع و محتوا قابل دفاع است به اين معنا كه مسئله‌اي كه در اين سريال عنوان مي‌شود دغدغه بسياري از جوانان و خانواده‌ها است كه در اين ميان مسئله شكاف بين نسل‌ها در حال استفاده ابزاري مي‌شود كه اين سريال در اين زمينه تعامل بسيار خوبي داشت و اين مسئله خيلي خوب و مهم است.
او گفت: اين سريال روابط سالم ميان آدم‌ها را به نمايش درآورد و به نظر من تلويزيون در اين زمينه نبايد بترسد و اين مسائل را مي‌توان به راحتي مطرح كرد. به لحاظ آكادميك نيز در دنياي مدرن به اين نتيجه رسيده‌اند كه بايد اين مسائل مطرح شود و تلويزيون در قالب درام‌هاي مختلف مي‌تواند به روابط زن و شوهرها بپردازد اما طبق رعايت شئونات و عرف جامعه حركت شود.
اين منتقد در ادامه به اشكالات اين سريال نيز پرداخت و افزود: به نظر من فيلمنامه‌نويس بايد يك قدم از مخاطب جلوتر باشد اما در اين سريال اين موضوع به خوبي كار نشده اگر ما از مخاطبان عقب‌تر باشيم كه واپسگرايي داريم و اگر خيلي جلوتر باشيم اين موضوع خوب در نمي‌آيد و در بخش عرفيات و اخلاقيات نيز نبايد به شرم و حياي خانواده‌هاي سنتي لطمه وارد كرد.
مدير مسئول مجله «پيل‌بان» در ادامه افزود: به هر حال سريال «فاصله‌ها» قابل دفاع است ضمن آن كه اكثر خانواده‌ها از گروه سني مختلف پاي گيرنده‌ها نشستند و اين اثر در اين زمينه سربلند است.
اين منتقد در مورد بازي‌هاي سريال «فاصله‌ها» نيز خاطرنشان كرد: در مجموع بازي‌ها، معمولي بودند و از جوانان خيلي توقع ندارم اما در اين ميان «فاطمه گودرزي» (ليلا) خيلي معمولي است. «دانيال حكيمي» (محسن) بيشتر از صداي خود استفاده مي‌كند و به فراز و فرود نقش خود كمتر فكر كرده كه مي‌توانست اين كار را با يك بالانس ويژه انجام دهد و در ميان جوانان نيز «نيما شاهرخ‌شاهي» (ساسان) توانسته از پس يك نقش خاكستري بر بيايد. «شهرام عبدلي» (مهران) بازيگر توانايي‌ است اما در اين سريال با اين كه نقش منفي برعهده دارد، خوب كار نكرده و خيلي منفعل است در صورتي كه مي‌توانست در مقاطعي التهاب را وارد كار كند.
اين منتقد در مورد مسائل فني سريال «فاصله‌ها» نيز اظهار داشت: در اين زمينه نيز اتفاق مثبتي رخ داده و نشان مي‌دهد كه گروه حساسيت به خرج داده و ما گاف‌هاي ساير سريال‌هاي ديگر را در آن نمي‌بينيم. فضاسازي كار خوب صورت گرفته و اين سريال جرقه‌هاي خوبي در مقايسه با ساير كشورها دارد و در زمينه رنگ، نور، گريم، وقت گذاشته شده و اغراق‌آميز نيست و در قاب‌بندي و حركت دوربين نيز حركات مثبتي رخ داده و ما در طول كار شاهد آدم‌هاي شادابي هستيم كه يك ملودرام خانوادگي را رقم زده‌اند و اين كار را به سريال «فرار از از زندان» كه همه چيز در آن رعايت شده نزديك مي‌كند ضمن آن كه و تيتراژ پاياني كار خيلي خوب درآمده است كه به خوبي و پيام و هارموني كار را نيز بازتاب مي‌دهد.ژ
اين منتقد در پايان اين گفت‌وگو نيز در مورد پبشرفت يا پسرفت كارگرداني «حسين سهيلي‌زاده» نيز اظهار داشت: به نظر من اين كار يك سرو گردن از تمام آثار «حسين سهيلي‌زاده» جلوتر است و به نوعي نقط عطف كارنامه وي محسوب مي‌شود چرا كه در كارهاي قبلي مسائلي وجود داشت كه مورد نقد بود اما اين سريال خيلي آموزنده و فكر شده عمل كرده است

عایشه سوژه ای برای فیلمسازان

یک زن افغان
via یک پزشک by faranak on 7/31/10

 عکس روی جلد این هفته‌ی تایم،  از آن عایشه، زن خجالتی و ۱۸ ساله‌ی افغانی است. عایشه ازدواج ناموفقی در سنین کودکی داشته و توسط خانواده‌ی همسرش آزار می‌دیده، او از خانه‌ی شوهر فرار می‌کند اما دادگاه(!) طالبان رای به بریدن بینی و گوش‌های او در قبال گناه بزرگش بخاطر نجات جان بی‌ارزش زنانه‌اش می‌دهد! برادر شوهر عایشه او را محکم نگاه می‌دارد، شوهرش ابتدا گوش‌ها و سپس بینی او را می‌برد. حالا عایشه این‌طور زندگی می‌کند، این صورت کنونی زنی ۱۸ ساله است. می‌بینید، بدون آرایش هم سخت زیباست!
حادثه‌ای که بر سر عایشه آمده، مربوط به سال‌های قدرت طالبان در افغانستان نیست، این حادثه، همین سال قبل رخ داده.

اما درباره‌ی این عکس، که توسط عکاس اهل آفریقای‌جنوبی، جودی بایبر، گرفته شده  عایشه دقیقاً می‌داند با چاپ این عکس، سمبل دردهای زنان افغان بخاطر آسیب‌های طالبان خواهد شد. او اکنون در مکانی سِرّی و تحت محافظت زندگی می‌کند. قرار است عایشه برای جراحی ترمیمی به آمریکا فرستاده‌شود. همچنین «تایم» بخاطر آثار ترسناک این تصویر تکان‌دهنده بر کودکان عذرخواهی کرده‌است. با این وجود، کسی چندان به کودکان افغان فکر نمی‌کند که با خطر رفتن پایشان روی مین دست به گریبانند، و احتمال دارد هم‌بازی‌هایشان را با دست و پای قطع شده ببینند، و این‌که این تصاویر چه آسیب‌های روحی مخربی بر آن‌ها وارد می‌آورد. تایم این عکس را به مثابه یکی از هزاران اسناد افشا شده در سایت ویکی‌لیکس می‌‌داند که در حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان رخ داده‌است، چرا که این عکس، ترکیبی است از حقیقت تأثر انگیز و بینشی بر چگونگی زیستن در سرزمین افغانستان و پی‌آمد تصمیماتی است که با دروغ و پنهان‌کاری اتخاذ می‌شود.
 صورت کنونی عایشه را فراموش نکنید، دختری که بدون هیچ آرایشی، هنوز هم سخت زیباست. این مطلب را، هرگز فراموش نکنید

بیان گاف کپی کاری اب دهان سربالاست

گزارش فارس را درباره برنامه صبحگاهی تلویزیون به مناسبت روز خبرنگار خواندم و تصمیم داشتم که جیزی بنویسم و به همکارانمان در این برنامه بگویم که ای کاش در این روز به جای برداشتن شلاق کمی از خواسته های صنفی خبرنگاران صحبت میشد که هدیه معنوی رسانه ملی به خبرنگاران باشد اما کمی که فکر کردم دیدم ممکن است محکوم شوم چون مسئله مورد نظر انها یعنی کپی کاری و ضعف حرفه ای گری در رسانه ها خیلی جدی است . مثلا همین چند روز پیش خبر مجمع عمومی انجمن مستند سازان را فارس زده بود باغلط املایی که در تیتر ولید ان مجمع . مجموع شده بود . اما نکته من دراین غلط که فراوان هم اتفاق می افتد نیست بلکه نکته جالب قضیه در این است که خبر فارس با همین غلط کپی شده و در تعدادی سایت وغیره و عجیب تر در روزنامه های مختلف منتشر شده بود وحتی یک دبیر سرویس به خودش وقت نداده بود که نگاه جدی به خبر بیاندازد و...

بنابراین از اعتراض به بچه های برنامه صبحگاهی تلویزیون منصرف شدم و برای این نمونه معمولی از گاف کپی کاری هم احساس اب دهان سربالا میکنم .

بازیگران با موهای افشان همه کاره اند

امیر جعفری که این روزها سریال "زیر هشت" با بازی وی در حال پخش است گفته است تا زمانی که سینمای ما سینمای مانکن و چشم رنگی و موهای افشون است اوضاع بازیگری همین است. قرار است من در مورد خودم حرف بزنم. پس همین جا به شما می گویم که اگر آسمان و زمین را به هم ببافم و هر کاری که فکرش را برای دیده شدن انجام بدهم، با این شرایط درهمین سطح می مانم و دیده نمی‌شوم .
  

همه این‌ها به شرایط حاکم بر کشور ما برمیگردد. دستگاه های اجرایی و مسئولان هیچ حمایتی نمی کنند. همه مسئولان حرف و درد دل همه اقشار جامعه را می شنوند اما زمانیکه نوبت به هنرمندان می‌رسد گوش شنوایی وجود ندارد. هنر در مملکت ما زنده نیست.

در سینمای ما فقط در مورد چند بازیگر حرف زده می‌شود. ما چهار منتقد که بنشینند و بازی‌های بازیگران را بینند و در موردش حرف بزنند، نداریم.

امیر جعفری همچنین در گفتگو با مهر و در پاسخ به این سئوال که دیده نشدن شما در این سال ها در سینما فقط و فقط به اوضاع سینمای ایران بر می گردد گفت:

 تا زمانی که سینمای ما سینمای مانکن و چشم رنگی و موهای افشون است اوضاع بازیگری همین است. قرار است من در مورد خودم حرف بزنم. پس همین جا به شما می گویم که اگر آسمان و زمین را به هم ببافم و هر کاری که فکرش را برای دیده شدن انجام بدهم، با این شرایط درهمین سطح می مانم و دیده نمی‌شوم .
 
در سینمای ما فقط در مورد چند بازیگر حرف زده می شود. ما چهارمنتقد که بنشینند و بازی های بازیگران را بینند و در موردش حرف بزنند، نداریم.اصلا منتقدی نداریم که واقعا بازی بازیگران را تحلیل کنند. 

چنین کسانی احتمالا یا وجود ندارند یا نمی خواهند به معنای واقعی در مورد سینما صحبت کنند. نمیدانم اسم این کار را چه می شود گذاشت. در یک مصاحبه ای در مورد محسن تنابنده گفتم که سال ها این آدم کار کرده و خوب هم ظاهر شده است. اما یک دفعه بعد از این همه سابقه کاری "هفت دقیقه تا پاییز"ش دیده می شود. ممکن است کارهای بهتر از این هم کرده باشد. من نمی دانم چه سیاستی پشت این قضیه است.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا سیاستی است که بعضی از بازیگران دیده نشوند می گوید:

 شاید. شاید هم به خاطر این است که من خیلی در حاشیه نیستم. نه وقتم را برای مهمانی‌های آنچنانی می گذارم و نه در جشن های مختلفی که بازیگران دیگر شرکت می کنند حاضر می شوم.
 
فرش قرمزهایی که پهن می‌شوند برای من چندان اهمیتی ندارد. شاید حرفی که می خواهم الان بزنم بیشتر کلیشه باشد اما بیشتر از هر چیز برایم مهم این است که شما به عنوان یک مخاطب نه به عنوان خبرنگار، کار من را می بینید و می گویید خوب است. 

برای من این خیلی ارزشمند است که آقای مقدم بعد از "چاردیواری" نقش عطا خان عمو را در "زیر هشت" به من می‌دهد. برایم این ارزشمند است که حسن فتحی بعد از"نسخه خطی"، نقشی در "میوه ممنوعه" به من می دهد. این‌ها آدم هایی اند که برای بازی بازیگرها ارزش قائلند نه چیز دیگری

اینجا ایران است اما پلشت تر از بقیه دنیا نیست بلکه ...

نوشته های سعید نعمت الله را دوست دارم وحتی همین زیرهشت را اما نمیدانم که ایا اوواقعا گفته که ایران پلشت است یا بد تنظیم شده درهرحال گفته های او با خبر انلاین خواندنی است . بخوانید

من خیلی سر رشته‌ای در زمینه تلخی و شیرینی داستان یا فیلمنامه ندارم اما می‌دانم  وقتی یک درام اجتماعی را روایت می‌کنیم  نمی‌توانیم آن را  شیرین بنویسیم اینجا ایران است و همه این پلشتی‌ها دورو بر ما است  و حقیقتا اگر کسی از دیدن این واقیعت‌ها ناراحت می‌شود، سریال را نگاه نکند. من اجازه دارم هر طور که فکر می‌کنم، بنویسم. در عین حال همین فیلمنامه‌ای که به عقیده خیلی‌ها تلخ است شیرینی‌های خاص خودش را هم دارد. من نمی‌توانم وقتی فیلمنامه‌ای را می‌نویسم از تک تک آدم‌ها نظرخواهی کنم که به نظر شما  قصه تلخ است یا  شیرین و آن چیزی که به نظر خودم خوب هست را انجام می دهم. «زیر هشت» قصه آدم‌هایی است که برای رهایی از مشکلاتشان روز به روز گرفتار تر می‌شوند و تنها به این دلیل که مسیر را اشتباه انتخاب می‌کنند.
من وظیفه دارم یک فیلمنامه را به جذاب‌ترین شکل ممکن بنویسم. «زیر هشت» هر شب به مدت 40 دقیقه پخش می‌شود و تلویزیون وقت دارد 11 ساعت و 20 دقیقه کارهای شیرین پخش کند.

 

یکی از نکات قابل تامل فیلمنامه «زیر هشت» فرم دیالوگ‌نویسی شخصیت‌هاست که گاهی اینطور به نظر می‌رسد که همه کاراکترها یک جور حرف می‌زنند و مدام دیالوگ‌هایی که پر است از حکمت و پند و اندرز از زبان آنها جاری می‌شود...
آدم‌های فیلمنامه «زیر هشت» شبیه هم حرف نمی‌زنند. و اعتقاد دارم کسی نمی‌تواند شبیه فرد دیگری حرف بزند. من بسیارعلاقمندم که آدم‌ها وزین حرف بزنند مگر بهترین فیلمنامه‌نویس این مملکت بهرام بیضایی نیست؟ مگر آدم‌های فیلمنامه این فیلمنامه‌نویس شکیل حرف نمی‌زنند؟ من فکر می‌کردم می‌توانیم از شکسپیر و هملت الگو برداری کنیم. به تمام کسانی که فکر می‌کنند آدم‌های سریال شیبه هم حرف می‌زنند توصیه می‌کنم  یک بار دیگر هملت را بخوانند. اگر ما نتوانیم غلو کنیم پس فیلم و سریال هیچ تفاوتی با زندگی طبیعی ندارد. ساموئل خاچیکیان مثالی می‌زند و می‌گوید: سینما اگر واقیعت بود من یک صندلی جلوی در خانه‌ام می‌گذاشتم و رفت و آمد مردم را نگاه می‌کردم). پس سینما نیاز به غلو کردن دارد حرف روزمره‌ای  که من با شما می‌زنم برای مردم جذاب نیست وقتی برای مردم جذاب خواهد بود که به آن رنگ و شکل بدهید.

شخصیت پردازی‌های داستان در مورد برخی شخصیت‌ها بسیار خوب است و برخی دیگر کاستی هایی دارد. مثل شخصیت پلیس داستان که به نظر شخصیت منفعلی می‌رسد. آیا از ابتدا چنین ویژگی برای کاراکتر در نظر گرفته شده بود یا به نحوه بازی بازیگر بر می‌گردد؟
من فکر می کنم بازیگر خوبی را برای نقش پلیس انتخاب کردیم  و پلیس متفاوتی است  واقیعت این است اگر 2هزار پروند قتل و دزدی از طرف پلیس  کشور پیگیری شود، مطمئن باشید97 درصد پرونده‌ها بایگانی می‌شود، چون گاهی وقت‌ها  پلیس به نتیجه نمی‌رسد. پلیس در این سریال در مورد پروند تحقیق می‌کند اما به نتیجه‌ای نرسیده است. من قصه پلیسی ننوشتم و قصد نداشتم معمای پلیسی حل کنم .

آیا از ابتدا به پایان قصه فکر کردید و یا در طول کارپایانی برای آن انتخاب کردید؟
از  وقتی فیلمنامه را می‌نوشتم یک پایان برایش در نظر گرفتم و می‌دانستم قصه به چه شکل تمام خواهد شد. و به نظر خودم پایان خوبی شده است. تنها چیزی که در ذهنم نبود و اتفاق افتاد، مونتاژ و  موزیک متن بد این کار بود که فکر می‌کنم تا حد زیادی به کار لطمه زده است.

شما فیلمنامه دیگری به نام «جراحت» با کارگردانی محمد مهدی عسگرپور را  برای ایام ماه مبارک رمضان نوشته‌اید. آیا این کار تفاوتی با سایر کارهایتان دارد؟
جراحت برای من تجربه متفاوتی است. من این مدل فیلمنامه را  هیچ وقت ننوشته بودم. در این کار  سعی کردم یک جزیی را انتخاب کنم و این جزء را کم‌کم به کلیت تبدیل کنم و آن را پرداخت کنم. من فکر می‌کنم «جراحت» بهترین فیلمنامه‌ای است که تا به حال نوشته ام و فیلمنامه بسیار موجزی است. تعداد کاراکترهایش کم است، مدل ادبیات و قصه‌پردازی متفاوتی دارد. تجربه جدیدی بود و بسیار خوب ساخته شده است همانطور که سیروس مقدم برای «زیر هشت» از جان، مایه گذاشت و  سر صحنه تا پای بیماری رفت عسگر پور هم انرژی زیادی گذاشت. شانسی که من آوردم این است که با دو  کارگردان بسیار متعهد همکاری کردم. فکر می کنم «جراحت» یک غافلگیری بزرگ برای مخاطبان تلویزیون در ماه رمضان باشد.

خبرنگارهای خوب مدیر میشوند

 «مسعود احمديان» دبير جشنواره فيلم‌هاي كودكان و نوجوانان طي حكمي جعفر گودرزي را به عنوان مدير روابط عمومي و امور رسانه‌اي و اطلاع‌رساني اين جشنواره منصوب كرد.

 مسعود احمديان در اين حكم تصريح كرده است: با عنايت به سوابق اجرايي درخشان و خدمات ارزنده فرهنگي جنابعالي به موجب اين حكم به مديريت روابط عمومي و امور اطلاع‌رساني بيست و چهارمين جشنواره بين‌المللي فيلم‌هاي كودكان و نوجوانان منصوب مي‌شويد.
جشنواره كودك و نوجوانان امسال از 16 تا 20 مهرماه در همدان برگزار مي‌شود

صدرنشینی «آغاز» و «داستان‌ اسباب‌بازي‌»

 فيلم‌هاي «آغاز» به كارگرداني «كريستفر نولان» و «داستان اسباب‌بازي3» به كارگرداني «لي اونكريچ» در صدر گيشه سينماي بين‌الملل قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري رويترز، فيلم «آغاز» براي دومين هفته پياپي از اكران خود با 46 ميليون و 600 هزار دلار فروش در 58 كشور جهان همچنان صدرنشين گيشه سينماي بين‌الملل است.
اين فيلم با 4 ميليون و 500 هزار دلار فروش در اولين روز از اكران خود در اسپانيا، صدرنشين است، در حالي كه در اولين روز از اكران خود در برزيل تنها 2 ميليون دلار فروخت و هم‌اكنون در جايگاه دوم اين جدول قرار دارد.
پس از گذشت يك ماه از اكران فيلم «آغاز» به كارگرداني «كريستوفر نولان» و بازي «لئوناردو دي‌كاپريو»، فروش كلي اين فيلم در سطح بين‌الملل به 250 ميليون دلار رسيده، آنچنان كه اين فيلم در انگلستان 39 ميليون و 400 هزار دلار و در ژاپن 23 ميليون و 700 هزار دلار فروش داشته است.
به گزارش رويترز، انيميشن «داستان اسباب‌بازي3» نيز طي سه روز گذشته از اكران در 49 كشور جهان 29 ميليون و 400 هزار دلار فروش داشته، آنچنان كه فروش كلي اين فيلم تاكنون به 498 ميليون و 700 هزار دلار رسيده است، اين فيلم با اختصاص 5 ميليون و 400 هزار دلار فروش از فروش 77 ميليون و 500 هزار دلاري كل گيشه سينماي ژاپن براي پنجمين هفته پياپي همچنان صدرنشين اين گيشه است.
اين انيميشن هم‌اكنون جايگاه دوم گيشه سينماي بين‌الملل را به خود اختصاص داده است.
فيلم «سالت» با بازي «آنجلينا جولي» كه هم‌اكنون در جايگاه سوم اين گيشه قرار دارد، هم‌اكنون پرفروش‌ترين فيلم سينماهاي تايلند، سنگاپور و فيليپين است و از اكران در 39 كشور جهان بيش از 16 ميليون و 900 هزار دلار فروش كرده است.
فيلم كمدي «بزرگسالان» كه اخيرا در روسيه اكران شده، طي سه روز گذشته از اكران در 30 كشور جهان 12 ميليون و 700 هزار دلار فروش كرده كه بدين ترتيب فروش كلي آن به 33 ميليون و 500 هزار دلار رسيده است.

خوب ترین روز سال مبارک

امروز به تمام مظلومان عرصه خبر و انهایی که پیامک دادند و جواب من به انها نرسید مبارک

این را با اطمینان میگویم حتی اگر شهرام شکیبا طنزش کند که حتما سال اینده در شرایط مهیاتر کار خبری خواهیم بود . شک نکنید سال به سال بهتر از سال قبل خواهد بود .

انتقاد کیهان از اهدای نشان هنری به غیر خودی ها

 روزنامه کیهان نوشت:

در مراسمی رسمی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونان هنری و مطبوعاتی این وزارتخانه و سخنگوی وزارت امور خارجه از دو تن از عوامل پروژه «ناتوی فرهنگی» و «کودتای مخملی» تقدیر گشت و «نشان درجه یک هنری» به آنان اهداء شد.

 این نشان که در مراسم «عصری با هنرمندان» به «بهروز غریب پور» (مدیرعامل پیشین خانه هنرمندان و از شرکاء سیاسی رامین جهانبگلو و کیان تاجبخش) تعلق گرفت، یکی از بالاترین نشان های رسمی جمهوری اسلامی است.

یکی از شرایط دریافت نشان، کوشش در جهت «پیرایش جامعه از فرهنگ منحط بیگانه» و «گسترش فرهنگ غنی ایرانی اسلامی» است و دارنده آن را از امتیازات ویژه ای برخوردار می کند.

همچنین «نشان درجه یک هنری» به «مریم زندی» (عکاس ضدانقلاب و همکار رسانه های اپوزیسیون برانداز) نیز تعلق گرفت، اما زندی در پاسخ به دعوت نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشت که این نشان را قبول نمی کند، چون جمهوری اسلامی دوستان و همکارانش (یعنی روزنامه نگاران جاسوس) را به زندان انداخته و اشتیاقی ندارد که چنین نشانی را در کارنامه اش داشته باشد! با این حال «بهروز غریب پور» با اجابت این دعوت، این نشان را دریافت کرد!

اهداء «نشان درجه یک هنری» به «بهروز غریب پور» در حالی صورت می گیرد که از سال 1385 نقش مؤثر وی در پروژه کودتای مخملی افشا شده است و همین افشاگری ها سرانجام به استعفای اجباری وی در سال 1386 از مدیریت عامل خانه هنرمندان ایران انجامید.

آسیفا پنجاه ساله میشود

«نورالدين زرين‌كلك» 16 مرداد ماه براي حضور در دوسالانه انيميشن هيروشيما و مراسم پنجاهمين سالگرد آسيفاي جهاني به ژاپن سفر مي‌كند.

اين انيماتور در گفت‌و‌گو با خبرنگار سينمايي فارس با اشاره به مجموعه فعاليت‌هاي آتي‌اش، گفت: سفري به كرمانشاه براي برگزاري كارگاه تصويرسازي خواهم داشت كه طي روزهاي هشتم و نهم مرداد ماه برگزار مي‌شود.
وي افزود: اين كارگاه توسط انجمن گرافيك كرمانشاه برگزار مي‌شود، همچنين يازدهم مرداد ماه سفري به بروجرد دارم كه طي آن از شهر انيميشن ايران بازديد مي‌كنم. اين شهر به همت نيروهاي بومي بروجرد متشكل از چندين استوديوي انيميشن‌ برپا شده است.
نورالدين زرين‌كلك درباره سفرهاي خارجي خود، گفت: شانزدهم مردادماه سفري به هيروشيما خواهم داشت كه يكي از پنج فستيوال مورد تأييد آسيفاي جهاني است و مراسم پنجاهمين سال تأسيس آسيفا را برگزار خواهد كرد.
وي افزود: در اين سفر، سهم كشور ايران را ادا مي‌كنيم كه در قالب نمايش فيلم و سخنراني انجام مي‌شود.
اين انيماتور پيشكسوت در ادامه با اقدام جوانان بروجردي در جهت برپايي شهر انيميشن ستود و گفت: اين جوانان به سرپرستي و همت سعيد پنجي به صورت خود انگيخته و با كمترين امكانات اين كارگاه‌ها را به راه انداختند كه بخشي از توليدات انيميشن را تأمين مي‌كند.

پایان بی پولی

 جامعه اصناف سينمايي به منظور تأمين كسري بودجه 38 درصدي خانه سينما روز 18 مرداد در يك گردهمايي كاملا صنفي شركت خواهند كرد.

به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، امين تارخ دبير گردهمايي تامين امنيت شغلي و حداقل رفاه اجتماعي صنفي صبح امروز در نشست خبري خود با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: ما يك كسري بودجه داريم كه پرداخت حقوق كارمندان خانه سينما و برگزاري جشن خانه سينما را تحت‌الشعاع قرار داده است و طبيعي است كه بايد فكري به حال خودمان بكنيم و اگر دستي هم دراز مي كنيم به سوي خودمان باشد.
وي افزود: طبيعتا با جيب خالي نمي‌شود جشن برگزار كرد و حقوق كارمندان نيز پرداخت نمي‌شود كه از سوي وهله اول از سوي هيات مديره اقاي عسگرپور با تهيه‌كنندگان و فيلمسازان مذاكراتي را داشتند كه در نهايت برخي از افراد كمك‌هايي را كردند.
سخنگوي هيات مديره خانه سينما ادامه داد: حتي در چند نوبت با بنياد سينمايي فارابي مذاكراتي را داشته‌ايم كه در نهايت فارابي در قبال دريافت يك چك، مبلغ 25 ميليون تومان را به ما قرض داد كه طبيعتا بايد اين مبلغ را برگردانيم.
دبير گردهمايي تامين امنيت شغلي و حداقل رفاه اجتماعي صنفي تصريح كرد: بنابراين در تاريخ 18 مرداد يك همايش داريم كه دعوت عام و مردمي نيست و صرفا يك دعوتي است كه از طرف هيئت مديره به صورت مكتوب به اعضاي صنوف داده شده است و در اين برنامه كه احتمالا در موزه سينما و يا خانه سينما2 برگزار خواهد شد، تلاش مي‌كنيم با همراهي اعضاي صنوف مشكل كمبود بودجه برطرف شود.
تارخ در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود گفت: اين گردهمايي كاملا صنفي است و هيچ اعتراض و يا اعتصابي در كار نيست و از رسانه‌ها خواهش مي‌كنم چنين مسائلي را در انعكاس خبرهاي‌شان عنوان نكنند

لس انجلسی ها از بیکاری سر هم را میتراشند

تلویزیونهای ایرانی ماهواره ای در لس آنجلس، دچار بحران و ورشكستگي ناشي از كم مخاطبي شده اند . گزارش زير نگاهي دارد به اخرين وضعيت برخي از اين شبكه ها

*       شبکه تپش (Tapesh) به مدیریت امیرقاسمی به علت بدهی های کلان و دعواهای حقوقی متعدد مجبور به توقف فعالیت (ورشکستگی؟ تحت نام تپش) شده ولی گفته شده  با نام جدید "تی آی" (Ti) و سرمایه گزاری جدید اما لجستيكي ضعيف تر به کار خود ادامه میدهد. ضمنا تعداد کارکنان این شبکه از ۲۵ نفر به ۷ نفر تقلیل پیدا کرده است. امیرقاسمی در نقش "مجری" و "برنامه ریز" اصلی این شبکه فعلاً به کار خود ادامه میدهند. در مجموع این شبکه که روزی پردرآمد بود در ماههای اخیر شرایط سختی را تحمل کرده است. در سالهای گذشته امیرقاسمی و گوگوش و شرکت نیدرلندر در رابطه با اولین تور کنسرتهای گوگوش در آمریکا درگیر دعوای حقوقی گسترده چند میلیون دلاری و پرخرجی شده بودند. در کنسرتهای کریسمس سال کذشته در لاس وگاس نیز پس از لغو ناگهانی کنسرت شادمهر عقیلی، اختلافات شدیدی بین شادمهر و مدیر شبکه سابق تپش (امیرقاسمی) ایجاد شد.

*       گفته میشود قرار بود هفته آینده داریوش اقبالی در یکی از بزرگترین (و گرانقیمت ترین) سالنهای لس آنجلس کنسرت برگزار کند اما بدلایل مختلفی از این کار منصرف شده و با برنامه ریزی خاچاطوریان (برنامه گزار کنسرت های داریوش) و امیرقاسمی، و تبلیغ هنگفت در شبکه تی آی (تپش سابق) برنامه به "بزرگداشت بهروز وثوقی" تغییر کرده است و چندین خواننده از جمله خود داریوش، اندی، لیلا فروهر و بیژن مرتضوی در آن مراسم حاضر خواهند شد. تاکنون گزارشها حاکی از استقبال نسبتاً کم از بلیطهای نسبتاً گرانقیمت این مراسم داردد. نکته دیگر عدم حضور و یا دعوت گوگوش در مراسم است که بواسطه اختلافات گذشته امیرقاسمی و گوگوش (مطرح شده در فوق) شگفت انگیز نیست. اما چون گوگوش از همبازیان اصلی بهروز وثوقی در فیلمهای معروفش (بخوانيد مبتذل ) بوده و همچنین برای نزدیک به یک سال همسر بهروز وثوقی بود عدم حضور گوگوش و اجرای ترانه های معروف وی در فیلمهای وثوقی توسط سایر خواننده ها نابهنجار خواهد بود. از حضور ابی هم در این مراسم فعلاً خبری نیست.

 

*       همچنین گفته میشود چندین تلویزیون ماهواره ای دیگر ایرانی نیز دچار مشکلات مالی عمده و در آستانه ورشکستگیقراردارند، منجله در پی مشکلات مالی تلویزیون "جام جم" لس آنجلس به مدیریت بی بیان، احنمال خرید و یا سرمایه گزاری در این شبکه توسط همایون مدیر شبکه سیاسی (سلطنت طلب) "کانال یک" و شبکه تجاری "کانال ۲" میباشد. درصد بالایی از برنامه های شبکه جام جم به موزیک ویدئو و تازگی های به فروش تلویزیونی اجناس تعلق دارد.

شرط اول محتوای خوب برای بازی ها

«جواد آرين‌منش» رييس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه مجلس از توليد و عرضه بازي‌هاي رايانه‌اي ارزشمند، جذاب و متنوع داخلي حمايت مي‌‌كند، گفت: تعامل منطقي ميان جامعه هنري و مجلس در ارتقاي امور فرهنگي اساسي است.

به گزارش خبرگزاري فارس، اين عضو كميسيون فرهنگي مجلس در گفت‌وگو با كميته اطلاع‌رساني نخستين جشنواره و نمايشگاه بازي‌هاي يارانه‌اي تهران، افزود: برپايي جشنواره بازي‌هاي يارانه‌اي با هدف‌گذاري مناسب، مي‌تواند مقدمه‌اي براي رشد و ارتقا سطح بازي‌هاي يارانه‌اي باشد.
آرين‌منش با بيان اين كه حضور دبيرخانه‌اي فعال براي پيگيري‌ اهداف جشنواره بازي‌هاي رايانه‌اي مي‌تواند اين رويداد را در دستيابي به اهدافش كه جريان‌سازي براي توليد بازي است، كمك كند، افزود: جشنواره بازي‌هاي يارانه‌اي با بهره‌گيري از يك دبيرخانه فعال و دائمي، امكان ارزيابي خروجي‌هاي اين جشنواره را خواهد داشت.
نايب رييس كميسيون فرهنگي مجلس ادامه داد: بازي‌هاي يارانه‌اي با توجه به جايگاه بسيار مهمي كه در ميان نسل جوان و نوجوان دارد، مي‌تواند زمينه‌اي ارزشمند براي ارتقاي سطح فرهنگي و آموزشي نسل كودك و نوجوان باشد.
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي، با يادآوري اينكه كشور ما در مقايسه با ساير كشورها، ديرتر وارد عرصه بازي‌هاي يارانه‌اي شده است، ادامه داد: در سال‌هاي اخير، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و بنياد مليم بازي‌هاي يارانه‌اي با توجه به وظايف ذاتي خود، گام‌هاي بسيار خوبي را در زمينه توليد، عرضه و برنامه‌هاي حمايتي در اين عرصه برداشته است اما بايد توجه داشت براي رسيدن به وضعيت مطلوب هنوز فاصله بسياري در پيش داريم.
آرين‌منش، تاسيس بنياد ملي بازي‌هاي يارانه‌اي را گام مثبت در ارزشمندي در جهت ورود به عرصه بازي‌هاي رايانه‌اي عنوان كرد و بر افزايش توليدات و ارتقاي سطح تكنيكي بازي‌هاي بومي تاكيد كرد.
وي در عين حال گسترش فرهنگ استفاده از رايانه‌ در كشور را مثبت ارزيابي كرد و ادامه داد: بايد بتوانيم از ظرفيت به وجود آمده با ارايه توليدات جذاب و متنوع استفاده كنيم و خوراك مخاطب را به شكل درستي تامين نماييم.
نايب رييس كميسيون فرهنگي مجلس، حمايت از توليدكنندگان فارغ از جنبه‌هاي سرمايه‌اي در انتخاب موضوع و استفاده از مضامين جذاب را از وظايف بنياد ملي بازي‌هاي رايانه‌اي عنوان كرد و گفت: حضور مستمر و پررنگ توليد كنندگان و دست‌اندركاران اين عرصه در مجامع بين‌المللي در ارتقاي تكنيكي توليدات بسيار موثر است.
اين نماينده مجلس با بيان اينكه جذابيت شرط لازم يك بازي يارانه‌اي خوب است اما شرط كافي نيست، افزود: شرط كافي يك بازي رايانه‌ مناسب و مفيد، برخورداري از محتواي مناسب است.
آرين‌منش ادامه داد: در كشور بازي‌هايي كه توليد مي‌شدند جاذبه و محتواي خوبي دارند و اما كمتر بازي رايانه‌اي يافت مي‌شود كه اين دو خصوصيت را يك جا داشته باشد.
نايب رييس كميسيون فرهنگي مجلس تصريح كرد: نكته ديگر در عرصه بازي‌هاي رايانه‌‌اي اين است كه اغلب والدين، هيچ اشرافي به بازي‌ها ندارند. در حالي كه در خارج از كشور، به دليل قيمت بالاي بازي‌ها، اين محصولات توسط والدين تهيه مي‌شود.
نماينده مجلس شوراي اسلامي گفت: براي توليد بازي‌هاي جذاب بايد در نگارش آن از هنرمندان و افرادي كه با ادبيات، تاريخ و فرهنگ كشور آشنايي كامل دارند، بهره جست.
آرين‌منش، سرمايه‌گذاري هنرمندان، تهيه كنندگان و سينماگران در عرصه بازي را ضروري خواند و تصريح كرد: اگر قشر هنرمند كشور در اين حوزه سرمايه‌گذاري كنند، همان طور كه سابقه جامعه در زمينه سينما ارتقا يافته در عرصه‌ بازي‌هاي يارانه‌اي نيز متمايل به توليدات داخلي خواهد شد

تا زماني كه کمبود كتب تأليفي انيميشن داريم، مروج ايده نخواهيم بود

         
سینما تجربي: «محمدتقي فهيم» معتقد است تا زماني كه نتوانيم در حيطه کتاب هاي انيميشن كار تأليفي صورت دهيم توفيقي در نشر کتاب‏هاي انيميشن به دست نخواهيم آورد.

«محمدتقي فهيم» منتقد سینما و روزنامه نگار در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری- تحلیلی«سینما تجربي» گفت: در زمينه کتاب هاي انيميشن ابتدا به لحاظ كمي با مشكل مواجه ايم. ما در نشر کتاب هاي پژوهشي، آموزشي و تحقيقي انيميشن به نسبت دنيا عقب تر هستيم.

سردبير نشريه تخصصي انيميشن «پيل‏بان» ادامه داد: در حال حاضر اكثر كتب انيميشن، ترجمه هستند و در واقع ما مصرف كننده انديشه هاي ديگران هستيم! البته تا زماني كه كمبود منابع تأليفي داريم، متون ترجمه نياز ما را برآورده مي كنند اما در دراز مدت اثرات سوئي خواهند داشت.

او تصريح كرد: به نظرم بايد براي استفاده از متون تأليفي پژوهشگران اين عرصه، برنامه ريزي دقيقي صورت بگيرد و با استفاده از استعدادي كه در ادبيات ما وجود دارد براي چاپ كتب انيميشن برنامه ريزي كرد.

فهيم با ذكر مثالي در زمينه كتبي كه مي توان در حيطه کتاب هاي انيميشن از آنها بهره برد، گفت: مثلاً ما مي توانيم در زمين كميك استريپ با سرمايه گذاري به كميك استريپ هاي بومي برسيم. اما لازمه اين اتفاق اين است كه كميك استريپ ها توسط افراد متخصص توليد شوند.

وي در ادامه اظهار كرد: متوني كه براي كميك استريپ استفاده مي شوند بايد باز تأليف شوند نه اينكه متن اصلي بدون كوچكترين تغييري در لا به لاي نقاشي هاي كميك استريپ قرار بگيرد. اگر كميك استريپ هاي بومي با دقت طراحي شوند مطمئنا مخاطب خود را پيدا خواهند كرد.

او خاطرنشان ساخت: در زمينه ترجمه كتب فني و تخصصي انيميشن مسئه اي وجود دارد و آن اين است كه حجم بالايي از اصطلاحات ثقيل و دشوار در اين کتاب ها وجود دارند كه استفاده اين کتاب ها را حتي براي دانشجويان رشته كارشناسي ارشد انيميشن مشكل مي كند، چه برسد به علاقمندان آزاد اين رشته!

اين منتقد با سابقه با اشاره به توزيع و تبليغات نادرست کتابهاي انيميشن ابراز كرد: توزيع کتاب هاي تخصصي مثل کتاب هاي انيميشن اصلاً مناسب نيست. در بسياري از شهرستان ها علاقمندان و خوانندگان اين کتاب ها نمي توانند کتاب مورد نياز خود را به آساني پيدا كنند و با اين وضع، مخاطب بالقوه چنين کتاب هايي به راحتي از دست مي رود. به دليل ضعف تبليغات حتي بسياري از دانشجويان اين رشته متوجه نمي شوند به تازگي چه كتابي به بازار وارد شده است.

فهيم بيان كرد: با توجه به اين كه کتاب هاي تخصصي و مخصوصاً کتاب هاي انيميشن به دليل استفاده از تصاوير متعدد رنگي قيمت بالايي دارند، نياز است كه حتماً از خوانندگان پيگير و جدي حوزه انيميشن، حمايت شود. چراكه در همه جاي دنيا براي حفظ فرهنگ و ارتقاء هنر چنين هزينه هايي صرف مي شود.

او با اشاره دقيق به عدم تطابق و تناسب ميان تئوري ها و تكنيك هاي ارائه شده در كتب ترجمه شده با ابزار و تجهيزاتي كه در اختيار متخصصان و دانشجويان داخل كشور است گفت: متأسفانه بسياري از ابزار و فناوري هايي كه در کتاب هاي ترجمه شده انيميشن از آنها صحبت مي شود در اختيار علاقمندان و دست اندركاران اين رشته در داخل كشور نيست و لازم است براي ارتقاء سطح كيفي انيميشن در ايران، همزمان با چاپ كتب تأليفي و ترجمه اي مناسب، ابزار كار هم در اختيار علاقمندان قرار گيرد تا فاصله بين مطالعه و كار عملي به حداقل كاهش يابد.

فهيم يادآور شد: مسئله ديگر در زمينه توليد کتاب در ايران شتابزدگي است. در بعضي مواقع كتابي مدت ها در نوبت مجوز چاپ و نشر معطل مي ماند اما به محض اين كه به دليل مناسبتي به كتابي نياز پيدا مي‏كنند، سعي مي شود كه کتاب 10 روزه از زير چاپ درآيد كه اين مسئله به كيفيت کتاب آسيب جدي مي زند.

پایان سینما دربرنامه هفت

ذبیح الله رحمانی گفته است برنامه تلویزیونی هفت به تریبون افرادی تبدیل شده که برای خودنمایی و عرض اندام ، مسایل درون خانوادگی را برملا می کنند و تمامی آنچه را که در این مدت در میان هنرمندان اتفاق می افتاد و کسی باخبر نمی شد افشا می سازند و در این روند بدیهی است برنامه هفت به پایان سینما منجر خواهد شد و چه بسا تا قبل از آنکه برخی معضلات ساختاری ریشه سینما را بخشکاند تصویرهای برنامه هفت این کار را انجام دهد.

بهترین های اسکار از یک نگاه


اسامی فیلم های معرفی شده توسط پایگاه اطلاع رسانی آواردز دیلی،که برای دریافت اسکار بهترین فیلم از شانس بیشتری نسبت به دیگر فیلم ها برخور دارند به شرح زیر آمده است:

"داستان اسباب بازی 3" (Toy Story 3) به کارگردانی "لی اونکریچ" که 18 ژوئن (28 خرداد) اکران شده است.

"آغاز" (Inception) به کارگردانی " به کارگردانی "کریستوفر نولان" که 16 جولای (25 تیر) اکران شده است.

"بازی جوانمردانه" (Fair Game) به کارگردانی "دوگ لیمان" که هنوز تاریخ اکران آن اعلام نشده است.

"خاک واقعی" (True Grit) به کارگردانی "اتان و جول کوهن" که 25 دسامبر (4 دی) اکران می شود.

"شبکه اجتماعی" (The Social Network) به کارگردانی "دیوید فینچر" که اول اکتبر (9 مهر) اکران می شود.

"یک جایی" (Somewhere) به کارگردانی "سوفیا کوپولا" که 22 دسامبر (اول دی) اکران می شود.

"جنگجو" (The Fighter) به کارگردانی "دیوید او راسل" که 10 دسامبر (19 آذر) اکران می شود.

"سال دیگر" (Another Year) به کارگردانی "مایک لیگ" که 29 دسامبر (8 دی) اکران می شود.

"بچه ها خوبند" (The Kids Are All Right) به کارگردانی "لیسا کولوندکو" که 23 جولای (اول مرداد) اکران شده است.

"ولنتان غم انگیز" (Blue Valentine) به کارگردانی "درک کیانفرنس" که 26 دسامبر (5 دی) اکران می شود.

همچنین این پایگاه خبری علاوه بر معرفی فیلم های ذکر شده در بالا، برخی فیلم هایی را که از شانس کمتری برای دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم برخوردار هستند را نیز به شرح زیر بیان کرده است:

"درخت زندگی" (Tree of Life) به کارگردانی "ترنس مالیک" که ماه نوامبر (آبان) اکران می شود.

"جزیره شاتر" (Shutter Island) به کارگردانی "مارتین اسکورسیزی" که 19 فبریه (30 بهمن) اکران شده است.

"قوی سیاه" (Black Swan) به کارگردانی "دارن آرونوفسکی" که هنوز تاریخ اکران آن اعلام نشده است.

"زیبا" (Biutiful) به کارگردانی "آلخاندرو گونزالز" که 15 اکتبر (23 مهر) اکران می شود.

"استخوان زمستان" (Winter’s Bone) به کارگردانی "دبرا گرانیک" که هنوز تاریخ اکران آن اعلام نشده است.

"وال استریت، پول هیچ وقت نمی خوابد" (Wall Street: Money Never Sleeps) به کارگردانی "الیور استون" که 24 سپتامبر 2 مهر اکران می شود.

ترجمه از: عارف محمدزاده

هفت روز صد میلیون فروش یک فیلم

تریلر سوررئالیستی «آغاز» به کارگردانی کریستوفر نولان پنجشنبه گذشته در آمریکای شمالی 6/8 میلیون دلار فروخت.

به گزارش خبرآنلاین، مجموع فروش این فیلم در بازار آمریکا و کانادا پس از هفت روز 1/100 میلیون دلار شده است.

«آغاز» با بازی لئوناردو دی‌کاپریو در 3792 سینما روی پرده است. فیلم جدید نولان هفته پیش از جمعه تا یکشنبه - که مبنای محاسبه فروش هفتگی است - 4/60 میلیون دلار فروخت و فیلم اول بازار آمریکای شمالی شد.

فروش بسیار خوب فیلم در روزهای وسط هفته باعث شد تنها در یک هفته به باشگاه 100 میلیون دلاری‌ها بپیوندد.  

کن واتانابی، الن پیج، ماریون کوتیار، مایکل کین و جوزف گوردون-لویت دیگر بازیگران «آغاز» هستند که با بودجه‌ای 160 میلیون دلاری ساخته شده است. داستان فیلم درباره گروهی است که رازهای ناخودآگاه آدم‌ها را به سرقت می‌برند.

هالیوود ریپورتر / 23 ژوئیه

سریال فاصله ها از نگاه روزنامه جمهوری اسلامی

سریال "فاصله‌ها" نوشته مسعود بهبهانی‌نیا، که در 50 قسمت 35 دقیقه‌ای تهیه شده، چندی است از شبکه سه سیما در حال پخش است. این سریال با بازی، دانیال حکیمی، شاهرخ استخری، مریم کاویانی، روشنک گرامی، رضا توکلی، حمید شریف‌زاده، و... یکی از پر بیننده‌ترین سریال‌های تلویزیون است.

داستان این سریال در خانواده دو برادر و یک خواهر اتفاق می‌افتد. خانواده برادرها در تضاد کامل با یکدیگر هستند، یکی خانواده‌ای کاملاً از هم گسسته و دیگر خانواده‌ای به هم پیوسته و استوار بر مبانی دینی.

خانواده رضا کریمی، خانواده‌ای کاملاً همبسته است که تمام مسائل و مشکلات اعضای خانواده در آن بررسی و حل می‌شود. در مقابل، خانواده محسن یک خانواده از هم گسسته است که فرزند بی اعتنا به نظرات پدر و بدون مشورت با او درس و دانشگاه را رها کرده، برای خود شغلی پیدا می‌کند که منجر به آشنایی با یک دختر و دوستی با او می‌شود.

در این خانواده، رابطه دختر و پسر به صورت مخفیانه صورت می‌گیرد و حتی در دیالوگ‌هایی که دو شخصیت سعید و بیتا در رستوران با هم دارند، موضوع بی اهمیت نشان دادن خانواده از زبان بیتا بیان می‌شود، درحالی که در خانواده رضا، این موضوع برعکس است و دختر خانواده نامه پسری را که از او خواستگاری کرده و قبلا با پدر او نیز گفتگو کرده است در حضور پدر و مادر می‌خواند و از آنها درباره ازدواج نظرخواهی می‌کند.

اگر خوشبینانه نگاه ‌کنیم، به نظر می‌رسد این سریال قصد دارد دو نوع متفاوت ارتباط برقرار کردن با جنس مخالف را نشان دهد که یکی به صورت مخفیانه و به منظور دوستی انجام می‌شود و دیگری به صورت آشکار و با آگاهی خانواده و در قالب خواستگاری، کارگردان هم در نهایت قصد دارد اولی را رد و دومی را تأیید کند. اینکه کدام یک از این دو نوع رابطه درست و کدام غلط، موضوعی است که اگر کارگردان نتواند آن را به خوبی مدیریت کند، در نهایت مخاطب را دچار سردرگمی خواهد کرد که تا اینجا چنین نابهنجاری در آن کاملا مشهود است.

البته نباید فراموش کرد مخاطبی که در هر قسمت شاهد انحطاط اخلاقی شخصیت‌هاست و روابط مخفیانه دختر و پسر را در قالب دعوت به رستوران و دیالوگ‌های احساسی دیده است، دیگر نمی‌تواند در یک قسمت و به صورت سرهم بندی شده نتیجه گیری مورد علاقه نویسنده را بپذیرد.

امیدواریم کارگردان این سریال این نکته را مدنظر داشته باشد که برای نتیجه گیری درست از یک سریال 50 قسمتی نیاز به صرف وقتِ بیشتر از یکی دوقسمت پایانی است.

نکته دیگر در این سریال، سخت‌گیریهایی است که به افراد مذهبی نسبت داده می‌شود. این افراد را در این مجموعه، انسان‌هایی لجوج، سخت‌گیر، بدخلق و دگم می‌بینیم. اصرار محسن به پسرش که تازه تکلیف شده برای اقامه نماز جماعت بدون در نظر گرفتن امکان سرخوردگی او، اصرار بیش از اندازه خواهر محسن برای ازدواج مجدد برادرش، تدکرات پی درپی نیما به سعید در زمینه اعتقادات یا حتی رفتار شخصی او، از جمله مواردی است که گاه بعضی افراد مذهبی را در چشم مخاطب، افرادی بی‌منطق و خودبین معرفی می‌کند.

رسانه های جریان ساز تقویت شوند

«آرش فهيم» گفت: داوران مراسم اهداي جايزه به برترين‌هاي رسانه مي‌توانستند بر اساس بيانه‌اي كه دادند، خبرنگارهايي را كه در توليد خبر و مقاله فعال هستند، مورد تشويق و خبرگزاري‌هايي كه كارشان كپي از خبرگزاري‌هاي ديگر است، بيشتر از اين در انزوا قرار دهند.

آرش فهيم دبير صفحات سينمايي روزنامه كيهان و هفته‌نامه صبح صادق و يكي از برگزيدگان مراسم انتخاب برترين‌هاي رسانه‌ها در جشنواره فيلم فجر، در مورد برپايي اين مراسم و اهميت اهداي جايزه به اهالي رسانه، اظهار داشت: برگزاري اين مراسم براي اهالي رسانه مطلوب بود و داوران نيز با توجه تخصصي به برترين‌ها و نيز ارائه بيانيه، نقش جريان‌سازي را در اين زمينه ايفا كردند.
وي ادامه داد: البته به نظر من داوران اين مراسم مي‌توانستند بر اساس همين بيانه‌اي كه دادند، در مورد كپي‌كاري خبرنگارها از خبرگزاري‌ها، به گونه‌اي عمل كنند كه تأثير عيني بيانيه را در روند اهداي جايزه در اين مراسم نشان بدهند. به عنوان مثال خبرنگارهايي كه در توليد خبر و مقاله فعال هستند، مورد تشويق قرار بگيرند و خبرگزاري‌هايي كه كارشان كپي از خبرگزاري‌هاي ديگر است، بيشتر از اين، در انزوا قرار بگيرند. فكر مي‌كنم در اين شرايط چنين مراسمي مي‌تواند تاثيرگذاري بيشتري بر فعاليت اهالي رسانه داشته باشد.
وي در گفت‌وگو با فارس،‌ درباره برخي واكنش‌هاي اهالي رسانه به موفقيت همكاران خود گفت: متأسفانه فضاي كل سينماي ايران در بخش رسانه‌اي‌اش همين‌گونه غبارآلود است و فكر مي‌كنم هاله پررنگي از حسادت پيرامون آن وجود دارد... در كل فضاي رسانه‌اي سينما كه بيشتر نمايشي است، متاسفانه از مسير اصلي خودش خارج شده و عرصه رسانه‌اي و خبرنگاري هم با اين چنين مشكلي مواجه است و طبيعي است كه چنين اتفاقاتي در آن بيفتد.

منفی نویسها هم انتخاب شدند

«الهام طهماسبي» گفت: بحث كپي‌كاري سال‌ها است كه در خبرگزاري‌ها و روزنامه‌هاي مختلف اتفاق مي‌افتد و اين اصلا اتفاق جالبي نيست چون اصولا معناي خبرنگاري با اين رويه زيرسئوال مي‌رود.

الهام طهماسبي نويسنده و منتقد سينمايي، برنامه‌ساز راديو و يكي از برگزيدگان مراسم انتخاب برترين‌هاي رسانه‌ها در جشنواره فيلم فجر، در مورد برپايي اين مراسم و اهميت اهداي جايزه به اهالي رسانه، اظهار داشت: از برپايي اين مراسم اطلاعي نداشتم. يعني يكي دو روز قبل از زماني كه مراسم برگزار مي‌شد، خبردادند. به نظرم اين كه در حال حاضر قضاوت كنم كه داوري‌ها چگونه بود، چون خودم يكي از برگزيدگان اين مراسم هستم، كار جالبي نيست اما به نظرم در مجموع اين اتفاق مثبتي براي اهالي رسانه است.
وي گفت: نكته‌اي در اين مراسم ديدم اين بود كه خيلي از كساني كه انتخاب شدند لزوما اينطور نبود براي جشنواره نقد مثبتي نوشته باشند اما با اين حال انتخاب شده بودند كه اين يك حسن در انتخاب‌ها بود.
طهماسبي در مورد بيانيه هيئت داوران اين مراسم و تقبيح كپي‌كاري توسط برخي رسانه‌ها و خبرگزاري‌ها در اين بيانيه گفت: متاسفانه بحث كپي‌كاري سال‌ها است كه در خبرگزاري‌ها و روزنامه‌هاي مختلف اتفاق مي‌افتد و خبرنگارها، صبح‌ها كه سر كار مي‌آيند، يك خوراك آماده را از اينترنت به راحتي كپي مي‌كنند و در بسياري از موارد بدون منبع در صفحات روزنامه استفاده مي‌كنند يا در صفحات خبرگزاري‌ها مي‌گذارند كه اين اصلا اتفاق جالبي نيست چون اصولا معناي خبرنگار بودن با اين رويه زيرسئوال مي‌رود و با مفهوم خبر به معني تازگي و توليدي بودن خبر اصلا سازگاري ندارد.
طهماسبي همچنين درباره برخي واكنش‌هاي اهالي رسانه به موفقيت همكاران خود گفت: رقابت خوب است اما اين كه چشم نداشته باشيم همديگر را ببينيم، مفهوم بدي است. البته من درجايگاهي نيستم كه قضاوت كنم اما اين هم فرهنگي است كه متاسفانه در بين مردم وجود دارد و لزوما منحصر به خبرنگارها هم نمي‌شود. البته ما انتظاري كه از يك خبرنگار به عنوان يك فرد فرهنگي داريم اين است كه اين خصلت را كم‌تر داشته باشد...
وي ادامه داد: در شرايط فعلي، در مطبوعات خيلي از افراد هستند كه چشم ندارند موفقيت خيلي از همكاران‌شان را ببينند. نه فقط در مطبوعات، كه در خيلي از قسمت‌هاي ديگر رسانه، مثل صدا و سيما و راديو و ... هم افراد از موفقيت همديگر خوشحال نمي‌شوند. اين را همه ما مي‌دانيم و ظاهرا چيز خيلي عجيبي هم نيست