ظاهر ایرانی جدایی نادر از سیمین در جایزه گرفتنش تاثیر داشته است

محمدتقی فهیم، منتقد سینما: با جایزه گرفتن فیلم‌‌های ایرانی در مجامع جهانی مشکلی نداریم اما اینکه این انتخاب‌ها بر مبنای چه ارزش‌هایی صورت می‌گیرد محل مناقشه است/ حاشیه‌ها و لایه‌های سیاسی 'جدایی نادر از سیمین' در مطرح شدن آن در مجامع سینمایی جهان بی‌تاثیر نبوده است.

فهیم در بخش‌های دیگری از گفتگوی خود با «نسیم» افزود: با وجود آنکه نشانه‌ها و علائمی از فرهنگ و روح بومی ایران نظیر احترام به بزرگ‌تر فضاهای قابل لمس و آشنای ایرانی و زن چادری و بحث قرآن وکلا ظاهر آدم های فیلم و... در این اثر دیده می‌شود اما پیام‌ها و لایه‌های سیاسی "جدایی نادر از سیمین" در چارچوب ارزش‌های انقلاب نیست.

مدیران سیما و سردرگمی در کاربرد صحیح چادر

در واکنش به قسمت اخیر سریال «تا ثریا» و در گفتگو با شبکه ایران:

محمدتقی فهیم: مدیران سیما دچار یک نوع سردرگمی و عدم شناخت صحیح از کاربرد چادر هستند!

 در ترسیم و تصویر چادر در رسانه‌های تصویری دچار مشکل هستیم. به نظر می‌رسد نه تنها نویسندگان و برنامه‌سازان بلکه مدیران هم در این رابطه دچار یک نوع سردرگمی و عدم شناخت صحیح از کاربرد چادر هستندبه گزارش شبکه ایران در حالی که پخش سریال پرمخاطب «تا ثریا» طی هفته‌های گذشته با خلق موقعیت‌های دراماتیک و پرداخت شخصیت های باور پذیر در بستر مضمونی برآمده از جامعه دینی و ایرانی و محوریت قرار دادن ربا و تاثیرات مخرب این فعل حرام بر زندگی افراد توانسته بود جای خود را بین مخاطبین باز کند و به دلیل پرداختن به مفاهیم و انگاره‌های مذهبی با اقبال منتقدان ارزشی نیر مواجه شود اما پخش قسمت اخیر این مجموعه تلویزیونی و عنوان کردن چادر به عنوان عامل قتل سرهنگ و به نوع  تداعی دست‌وپا گیر شدن این حجاب در اذهان افراد جامعه ، بازخوردی متفاوت داشت.

محمدتقی  فهیم منتقد سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با شبکه ایران ضمن تاکید بر این نکته که نوع نگاه به پوشش چادر در سریال‌های تلویزیونی به دلیل عدم شناخت صحیح از کاربرد این پوشش همواره با انتقاد مواجه بوده، معتقد است هر چند نگاه سیروس مقدم نگاهی مثبت نسبت به لایه‌های مذهبی جامعه است اما اینکه عامل قتل را چادر قرار داده است، چندان درست نیست! بخش‌هایی از گفته‌های فهیم را در ادامه می‌خوانید:

مدیران سیما هم دچار یک نوع سردرگمی و عدم شناخت صحیح از کاربرد چادر هستند

در ترسیم و تصویر چادر در رسانه‌های تصویری دچار مشکل هستیم. به نظر می‌رسد نه تنها نویسندگان و برنامه‌سازان بلکه مدیران هم در این رابطه دچار یک نوع سردرگمی و عدم شناخت صحیح از کاربرد چادر هستند. این معضل به مجموعه تلویزیونی «تا ثریا» محدود نمی‌شود و در تمام آثار دراماتیک وجود دارد؛ معضلی که ریشه در گذشته دارد و پدیده‌ای بازمانده از فیلمفارسی‌های قدیم است. و سر منشاء این اتفاق نگاه‌های لیبرالیستی و سکولاریستی است که اساسا پوشش چادر و افراد چادری را در جایگاه نازلی قرار می‌دهند.

نگاه سیروس مقدم نگاهی مثبت به جریان مذهبی و لایه‌های مذهبی است اما...

این نگاه علی‌رغم تغییراتی در دوران پس از انقلاب تا به امروز در رسانه‌های تصویری جریان داشته و متاسفانه همواره به پدیده چادر نگرشی همراه با تساهل و تسامح وجود داشته است. در رسانه‌های تصویری شناخت درستی از بار هویت‌مندی و بومی‌گرایی این پوشش وجود ندارد و در کمتر درامی استفاده‌ای بهینه، مطلوب و شاخص از عنصر چادر صورت می‌گیرد. در سریال «تا ثریا» علی‌رغم اینکه درام حول شخصیتی با پوشش بومی می‌چرخد و طبعا نگاه سیروس مقدم نگاهی مثبت به جریان مذهبی و لایه‌های مذهبی است اما به دلیل رسوب و ماندگاری این نگاه منفی و نازل به پوشش چادر، در این سریال هم مسئله‌ساز شده است.

دراماتیزه کردن بحث ربا جای تقدیر دارد

مطرح شدن بحث ربا و نزول در یک مجموعه تلویزیونی یک امر ممدوح و قابل ستایش است و این موضوع که مدیران سیما به سوی دراماتیزه کردن بحث ربا رفته‌اند جای تقدیر دارد اما آیا همه معضل و مشکل سیستم رباخواری جامعه ما متوجه خانواده‌های مذهبی و چادری است؟ در حالی که سیستم نزول‌خواری و این پدیده نامیمون که بر جامعه ما سایه انداخته از طرف جریانات رفاه‌طلب، لوکس‌گرا و تفکراتی که برای مذهب محلی از اعراب قائل نیستند رواج یافته است. هر چند که در سریال با فراز و فرود نسبت به این قضیه نگاه می‌شود و تردید و دودلی ثریا را بارها به نمایش می‌گذارد.

روند قصه از فوندانسیون درست ریخته نشده و تا ثریا کج آمده است

روند قصه از سرمنشاء و به قول معروف از فوندانسیون درست ریخته نشده و تا ثریا کج آمده است و به مثابه تعبیر پیام سریال که با دروغ، دروغ‌های بزرگتری بنا می‌شود و تا ثریا کج می‌رود خود سریال هم به این معضل روبروست. نویسنده، سازندگان و مصوب‌کنندگان سریال از ابتدا روی آن نیاندیشیده‌اند و حال خودشان هم دچار کجی بنا شده‌اند و بحران‌سازی را به گونه‌ای رفع و رجوع می‌کنند که چادر عاملی برای کشته شدن سرهنگ عنوان می‌شود.

اگر ثریا چادر نداشت احتمالا این قتل اتفاق نمی‌افتاد!

هر گام که به جلوتر می‌آییم  طبق سیاق آثار گذشته شخصیت اصلی سریال که زنی محجبه و مذهبی است ایزوله شده و با مشکلات متعددی روبرو می‌شود که نهایتا به قول خودش به یک جور بی‌آبرویی(که در واقع اصلا هم بی‌آبرویی نیست)منجر می‌شود و سرانجام کار جرم قتل است و تداعی شدن این پیام که "اگر ثریا چادر نداشت احتمالا این قتل اتفاق نمی‌افتاد"!

چادر پوششی است دست‌وپا گیر و می‌تواند خیلی‌جاها عامل اتفاقات این‌چنینی باشد!

به هر حال آثار هنری و تصویری از طریق نمادها، سمبل‌ها و ایماء و اشارات بسیاری از مفاهیم خود را منتقل می‌کنند. حال اگر فرضا بخواهیم این‌گونه نشانه‌شناسی کنیم که سرهنگ به عنوان نماد بازمانده از نظام گذشته است و عامل سقوط او چادر است باز هم نتوانسته‌ایم پیام خود را در قالب صحیح و روشن تفهیم کنیم. بلکه آنچه مخاطب برداشت می‌کند این است که چادر پوششی است دست‌وپا گیر و می‌تواند خیلی‌جاها عامل اتفاقات این‌چنینی باشد؛ یعنی همان اندیشه‌ای که بیگانگان با تبلیغات مستقیم و غیرمستقیم می‌خواهند پوشش چادر را به عنوان عاملی بازدارنده فعالیت‌های اجتماعی به نسل جدید معرفی کنند.

بررسی نشانه‌شناسی‌ها و جلوگیری از تبعات منفی سریال

مدیران سیما و کسانی که قدرت تحلیل دارند باید در بخش محتوایی بیشتر مداقه کنند و پیش از تولید یک اثر با  بررسی نشانه‌شناسی‌ها و کنکاش در القائاتی که می‌تواند در یک سریال اتفاق بیافتد از تبعات منفی آن جلوگیری کنند.

پرسش شفاهی در جلسات جشنواره هویت خبرنگاران را درپی دارد

نشست پرسش و پاسخ به هویت‌مندی رسانه‌ها کمک می‌کند

خبرگزاری فارس: یک منتقد سینما تغییر نشست نقد و بررسی به پرسش و پاسخ را مثبت ارزیابی کرد و گفت: با این تغییر جلسات پرسش و پاسخ به هویت‌مندی رسانه کمک می‌کند.

 «محمد تقی فهیم» منتقد سینما در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی فارس در مورد ارزیابی خود از تغییر نشست‌های نقد و بررسی آثار جشنواره فجر به جلسه پرسش و پاسخ، اظهار داشت: به هر حال یکی از اتفاقاتی که در طول سالیان گذشته جشنواره فیلم فجر را با چالش مواجه کرد نقد و بررسی آثار جشنواره بود.

وی در ادامه افزود: این جلسات طبعات مختلفی داشت از جمله که برخی فیلمسازان در نشست‌ها حاضر نمی‌شدند یا برخی کارگردانان با منتقدان لابی می‌کردند که در مجموع بازتاب مثبتی این جلسات نقد و بررسی نداشت.

این منتقد در ادامه به فارس، گفت: تجربه‌های جهانی هم نشان داده هیچ جشنواره‌ای به عنوان متولی نمی‌آید تا اثری که خود تولید کرده را ستایش کند یا نقاط ضعف آن را به کارگردان یادآور شود.

فهیم ادامه داد: جشنواره فیلم فجر همیشه منحصر به فرد بوده و امسال قرار است جلسات آثار جشنواره به صورت پرسش و پاسخ با فیلمساز برگزار شود تا فیلمسازان در برابر اهالی رسانه قرار گیرند و زوایای پنهان فیلم خود را از نظر تکنیک و محتوا به خبرنگاران توضیح دهند که این کار اقدام مثبت است و به هویت‌مندی رسانه‌ها کمک می‌کند.

این منتقد در ادامه به فارس گفت: با این اقدام حالا تکلیف خبرنگاران و منتقدان کاملاً روشن شده است و جشنواره هم فضای تعاملی بین فیلمساز و اهالی رسانه ایجاد کرده است. منتقدان در تریبون‌های خود به نقد آثار می‌پردازند و خبرنگاران هم با پرسش‌های خود از عوامل فیلم اخبار جذابی را تهیه می‌کنند چرا که اصل و اساس این نشست‌ها انتقال اطلاعات از سوی خبرنگاران است.

فهیم ادامه داد: حالا یک مدیره جلسه را اداره می‌کند و بدون موضع‌گیری نسبت به فیلم کار خود را انجام می‌دهد.

وی در ادامه افزود: به نظر می‌رسد این اقدام تجربه مثبتی باشد و ما هم باید این کار را تجربه کنیم. منتقدان هم آزاد می‌توانند در تربیون‌های خود به ارزیابی آثار بپردازند.

«محمدتقی فهیم» در پایان این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: تاکید بر این مسئله است که سوالات شفاهی باشد تا چهره‌های شناخته شده مطبوعات با مشاوره از سردبیر با سوالات جدی خود باعث پر رونق شدند و جذاب‌تر شدند نشست‌های پرسش و پاسخ جشنواره فیلم فجر شوند.

اسپانسر های گل درشت درسریال ها ضد تبلیغ است

یک منتقد معتقد است تبلیغات اسپانسر در مجموعه تلویزیونی "پنجره" بی‌منطق است و گل درشت بودن آن برای مخاطبان آزاردهنده شده است.

محمدتقی فهیم، منتقد سینما و تلویزیون درباره اینکه چرا گاهی در تولیدات نمایشی شاهد تبلیغات گل درشت اسپانسرهای حمایت‌کننده هستیم، به خبرنگار مهر گفت: چند سالی است که بحث اسپانسر در کشور ما و در تولیدات نمایشی راه افتاده است. در حالی که این مسئله سالیان زیادی است در صنعت سینمای دنیا استفاده می‌شود.

وی در ادامه افزود: اسپانسر تولیدات نمایشی در دنیا به مفهوم حمایت از آن بنگاه نیست، بلکه به گونه‌ای در آثار پرداخت می‌شود که آن شرکت اعتبارش به این واسطه گسترده‌تر می‌شود. در واقع این طور نیست که خیلی مستقیم به آن بنگاه پرداخت شود، بلکه در لایه‌های زیرین و خیلی هنرمندانه می‌پردازند.

این منتقد سینما اشاره کرد: اما در کشور ما این اتفاق نیفتاده است و انتظار نهادهای اقتصادی این است که آثارشان به شکل تابلو اعلانات در آثار نمایشی باشد. متاسفانه این نوع پرداخت ضد تبلیغ برای دستگاه‌های اقتصادی می‌شود و نه تنها اعتباری به ارمغان نخواهد آورد، بلکه برای مخاطبان هم آزاردهنده می‌شود.

فهیم یادآور شد: متاسفانه عدم درک باعث می‌شود تبلیغات به شکل گل درشت در کار گنجانده شود. امروز مخاطبان با سریال‌های زیادی رو به رو هستند که بانک‌ها، شرکت گاز، بیمه و ... اسپانسر آثار هستند و به شکل گل درشت تبلیغات صورت می‌گیرد، بدون آنکه از قواعد درام پیروی کند.

این منتقد درباره تبلیغات گل درشت و آزاردهنده مجموعه تلویزیونی "پنجره" توضیح داد: دقیقاً این اتفاق در مجموعه "پنجره" هم افتاده است. تبلیغات گل درشت بیمه در این مجموعه بی‌منطق است و از قواعد درام پیروی نمی‌کند. معتقدم در این باره باید مدیران فرهنگی، مدیران بخش‌های اقتصادی را توجیه کنند که اگر تبلیغات به شکل گل ‌درشت باشد؛ نه تنها الگوی درستی به مخاطب ارائه نمی‌کند، بلکه آزاردهنده هم می‌شود. از سوی دیگر ضد تبلیغ خواهد شد.

فهیم با اشاره به اینکه این مشکل ناشی از دلال‌های حوزه‌ فرهنگ و هنر می‌شود؟ توضیح داد: در ارتباط با جذب اسپانسر دلال‌هایی در حوزه فرهنگ و هنر فعال هستند. آنها وقتی تهیه‌کنندگان به دنبال جذب بودجه هستند و پول کم می‌آورند شرکت‌های اقتصادی را برای بخش مالی به پروژه تزریق می‌کنند. این دلال‌ها نه تنها سود می‌برنند؛ بلکه سطح توقع شرکت‌های اقتصادی حمایت کننده از آثار را هم بیشتر می‌کنند.

وی در پایان افزود: معتقدم برای حل این مشکل باید جلوی فعالیت این دلال‌ها گرفته شود و اگر قرار است پروژه‌ای اسپانسر داشته باشد باید از قواعد درام پیروی کند و تبلیغات به شکل غیر مستقیم در کار گنجانده شود.

شیدایی فقط دل ها را خراش می دهد

چاپ شده در روزنامه جام جم

محمدتقي فهيم، منتقد سينما و تلويزيون معتقد است در حال حاضر جاي آثار مفرح و طنز در تلويزيون خالي است. وي مي گويد: در حال حاضر يكي از خواسته هاي مردم شاد بودن است و تلويزيون به عنوان مهم ترين رسانه ديداري كشور، اثر درخوري در اين باره روي آنتن پخش ندارد. گرياندن يكي از بخش هاي درام است. درام هم بايد مردم را بخنداند و هم آنها را سرگرم كند. از قديم گفته اند: گرياندن، آسان تر از خنداندن است. به نظر مي رسد نويسندگان ما نمي توانند مردم را بخندانند و اين كمبود اثر طنز و مفرح در رسانه اي مثل تلويزيون حالابيشتر حس مي شود. فهيم در ادامه مي افزايد: سريال شيدايي را هم بايد در اين چارچوب ارزيابي كرد، يعني اثري كه مي كوشد بخشي ازمخاطبان را راضي كند و نه همه آنها را. با اين وجود شيدايي در چارچوب خودش اثر پرمخاطبي است، چرا كه بخوبي قواعد جذب مخاطب را به كار بسته است؛ يعني با التهاب و هيجان توانسته مخاطبانش را با خود همراه كند. اگرچه موضوع سريال تازه و بكر نيست؛ اما در بخش اجرا و استفاده از كليشه ها بخوبي توانسته صحنه هاي مهيجي خلق كند. شايد بزرگ ترين ويژگي اين اثر اين نكته باشد كه نويسنده و كارگردان از «التهاب» به عنوان يكي از عناصر پيش برنده داستان سود جسته اند و از آن به نحو احسن استفاده كرده اند.

با حضور شورجه، دادرس، فهیم و گبرلو 33 روز نقد میشود

فیلم سینمایی «۳۳ روز» ساخته جمال شورجه فردا در سینما فلسطین نقد و بررسی می‌شود.

 به گزارش خبرگزاری فارس، فیلم سینمایی «۳۳ روز» با حضور «جمال شورجه» (کارگردان)، «علی دادرس» (فیلمنامه‌نویس) و جمعی از عوامل تهیه فیلم و همچنین «محمد‌تقی فهیم» (منتقد) و «محمود گبرلو» مجری کارشناس به نمایش در می آید و سپس نقد و بررسی خواهد شد.

بنابراین گزارش، نمایش نقد و بررسی فیلم سینمایی «۳۳ روز» در قالب نشست‌های تخصصی «نقد هفتم» از سوی اداره کل فرهنگ و اراشد اسلامی تاستان تهران تدارک دیده شده است.

در مراسم یاد شده مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، مسئولان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئولان آموزشگاه‌های آزاد سینمایی، هنرمندان و هنرجوان رشته سینما حضور خواهند داشت.

نشست نقد و بررسی این فیلم فردا ساعت ۱۶ در سینما فلسطین برگزار می‌شود.

ده نمکی - طالبی - فهیم و ... داوران انجمن روزنامه نگاران در جشنواره فیلم فجر

اعضای هیئت داوران انجمن روزنامه نگاران مسلمان در جشنواره فیلم فجر تعیین شدند

 انجمن روزنامه نگاران مسلمان در ادامه حرکت فرهنگی خود در بخش سینما، امسال نیز چون سال‌های گذشته با تعیین هیئت داوران، فیلم ‌های برگزیده خود در جشنواره فیلم فجر را انتخاب می کند.

 

به گزارش افکار، هیئت مدیره انجمن روزنامه نگاران مسلمان از میان اعضای این انجمن، روزنامه نگاران، منتقدان و فعالان عرصه سینما، علیرضا سربخش، ابوالقاسم طالبی، مسعود ده نمکی، محمد تقی فهیم، وحید جلیلی، مریم پوریامین و پژمان کریمی را به عنوان اعضای هیئت داوران برای قضاوت و ارزیابی تولیدات سینمایی بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر به لحاظ محتوایی، فنی و ساختاری تعیین کرد. 

نگاه هیئت داوران انجمن روزنامه نگاران مسلمان به فیلم ها، بهره گیری از عنصر سینما در انتقال پیام انقلاب و ارزش های دفاع مقدس به مخاطبین و ایجاد موج فرهنگی در جامعه و بصیرت افزایی در میان اهالی هنر است.

جلسات پرسش و پاسخ فیلم‌ها جای عقده‌گشایی نیست

  

«محمدتقی فهیم» منتقد سینما در گفت‌وگو با روابط عمومی سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر در رابطه با حواشی پیرامون جلسات نقد و بررسی آثار درجشنواره گفت: این بحث یکی از بحث های چالشی سال‌های اخیر بین خود رسانه‌ها و منتقدان بوده و مخالفین و موافقینی هم  داشته است. تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که در دهه شصت و اواسط دهه هفتاد به دلیل اینکه سینما رونق داشت و فروش فیلم‌ها خوب بود سینماگران خیلی احساس خطر از تهاجم به فیلم‌هایشان نداشتند، نشست‌های جشنواره فیلم فجر حالت نقد و حتی نابودی بعضی از این فیلم‌ها را داشت و حرف‌ها چنان تند بود و حتی گرایش‌های جناح‌های سیاسی را بازتاب می‌داد که به نوعی عرصه جشنواره فیلم فجر تبدیل به یک فضای ضدسینمایی برای آن‌ها می‌شد.

وی ادامه داد: به نظرم این برنامه‌ریزی بعدی برای اینکه جلسات جشنواره به جلسات پرسش و پاسخ و معرفی فیلم تبدیل بشوند، یک تصمیم اتخاذ شده درستی بود. به دلیل اینکه این جشنواره فرصتی  برای فیلمسازان است تا اثرشان معرفی و شناسانده و در معرض دید گذاشته شود و از آن جایی که می‌تواند تهاجم به این فیلم‌ها منجر به کاهش بازدید کننده و تماشاگران در ماه‌های آینده و زمان بعد از جشنواره شود، این منصفانه نیست که فضای جشنواره را به عرصه  ضد فیلم‌های سینمایی تبدیل کنیم. بنابراین این تصمیم که جلسات فقط مربوط به پرسش و پاسخ و معرفی فیلم باشد می‌تواند یک تصمیم ادامه‌دار باشد و به نظرم جشنواره همچنان باید از این تصمیم پیروی کند.

این منتقد همچنین افزود: ولی آنچه در این سال‌ها ما را همواره، دچار مشکل کرده اجرای بد این نشست‌ها بوده و ما با این رو به رو بودیم که از سوی برگزارکنندگان جشنواره و مدیریت جشنواره آن چنان که باید و شاید احاطه بر این جلسات وجود نداشت، برنامه‌ریزی و نظم درستی وجود نداشت و باعث شده بود که این جلسات از حد پرسش و پاسخ ساده هم تنزل کند و تبدیل به فرصتی برای رفع و رجوع شود. این گلوگاهی است که باید اصلاح شود و تبدیل به یک فضای بهتری شود. نقد آثار می‌تواند ادامه داشته باشد و هر کسی دارای تریبونی است و منتقدان می‌توانند نظر خودشان را ابراز کنند.

فهیم در خصوص جو موجود در روزهای برگزاری جشنواره فیلم فجر توضیح داد: خوبی فضای جشنواره این است که هر منتقدی می‌تواند نقد جدی خود را در تریبون خود یا در گفت‌وگو با رسانه‌ها ابراز کند. اما این جلسات نباید تبدیل به محیط متخاصمی شود، که این باعث می شود فیلمسازان اولاً لشگرکشی بکنند و دوماً دست به انتخاب منتقدان بزنند. ما سال‌های گذشته شاهد بودیم که این اجرای بد یا ترس فیلمسازان از برخی منتقدان باعث شده که فیلمسازان منتقدان را گزینش کنند یا برعکس. به نظرم مدیریت جشنواره باید عنان این کار را به دست بگیرد و با یک برنامه‌ریزی درست مانع این گزینش‌ها شود. مثلاً منتقدی می‌گفت من فقط جلسه خانم ایکس را اداره می‌کنم. یا برعکس برخی فیلمسازان از آمدن برخی منتقدان به این جلسات ترس داشتند یا به نوعی مخالفت می‌کردند. بنابراین یک فضای ناسالمی حاکم شده که الان فیلمسازان برای خودشان منتقد دارند یا برعکس. این‌ها همه ناشی از اجرای بد این جلسات در جشنواره فجر است.

وی با تاکید بر بهبود کیفیت جلسات نقد و بررسی در جشنواره سی‌ام عنوان کرد: به نظرم امسال در بخش اجرا با توجه به مدیریت این دوره این روش‌ها باید تغییر کند و مبدل به یک اتفاق کیفی شود و جلسات تحت عنوان معرفی و پرسش و پاسخ آثار با کیفیت بالاتر و مجریان و منتقدین شاخص‌تر اجرا شود. باید مانع از این لشگرکشی‌ها از سوی منتقدین به سمت فیلمسازان یا از سوی فیلمسازان به سمت منتقدین شد.

فهیم درباره عدم حضور برخی از منتقدین شاخص در جلسات نقد و بررسی آثار گفت: گرایش‌های سیاسی تزریق شده به این فضا عامل این انشقاقی که در سال‌های اخیر بین منتقدان ایجاد شده است. منتقدان در حد شان خودشان هیچ وقت از سوی مدیریت‌های جشنواره ارزش‌گذاری نشدند. این عدم ارزش‌گذاری باعث شد که منتقدان خودشان را منفک ببینند و به هر حال یک سری دخالت‌های خصلتی هم وجود دارد. یعنی ویژگی‌های شخصی منتقدان باعث می‌شود خودشان را جدا از این جلسات ببینند که این به نظرم درست نیست.

این منتقد سینما در ادامه افزود: ممکن است این جلسات جلسه نقد نباشد و جلسه پرسش و پاسخ باشد ولی حضور منتقدان در این جلسات می‌تواند به بار اطلاعاتی آن‌ها اضافه کند. یعنی در رویارویی با عوامل فیلم اطلاعاتی را به دست می‌آورند که بعداً می‌توانند در نقدهایشان از آن‌ها استفاده کنند در حالی که فاصله گرفتن از این جلسات آن‌ها را از این اطلاعات محروم می‌کند و باعث می‌شود که در نقدهایشان با کمبود اطلاعات روبه رو شوند و چه بسا نقدهایی را انجام دهند که به دلیل کمبود همین اطلاعات قابل کسب، از نظر کیفی سطح پایین داشته باشد و حتی در ذکر عناوین دست اندرکاران و حتی کارگردان ها هم اشتباه می‌کنند. حضور منتقدان در این نشست‌ها می تواند به کسب اطلاعات هم منجر شود.

وی همچنین خاطرنشان کرد: برطرف کننده همه این مشکلات بخش مدیریتی جشنواره‌ها بوده و آنقدر جشنواره‌ها در بخش اجرا در این سال ها اشکال داشتند، از عدم برنامه‌ریزی و تغییر جداول گرفته تا حضور افراد متفرقه در میان رسانه‌ای‌ها، که این‌ها همه باعث شده منتقدان و خبرنگاران زبده، انگیزه خودشان را از دست بدهند.

فهیم در پایان اشاره کرد: به نظرم اگر این نابسامانی‌ها بر طرف شود و شاهد جشنواره ای منظم باشیم، این جلسات هم متاثر از این فضا کیفی‌تر خواهد شد. ولی وقتی کل جشواره مشکل دارد و ما شاهد جشنواره‌ای هستیم که در همه بخش‌های اجرایی با حق کشی روبه روست در خودمان انگیزه‌ای نمی‌بینیم و خیلی‌ها سعی می‌کنند که از این فضا دور شوند و حتی در مواقعی عقده‌گشایی کنند.

این جواد طوسی آن جواد طوسی نیست

خانم علیپور همکارمان درخبرآنلاین امروز مطلبی نوشته ودر آن کارنامه و فعالیت های مهم سینمایی هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر را مرور کرده است . دربخش بررسی جواد طوسی منتقد و همکارمان حضور در سه دوره داوری جشنواره فیلم رشد را ذکر کرده است . اما غافل از اینکه آن طوسی این طوسی ما نیست . البته این اشتباه فقط شامل حال ایشان نیست ودر باره خیلی های دیگر هم اتفاق می افتد مانند سامان مقدم با سیروس مقدم که البته آنها فرقکی دارند و جواد طوسی ما هم فرقی دارد . یعنی یک پسوند در ادامه فامیل اش دارد . بهر حال باز جای شکرش باقی است که در باره خوب موضوعی اشتباه شده است وباز هم مثل خیلی دیگر عکس ان جواد را به جای این جواد چاپ نکرده اند .

این را نوشتم تا با نشستن روی اینترنت اگر بقیه یکی از این دو را جستجو کرد جواد طوسی ای را که لازم دارد پیدا کند

نبايد منفعل باشيم

 چاپ شده در روزنامه جام جم  

 محمدتقي فهيم، منتقد و نويسنده سينما و تلويزيون: ما در بمباران تكثرگرايي شبكه هاي تلويزيوني دنيا قرار داريم. همه اينها نياز به جواب دارد. ما نبايد منفعل باشيم و حتما مقابل چنين كارهايي بايد واكنش نشان دهيم و يكي از اين راه ها ايجاد شبكه هايي مثل «آي فيلم» در بعد جهاني و راه اندازي شبكه «نمايش» در بعد داخلي است. اما اين كميت اگر همراه با كيفي گرايي در بخش محتوا و استانداردسازي ساختارها نباشد، نمي تواند در دنياي فعلي خيلي جوابگو باشد. يكي از شبكه هايي كه مي تواند در كنار «پرس تي وي» كه اخبار و گزارشات مختلف را پوشش مي دهد و توانسته جايگاهي براي خود در سطح جهاني دست و پا كند فعاليت داشته باشد، همين شبكه آي فيلم است.

    سردبير مجله پيل بان مي افزايد: اين شبكه مي تواند در كنار پخش آثار مطرح، توليد انحصاري يا مشترك با ساير شبكه هاي مسلمان داشته باشد و در اين زمينه چه در «موضوع» و چه در «ساخت» اثر نوآوري هايي انجام دهد. در حال حاضر هم بايد در فيلم ها و سريال هايي كه براي پخش از اين شبكه در نظر گرفته مي شود نهايت ذوق و دقت انجام شود.

    فهيم، پركردن صرف آنتن را آفتي براي يك شبكه تلويزيوني دانست و تصريح كرد: الان NBC سه شبكه مخصوص نمايش فيلم دارد. آن هم فيلم هاي روز دنيا كه با زيرنويس پخش مي شود و حتي برخي ملاحظات مخاطب مسلمان را هم در نظر مي گيرند. وقتي چنين شبكه اي براي مخاطب ما برنامه پخش مي كند شبكه آي فيلم يا شبكه نمايش بايد مقابل آن حرفي براي گفتن داشته باشد. شبكه اي كه مي خواهد به جنگ شبكه هاي ماهواره اي برود بايد دستش پر باشد.

    وي مي افزايد: شبكه نمايش كه در حال حاضر دوران آزمايشي خود را طي مي كند از آن شبكه هايي است كه كمبود آن در بين ساير شبكه ها حس مي شد. اما بايد مراقب بود از اين شبكه آثاري پخش شود كه قبلااز شبكه هاي ديگر پخش نشده باشد. پخش فيلم ها و سريال هاي تكراري از اين شبكه نمي تواند چندان به موفقيت آن كمك كند. اگر اين شبكه بتواند فيلم ها و سريال هاي دست اول را پخش كند قطعا با استقبال روبه رو خواهد شد.