سینمای ایران  ظرفیت وزارتخانه سینما را دارد

 

سردبیرمجله انیمیشن پیل بان گفت : ارتقای سطح معاونت سینمایی به سازمان سینمایی اتفاق بسیارخوبی است که باید همه سینماگران ازاین بابت خوشحال باشند.

محمد تقی فهیم درگفتگو با سینما پرس افزود : بی شک قابلیت سینمای کشور و ارزش های سینمای ایران و وجود سینماگران ارزشمند ، آنقدرظرفیت دارد که سازمان سینمایی درحوزه سینما شکل بگیرد وچه بسا درگام بعدی بتوان آن را به یک وزارت سینمایی تبدیل کرد تا بتوانیم ازسینما به عنوان سفیری واقعی درکشورهای دیگرنام ببریم؛ بنابراین بودجه های تصویب شده درحد یک سازمان سینمایی اتفاق خوبی خواهد بود که به نفع همه سینماگران کشورخواهد شد.

وی ادامه داد : همان طوری که دولت کنونی توانسته درحوزه های مختلف مثل اقتصاد و سیاست گام های خوبی بردارد، بدون شک با حمایت همه سینماگران می تواند درزمینه سینما نیز مثمرثمر باشد که یکی ازاین کارها، ارتقای معاونت سینمایی به سازمان سینمایی است .

فهیم تاکید کرد : تبدیل معاونت به سازمان سینمایی یکی ازاتفاقات خوب درزمینه سینمای کشورخواهد بود چرا که خیلی ازافراد طی سال های گذشته ازاینکه معاونت سینمایی به لحاظ قوانین وآئین نامه های دست وپا گیر، قدرت وفرصتی برای سامان دهی همه امور سینما را ندارد گلایه مند بودند، ضمن اینکه همواره میزان وسقف بودجه ای که به معاونت سینمایی اختصاص می یافت، درسطح دیگرمعاونین وزارت ارشاد ارزیابی می شد لذا ارتقای سطح معاونت سینمایی یک کار ارزشمند است ودر زمانی که برخی ها درکشور به فکرایجاد وزارت ورزش هستند، تاکید برای ایجاد وزارت سینما نیز بی تاثیر نخواهد بود .

این منتقد سینمایی با بیان اینکه درحال حاضرسینما در دنیا بسیار تاثیرگذار است و ما تاکنون آسیب های زیادی ازدیده نشدن سینما درسال های گذشته خورده ایم اضافه کرد : هم اکنون فرزندان ما مصرف کننده محصولات فرهنگی مخرب کشورهای دیگرهستند، بنابراین باید درکشور دارای سینمایی باشیم که بتواند نیازهای جامعه را به لحاظ فرهنگی پاسخ دهد و وجود معاونت سینمایی برای پاسخ گویی به این نیازها ، ظرفیت کمی است .

سردبیرمجله پیلبان گفت : ما درحال حاضر شاهد روی کارآمدن تیم سینمایی در وزارت ارشاد هستیم که همه آنها سابقه سینمایی دارند، اگرچه در زمان زنده یاد سیف الله داد ، ایشان نیز سابقه سینمایی داشتند اما بخش های دیگر آن معمولا سیاسی بودند؛ لذا سینماگران باید به این تیم سینمایی کمک کنند و اثبات کنند که سینماگران قادر به اداره مناسبش هستند.

به گفته این منتقد سینمایی اگرسینماگران بدون حب و بغض و گرایش های منفی به ارتقای معاونت سینمایی نگاه کنند می توانند درآینده نزدیک از این اتفاق به عنوان یک اتفاق بزرگ یاد کنند.

وی یاد آورشد : بی شک قابلیت سینمای کشور و ارزش های سینمای ایران و وجود سینماگران ارزشمند ، آنقدرظرفیت دارد که سازمان سینمایی درحوزه سینما شکل بگیرد و چه بسا در گام بعدی بتوان آن را به یک وزارت سینمایی تبدیل کرد تا بتوانیم ازسینما به عنوان سفیری واقعی درکشورهای دیگرنام ببریم، بنابراین بودجه های تصویب شده درحد یک سازمان سینمایی اتفاقات خوبی خواهد بود که به نفع همه سینماگران کشورخواهد بود.

نادیده گرفتن یکدیگر ازسوی خانه سینما و معاونت خطای استراتژیک است

یک منتقد سینما از دیدار هیات مدیره خانه سینما با معاونت سینمایی به عنوان یک اتفاق مبارک نام برد و گفت: پیش بینی ما زودتر برگزار شدن این دیدار بود.
محمد تفی فهیم در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز افزود: تمامی صنوف سینمایی طی یک سال گذشته منتظر این تعامل بودند تا درپی آن، شاهد کاهش مناقشات فی مابین باشند چرا که این مناقشات نه به نفع صنوف سینمایی و نه به نفع سینما بود.
وی با بیان اینکه ندیدن معاونت سینمایی ازسوی خانه سینما یا تقابل با آن خطای فاحشی خواهد بود ادامه داد: از سوی دیگر نیز معتقدم خانه سینما را نیز نمی توان ندیده گرفت چرا که ندیدن آن به منزله یک خطای استراتژی خواهد بود این در حالی است که خارج ازخانه سینما نیز هر تشکل دیگری هم شکل بگیرد نمی تواند جایگزین خانه سینما بشود لذا معتقدم دیدار هیات مدیره خانه سینما با معاونت سینمایی گام بسیار خوبی بود که بالاخره برداشته شد.
فهیم تصریح کرد: تلاش برای وحدت اتفاق مبارکی است و من تصور می کنم بسیاری از سینماگران با توجه به این دیدار راحت تر کار می کنند؛ چرا که باید امیدوار باشند با تعامل و همکاری، بسیاری از مطالبات صنفی آنها که پیش از این معطل مانده بود رفع خواهد شد و دل نگرانی آنها در این زمینه به زودی رفع خواهد شد .
این منتقد سینمایی خاطرنشان کرد: سینماگران باید گرایشهای حزبی و سیاسی خود را پشت در خانه سینما بگذارند چرا که این خانه باید مصون از گرایشهای سیاسی و حزبی باشد و تنها به عنوان خانه صنفی به آن نگرسیته شود .
وی با اشاره به کمیته کارشناسی که در این دیدار شکل گرفته است گفت: وظیفه کمیته کارشناسی وظیفه خطیری است بویژه که ما در آستانه جشنواره فجر به سرمی بریم و این دیدار می تواند یک فرصت تلقی شود لذا دوستانی که برای این کمیته انتخاب شدند باید اثبات کنند آن چیزی که برایشان مهم است فقط سینمای کشور و کاهش مطالبات سینماگران است؛ بنابراین تعامل بیشتر آنها با همدیگر، سرعت رفع مشکلات اهالی سینما را افزایش خواهد داد .

صدو سومين شماره پيل‌بان

شماره 103


پيل‌بان 103

با پرونده انيميشن و عاشورا منتشر شد

صد و سومين شماره مجله پيل‌بان-نخستين نشريه تخصصي انيميشن- با پرونده‌اي درباره انيميشن و عاشورا و كارتونك (ويژه كودكان) به سردبیری محمد تقی فهیم  منتشر شد.

به گزارش روابط عمومي مؤسسه پيل‌بان، اين شماره مجله همراه با گفته‌ها، آثار و نوشته‌هايي از سيد صادق رضايي، حميدرضا شاه‌آبادي، مجيد قادري، محمدرضا روحاني، حسين ملايمي، ابوالفضل رازاني، بهزاد رجبي‌پور، عليرضا دريابيگي، سعيد پنجي، مهبد زرافشان، چيستا يثربي، افسانه مميز و... احمد عبدالهي‌نيا (با كاريكاتور ماه) منتشر شده است.

بر اساس اين گزارش برخي از عناوين مطالب و مقاله‌هاي پيل‌بان صد و سه به شرح زير است: سرمقاله: انيميشن و تربيت انسان طراز عاشورا، رويداد‌هاي داخلي و خارجي، پرونده: تحليل و بررسي واقعه كربلا از منظر كارشناسان و انيماتورها، معنويت در انيميشن، كليد اول: درباره فيلم ژوليده، كليد دوم: درباره انيميشن احمق‌ها و فرشتگان، ضد نور: زورو قهرمان محبوب همه دنيا!، حرف تو حرف، گفت و گو با مجيد قادري و فرزانه بابايي درباره ديجيتالي شدن دارا و سارا، سال‌هاي دور و كارتون؛ تحقق آرزوي ديزني، تأملي بر فيلم‌نامه‌نويسي در انيميشن، كاربردهاي مختلف انيميشن، انتقام اروپا با انيميشن‌هاي بلند، بازي‌ها در تسخير صداپيشگان انيميشن، معرفي انيماتور، گزارش از ساخت فيلم جديد ويني‌پو براي سال 2011، بيل دسوويتز از ميك‌مك‌ها مي‌گويد، انيمه و افق‌هاي پيش‌رو، بررسي انيميشن جين‌شا، درباره‌ هري‌پاتر و يادگاران مرگ، بررسي موردي نقش طراحي در خلق هويت سازماني مؤسسات برتر جهاني، عصر ديجيتال و تأثير آن بر صداگذاري انيميشن، سبك‌شناسي بازي‌هاي رايانه‌اي، افسانه‌هاي عاميانه منبع فيلم‌نامه‌هاي پويانمايي و...

هم‌چنين در بخشي از سرمقاله‌ها اين شماره پيل‌بان با عنوان انيميشن و تربيت انسان طراز عاشورا به قلم محمد تقي فهيم آمده است:

«...اصلي‌ترين عناصر و عوامل توليدات انيميشن جهان در بخش قصه و درام،‌ رو در رويي دو جبهه خير و شر و مصاف نيكي با پلشتي و قهرمان و ضد قهرمان است. در كجاي تاريخ «بدمن»ي پلشت‌تر، بدنام‌تر، خوفناك‌تر و ضد انسان‌تر از معاويه، يزيد، ابن زياد و دار و دسته اين عاملان كشتار بي‌گناهان به چشم مي‌خورد. بدمن‌ها و ضد قهرمان‌هايي كه در صورت پرداخت روزآمد و سينمايي، بي‌اغراق مي‌تواند هر انيميشني را از نظر نمايشي قدرتمند كند. در سوي ديگر، جبهه خير را مرور كنيد، انسان طراز نوين- و آن‌چه دنياي مدرن به دنبال آن‌ است تا الگوي نسل هزاره سوم كند- جزئي است از آن‌چه در گرداگرد امام حسين (ع) بود. فقط به يك نمونه از جبهه خير، يعني شير مرد صحراي كربلا ابوالفضل‌العباس تمركز كنيد و سپس به مقايسه سلوك، رزم، تعهد و وفاداري اين بزرگوار با ابرقهرمانان پوشالي ساخته و پرداخته در انيميشن‌هاي انبوه سينماي غالب بپردازيد. آن‌وقت بي‌ترديد جملگي به اين تأسف دست خواهيم يافت كه ما در ايران و براي خيل مسلمانان جهان از چه نعمتي برخورداريم و انيميشن‌هايمان خالي از پهلوان است...»

صد و سومين شماره مجله پيل‌بان تمام رنگي در 100 صفحه با پوستر وسط درباره «بن‌10» به مدير مسئولي امير مسعود علمداري و سردبيري محمد تقي فهيم «ويژه دي ماه» روي پيشخوان دكه فروش مطبوعات قرار گرفت.

بحث امروز سينمای غرب تقابل معنويت و سكورلاريسم است

بحث امروز سينمای غرب تقابل معنويت و سكورلاريسم است، اتفاقی كه در كل جهان در حال روی دادن است، البته اين رويكرد كه با پيروزی انقلاب اسلامی شكلی جدی‌تر به خود گرفته است.

«محمدتقی فهيم»

«محمدتقی فهيم»، منتقد سينما، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) با بيان مطلب فوق اظهار كرد: بحث امروز سينمای جهان به ويژه غرب تقابل معنويت و سكورلاريسم است؛ اتفاقی كه در كل جهان در حال روی دادن است. البته اين رويكرد با پيروزی انقلاب اسلامی شكلی جدی‌تر به خود گرفت، چرا كه صاحب‌نظران در حوزه سياست و متافيزيك معتقد بودند كه ديگر دوره‌ حكومت‌های دينی به سرآمده و جهان به سمت بی‌خدايی در قالب‌هايی چون سوسياليسم يا ليبراليسم كشيده خواهد شد.

وی افزود: بايد توجه داشت كه عمدتاً آلترناتيو ليبراليسم، سوسياليسم بود؛ بدين معنا كه اگر قرار است در جهان اتفاقی روی دهد، آن رويداد در نهايت به نفع سوسياليسم خواهد بود. به همين دليل كشوری چون فرانسه در چارچوب سياست‌های سكولاريستی خود، به سمت اقتصاد سوسياليستی حركت كرد تا به نوعی عليه جبهه مقابل (شوروری) برخيزد.

اين نويسنده و پژوهشگر سينمايی ادامه داد: اما با پيروزی انقلاب اسلامی كل مسائل و معادلات آنان به هم ريخت، چراكه با تأثير فرهنگی انقلاب بر ديگر كشورهای منطقه، بسياری از معادلات غربيان از هم گسست. به هر حال می‌خواهم بگويم كه سينما در غرب به عنوان هنری پيشتاز و برتر جلودار جريانات سياسی بوده است. البته با پيروزی انقلاب اسلامی ايران و شكست‌های غرب از دهه 80 ميلادی به بعد موجی در جهان ايجاد شد كه مردم رجعتی دوباره به سوی معنويت و دين داشته باشند، بنابراين سينما نيز به اين سمت سوق پيدا كرد.

فهيم در ادامه بحث متذكر شد: جدا از بحث گيشه در سينمای غرب يكی از گرايش‌های اصلی در توليدات ماوراءالطبيعی، بحث آخرالزمان و آرماگدون بود. گرايشی كه از فرهنگ شيعه تفكر خود را وام گرفته، چون نه مسيحيت چنين تعبيری از آخرالزمان دارد و نه جريانات سياسی، بلكه آنان مايه اعتقادی ما را به كار گرفتند و با تحريفات خيلی آشكار به صورت درام به خود ما بازگرداندند.

اين منتقد در پايان خاطرنشان كرد: نكته مهم اين است كه در تمام فيلم‌های آخرالزمانی غرب، ناجی در نهايت يك آمريكايی خواهد بود؛ رويكردی كه متأسفانه نشان‌دهنده تيزهوشی سينما غرب است كه از هر موقعيت برای پيشبرد اهداف مورد نظر خود بهره می‌برد، حتی در سينمای انيميشن نيز به روی چنين مضامينی سرمايه‌گذاری می‌شود تا بتوانند مخاطبان خود را از كودكی برای پذيرش داده‌های خود، تربيت كنند.

تعامل دوسويه جشنواره و منتقد به تعالي سينما كمك مي‌كند

«محمدتقي فهيم» به ايجاد تعامل دوسويه بين جشنواره فيلم فجر و منتقدان اشاره كرد و گفت: ميان جشنواره و منتقدان و صاحب نظران به نوعي بده و بستان وجود دارد كه بايد منجر به رشد و تعالي سينما شود.

به گزارش خبرگزاري فارس، «محمدتقي فهيم» منتقد سينما و تلويزيون در گفت‌وگو با ستاد خبري بيست‌ونهمين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر درباره نقش منتقدان در اين رويداد سينمايي بيان كرد: در جشنواره‌هاي معتبر بين‌المللي از آنجا كه نقش منتقدان در بخش گيشه سينماها نيز بسيار كارساز است، لذا بهاي مضاعفي به اين گروه مي‌دهند چراكه بعدها از نظرات آنان در راستاي رونق اقتصادي سينما بهره برداري مي‌كنند. اما در كشور ما اين ساز و كار متفاوت است به اين معنا كه آنچه به منتقدان جايگاه متمايز مي‌دهد، تأثيرگذاري در بين خواص و سينماگران است.
وي افزود: منتقدان در تأثيرگذاري بر خواص، جامعه، جريانات اجتماعي، فرهنگي، سياسي و... نقشي بسزا دارند. مخاطبان عموما با نظرات اين گروه به سينما جلب مي‌شود و به تماشاي فيلم مي‌نشينند، از اين رو منتقد نقشي به‌سزا در جذب مخاطب دارد.
فهيم با اشاره به نقش منتقدان در جابه جايي مديريت سينما، گفت: از آنجا كه جا‌بجايي مديران براساس بريده جرايد و آرشيو رسانه‌ها صورت مي‌گيرد، لذا نوشته‌ها و نظرات منتقدان در اين زمينه نيز كارساز است.
اين منتقد با تأكيد بر نقش موثر منتقدان و صاحب نظران در روند كيفي جشنواره فجر، ادامه داد: معتقدم جشنواره فيلم فجر كه مهم‌ترين و بزرگترين رويداد سينمايي كشور به حساب مي‌آيد، نمي‌تواند منهاي منتقدان در راستاي كيفيت بهتري نسبت به دوره‌هاي گذشته گام بردارد. از اين رو به حضور جدي منتقدان و صاحب نظران حوزه سينما در اين جشنواره، نيازمنديم.
فهيم به ايجاد تعامل دوسويه بين جشنواره فيلم فجر و منتقدان اشاره كرد و گفت: ميان جشنواره و منتقدان و صاحب نظران به نوعي بده و بستان وجود دارد كه بايد منجر به رشد و تعالي سينما شود. بسياري از منتقدان در اين رويداد اعتبار كسب مي‌كنند و در موقعيت بهتري قرار مي‌گيرند. كساني را مي‌شناسيم كه در مدت برپايي جشنواره چهره شده‌اند، چراكه اهالي رسانه درباره فيلم‌هاي به نمايش درآمده از آنان اظهار نظر كرده‌اند و از اين طريق به ديگران شناسانده شده‌اند. از اين رو تعامل بين جشنواره و منتقد دوسويه است.
وي رشد و تعالي سينماي ايران را منوط به بالا بردن آستانه تحمل مديران و سينماگران خواند و افزود: هرجا كه مديريت و كارگردان تحمل داشته است، منتقد بهتر توانسته عرض اندام كند و و آثار را به نقد بكشد. اگر براي جشنواره فيلم فجر قايل به حركت به سوي بلوغ هستيم، بايد نقش منتقدان را جدي تر بگيريم چراكه به نفع سينماي ايران است.
فهيم ورود منتقدان سينما به حيطه سياست را نوعي بيماري توصيف كرد و گفت: منتقدان سينما هرچه خود را منفك از رويكرد سياسي قرار دهند، كارايي آنان بيشتر و بهتر بروز خواهد كرد. در غير اين صورت تا زماني كه اين خلط وجود دارد، موجوديت منتقدان تضعيف مي شود.
وي در پايان حضور منتقدان را براي جشنواره فيلم فجر مفيد دانست و اظهار كرد وجود منتقداني كه به دور از سطحي نگري فعاليت مي كنند، به نفع جشنواره و سينماي ايران است.
بيست و نهمين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر از تاريخ 16 تا 26 بهمن‌ماه به دبيري «مهدي مسعودشاهي» در تهران برگزار مي‌شود.