توضیح برای دوستان علاقه مند به کامنت

طی دو هفته ای که بعضا مطالبی رو ی وبلاگ میگذارم دوستان لطف میکنند و کامنت هایی میگذارند که تصمیم داشتم کلا اتها را منتشر نکنم اما پرسش هایی میشد و حتی بعضی ها عدم وجود کامنت را یک ضعف دانسته و تلویحا توهین کردند که...

 بگذریم تصمیمم عوض شد و بعضی را منتشر خواهم کرد

 اما امیدوارم دوستان هم زحمت مرا برای تمیز انها زیاد نکنند و مطالب قابل استفاده و اموزنده برای من بگذارند و...

علی ایحال چه کامنت درکار باشد یا نباشد همین که در زمان کوتاه وبا وجود وقت کم من برای گذاشتن مطالب ارژینال باز هم روزی فعلا بیشتر از پنجاه بازدید کننده دارم که رقمی بیشتر از فروش برخی نشریات دولتی است برایم جالب است .

ضمنا دلیل دیگری که باعث شد تا کامنت ها را نمایش دهم کامنتی بود که امروز یکی برایم فرستاده و به عنوان منتقد مسلمان مرا و مطالب و سخنانم را فاقد مخاطب دانسته بود که چی بله چون وبلاگت حتی یک کامنت ندارد پس منتقدان مسلمان بی مردم هستند . حتما از این استدلال تعجب کرده اید!

 لذا من هم به غیرتم برخورد و کامنت ها را میگذارم

این را هم بگوییم که به خوبی کار با اینترنت را بلد نبودم . مثلا پیوند دادن تازه یاد گرفتم وگله دوستان از این بابت هم بر طرف خواهد شد

تقدیر از سنگربانان خط مقدم جنگ نرم

تجلیل از شریعتمداری و سلحشور به عنوان چهر‌ه‌های موثر جنگ نرم

دبیر همایش بزرگداشت هشت ماه نبرد سایبری گفت: «امروز و در حضور غلامحسین الهام، حسین شریعتمداری به ‌عنوان چهره فرهنگی پشتیبان نظام و فرج‌الله سلحشور به عنوان سمبل هنر متعهد در عرصه جنگ نرم تجلیل و تقدیر می‌شود.»

روح‌الله سیفیان گفت: دومین همایش بزرگداشت هشت ماه نبرد سایبری با سخنرانی غلامحسین الهام و حسین شریعتمداری امروز در شهرری برگزار می‌شود.»
 
دبیر همایش بزرگداشت هشت ماه نبرد سایبری، افزود: «پس از برگزاری نخستین نشست از سلسله همایش‌های «بزرگداشت هشت ماه نبرد سایبری» در اسفند 88 در شهرک غرب تهران، دومین نشست از این سلسله همایش‌ها با عنوان «فصلی تازه در بصیرت» امروز از ساعت 18 در کانون سمیه شهرری برگزار می‌شود.»
 
دبیر شورای فعالان سایبری انقلاب اسلامی در ارتباط با اهداف این برنامه اظهار داشت: «هدف از این همایش که به‌ وسیله جمعی از وبلاگ نویسان، صاحبان پایگاه‌های اینترنتی، فعالان شبکه‌های اجتماعی و کاربران حرفه‌ای اینترنت به‌ صورت خودجوش به میزبانی فعالان فضای مجازی شهرری برگزار می‌شود، یادآوری و تجلیل از حماسه 40 میلیونی خرداد ماه سال 88 در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نصاب‌های جدید در عرصه مردم سالاری، بزرگداشت هشت ماه نبرد موثر در برابر جنگ نرم دشمن به ‌ویژه در فضای سایبر، شبکه‌سازی و آشنایی افسران جوان جنگ نرم با یکدیگر، تقویت روحیه همدلی و وحدت در میان حامیان اینترنتی انقلاب اسلامی، یادآوری و بزرگداشت شهدای جبهه انقلاب اسلامی در جریان فتنه 88، اعتراض به برخی حرکت‌های ناشایست مدیران بلاگفا و الگوسازی و تقدیر از فعالان پیشتاز در این عرصه است.»
 
وی در ادامه خاطرنشان کرد: «عنوان «فصلی تازه در بصیرت» که برای دومین نشست هشت ماه نبرد سایبری انتخاب شده است، خود برگرفته از جمله مقام معظم رهبری در نخستین روز سال 89 در حرم مطهر رضوی است که فرمودند «از 22 خرداد تا 22 بهمن- هشت ماه- یک فصل پر افتخار و پرعبرتی برای ملت ایران بود؛ این یک درس شد. آگاهی جدیدی به‌ وجود آمد. فصل تازه‌ای در بصیرت ملت ایران گشوده شد. این زمینه‌ بسیار مهمی است از این رو باید بر این اساس این زمینه، حرکت کنیم».
 
سیفیان تاکید کرد: «در این مراسم غلامحسین الهام، وزیر و سخنگوی دولت نهم و از اعضای شورای نگهبان به سخنرانی می‌پردازد و از حسین شریعتمداری به‌عنوان یکی از چهره‌های فرهنگی ثابت قدم در پشتیبانی از نظام و ولایت و نیز یکی از سرداران جنگ نرم و همچنین فرج‌الله سلحشور به عنوان سنبل هنر متعهد در عرصه جنگ نرم تجلیل و تقدیر به‌عمل می‌آید.»
 
دبیر شورای فعالان سایبری انقلاب اسلامی تصریح کرد: «مدیر مسئول موسسه کیهان در سخنانی برای نخستین بار ناگفته‌هایی از سید شهیدان اهل قلم، شهید سیدمرتضی آوینی را برای فعالان مجازی بیان می‌کند.»
 
وی در ادامه خاطرنشان کرد: «از دیگر برنامه‌های این همایش می‌توان به اعلام رسمی آغاز به‌کار «شورای فعالان سایبری انقلاب اسلامی» که در بیانیه پایانی نشست نخست درخواست شده است، ارائه متون طنز و اشعاری توسط وبلاگ‌نویسان، پخش آخرین نماهنگ‌های تولید شده توسط فعالان فضای مجازی، تقدیر از بهترین‌های فضای مجازی در عرصه جنگ نرم در قالب‌های گوناگون، برپایی نمایشگاهی از طرح‌ها و کاریکاتورها و برنامه‌های متنوع و متععد دیگر اشاره کرد.»
 
وی در پایان یادآور شد: «این همایش که در سالن همایش‌های کانون سمیه واقع در شهرری، خیابان فدائیان اسلام، روبه‌روی بلوار امام حسین علیه‌السلام، از ساعت 17 برگزار می‌شود توسط سایت‌ها و مجموعه‌های بسیاری مورد حمایت واقع شده است.»

بازگشت استاد به ایران

بازگشت شجریان به ایران
محمدرضا شجریان، پس از حدود یک ماه و نیم تور کنسرت با گروه شهناز در استرالیا، کانادا و امریکا ، 25 خردادماه به ایران بازگشت.

به گزارش خبرآنلاین، شجریان آخرین باراوایل اردیبهشت ماه امسال از کنسرت همایون شجریان و علی قمصری و گروه همنوازان حصار دیدن کرد، در جشن نوگشایی خانه موسیقی نیز حضور یافت و پس از آن راهی تور کنسرتش شد.

سونامی بلبشو در تئاتر

 
سعید شاپوری گفته است"سونامی" یک کار طنز و دینی است که به مدعیان دروغینی که سر مردم را شیره می‌مالند و از سادگی مردم ساده لوح سوءاستفاده می‌کنند، پرداخته و به نظر من مبتلابه جامعه امروز ما هم هست. 
 مشکل اینجاست که ما نیز نمی‌دانیم با چه کسی طرفیم. رئیس تئاترشهر هم که عوض شده و فعلا هیچ چیز معلوم نیست؛ در یک کلام اوضاع بلبشو است! 
دوره‌‌‌، دوره‌ی موتورسواران است؛ در خیابان‌ها می‌بینیم تنها چیزی و کسی که قانون را رعایت نمی‌کند، موتورسوار است؛ جامعه تئاتر ما نيز همین شده و تئاتر هم از این قاعده مستثنی نیست. برخي با بی قانونی كارشان را پيش مي‌برند.
کسانی که موتورسواری را بلد هستند و می‌توانند قانون را دور بزند، فرصت اجرای کار پیدا می‌کنند و مسوولین هم به دلایل مختلف مجبورند به این موتورسوارها میدان دهند؛ اما کسی که مقید به قانون است یا به این دلیل که کسی را در میان مدیران ندارد تا برای او کاری انجام دهد، مجبور می‌شود مقید به قانون باشد. همين فرد درنهايت فرصت اجرا پیدا نمی‌کند.
تئاتر ما الان به یک کلاف سردرگم شبیه شده است که هرکسی یک گوشه آن را گرفته و می‌کشد و هرکسی فکر می‌کند که بیشتر بکشد. کسانی هم که زورشان نرسد و مقید به قانون باشند و کسی را نداشته باشند؛ کلاهش پس معرکه است!

تحلیل باشه اهنگر ازسینمای دفاع مقدس

محمد علی باشه آهنگر؛  گفته است: گاهی دوست دارم در ژانر اجتماعی فعالیت کنم اما از آنجا بیان حقیقت در این گونه سینمای به سختی صورت می‌گیرد ترجیح می‌دهم از آن گذشته و دغدغه اصلی خود را در سینما دنبال کنم.
وی ادامه داده: بنده وظیفه دارم به دنبال شفاف‌سازی روزهای جنگ تحمیلی باشم هرچند نفوذ دروغ و ریا در سینمای جنگ تحمیلی به قدری است که تلاش ما در نمایش واقعی شخصیت افراد به سختی اتفاق می‌افتد.
این کارگردان  تاکیدکرده است: استفاده از چفیه در اکثر آثار جنگی لوس و فورمالیته شده به طوری که بنده بیشتر مواقع از استفاده آن در فیلم های خود دوری می کنم.

مدعیان روشنفکری چه پاسخی دارند

محمد رضاگلزار  گفته است:همین آقایانی که نقد می کنند همین آقایانی که فیلم می سازند و ادعای روشنفکری می کنند دوست دارم دست خطهایشان را بدهم تا شما چاپ کنید . دست خطهایی که نوشته اند خواهش می کنم دراین کار باشید لطفا یکبار دیگر این فیلمنامه را مطالعه کنید و....

درغرب هم انیمیشن های این چنینی محدودیت پخش دارند

جمعه گذشته شبکه تهران سیمای جمهوری اسلامی، یکی از انیمیش های مشهور روز را که مبانی کابالا را به سنین خرد سال آموزش می دهد در باکس ویژه کودکان به روی آنتن فرستاد.
به گزارش رجانيوز، هرچند مراکز مطالعاتی و کانون های هوشمند فرهنگی از مدت ها پیش انیمیش جنجالی "9" را كه یکی از آشکارترین تولیدات ویژه کودکان در زمینه آموزش مبانی عرفان‌های كاذب مدرن به‌ویژه نئوکابالیسم معرفی کرده بودند ولی این انیمیش جمعه گذشته در باکس ویژه تماشاخانه که برای مخاطب کودک و نوجوان تعریف شده است، پخش شد.



انیمیشن "9" داستان مرد دانشمندی است که به عنوان آخرین فرد باقیمانده از نوع انسان پس از جنگی ویرانگر موفق می شود با به‌کارگیری شیوه های کیمیاگری کابالیستی، روح خود را در کالبد 9 عروسک پارچه ای بی جان وارد کند و به این شکل به حیات استمرار بخشد.

در عرفان کابالا هستی به 10 مرتبه تقسیم می شود که روح اصلی و بالای آن در 9 مرتبه پایین‌تر تجلی می یابد. 9 مرتبه تجلی روح هستی در عرفان کابالا در همه منابع این فرقه با 9 عضو بدن انسان متناظر معرفی می شوند.

این درست همان چیزی است که درانیمیشن 9 نیز دیده می شود. عروسک 3 و 4 با دستکش ساخته شده اند که نمادی از دو دست چپ و راست هستند. در عرفان کابالا نیز عنصر 3 و 4 درخت حیات، دست چپ و دست راست نامیده می شوند. عروسک 7 و 8 که نیرومند و جنگ‌جویان گروه هستند نیز درست همانند عنصر 7 و 8 درخت حیات در کابالا جایگاه پای چپ و پای راست را دارند.



عدد 9 نیز که به طرز جالبی لباسی از یک زیپ شلوار دارد، درست معادل عنصر 9 درخت کابالا که نماد غریزه جنسی است به این بخش از بدن اشاره می کند. در یکی از سکانس ها وقتی عدد 2 زیپ 9 را باز می کند، 9 سراسیمه و خجالت زده آن را بالا می کشد. حلول روح دانشمند در نه مرتبه و تجلی همان چیزی است که در فرقه کابالا حلول روح اولیه هستی در نه عنصر درخت حیات توصیف می شود.

در این انیمیشن، قهرمانان داستان پاسخ پرسش ها و مشکلات خود را در کتاب دست نوشته های پاراسلسوس می یابند. پاراسلسوس که کتاب وی به وضوح در این انیمیشن به تصویر کشیده می شود، یک کیمیاگر، پزشک و کابالیست مشهور صده های میانه است.

پخش این انیمیشن و نمونه های مشابه که شرایط مأنوس شدن کودکان را با مبانی عرفان جنسی و فرقه کابالا را فراهم می آورد، در یکی از باکس های ویژه کودک و خانواده بسیار قابل توجه است و نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت.

به گفته برخی کارشناسان پخش برنامه های نمایشی خارجی ای که مبانی عرفان و فرقه های نوظهور را در ذهن بینندگان ایجاد و تقویت می کند با گرایش برخی از مهره های مؤثر شاغل در سازمان به این فرقه ها، از جمله گروه شعور کیهانی معروف به عرفان حلقه بی ارتباط نیست.

فیلم زیرزمینی این جوری ساخته میشود

صدور مجوز یا پروانه ساخت برای تولید هر فیلم، از ملزومات و قوانین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای فیلمبرداری آن اثر می باشد، که همه گروههای فیلمسازی موظف به ارائه این مجوز در حین تصویر برداری به نهادهای انتظامی(البته در صورت درخواست این نهادها)می باشند.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر جهان،اما علیرغم وجود چنین پروسه ای بارها شاهد نمایش آثار سینمایی و یا حتی مستند ضد ایرانی در شبکه های ماهواره ای هستیم که براحتی در داخل کشور و در سطح خیابانهای تهران تولید شده اند!

علت:
در چنین شرایطی 2 اتفاق افتاده است:
1)نیروی انتظامی غفلت کرده است: یا گروه را ندیده و یا مجوز را نخواسته و یا اعتماد کرده است!

2)گروه فیلمسازی دارای مجوز است و نیروی انتظامی با مشاهده این مجوز موظف به صدور مجوز ادامه تصویر برداری است.
اما پس از چندی خروجی همین اثر دارای مجوز،یک فیلم ضد ایرانی است: 

علت:
حساسیت وزارت ارشاد برای صدور مجوز، بیشتر شامل فیلمهای 35 میلیمتری (سینمایی)می شود که انتخاب کارگردان و تهیه کننده شناخته شده در صدور این مجوزها موثر واقع می شود؛اما مجوز ساخت فیلمهای ویدئویی،کوتاه و حتی مستند معمولا با دیده اغماض صادر می شود!

اما گاهی کارگردانهای ضد ایرانی روش دیگری را بر می گزینند:

آنها فیلمنامه دیگری برای صدور مجوز به وزارت ارشاد ارائه می دهند و وزارت ارشاد بر اساس این فیلمنامه مجوز صادر می کند، اما کارگردان مربوطه اثر دیگری را جلوی دوربین می برد: مانند "بهمن قبادی" برای فیلم "کسی از گربه های ایرانی خبر نداره".
قبادی درباره ساخت این فیلم و کسب مجوز می گوید:

 "من می خواستم فیلمی در مورد دو همجنس باز ایرانی بسازم که بیش از ۲۰۰ آهنگ ساخته اند. ولی با یک زوج آشنا شدم، که به من گفتند تا ۲۰ روز دیگر از کشور خواهند رفت. من از آنها خواستم ۴۸ ساعت به من فرصت دهند تا سناریو را بنویسم و باقی روزها را به فیلمبرداری اختصاص دهیم.
البته همه چیز در خفا انجام شده،برای برداشت سکانس های خارجی نیاز به مجوز است و من می بایست ۵۰ صفحه از سناریو را در مورد مواد مخدر آماده می کردم تا مسؤولان ببینند." 

قبادی در این گفتگو در حالی اعتراف به ارائه فیلمنامه ای متفاوت از آنچه در فیلمش ساخته است، برای کسب مجوز می کند که سال گذشته در گفتگو با شبکه های ماهواره ای معاند نظام، از تولید فیلمی جدید در آینده ای نزدیک خبر داد که اتفاقا قرار است بخشهایی از آن در ایران و بندر عباس ساخته شود!

خلا قوانین برای صدور مجوز ساخت،عدم نظارت دقیق و کافی نهادهای نظارت کننده،عدم قوانین جامع برای مشخص شدن محدودیتهای  همکاری عوامل با اینگونه فیلمسازان می تواند از جمله مواردی باشد که راه را برای ساخت این آثار هموار می سازد.

اما لازم به ذکر یک نکته است که پس از صدور مجوز ساخت از سوی وزارت ارشاد در مراحل تولید اثر، هیچگونه نظارتی بر این تولید صورت نمی گیرد تا زمانیکه مرحله صدور پروانه نمایش فرا رسد، که صد البته اساسا اینگونه فیلمسازان قرار نیست فیلمی برای صدور پروانه نمایش به وزارت ارشاد تحویل نمایند و اصلا پروانه ساختی صادر نشده است!

_گاهی صحبت از تولید فیلمهایی با عنوان "سیاه نمایی" می شود که منجر به محدودیتهایی مانند عدم اکران خارج از کشور برای آن اثر می شود مانند:فیلم "هیچ" آخرین ساخته عبد الرضا کاهانی.

"سجادپور" رئیس اداره نظارت و ارزشیابی این فیلم را سیاه نمایی می داند اما خود کاهانی محدودیتها را بدلیل برخوردهای سلیقه ای می داند و البته واقعیتهای جامعه!
اما در این بین جای یک سئوال است مگر فیلم پروانه ساخت ندارد یا فیلمنامه خوانده نشده است؟

پاسخ:
یکی از بزرگترین مشکلات سینما که منجر به توقیف برخی از آثار و سوء استفاده از این توقیفها و یا حتی برخوردهای سلیقه ای می شود این است که اعضای شورای صدور پروانه ساخت در اغلب موارد بر اساس خلاصه قصه اقدام به صدور پروانه ساخت می کنند نه در نظر گرفتن 2 مولفه نگاه کارگردان و مطالعه کامل فیلمنامه.
البته در خوشبینانه ترین حالت یکی از اعضای این شورا، فیلمنامه را می خواند و در جلسه بعدی برای سایرین بازگو می کند!


_گاهی البته این ضد انقلابی بودن در خلاصه فیلمنامه هم می تواند مشخص شود مانند فیلم "صد سال به این سالها":
این فیلم اساسا ضد انقلابی است و نیاز به خواندن کل فیلمنامه هم نیست پس بر کدام قاعده و قوانین مجوز ساخت آنها صادر شده است؟

_گاهی فیلم بدون گرفتن مجوز ساخت ساخته می شود به امید اینکه با روش "لابی کردن" با مسئولین مجوز نمایش صادر شود مانند "مقلد شیطان" که البته فیلم توقیف شد.

دفاع تلویحی فرحبخش از سینمای قبل از دولت دهم

«حسين فرحبخش» با اشاره به تأثير توزيع بي‌رويه فيلم‌هاي ويدئويي در سوپرماركت‌ها در تنزل فروش فيلم‌هاي سينمايي، گفت: فيلم‌هاي ويدئويي كه در سوپر ماركت‌ها فروخته مي‌شوند، عاملي هستند كه مخاطب را حتي از ديدن يك فيلم خوب در سالن سينما هم منزجر مي‌كنند.

«حسين فرحبخش» تهيه‌كننده سينما در گفت‌وگو با خبرنگار سينمايي فارس با اشاره به دلايل عدم استقبال مخاطب از فيلم‌هاي روي پرده و پايين آمدن آمار فروش آثار سينمايي، گفت: عدم فروش فيلم‌ها مربوط به سياست‌گذاري‌هاي 4 ساله گذشته سينماي ما است. در حقيقت آنها با خواسته‌هاي غيرمنطقي خود، سينماي ايران را به اين روز انداختند. به نظر من آنچه كه اكنون شاهدش هستيم مربوط به معاونت آقاي شمقدري نمي‌شود و محصول دوران آقاي صفار هرندي است.
اين تهيه‌كننده سينما به فارس گفت: ‌در اين دوران سينما بينندگان خود را از دست داد و سينما هم بدون مخاطب زنده نمي‌ماند. در اين دوران با محدوديت‌هايي كه براي فيلم‌هاي اجتماعي و طنز‌هاي منطقي قائل شدند و تكه تكه كردن صنوف سينمايي، به سينما لطمه خورد.
وي سياست‌گذاري‌هاي غلط گذشته را يكي از عواملي دانست كه مردم ديگر تمايلي به رفتن به سينما ندارند و پيشنهاد كرد: گروه معاونت سينمايي جديد تحت تأثير فرافكني‌ها قرار نگيرد و اجازه دهد تا اهالي سينما با فراغي باز دست به خلق آثارشان بزنند.
اين تهيه كننده سينما گفت: گروه جديد معاونت سينمايي بايد مطمئن باشند كه اهالي سينما خارج از خط قرمزها عمل نمي‌كنند و با آثاري كه مي‌سازنند، مي‌توانند مردم را جذب كنند.
فرحبخش يكي از دلايل عدم استقبال مخاطب از سينما را فيلم‌هاي ويدئويي دانست و گفت: مثلا فيلم‌هاي ويدئويي كه در سوپر ماركت‌ها فروخته مي‌شوند، عاملي هستند كه مخاطب را حتي از ديدن يك فيلم خوب منزجر مي‌كنند. فيلم‌هايي كه حتي در روزنامه‌فروشي‌ها هم فروخته مي‌شوند!
وي ادامه داد: هر فيلمي (چه كمدي و چه اجتماعي) اگر فيلم خوبي باشد، مخاطب خود را پيدا خواهد كرد. تلويزيون نشان داد كه مردم را به فيلم كمدي نياز دارند اما در كنار آن، فيلم اجتماعي نيز نبايد محدود شود.
فرحبخش خاطرنشان كرد: در نهايت اصل مطلب اين است كه فيلم‌سازان بايد آزاد باشند و بدون هيچ محدوديتي فيلمشان را بسازند، همچنان كه آقاي شمقدري در ابتداي كار خود گفتند كه دو مورد مميزي در اثار فيلمسازان بايد اعمال شود؛ يكي از مميزي اعتقادي و ديگري مسائل منكراتي كه همه اهالي سينما بر اين دو صحه مي‌گذارند

تحرک تهیه کنندگان دربرابر شرکت های ترکیه ای


"سيدغلامرضا موسوي" رئيس شورايعالي تهيه‌كنندگان و توزيع‌كنندگان سينماي عنوان کرده است:
 
در آخرين نشست شورايعالي نسبت به بعضي اخبار در مورد صدور رايت‌هاي جعلي براي فيلم‌هاي سينمائي خارجي كه توسط يكي دو شركت در تركيه صادر و بر مبناي آن مجوز نمايش داده مي‌شود، اظهار نگراني شد.
 
اعضاي شورا اعتقاد داشتند كه در صورتي كه چنين اخباري صحت داشته باشد، ضمن لطمه جدي به اعتبار خارجي كشور، با توجه به اينكه عملاً سرقت بر اساس جعل سند است، «مردم» و بهتر گفته شود «خريداران اينگونه فيلم‌ها» را شريك در اقدامي تباه مي‌سازد كه در هر شكل به زيان مردم و سينماي كشور است. 

موسوي گفت: شورايعالي قوياً از بخش بين‌المللي بنياد سينمائي فارابي می خواهد نسبت به دريافت تأييديه رايت‌هاي سينمايي فيلم‌هاي خارجي اقدام و در صورت خلاف يا كذب بودن خبر، براي اطلاع سينماگران و مردم منتشر نمايد. چرا كه به هرحال و با توجه به اين كه رايت‌ها توسط وزارت ارشاد بررسي و سپس مجوز داده مي‌شود، این امر در آينده مي‌تواند علاوه بر اعتبار كشور باعث طرح موضوع در دادگاه‌هاي بين‌المللي شده و از نظر اقتصادي نيز به بودجه كشور زيان وارد سازد. 

شورايعالي همچنين از انجمن ويدئو رسانه مي‌خواهد كه با توجه به مسئوليت‌ مدني خود موضوع را مورد بررسي قرار داده و در صورت صحت، از دريافت پروانه نمايش اين گونه فيلم‌ها جلوگيري و اطلاعات دقيق و صحيح را براي جامعه سينمائي منتشر نمايد. 

موسوي افزود: در اين نشست كه با حضور كليه نمايندگان مجمع فيلمسازان، كانون تهيه‌كنندگان و انجمن تهيه‌كنندگان مستقل تشكيل شد، شورا نسبت به ساخت فيلم‌هاي ويدئويي نازل و سطحي كه اغلب نيز به عنوان فيلم سينمايي به مردم ارائه مي‌شود، هشدار داد. 

نمايندگان شورا بر اين باور بودند كه بايد بر ساخت اين گونه فيلم‌هاي ويدئويي نظارت جدي صورت گيرد، ضمن اين كه اين گونه فيلم‌ها نبايد در سوپرماركت‌ها و مغازه‌ها ارائه شود. چرا كه ارائه فيلم در سوپرماركت‌ها، در جهت مساعدت و كمك به سينماي ايران صورت پذيرفته است، نه اينكه برخي با سؤاستفاده از اعتماد مردم به فيلم‌هاي سينمائي ايران، ساخته‌هاي بي‌ارزش و بنجلي را به مردم ارائه و به اعتماد مردم لطمه وارد سازند. 

رئيس شورايعالي تهيه‌كنندگان اضافه كرد كه در اين زمينه اقدامات عاجلي صورت خواهد پذیرفت و ارائه دوغ و دوشاب و سؤاستفاده از اعتماد مردم در جهت كسب منافع كاسبكارانه تا حصول نتيجه پيگيري خواهد شد.

تنفرازتقلید درموسیقی

"فریدون خشنود" آهنگساز با سابقه کشور که اثر جاویدان و خاطره انگیز "ایران،ایران" را در کارنامه کاری خود دارد، به تازگی در گفتگویی به انتقاد از خواننده هایی پرداخته است که سعی در تقلید خواننده های گذشته دارند.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر جهان، خوشنود در این گفتگو عنوان می کند: متأسفانه در سال های اخیر هر کسی که خواسته وارد عرصه خوانندگی شده و جایگاهی پیدا کند، به تقلید روی آورده و سعی کرده شبیه خواننده های گذشته بخواند که به نظر من قشنگ نیست.

ثابت هم شده که هیچ کدام از خواننده های تقلیدی نمی توانند به جایگاه ویژه ای در موسیقی و همچنین در میان مردم دست پیدا کنند.

زمان ثابت می کند که هیچکدام از این خواننده ها به ماندگاری نخواهند رسید. شاید بصورت مقطعی محبوبیتی کسب کنند اما خیلی زود از طرف مردم کنار گذاشته می شوند، چون مردم را نمی شود فریب داد.

موسیقی در رگ و خون ما جاری است به همین خاطر خیلی زود متوجه تقلبی بودن یک خواننده می شویم.

وی همچنین در ادامه می گوید: من همیشه از تقلید متنفر بوده ام. در حال حاضر به نظر من آقای "ماهی صفت" خیلی بهتر از اکثر خواننده های پاپ می خواند و ادای همه را به بهترین شکل ممکن در می آورد. اگر ماهی صفت آلبوم بیرون دهد، از همه این خواننده های تقلیدی موفق تر خواهد بود.

خشنود که آهنگسازی بسیاری از آثار "علیرضا افتخاری" را انجام داده است در ادامه این گفتگو می گوید: ریشه موسیقی عربها و ترک و امثالهم برای ماست و ما باید در عرصه موسیقی مدعی باشیم که اینچنین نشد.

خبرساز بودن لس انجلسی ها درایران

 ورود خواننده های لس آنجلسی به ایران و تلاش آنها برای کسب مجوز برگزاری کنسرت و تولید آلبوم، از خبر سازترین اخبار این روزهای حوزه فرهنگ و هنر است. تا جایی که حتی عکس یادگاری "رضا رشیدپور" از مجریان سابق صدا و سیما با "حبیب محبیان" از خبر ورود حبیب هم خبرساز تر شده بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر جهان، موضع گیری مبهم برخی مسئولین دست اندرکار، آنهم بدنبال ورود افرادی چون "بیژن مرتضوی" و "معین" که البته در مورد آخر تکذیب شد، به گمانه زنی هایی منجر شد: که شاید راه ادامه فعالیت برای خواننده های لس آنجلسی در ایران هموار شده است و یا عده ای در حال زمینه چینی برای این همواری هستند؛ گمانه زنی هایی که هیچ گاه پاسخ داده نشد.

ورود این افراد به ایران واکنش های متفاوتی را در شبکه های فارسی زبان ماهواره ای نیز در پی داشت. بگونه ای که برخی شبکه ها ورود برخی از این افراد را به ایران تکذیب کرده و برخی نیز اعلام کردند که این افراد از دسته خواننده هایی بوده اند که کنسرت های آنها مشتری نداشته است و یا بقولی در آمریکا خریدار ندارند.

اما اطلاعات ورود این افراد به ایران، آنچنان دقیق در رسانه ها منتشر شد که تکذیب آنها نیز با تردید مورد پذیرش قرار می گیرد. مانند روز ورود این افراد به ایران یا محل اقامت این افراد در ویلایی در شمال و یا عکس یادگاری مجری سابق صدا و سیما با حبیب محبیان؛ قطعاً بصورت اتفاقی و پیش بینی نشده نبوده است!

نکته قابل توجه و جالب تر  و در هیاهوی حضور 3 خواننده لس آنجلسی در ایران، خبر حضور یک خواننده از ایران البته این بار در لس آنجلس سر و صدای زیادی را به همراه داشت.

ماجرا از این قرار است که "بنیامین بهادری" خواننده جوان کشورمان که چندی پیش برای برگزاری کنسرت به لس آنجلس سفر کرده بود، ظاهراً از سوی بسیاری از خواننده های لس آنجلسی و کمپانی های مرتبط تحریم می شود، اما اجرای وی در سالن مجهز و معتبر گیپسین آمفی تاتر شهر لس آنجلس با استقبال زیاد ایرانیان مقیم آمریکا که ظاهراً از موسیقی مبتذل لس آنجلسی خسته شده اند روبرو می شود که به گفته مجله "ترانه ماه"،6600 نفر به تماشای این کنسرت رفته اند و اجرای بسیار موفقی را بهمراه داشته است.
 
همچنین گزارش شده است که آخرین کنسرتی که توسط سه خواننده لس آنجلسی در این سالن برگزار شده بود، نتوانسته تعداد قابل توجهی از مخاطبین را با خود همراه کند و کمتر از پنج هزار نفر به این سالن رفته بودند.
  
همچنین شنیده شده است "حمید عسکری" از دیگر خواننده های پاپ کشورمان نیز قرار است بزودی عازم آمریکا شود و برای ایرانی های مقیم این کشور کنسرت برگزار کند.

حمایت یک پژوهشگر از سلحشور

 پيام‌فضلي نژاد با تشريح جزئيات شكايت عليه فرج‌الله سلحشور و پشت پرده اين جريان، گفت: امروز جريان سكولار تجديدنظرطلب عليه كارگرداني كه سي سال پاك زندگي كرده و فخر هنرمندان در جهان اسلام است، جوسازي مي‌كند.

به گزارش خبرنگار راديو و تلويزيون فارس، «پيام فضلي‌نژاد» نويسنده و پژوهشگر سياسي با حضور در برنامه زنده «بحث روز» شبكه راديويي تهران به تحليل جريان‌شناسي سياسي ايران پس از انقلاب اسلامي پرداخت.
وي در اين بخش گفت: امروز جريان سكولار تجديدنظرطلب، بر توطئه رسانه‌اي عليه آقاي فرج‌الله سلحشور هنرمندي كه فخر جهان اسلام است، مانور مي‌دهد و عليه سازنده سريال «يوسف پيامبر» كه مؤيد به تاييد ولي امر مسلمين اقدام مي‌كند.
فضلي‌نژاد با ذكر خاطره‌اي درباره بازخورد گسترده اين سريال در جهان اسلام گفت: آقاي سلحشور مي‌خواست به ديدار سيدحسن نصرالله رهبر مجاهد حزب‌الله لبنان برود و من قبل از آن، با ايشان ديدار كردم. گفتم شما كه داري مي‌روي اين كتاب «شواليه‌هاي ناتوي فرهنگي» ما رو هم به آقاي سيدحسن نصرالله بده و براي ايشان به يادگار امضا كردم... آقاي سلحشور مي‌گفت: ما قرارداشتيم نيم ساعت با ايشان ديدار كنيم اما سريال «يوسف پيامبر» به قدري براي رهبر حزب‌الله لبنان جذاب بوده كه اين ديدار ساعت‌ها به طول انجاميده... حالا چه مي‌شود كارگرداني كه فخر جهان اسلام است و بعداز سه دهه سريالش بيشترين مخاطب را به ارمغان آورده، اينگونه زير سئوال مي‌رود؟
وي در تشريح ماجرا مي‌گويد: شكايتي از آقاي سلحشور در دادسرا مطرح مي‌شود. دادسرا براي ايشان قرار منع تعقيب صادر مي‌كند. در صورتي كه عمل متهم متضمن جرمي نبوده يا اصولاً جرمي واقع نشده و يا دلايل كافي براي ارتكاب جرم وجود نداشته باشد، قرار منع تعقيب صادر مي شود. در ادامه به اين قرار شكايت مي‌شود و پرونده مي‌رود دادگاه كيفري ...
وي با اشاره به بحث پيرامون عدم انسجام اصولگرايان در مقابله با نبرد نرم، ادامه داد: حالا آنها بيايند راي غيرقطعي را در مطبوعات منتشر بكنند، حيثيت يك مسلمان را به بازي بگيرند و بعد هم ما به عنوان فعالان اصولگرا هيچ واكنشي نشان ندهيم! بنده همين جا عذرخواهي مي‌كنم و مي‌گويم آقاي سلحشور! ما بايد از شما پوزش بخواهيم كه آراي امام درباره هنر متعهد را مي‌گوييم و به آن وفاداريم اما نتوانستيم از شما در اين جريان حمايت كنيم.
وي ادامه داد:‌البته دستگاه قضايي ما تلاش خود را مي‌كند و اينگونه مسائل هم همه جاي دنيا هست اما انتظارمان اين است كه نسبت به اعاده حثيثت از آقاي سلحشور كه فخر هنرمندان در جهان اسلام است،‌ حساسيت بيشتري به خرج دهند.
مشروح سخنان فضلي‌نژاد متعاقبا در گروه فرهنگي فارس منتشر مي‌شود

سازوکارهایی که حق مولفان را ضایع میکند

 «محمدتقي فهيم» با ارائه نقطه‌نظراتي در علت‌يابي حواشي پيرامون سريال «يوسف پيامبر(ع)»، گفت: قاضيان بي‌طرف به آساني مي‌توانند تشخيص دهند نشانه‌ها و شيوه كار سلحشور در مجموعه وجود دارد.

«محمدتقي فهيم» منتقد سينما و كارشناس فرهنگي در گفت‌وگو با خبرنگار راديو و تلويزيون فارس درباره حواشي به وجود آمده پيرامون سريال «يوسف پيامبر»(ع) به كارگرداني فرج‌الله سلحشور گفت: به هرحال هر كاري كه موفقيتي را به دنبال داشته باشد حاشيه‌هايي را نيز به همراه خواهد داشت. در حوزه فرهنگ و هنر اگر اثري جريان‌سازي نكند و در صدر توجه قرار نگيرد خنثي و بي‌تأثير است اما آثاري كه در صدر توجه قرار مي‌گيرند و تغيير و تحول ذهني و روحي در مخاطب ايجاد مي‌كنند بي حاشيه نيستند.
وي ادامه داد: مجموعه «يوسف پيامبر» (ع) عليرغم پيش داوري برخي‌ها به خاطر حضور سلحشور در مقام كارگردان و شورجه در مقام مشاور، مورد توجه مخاطب داخلي و خارجي قرار گرفت و مطامع و حسادت‌هايي را به دنبال داشت. اما بايد به اين نكته توجه داشت كه متاسفانه بخش عمده مشكلات در خصوص سريال‌ها و فيلم‌هاي پرمخاطب در صداوسيما به ساز و كار توليد در تلويزيون بازمي‌گردد.
فهيم در ادامه افزود: طرح به تلويزيون ارايه مي‌شود و به انحاء مختلف رد مي‌شود اما به دلايل ديگري همان طرح به افراد ديگري ارايه مي‌شود، بدون درنظرگرفتن حقوق مادي و معنوي ارايه دهنده طرح اوليه. اين سازو كار غلط باعث ايجاد التهابات ميان سازندگان اثر پس از توليد خواهد شد در حالي‌كه نطفه اوليه اين اختلافات، مبادلات طرح اوليه در تلويزيون است و ما شاهد چالش‌هاي بسياري در اين بده بستان‌هاي فيلمنامه در تلويزيون هستيم كه متاسفانه از يك قانون و ضابطه‌اي تبعيت نمي‌كنند.
وي به علل ديگر اين مشكلات اشاره كرد و گفت: ازعلت‌هاي ديگر بروز اين اختلافات رعايت نكردن حق كپي‌رايت يا حق تأليف براي مولف و نگارنده اثر است. حاشيه‌هاي به وجود آمده در مورد سريال «يوسف پيامبر» را بايد در اين سه مورد كه در بالا ذكر كردم جستجو كرد.
فهيم ادامه داد: من در مقام قضاوت درباره مسئله پيش آمده سريال «يوسف پيامبر(ع)» نيستم اما كارشناساني كه دستي بر تأليف و نگارش فيلمنامه دارند و قاضيان بي‌طرف به آساني مي‌توانند تشخيص دهند اما آن طور كه در سريال ديده مي‌شود نشانه‌ها و شيوه كار سلحشور در مجموعه به خوبي ديده مي‌شود. او از كارگرداناني است كه نسبت به مسايل ديني شناخت دارد و اين نشانه‌ها را مي‌توان در آثار قبلي‌اش نيز ديد و جستجو كرد. اما اين كه چه اتفاقي در مراحل قبلي ساخت و زمان نگارش فيلمنامه به وجود آمده است، بي‌اطلاعم.
وي در پايان افزود: به عقيده من بايد اين مسئله از طريق مسالمت‌آميز و با حسن نيت دوستان حل شود تا حقي از كسي ضايع نگردد. با توجه به اين مسئله كه متاسفانه در بخش تأليف و نگارش دستمزدهاي پاييني وجود دارد و اميدواريم اين مسئله به شكلي درست حل شود.

برنامه ای برای بالا بردن ظرفیت نقد پذیری سینماگران


 پورمحمدی مدیر شبکه سه گفته است برنامه هفت اول راه است و ما آن را ادامه مي‌دهيم تا جامعه سينمايي ما به نقد عادت كنند. الان هم خيلي‌ها برنامه نود را برنمي‌تابند. در كشور ما هم بلد نيستيم نقد كنيم و هم انتقادپذير نيستيم. بايد عادت كنيم كه ظرفيت‌هايمان را بالا ببريم

ابتذال در دوبله ها شیوع دارد

«شوكت حجت» گوينده و مدير دوبلاژ  در واكنش به رواج دوبله‌هاي سخيف در برخي سي‌دي‌ها و سريال‌هاي شبكه‌هاي ماهواره‌اي، اظهار تاسف كرد و افزود: اين نوع دوبله نه تنها به دوبله ايران بلكه به فرهنگ ايراني نيز ضربه وارد ضربه وارد مي‌كند، اگر دقت كنيد در دوبله اين كارها و سريال‌ها ترجمه صرف صورت مي‌گيرد، حتي ترجمه‌ها نيز توسط فارسي‌زبانان صورت انجام مي‌شود، به همين دليل تفهيمي نيست و صرف‌نظر از محتواي تخريبي برخي از كارها و الفاظ نامناسب به كار رفته در آنها، از نظر فني به هيچ وجه هنر در آن به كار رفته است و گويي هنر در اين دوبله‌هاي سخيف مرده است.
حجت در ادامه گفت: براي بازگشت سطح كيفي دوبله‌ها ما مي‌توانيم حتي برخي سريال‌هايي را كه از اين شبكه‌ها پخش مي‌شود كه از لحاظ فرهنگي با ما تطابق بيشتري دارند با اعمال برخي ملاحظات، با كيفيت عالي دوبله كنيم و به مخاطبان عرضه كنيم... به هر حال افراد شايد به لحاظ فرم جذاب اين فيلم‌ها جذب شوند اما تخريب فرهنگي اين ماجرا به تدريج حاصل مي‌شود و انشعاباتي كه در خانواده‌ها اتفاق مي‌افتد، فاجعه آميز است. حالا اگر ما بياييم و با نظارت به پخش برخي از اين فيلم‌ها اقدام كنيم به يقين براي مقابله با اين هجمه فرهنگي موثر خواهد بود

بازی ده نمکی درپست هافبک

مسعود ده نمکی کارگردان فیلمهای اخراجیها و سریال دارا و ندار اعلام کرد که طرح اولیه یک فیلم سینمایی با سوژه ورزش را نوشته است .

به گزارش خبرنگار پارسینه مسعود ده نمکی که پیش از این مستندی تحت عنوان " کدام استقلال ، کدام پیروزی " ساخته است در گفتگو با برنامه یک دنیا و یک جام رادیو گفتگو گفت : طرح اولیه یک فیلم سینمایی را مورد ورزش نوشته ام و اگر شرایط مهیا شود آن را نهایی می کنم .

این کارگردان سینما و تلویزیون پیروزی در پاسخ به این سئوال که با توجه به روحیات شما احتمالا طرفدار تیمهای ضعیف در جام جهانی هستید گفت : من سابقه بازی در پست هافبک را در تیم جوانان استقلال دارم و اتفاقا برعکس ، من طرفدار بزریل هستم.

وی ابراز عقیده کرد : فوتبال دگردیسی گلادیاتوریسم قدیم است در آن زمان برده ها می جنگیدند تا اشراف لذت ببرند الان اشراف میجنگند تا برده ها و فقرا سرکار باشند.

ده نمکی در پاسخ به این سئوال که آیا فوتبال را یک نهاد سیاسی می داند یا نه هم گفت : فوتبال اگر به عنوان یک ورزش باشد هیچ اشکالی ندارد نقد من بر فوتبال و جام جهانی نگاه ابزاری به آن است شما نگاه کنید همین انتخاب آفریقای جنوبی یک انتخاب سیاسی بود و معتقدم در بیشتر موارد فوتبال آلت دست سیاستمداران است و دیپلماسی فوتبال جای برخوردهای مستقیم را گرفته است

خبراختصاصی سایت پارسینه

سید کمال‌الدین دعائی

در شب یک‌شنبه 30 می 2010، نیروهای دریایی رژیم اسرائیل در حرکتی ضدانسانی کشتی حامل کمک‌های انسان‌دوستانه به نوار محصور غزه را محاصره و به آن حمله کردند. اسرائیلی‌ها بر روی عرشه‌ی بزرگ‌ترین کشتی این ناوگان یعنی Mavi Marmara به روی مسافران غیرنظامی آتش گشودند و حداقل 9 نفر را به قتل رساندند و ده‌ها نفر را زخمی کردند.

در این میان رژیم اسرائیل با تلاش‌های واهی در صدد تطهیر چهره‌ی خود برآمد. انتشار ویدئوها و تصاویر جعلی درباره‌ی این واقعه، بخشی از کوشش بیهوده‌ی این رژیم برای فریب افکار عمومی بود که با شکست روبرو شد.

اما Iara Lee یکی از اعضای جمعیت «فرهنگ مقاومت» (Cultures of Resistance) که یک شبکه‌ی فرهنگی از فعالان عدالت‌طلب است، برای اولین‌بار فیلمی ویرایش‌نشده از این جنایت را منتشر کرده است. او که یک زن برزیلی با اصلیت کره‌ای است، یکی از مسافران این کشتی بود که قصد ساخت فیلم مستندی درباره‌ی این سفر عدالت‌طلبانه داشت و از این حادثه جان سالم به‌در برده است. او هم‌اکنون به موطن خود بازگشته است. این فیلم علی‌رغم همه‌ی تلاش رژیم اسرائیل برای محو کلیه‌ی تصاویر ضبط‌شده از سوی مسافران کشتی‌ها، حفظ شده است. او در گزارشی که با عنوان «آن‌چه بر ما در غزه گذشت» در San Fransisco Chronicle منتشر شد نوشت: "اسرائیلی‌ها تمامی تجهیزات تصویربرداری و نوارهای فیلم من را ضبط کردند. اما این تصاویر بر روی یک کارت حافظه ذخیره شده بودند که خوشبختانه توانستم از دسترس آن‌ها پنهان کنم."

خیراندیش و پشت پرده سینما

گوهرخیراندیش عنوان داشته که فکر مي کنم اکنون شرايطي پشت پرده سينما و تئاتر اتفاق مي افتد. تمام همکاران به دليل درد، آلام، غصه ها و بي توجهي هايي که به نسل ما و پيشين ما مي شود، ما را ترک مي کنند. اميدوارم دولت مردان ما، قدر هنرمندان قديمي را که سرمايه هاي اين مملکت هستند بدانند. هر زمان که مي خواهيم فرهنگ مملکتي را مثال بزنيم، به زمينه هايي هم چون موسيقي، تئاتر، نقاشي، خطاطي و... توجه مي کنيم. مسئولان فرهنگي بايد به پيشکسوتان و به دردانه ها و گوهرهاي صحنه سينما و تئاتر کشور که سني از آن ها گذشته است، اهميت داده و از آن ها تجليل کنند.

سینمای امریکا بی معنا شده است

گوهرخیراندیش گفته است مدت يک سالي که آمريکا بودم، فيلم هاي مختلفي را روي پرده سينما ديدم. معتقدم فيلم هاي آمريکا به سمت و سوي آثاري که از لحاظ تکنيکي قوي و محکم هستند و نيز کارهاي هيجاني کشيده شده است. آن ها کمتر به معنا و شکل هنر ناب نزديک مي شوند. توانمندي آن ها در اجرا بسيار فوق العاده است. زيرا تکنيک و ابزار قوي تري در سينماي آمريکا وجود دارد. اما سينماي ايران از لحاظ محتوا پرمعناتر است. در «لس آنجلس تايمز» خواندم که آن ها هم تحليل شان از فيلم هاي ايراني در جشنواره هاي مختلف اين است که فيلم هاي ايراني را بسيار پسنديده اند.

فقط شازده سینما میتواند فیلم بدون مجوز بسازد بقیه که جرات ندارند

بهمن فرمان‌آرا گفته است قصد دارد فيلم «سفر به قونيه» را بدون مجوز از مدیریت سینما بسازد.

اين كارگردان  به همين دليل هم تصميم گرفته‌ است كه تمام بازيگرانش را از نابازيگران انتخاب كندو فيلم را با دوربين HD با يك تصوير‌بردار جوان تصوير‌برداري كند تا به قول خودش  نان كسي را در اين فضا آجر نكند. فقط مي‌ماند راننده اتوبوس كه  این سینما گرگفته اگر ممنوع‌الكار هم بشود، مي‌تواند راننده تاكسي شود.

فرمان آرا که درگفتگویی خود را شازده سینما خوانده بود دررابطه بااینکه چطور فیلم بدون مجوز خواهد ساخت تصریح نموده قانوني وجود ندارد كه شما را مجبور به گرفتن پروانه‌ي ساخت كند. آيين‌نامه‌اي كه مديران به آن تكيه مي كنند براساس رهنمود‌هاي شوراي انقلاب فرهنگي نوشته شده است كه با تمام احترامي كه به اعضاي آن شورا مي‌گذارم، ولي شوراي محترم نهاد قانونگذاري نيست، اين كار مجلس است. آقايان لايحه بنويسند به مجلس ببرند و اگر تصويب شد و از هفت‌خوان شوراهاي مختلف گذشت، مي‌شود قانون كه آن موقع همه ما در مقابل آن مساوي هستيم و سليقه‌هاي شخصي تا اين حدي كه امروز اعمال مي‌شود، نمي‌تواند وارد آن شود. در حال حاضر يك شوراي پروانه‌ي ساخت وجود دارد كه به شما پروانه ساخت مي‌دهد و شما مي‌رويد و چهارصد پانصد ميليون تومان خرج مي‌كنيد و آن وقت بايد به سراغ شوراي پروانه نمايش برويد كه اصولا شوراي پروانه‌ي ساخت را قبول ندارد و هر بلايي كه مي‌خواهد سر فيلم شما مي‌آورند. اين يك شيوه است و گرنه هر دو شورا را در هم ادغام مي‌كردند تا يك گروه مسوول هر دو كار باشد و دست و بال شما را كه سرمايه‌اي را خرج كرده‌ايد توي پوست گردو نگذارند.

مطابق گزارش ایسنا كارگردان «خانه روي آب» با اشاره به وضعيت اين روزهاي سينما اذعان داشته است:زماني بود كه شما گرفتاريتان فقط براي اكران داخلي بود و كسي كاري به فروش خارجي و نمايش خارجي فيلم شما نداشت، ولي اخيرا اين كار را هم شروع كرده‌اند و گفتند كه فيلم «هيچ» كه در ايران پروانه‌ي نمايش گرفت و اكران نوروزي هم داشت اجازه‌ي نمايش در خارج از مملكت را ندارد.

فرمان‌آرا ادامه داده:آقايان چرا نگران تماشاگران خارجي هستند؟ چرا بايد مخالف صدور فيلمي باشند كه در مملكت خودمان اكران شده؟ صدا‌وسيما كه فيلم‌ها را نمي‌خرد و درآمد فيلم‌ها فقط از اكران در سينماها و نمايش خانگي است. اگر فيلمي خريدار خارجي دارد، چرا معاونت سينمايي بايد مانع فروش آن شود؟ مگر اين نيست كه ما به دنبال افزايش صادرات غيرنفتي هستيم؟

علیرغم اذعان چند باره میرعلایی یک فیلمساز پشت درها مانده است


«علي ژكان» گفته است:  با وجود آن كه ماه‌ها است از معاونت سينمايي درخواست ملاقات داشته‌ام، هيچ وقتي براي ديدار با آقاي شمقدري به من داده نشده است  
 
دوستان هيچ برنامه‌اي را در اين يكسال از خود نشان ندادند و من احساس مي‌كنم اين بي‌برنامگي در تمام اجزاء مديريت سينمايي وجود دارد و دوستان هر چه سريع‌تر بايد يك برنامه مدون را به خصوص در فارابي ارائه دهند. 
انتقاد از مديران گذشته كار سختي نيست اما اين كه برنامه فعلي چيست، جاي سؤال دارد و بايد مشخص شود كه فيلمسازان در يك برنامه روشن و شفاف با چه مواضعي روبرو هستند وگرنه با شعار و كلي‌گويي نه فيلمي ساخته مي‌شود و نه سينما به پيش مي‌رود.

الان دفترچه ای داريم كه همه‌چيز در آن هست ولي در واقع هيچ چيز نيست، يعني با يك نوع موجودي عجيب و غريب شبيه به «شتر،گاو،پلنگ» مواجه هستيم كه همه چيز دارد ولي در عمل گنگ است و نمي‌دانيم قرار است به چه سمت و سويي برود و تصوير شفافي از موقعيت به ما نمي‌دهد. 

ما نمي‌گوييم مسئولان تمام وقت خود را براي رسيدن به امور ما بگذارند و يا فارابي در ساخت فيلم‌هاي ما شريك شود اما يكي از مسائل مهم در مديريت سينما حفظ ارتباط با فيلمسازان است تا به نتايج خوبي منجر شود و من به دليل همين عدم ارتباط، از خير ساخت «در همين نزديكي» گذشتم

تهیه کنندگان سینما علیه کاسبکاران بپا خاستند

رئيس شورايعالي تهيه‌كنندگان و توزيع‌كنندگان سينماي ايران  نسبت به ساخت فيلم‌هاي ويدئويي نازل و سطحي كه اغلب نيز به عنوان فيلم سينمايي به مردم ارائه مي‌شود، هشدار داد. 
سید غلامرضا موسوی گفته است كه بايد بر ساخت اين گونه فيلم‌هاي ويدئويي نظارت جدي صورت گيرد، ضمن اين كه اين گونه فيلم‌ها نبايد در سوپرماركت‌ها و مغازه‌ها ارائه شود. چرا كه ارائه فيلم در سوپرماركت‌ها، در جهت مساعدت و كمك به سينماي ايران صورت پذيرفته است، نه اينكه برخي با سؤاستفاده از اعتماد مردم به فيلم‌هاي سينمائي ايران، ساخته‌هاي بي‌ارزش و بنجلي را به مردم ارائه و به ارائه و به اعتماد مردم لطمه وارد سازند.
اواضافه كرد كه در اين زمينه اقدامات عاجلي صورت خواهد پذیرفت تا با تمیزدوغ و دوشاب  سؤاستفاده از اعتماد مردم جلوگیری و در جهت مقابله با اقدام كاسبكارانه تا حصول نتيجه  تلاش خواهد شد.



سینمای دنیا هم حاشیه دارد ما هم داریم

احتمالا عوامل این فبلم خواسته اند پیشاپیش برای کار خود حاشیه تبلیغی درست کنند که اگر این طور باشد طریق مناسبی را نپیموده اند .

بله سینمای دنیا هم حاشیه سازی دارد ولی این جوری دیگه درست نیست .

 خلاصه که جمال شورجه هم حضور خود در پروژه سينمايي «578 روز انتظار» به كارگرداني احمد عبدالهيان را تكذيب كرد

مهتاب كرامتي، بي‌تا بادران و طناز طباطبايي هم امروز خبر منتشره از سوي كارگردان درباره بازي در فيلم «578 روز انتظار» را تكذيب كرده‌اند

موضوعی برای فیلمنامه نویسان


یکی از کاربران پایگاه خبری شیعه آنلاین این گفتگوی خواندنی که داستان غم انگیز دختری است که بخاطر شیعه شدن در فقر بسر می‌برد را برای ما ارسال کرده است. متن کامل این گفتگو به شرح ذیل است:

«فاطمه. هـ» دختری 24 ساله است که چندین سال پیش از مذهب حنفی به مذهب حقه‌ی شیعه گرویده و نام مبارک فاطمه (س) را برای خود انتخاب کرد. حدود هفت سال است که او میشناسم. از وی خواستم خاطره شیعه شدن خود را برای ما بازگو کند. با اینکه این داستان را بارها برایم گفته، اما هر بار که آن را می‌شنوم، انگار من قوت دل می‌گیرم.

فاطمه خانم، چی شد که شیعه شدید؟
(لبخندی شیرین اما همراه با بغض، بغض از تنهایی زد و گفت:) بطور اتفاقی یکسری کتاب راجع به حضرت زهرا (س) از کتابخانه‌ی محلمون گرفتم و با دقت آنها را مطالعه ‌کردم. در حین مطالعه خیلی علاقمند شدم که راجع به امام حسین (ع) هم بدانم لذا از یکی از دوستانم که شیعه بود نوار روضه‌ای گرفتم و آن را گوش کردم. به قدری روی من تأثیر گذاشت که دیگر کار هر روز من این بود که نوار روضه گوش بدهم و گریه کنم. به خواندن کتاب درباره حضرت زهرا ادامه دادم. مادرم همیشه می‌گفت پیش از متولد شدن تو، مستاجر یک پیر زن شیعه بودیم، او همیشه برایم غذا می‌آورد. حالا که کمی از دین و تأثیر لقمه روی انسان چیزایی فهمیده‌ام، پیش خودم می‌گویم حتما تأثیر لقمه آن پیر زن شیعه بوده که جرقه‌ای برای پیدا کردن راه برای من شده است. خلاصه شروع به تحقیق کردم اما با مخالفت شدید خانواده مواجه شدم زیرا پدرم (البته از وقتی شیعه شدم به همه می‌گویم پدرم علی (ع) است) یکی از بزرگان فرقه حنفیه است و با وهابیت هم بسیار در تماس بود. خلاصه مرا خیلی اذیت کردند و می‌گفتند شیعیان دروغ می‌گویند که دختر پیامبر کشته شده! این یک دروغ بزرگ است! دختر پیامبر خودش فوت کرد و... روزها گذشت و علاقه‌ام به حضرت زهرا و روضه‌های أباعبدالله بیشتر و بیشتر شد تا اینکه یک روز با اصرار، از خانواده‌ام خواستم به مشهد برویم. آنها امام رضا (ع) را در حد اینکه یکی از اولاد پیامبر است قبول دارند. نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد که پذیرفتند. بدون اینکه آنها بفهمند، با هماهنگی یکی از دوستانم آدرس یکی از علمای مشهد را گرفتم. پیش ایشان رفتم و بیشتر پرسش‌هایم راجع به تشیع و حضرت زهرا را از ایشان پرسیدم، ایشان هم با سعه صدر به تمام آنها پاسخ داده و گفتند دلیل سؤال‌هایتان این است که پیرو مذهب حنفی هستید. همانجا بود که تصمیمم را گرفتم، با ایشان به حرم امام رضا رفتم و شیعه شدم.

واکنش خانواده‌ات به این تغییر مذهب چه بود؟
لبخند دیگری زد و گفت: در ابتدا مدت نسبتا زیادی موضوع را پنهان کردم، نمازهایم را در خفا و دور از چشمان آنها می‌خواندم. کم‌کم به من شک کردند تا اینکه یک شب ماه رمضان که اون آقا (پدر سابق فاطمه) بهم گفت بیا نماز تراویح بخوانیم. من بکلی فراموش کرده بودم که این نماز چطور خوانده می‌شود لذا با چندین بهانه از زیر آن در رفتم، شک آنها به یقین تبدیل شد لذا شروع کردند به اذیت و آزار و کتک زدن من. از لحاظ اقتصادی هم مرا زیرا فشار قرار دادند، هیچ پولی به من نمی‌دادند اما من به یاری خداوند توانسته بودم خواهر کوچکترم را هم با خود موافق کنم. او پنهانی برای من اخبار و تصمیماتی که بین برادران و پدرم می‌گذشت را برایم می‌آورد. یک شب هراسان پیش من آمد و گفت آنها حکم اعدام تو را از شیوخ حنفی گرفته‌اند، می‌گویند مرتد شده‌ای و قرار است خودشان یا تو را اعدام کنند، البته احتمال هم دارد که فردا عقد تو با یکی از وهابییون را بصورت غیابی بخوانند (فاطمه به اینجا که رسید، آهی کشید و ادامه داد..) بقیه ماجرا را هم میدونی.

بله، من بارها این داستان را شنیده‌ام اما میخواهم یک بار دیگر آن را بیان کنی.
آن شب مجبور شدم از ترس جانم خانه را ترک کنم و به خانه‌ی دوستانم بروم. چندی بعد هم با پیشنهاد چند تن ازعلماء مجبور شدم شهر را ترک کنم. الان هم همانطور که می‌دانی از ترس اینکه مبادا خانواده‌ام مرا پیدا کنند، در این شهر بطور پنهانی زندگی میکنم. (به اینجا که رسید، لبخندی زد که در پس آن می‌شد تنهایی وغربتش را کاملا حس کرد، غربتی مانند پدرش علی بن أبی‌طالب) من حتی می‌ترسم که در یکی از حوزه‌های علمیه رسمی ثبت نام کنم زیرا با نفوذی که آن آقا (پدر سابقش دارد) به راحتی مرا پیدا می‎کند چون من از دید آنها باعث سرشکستگی یکی از رهبران سرشناس فرقه حنفی شده‌ام لذا الان بصورت غیررسمی، برای اینکه بیشتر با معارف اهل بیت (ع) آشنا شوم، با نوارهای سازمان تبلیغات درس‌های حوزوی را گوش می‌دهم.

حالا که کار نمی‌کنی و طلبه رسمی حوزه علمیه هم نیستی، هزینه‌ی زندگیت را چطور تأمین می‌کنی؟
(آهی کشید و گفت:) زندگی بسیار سختی دارم، به خصوص اینکه در گذشته در رفاه کامل زندگی می‌کردم و از نظر مالی هیچ مشکلی نداشتم (دیگر تحمل نکرد و شروع کرد به اشک ریختن) اما الان.. (چند لحظه سکوت کرد و گفت دیگه نمی‌تونم چیزی بگم).

هنوز بهروز وثوقی نیامده تمجید از قیصر تریبونی شد

خبرگزاری سینمای ایران  در یادداشتی تحت عنوان  "واقیصرا ...."که به بهانه اعتراض به سینمای سخیف فعلی منتشر شده، نگارنده آن در تمجید سینمای قبل از انقلاب اینگونه می نویسد:

"(پس از دیدن فیلم "پوپک و مش ماشالله)از سالن سینما که خارج می شدم دلم گرفت و ناخود آگاه زیر لب گفتم "کجایی قیصر".
دلم گرفت چون قیصر را دوست داشتم چون با دیدن قلندر احساس خوبی پیدا کرده بودم. چون ایرانی بودم!

....آری. قیصر کجایی که ببینی حیا را که قبول ندارند هیچ مسخره اش هم می کنند. حیایی که خواهرت بخاطر پاکی اش و عدم تحمل نداشتنش خودکشی کرد و باز تو بخاطرش محبوب شدی. حیایی که باعث می شد همان چادر گل گلی همواره نزد نامحرمان بر سرش باشد.
قیصر کجایی که چهل سال پیش داداش فرمونت رو کشتند و حالا درچهل سالگی می خواهند خودت را هم بکشند.آق قلندر هم تحت تعقیب است..... "

جهان گزارش داده است که اگرچه استفاده از دیالوگهای غیر اخلاقی در فیلم "پوپک و مش ماشالله"به شدت منزجر کننده بود و به گفته تهیه کننده اش این دیالوگها ماحصل ممیزی (ناقص)اداره نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی بوده است، اما الگو قرار دادن قیصر و سینمای قبل از انقلاب، توسط خبرگزاری که معاون سینمایی وزیر ارشاد، آن را رسانه ملی هنر هفتم می نامد کمی دور از انتظار است.

گفتنی است در  یادداشت منتشر شده در خبرگزاری نزدیک به معاونت سینمایی، سعی شده تا ضمن نقد سینمای سخیف کنونی، فیلم سینمایی "قیصر" از ساخته های قبل انقلاب را به عنوان الگوی جامعه ای فرهنگی، با ایمان و با اصالت معرفی نماید!

اما به نظر می رسد، در شرایطی که جواد شمقدری در افتتاحیه این خبرگزاری، ابراز امیدواری کرد که این خبرگزاری بتواند الگویی برای فرهنگ سازی در فضای رسانه ای سینمای کشور باشد، اینگونه عملکرد، می تواند در ادامه مسیری باشد که چند ماه پیش اعلام شد قرار است سینمای قبل انقلاب مانند "کج کلا خان و صمد و ... بازسازی شوند.

راست گفتار تلویحا ابتذال را تایید کرد اما دلیل اورد

در حالی که فضای ایجاد شده در سینمای ایران باعث نگرانی بسیاری از دست اندر کاران و اهالی سینما شده است،کاظم راست گفتار از کارگردانان سینمای کمدی ایران در یادداشتی اظهار نظر قابل توجهی نسبت به عملکرد مدیران سینمایی ارشاد در این حوزه داشته است.

 راست گفتار در یادداشتی در این رابطه چنین می نویسد: مدتی است رسانه و مجامع سینمایی صحبت از ابتذال و سینمای سخیف می کنند و همه بدنبال مقصر می گردند و ظاهرا هم توپ در زمین فیلمسازانی چون بنده است.

خواستم به عرض برسانم وقتی فیلمهای"بخشکی شانس،داماد خجالتی و پسر تهرونی (هر 3 از ساخته های اینجانب)توسط وزارت ارشاد تایید و ساخته می شود اما فیلمنامه "در ستایش حقیقت" (نوشته بنده) توسط همین وزارتخانه رد می شود،حداقل مدیران این وزارتخانه صحبتی از ابتذال به میان نیاورند.

کارگردان "داماد خجالتی" در ادامه یادداشتش  می نویسد: اشتباه از من و امثال من است که این شعارها را جدی می گیریم.بگذاریم تماشاگر از دست سینمای سخیف به ماهواره پناه ببرد و فارسی 1 هم کشکش را بسابد.

هر چه باشد ما مدیران تیزهوش و کارکشته ای داریم که می دانند در عرصه جنگ نرم چگونه سکان  فرهنگ کشور را به دست گرفته و کشتی سینمای ایران را هدایت کنند!

انتقاد خیراندیش از کاهش سطح سلیقه مردم در تلویزیون

گوهر خیراندیش بازیگر سینما،تئاتر و تلویزیون در گفتگویی ضمن انتقاد از بی توجهی مسئولان به هنرمندان پیشکسوت، از سطح نازل سریالهای تلویزیونی به شدت انتقاد کرد.
 
به گزارش سرویس فرهنگ و هنر جهان،خیر اندیش می گوید: متاسفانه امسال چند قسمت از سريال هاي نوروزي را ديدم که بسيار ضعيف بودند. معتقدم هر زمان کارگردانان بزرگي هم چون حسن فتحي، سيروس مقدم، زنده ياد علي حاتمي و کمال تبريزي سطح ديدگاه مردم را با کارهاي شان در تلويزيون بالا بردند، عده اي ديگر آمدند و به سليقه مردم لطمه زدند.
 
به نظرم آن ها کساني هستند که نان را به نرخ روز مي خورند و متعهدانه و مسئولانه، نسبت به مردم کشورمان عمل نمي کنند.

وی در ادامه این گفتگو عنوان کرده است: وقتي کارهاي ضعيف را مي بينم بسيار ناراحت مي شوم و در مي يابم مسئولان صدا و سيما متوجه نمي شوند.
 
چرا بايد عملکردشان اين گونه باشد که وقتي سطح يک کار در چند شبکه با حضور کارگردان هاي خوب بالاست، به عده اي ضعيف اجازه کار مي دهند. بودجه هم در اختيارشان مي گذارند، تا با سوژه اي ضعيف براي تلويزيون کار کنند. اين برايم هميشه جاي سوال دارد.

بازی با اعتبار هنرپیشه ها

 در پي تكذيب «مهتاب كرامتي»، «بي‌تا بادران» نيز عنوان كرد: اگر گروه فيلمسازي «578 روز انتظار» نسبت به درج بدون هماهنگي نام من در فهرست بازيگران اين فيلم از من عذرخواهي نكند، به قوه قضائيه شكايت خواهم كرد.

 در پي درج نام «بي‌تا بادران» در جمع بازيگران اصلي فيلم جديد «احمد عبدالهيان» با نام «578 روز انتظار» و قطعي دانسته شدن اين حضور از سوي كارگردان، اين بازيگر در نامه‌اي كه نسخه‌اي از آن به خبرگزاري فارس ارسال شده، از حضور در اين فيلم اظهار بي‌اطلاعي كرد.
وي در اين نامه نوشته است: پيرو اين نوشته، اينجانب «بي‌تا بادران» عدم حضور و اطلاع خود را از پروژه سينمايي‌اي كه نام بنده را به عنوان بازيگر ذكر كرده بودند، به اطلاع‌ مي‌رسانم. مستدعي‌ است نسبت به درج خبر و پي‌گيري بنده از طريق قوه قضائيه به‌خاطر «سؤساتفاده كردن و رعايت نكردن شئونات حرفه‌اي گروه فيلمسازي» اعلام بفرمائيد.
در ادامه اين نامه آمده است: زيبا نيست كه با حيثيت حرفه‌اي هم بازي كنيم و بنده به هيچ شكل نه اين كسان را مي‌شناسم و نه اطلاعي از كارشان دارم. در صورت عذرخواهي مسئله حل است و در غير اين صورت به صورت رسمي و قانوني در قوه قضائيه جواب‌گو خواهند بود.

به گزارش فارس، صبح امروز نيز مديربرنامه‌هاي «مهتاب كرامتي» حضور اين بازيگر در فيلم «578 روز انتظار» را تكذيب كرده بود

با شیوع ابتذال قیصر وارد میشود

باعدم تکذیب مسئولان گویا خبر دروغ نیست و بهروز وثوقی دریک فیلم پس از انقلاب بازی میکند .
سایت پارسینه خبر داده است
شاپور غریب کارگردان کهنه کار سینمای ایران به تازکی در حال پیش تولید فیلمی به تهیه کنندگی عباس رافعی است ، که گویا قرار است ، چند سکانس از فیلم را نیز بهروز وثوقی بازیگر قدیمی سینمای ایران که درخارج از ایران بسر می برد بازی کند،این بازیگر قبل تر از این در فیلمی از شاپور غریب بازی کرده بود . دیگر بازیگرانی که در این فیلم بازیشان قطعی شده مرجان سپهری و سیاوش قاسمی است، داستان فیلم در مورد مرگ و .... می باشد.