دگردیسی جامعه درظرف رسانه ملی

سایت الف به نقل از یك تهیه كننده سیما نوشته است:

اواسط دهه ۷۰ بود . دقیقاً بخاطرم نیست اواخر دوره آقای محمد هاشمی بود یا اوایل دوره آقای علی لاریجانی. سازمان صدا وسیما با یكی از معروفترین و معتبرترین تجار و ثروتمندان كشور به نام حاج آقای آل طعمه بر سر مالكیت یك ملك در خیابان میرداماد به اختلاف خورده بود. آقای آل طعمه به دادگاه شكایت كرد و حكم تخلیه گرفت و یك روز ماموران با حكم دادگاه آمدند و اموال سازمان را ریختند در خیابان و ملك را دادند به نماینده آقای آل طعمه.
همان روزها آقای محمدرضا پاسدار، تهیه‌كننده سرشناس شبكه یك كه الان سالهاست بازنشسته شده، در برنامه انتقادی‌اش كه به گمانم برای گروه اقتصاد شبكه یك سیما می ساخت، گزارشی طنز و طعنه آمیز درباره شكایت آقای آل طعمه و رای دادگاه تهیه و پخش كرد. بخاطر دارم كه نیش آن برنامه به حدی بود كه جمعه همان هفته آقای محمدیزدی امام چمعه موقت تهران و رئیس وقت قوه قضائیه در نماز جمعه به موضوع اشاره و از اینكه حكم یك قاضی در تلویزیون مسخره شده و زیر سوال رفته شدیداً گلایه كرد.
صبح شنبه محمدرضا پاسدار برای بازپرسی احضار شد. شاهد بودم كه به دستور رئیس سازمان، مدیر كل حقوقی سازمان با یك برگ چك سفید امضا برای ضمانت با آقای پاسدار همراه شد تا به هر قیمتی كه شده نگذارد اورا نگه‌دارند...
آن سالها تهیه كننده تلویزیون از چنین قدرتی برخوردار بود. نمی‌خواهم آن برنامه طنز تند را تایید كنم اما بخاطر‌تان می‌آورم در آن سالها صدا وسیما و تهیه‌كنندگانش از چنان ارج و قربی برخوردار بودند كه می‌توانستند یك قوه را زیر سوال ببرند و عملكرد ثروتمندترین مرد ایران را هم به تمسخر بگیرند...
گذشت و گذشت تا در اواسط دوره آقای لاریجانی، تهیه كنندگان مجاز شدند بروند با شركتها و سازمانهای ثروتمند مذاكره كنند تا برای تهیه برنامه ‌پول و كمك جور كنند. معاونت اداری مالی سازمان اسم این كار را گذاشت‹‹جلب مشاركت››.
گاهی به تهیه‌كننده‌ای كه مشاركتی جلب می‌كرد، پولی هم از طرف سازمان پرداخت می‌شد ولی اغلب، جایزه و دستمزد جلب كننده مشاركت، تهیه همان برنامه بود. حالا مهم نبود كه طرف تهیه‌كننده باشد یا كار تهیه بلد باشد. مهم این بود كه مشاركتی جلب و پولی برای سازمان بیاورد. به تدریج كار جلب مشاركت بالا گرفت و شایعاتی در سازمان می‌پیچید كه مدیر كل روابط عمومی فلان وزارت‌خانه با گرفتن فلان درصد از بودجه برنامه، با مشاركت موافقت می‌كند.
اوایل كار، سرد و گرم چشیده‌های سازمان هشدار می‌دادند كه جلوی این كارها را بگیرید. این طوری نه فقط حیثیتی برای صدا وسیما و تیهه‌كنندگانش نمی‌ماند، بلكه كار تهیه برنامه‌ها بجای افراد با صلاحیت، به عهده كسانی گذاشته‌می‌شود كه می توانند بهتر برای شركت‌ها و سازمانهای دولتی و خصوصی ثروتمند زبان بریزند و مشاركت جلب كنند. تازه جنبه‌های غیرشرعی كار و رشوه‌هایی كه گاهی در این فرایند ردو بدل می‌شد، به كنار...
به آن توصیه‌ها توجهی نشد. مسئولان اداری مالی سازمان استدلال می‌كردند كه بودجه سازمان كم است و ناچاریم هزینه برخی برنامه‌ها را با جلب مشاركت تامین كنیم ...
گذشت و گذشت و مسوولان سازمان در دهه ۸۰ هم این مسیر نادرست و آلوده را با شدت و جدیت بیشتر ادامه دادند تا اینكه اخیراً شنیده‌ام برخی تهیه‌كنندگان به بهانه نشان دادن چهره فلان مسوول، بدون اینكه به مسئولان برنامه بگویند، كلی از هزینه‌های برنامه را به دوش روابط عمومی سازمان مربوطه می‌گذارند یا فلان تهیه‌كننده برای بردن برنامه به فلان منطقه، بهمان میلیون تومان پول طلب می‌كند و... پول‌هایی كه به حسابهای رسمی سازمان ریخته نمی‌شود...
تهیه‌كننده‌ای كه روزی می‌توانست ثروتمندترین مرد ایران را به طور جدی زیر سوال ببرد و مفتضح كند، امروز باید جلوی مدیر روابط عمومی سازمان‌های مردم آزار و بی‌كفایت كاسه گدایی دست بگیرد و چشم روی ناكارآمدی و نقاط ضعف سازمانهای پول دار و مشاركت‌كننده ببندند چرا كه امروز آنها ولی نعمت صدا وسیما محسوب می شوند!
مثالی بزنم: چقدر مردم از خدمات پس از فروش خودروسازان داخلی گلایه دارند؟ همینطور از ضعف خدمات اوپراتورهای تلفن همراه؟ اما آیا تلویزیون آنطور كه مردم انتظار دارند، به این مباحث می‌پردازد و حرف دل مردم را از خدمات ضعیف و بدقولی‌های این شركت‌ها منعكس می‌كند؟... البته كه نه! چرا؟ تعداد تیزرها و برنامه‌های مشاركتی خودروسازان و اوپراتورهای تلفن همراه را بخاطر آورید . حجم پولی را كه سالانه به صداوسیما می پردازند...
* * *
هفته گذشته آقای علی درستكار، مجری برنامه زنده ‹‹ این شبها›› روی آنتن ضمن انتقاد از زمان پخش برنامه در نیمه شب، به كنایه به ریاست سازمان گفت:‹‹ آقای ضرغامی ما حاضریم كه وقت برنامه های دیگررابخریم !» وی توضیح داد كه هزینه مالی و پول خریدن وقت برنامه های دیگررا ازطریق اعلام یك شماره حساب و كمك مالی بینندگان برنامه "این شبها" تامین خواهد كرد و اگر هر بیننده ای هزار تومان كمك كند، هزینه آن تامین خواهد شد!
* * *
بر اساس رویه‌های وضع شده، برنامه‌های مشاركتی به نسبت هزینه‌ای كه می پردازند، برنامه‌شان در ساعت بهتری پخش می‌شود!
سازمانی كه روزی با ثروتمندترین مرد ایران سرشاخ شده بود و به هیچ كس باج نمی‌داد، امروز با دریافت پول، آنتن خود را در اختیار هر كسی قرار می‌دهد تا هر چه خواست بگوید و در هر ساعتی كه دوست داشت پخش شود...
كنایه مجری این شبها به رئیس سازمان صداوسیما، دریایی حرف در پس خود داشت. حرفهایی تلخ و ریشه‌دار در رویه‌هایی اشتباه، افتضاح و آلوده.

*امیدوارم توقع نداشته باشید تا نامم را معرفی كنم. البته مدیران ارشد سازمان آنقدر مرد هستند كه به این آب باریكه بازنشستگی ما كاری نداشته باشند. اما بالاخره هرجایی یكسری خودشیرین كاسه داغتر از آش وجود دارد!

رسانه ها اشتباه کردند میان خانه سینما و معاونت سینما اشتی نشده است

 محمدمهدي عسگرپورمدیر عامل خانه سینما باانتشار یادداشتی  خبر آشتی خانه سینما بامعاونت سینمایی را رد کرده است .

 عسگر پور دریادداشت خود نوشته است :حضور ما يعني هيات‌مديره خانه سينما در مراسم افتتاحيه جشنواره سينما «حقيقت» كه با حضور معاونت سينمايي برگزار شد از سوي رسانه‌ها به آشتي‌كنان يا آتش‌بس تعبير شد. همان شب دوست خبرنگاري به من گفت: «اين آشتي‌كنان بزرگ را تبريك مي‌گويم.» گفتم: «اولاً آشتي‌كنان نبود، دوماً بزرگ هم نبود.»

به هر حال وقتي مراسم آشتي‌كنان برگزار مي‌شود، دو طرف همديگر را در آغوش مي‌كشند، مي‌بوسند، دست هم را بالا مي‌برند و... اما در اين حضور هيچ كدام از نمادهاي آشتي‌كنان وجود نداشت. ما فقط و فقط براي سينماي مستند حضور يافته بوديم؛ سينمايي كه جايگاه مهم و بااهميتي دارد، به خصوص براي من كه زماني مسووليت سينماي تجربي را بر عهده داشته‌ام. البته ما قبلاً يك بار مراسم آشتي‌كنان با معاونت سينمايي را برگزار كرده بوديم اما آن مراسم در شب افتتاحيه جشنواره سينما «حقيقت» نبود بلكه در جلسه هيات امناي موزه‌ سينما بود كه هيات امنا مراسم آشتي‌كنان برگزار كرد. ما همديگر را در آغوش كشيديم و بوسيديم و كدورت‌ها را به فراموشي سپرديم اما درست سه روز بعد از اين مراسم، آقاي علي‌ اكبري اعلام كرد خانه سينما از لس‌آنجلس خط مي‌گيرد و پنج روز بعد خود آقاي شمقدري در مصاحبه‌اش گفت: «كار جدي ما با هيات‌مديره جديد خانه سينماست.» حضور هيات‌مديره خانه سينما در افتتاحيه جشنواره سينما «حقيقت» اصلاً معني آشتي‌كنان يا آتش‌بس نمي‌داد. ما به احترام يك اتفاق سينمايي حضور داشتيم و همچنان در دوره سكوت هستيم همان‌طور كه معاونت سينمايي هم دوران سكوت را مي‌گذراند و تنها هرازگاهي آقاي سجادپور از خانه سينماي اصلاح‌شده و درگرگون‌شده و... صحبت مي‌كند! مطالبات، هنوز پابرجاست. ما هنوز منتظر برگزاري مجمع عمومي هستيم و پيگير همه مشكلات اصناف و خانه سينما. آتش‌بس يا آشتي‌كنان هميشه منجر به يك تفاهم مي‌شود اما همه آنچه اين روزها بين خانه سينما و معاونت سينمايي است سكوت است و سكوت. ما مي‌دانيم كه سكوت كردن به نفع هيچ كس نيست، همان‌طور كه جنگيدن فايده ندارد اما بايد منتظر اقدام بعدي باشيم.

ما منتظر زمان مناسب براي برگزاري مجمع عمومي هستيم و منتظريم گفته‌هاي آقاي سجادپور كه در برنامه «هفت» مطرح شد عملي شود. ايشان گفتند 100 فيلم جديد در جشنواره فجر شركت خواهند كرد و ما منتظريم. شايد معجزه‌اي شود و جدول اكراني كه ايشان نويد آن را دادند جان بگيرد و دوستان موفق شوند. به هر حال موفقيت سينما ما را خوشحال مي‌كند. راستش اين روزها بارها در حرف‌هاي دوستان شنيده‌ايم كه مي‌گويند ما شفاف حرف مي‌زنيم.

دوستان مطابق اصل شفاف‌سازي خودشان اعلام كردند كه كار جدي‌شان با هيات‌مديره جديد خانه سينماست. من مطمئنم مهم‌ترين اولويت هر هيات‌مديره‌اي امنيت شغلي است. بنابراين تفاوتي نمي‌كند كه چه كساني در هيات‌مديره حضور يابند. در زمان مناسب گردهمايي‌ها انجام مي‌شود و خواسته‌ها از طريق مكاتبه و گفت‌وگو دنبال مي‌شوند. گاهي ممكن است گروهي عافيت‌طلبانه كنجي بنشينند و بگويند الان زمان مناسبي براي مطرح ساختن اين مطالبات نيست اما هيات‌مديره‌ فعلي اين‌طور نبوده و در هر شرايطي خواسته‌هاي اصناف را مطرح كرده است.

حضور ما در سينما «حقيقت» حمايت از يك واقعه سينمايي بود، در اين مواقع به اين فكر نمي‌كنيم كه الان در چه برهه‌اي از زمان هستيم و رابطه‌مان با معاونت سينمايي چطور است و... ما اهالي خانه سينما تمام اشكالات و اختلافات خانه سينما را بهتر از همه دولتمردان مي‌دانيم اما نمي‌دانم چه حكمتي است كه اين روزها دولتمردان از اشكالات و اختلافات خانه سينما حرف مي‌زنند. و به‌رغم همه اين مشكلات همه ديدند كه چگونه سر بزنگاه هنرمندان از خانه خودشان دفاع كردند. تا اين لحظه من دو بار عدم تمايل خودم را براي ادامه كار به دوستان هيات‌مديره خانه سينما اعلام كرده‌ام. يك بار در ابتداي دوره مديريت جديد سينما و يك بار هم ابتداي امسال اما دوستان زير بار نرفتند. الان هم مي‌دانم كه اين لحظه حدود 24 صنف از 29 صنف خانه سينما دوست دارند دوره جديد هم خانه سينما با همين تركيب اداره شود. اما راستش اين روزها تحولات جامعه ما بسيار سريع است و هيچ چيز را نمي‌توان پيش‌بيني كرد. الان ما به نگهداري خانه سينما و حفظ موقعيت فكر مي‌كنيم و دنبال فتح سنگر جديدي نيستيم. تمايلي براي ماندن ندارم اما مي‌دانم بايد موقعيت را بسنجيم. الان نمي‌توانم حرفي بزنم. نمي‌دانم چه پيش مي‌آيد. فقط مي‌دانم براي حفظ اين نهاد وظيفه داريم اين‌بار از نوع تاريخي‌اش براي حفظ همين سنگر تلاش كنيم

آرایش زنان بازیگر سینما توسط مردان

رئیس انجمن چهره پردازان خانه سینماگفته است
90 درصد خانمها در سینما توسط آقایان آرایش می شوند!
به گزارش جهان نیوز
به عنوان مثال اخيراً الناز شاكردوست كه در پنج فيلم سينمايي ايفاي نقش كرده بود و تمامي اين فيلم‌ها در يك زمان اكران شده بودند، اگر با پنج گريم مختلف بر پرده سينما حاضر مي‌شد، بي‌شك اين آثار فروش بيشتري داشتند.
مهين نويدي گفت: متاسفانه در حال حاضر در 90 درصد فيلم‌ها و سريال‌ها چيزي به نام هنر گريم وجود ندارد و خانم‌ها در آثار نمايشي آرايش مي‌شوند و آقايان داراي موهاي بلند هستند و برنزه مي‌شوند. 


نويدي ادامه داد: برخلاف گذشته كه چهره‌پردازي‌ و گريم به طور كامل در اختيار طراح بود، امروزه، طراحان جوان و بي‌تجربه، به دليل عدم توانايي در تجزيه و تحليل و شناخت تيپ و شخصيت، از نظر بازيگر براي گريم استفاده مي‌كنند و اين در پروژه‌ها به نوعي عادت و رفتار تبديل شده است. 

طراح چهره‌پردازي فيلم سينمايي «پاتو زمين نذار» گفت: جواناني كه به خاطر شهرت وارد عرصه هنر مي‌شوند و يك شبه مي‌خواهند ره صد ساله را طي كنند، ماندگار نمي‌شوند و بدين ترتيب مي‌توان گفت كه هنرهاي زيادي در حال ضايع شدن هستند. 

نويدي با اشاره به اهميت چهره بازيگر در آثار نمايشي مختلف هم گفت: تكراري بودن گريم يك بازيگر در چند اثر نمايشي، به خصوص در فيلمنامه‌هاي يكنواخت امروزي،‌ منجر به كاهش مخاطب مي‌شود. 

به عنوان مثال اخيراً الناز شاكردوست كه در پنج فيلم سينمايي ايفاي نقش كرده بود و تمامي اين فيلم‌ها در يك زمان اكران شده بودند، اگر با پنج گريم مختلف بر پرده سينما حاضر مي‌شد، بي‌شك اين آثار فروش بيشتري داشتند. 


طراح چهره‌پردازي فيلم سينمايي «دعوت» ادامه داد: كشور ما با كمبود بازيگر مواجه است، پس بايد به چهره‌پردازي اهميت بيشتري داده شود و به اين حرفه با ديدي بهتر نگريست، اما متاسفانه در مملكت ما با خصوصيات مردسالارانه‌‌اش كه روابط و مناسبات پشت پرده حرف اول را مي‌زند، براي اثري كه حتي بيش از 90 درصد بازيگرانش را خانم‌ها تشكيل مي‌‌دهند، يك طراح چهره‌پردازي مرد انتخاب مي‌شود. 

 
نويدي در پايان از وزارت فرهنگ و ارشاد به عنوان نهادي مهم در جهت بهبود وضعيت چهره‌پردازي و رسيدگي به اوضاع نابسامان درخواست كرد تمهيداتي را براي بهبود شرايط اين حرفه مدنظر قرار دهد.

سينماي ديني ايران در دنياي غرب مخاطب دارد

 

 كارگردان فيلم ملك سليمان گفته است: امروز سينماي ديني ايران نه فقط در جهان اسلام بلكه در ميان ملت‌هاي مسلمان و در دنياي غرب نيز مخاطباني پيدا كرده است.


 شهريار بحراني در جلسه اكران، نقد و بررسي فيلم ملك سليمان در قزوين ادامه داده: آثاري چون اصحاب كهف، مريم مقدس و يوسف پيامبر در كشور ما ساخته شد و تا ساخت ملك سليمان مسير خوبي طي شد و فضاهاي تازه‌اي در ارائه مفاهيم بلند ديني گشوده شد.

جشنواره بين‌المللي فيلم كيش

جشنواره بين‌المللي فيلم كيش ارديبهشت ماه 1390 برگزارمي‌شود

 «محمد خزاعي» دبيرنخستين جشنواره بين‌المللي فيلم كيش از برگزاري اين رويداد بزرگ سينمايي در ارديبهشت ماه سال آينده خبرداد.


 وي با اعلام اين خبر افزود: جشنواره بين‌المللي فيلم كيش، با شعار «ميراث مشترك، آينده مشترك» و باهدف حمايت ازآثاربرترورويكردبه فرهنگ ملي وبومي، دربعدداخلي وگسترش تعاملات و همگرايي منطقه‌اي وبا استفاده از مؤلفه‌هاي مشترك مذهبي، فرهنگي و جغرافيايي به همت «مركز امور مناطق آزاد تجاري، صنعتي و ويژه اقتصادي» و «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي» برگزار مي‌شود.

توضیح چند باره کلاهداری درنسبتش با سجادپور


حامد كلاهداري  در خصوص حاشيه‌هایی كه براي فيلم‌هاي او بوجود مي‌آيد و شايد اين حواشي مربوط به مسايلي باشد كه به عنوان ارتباط فاميلي وي و عليرضا سجادپور مطرح مي‌شود به فارس گفت: من بارها گفته ام كه چنين چيزي صحت ندارد و نمي‌دانم چرا بازهم اين مسايل را مطرح مي‌كنند و مي‌گويند كه من از سوي معاونت سينمايي حمايت مي‌شوم در حالي كه «شكلات داغ» را با وجود همه مشكلات با خون دل و سرمايه شخصي سرمايه‌گذار فيلم ساختم و هيچگونه حمايت دولتي از فيلم نشد.
اين كارگردان جوان سينماي ايران اظهار داشت: در زمان ساخت «شكلات داغ» دوستان به جايي اين كه از فيلم و ويژگي‌هاي آن حمايت كنند گفتند چطور مي‌شود يك كارگردان 27 ساله فيلمي را بسازد و گروهي از بازيگران مطرح سينما در آن حضور پيدا كنند و اين موضوع شامل حال «پايان‌نامه» نيز شده است.


وي افزود: در «پايان‌نامه» نيز تاكنون هيچ گونه كمكي از مراكز دولتي به من نشده است و حتي در بحث دوربين نيز فارابي حتي به ما دوربين هم نداد و ما مجبور شديم يك دوربين قديمي را از يك موسسه خصوصي اجاره كنيم، اما با تمام اين وجود من اين قول داده‌ام كار را به فجر مي‌رسانم و با تمام فشاري كه بر روي تهيه‌كننده كار است «پايان‌نامه» را صددرصد به جشنواره خواهم رساند.

فيلم ضد استعماري الجزاير جایزه طلایی گرفت

در پايان جشنواره بين‌المللي فيلم دمشق، فيلم ضد استعماري به نام «خارج از قانون» جايزه طلايي هجدهمين دوره جشنواره فيلم دمشق را كسب كرد.

به گزارش باشگاه خبري فارس (توانا) به نقل از پايگاه خبري جشنواره فيلم دمشق، در اختتاميه اين جشنواره كه شب گذشته در پايتخت سوريه برگزار شد، فيلم ضد استعماري الجزاير به نام «خارج از قانون» توانست جايزه طلايي اين جشنواره را كسب كند.
فيلم «خارج از قانون» به كارگرداني رشيد بوشارب مربوط به دوران استعمار الجزاير توسط فرانسه است كه بيش از اين در جشنواره كن نيز حضور داشته است.
اين فيلم به دوران استعمار الجزاير و مبارزه با نيروهاي فرانسه و كشتار 8 مي 1945 مي‌پردازد كه در جريان تظاهرات مردم الجزاير در 8 مي 1945 كه به دنبال استقلال كشورشان از فرانسه بودند بين 50 تا 70 هزار الجزايري كشته شدند.
همچنين فيلم «لطفا مزاحم نشويد» به كارگرداني محسن عبدالوهاب جايزه نقره‌اي اين جشنواره را كسب كرد.
بنابر اعلام اين جشنواره فيلم «باران سپتامبر» از سوريه نيز جايزه برنزي هيجدهمين جشنواره فيلم دمشق را كسب كرد و جايزه ويژه كارگردان فقيد سوري، مصطفي عقاد به فيلم تركي «كوزموس» به كارگرداني «ريها ايردم» رسيد.
در همين حال جايزه طلايي، نقره‌اي و برنزي فيلم كوتاه اين جشنواره به ترتيب به فيلم‌هاي «چرخش» از بلژيك به كارگرداني كريستوف هيرمانز، «سنگ» از اسلوواكي به كارگرداني كاترينا كريكوسوا و فيلم تونسي «موج» به كارگرداني محمد بن عطيه رسيد.
همچنين كميته داوران جشنواره جايزه ويژه خود را به دو فيلم «خارج از قانون» از الجزاير و فيلم «نگهبان سكوت» از سوريه تقديم كرد.
جشنواره بين‌المللي فيلم دمشق هفتم نوامبر آغاز و 13 نوامبر (22 آبان) در پايتخت سوريه به كار خود پايان داد

کاریکاتور/زنگ زورخانه ای!

 

وزیر آموزش و پرورش گفت: در نظر داریم از این پس زنگ مدرسه با ضرب آهنگ زورخانه‌ای نواخته ‌شود

کاریکاتور روز

طرح از ابوالفضل محترمی

اعضای شورای راهبردی شبکه تهران

 

اعضای شورای راهبردی شبکه تهران به پیشنهاد مسعود احمدی افزادی مدیر شبکه و موافقت دکتر علی دارابی معاون سیما انتخاب شدند.

اعضای این شورای به این ترتیب معرفی شدند: منیره نوبخت (نماینده دوره‌های چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی و عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان)، حجت‌الاسلام شهاب مرادی (کارشناس امور دینی)، کیومرث طهماسبی (معاون امور مجلس و استان‌های سازمان صدا و سیما)، محمد حسن تبرائیان (استاد دانشگاه و چهره ماندگار در حوزه ادبیات عرب و معاون بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی)، حسن بنیانیان (رئیس سابق حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی)، امیر خوراکیان (رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران) و محمد مهدی قاسمی(مشاور رئیس سازمان صدا و سیما در امور جوانان و مدیر رادیو سلامت).

پردرآمدترین زنان هالیوود

مجله فوربس در حالی تازه‌ترین فهرست پردرآمدترین زنان هالیوود را منتشر کرد که امسال هیچ یک از کارگردانان زن در این فهرست حضور ندارند.

به گزارش خبرآنلاین، در مقابل کارگردانان مرد فهرست پردرآمدترین مردان هالیوود را اشغال کرده‌اند.

جیمز کامرون، جرج لوکاس و مایکل بی به ترتیب با 210 میلیون دلار («آواتار»)، 95 میلیون دلار («جنگ‌های ستاره‌ای») و 120 میلیون دلار («ترانسفرمرها») در فهرست 10 کارگردان مرد پردرآمد هالیوود حضور دارند.

از سوی دیگر، کاترین بیگلو که پارسال برای «قفسه درد» برنده اسکار بهترین کارگردان شد، نتوانست به فهرست 10 کارگردان زن پردرآمد هالیوود راه پیدا کند. درام مردانه او 4/14 میلیون دلار فروخت، در حالی که «آواتار» فیلم همسر سابقش 8/2 میلیارد دلار فروش داشت.

تنها بازیگر زن حاضر در فهرست ساندرا بولاک است که با دو فیلم موفق «پیشنهاد» و «نقطه کور» 56 میلیون دلار به دست آورد و در رده ششم قرار گرفت. او برای فیلم دوم برنده اسکار شد.

اپرا وینفری که اول ژانویه 2010 شبکه تلویزیونی OWN را راه‌اندازی کرد، با 315 میلیون دلار در صدر فهرست است. یانسه با 87 میلیون دلار در رده دوم است. آن طور که فوربس اشاره کرده بیانسه با این درآمد در رده نهم فهرست کارگردانان مرد قرار می‌گیرد.

کارگردانان مرد از 1 ژوئن 2009 تا 1 ژوئن 2010 در مجموع 2/1 میلیارد دلار به دست آوردند. در مقابل زنان در این مدت 835 میلیون دلار درآمد داشتند.

انیمیشنی برای کودکان با ویژگی‌های گل آقایی

موسسه کيومرث صابري فومني وارد حوزه توليد انيميشن شده است
 مجموعه انیمیشن «شنگول‌آباد» تازه‌ترین محصول موسسه گل آقا بعد از توقف انتشار نشریات این موسسه است؛‌ انیمیشنی برای کودکان با ویژگی‌های گل آقایی.

حیات موسسه گل آقا بعد از درگذشت زنده‌یاد کیومرث صابری فومنی، به واسطه پوپک صابری دختر این هنرمند ادامه یافت. پوپک صابری به گفته خود همه همت را متوجه به ثمر رساندن تلاش پدر کرده و در این راه تصمیم‌هایی جسورانه چون توقف انتشار نشریه و تولید انیمیشن گرفته است.

به گزارش خبرآنلاین،‌ «شنگول‌آباد» به عنوان نخستین مجموعه انیمیشن تولید شده در این موسسه از شبکه دوم سیما روزهای چهارشنبه پخش می‌شود تا خاطره‌ای دیگر به رنگ گل آقا رقم بخورد.

عوامل این مجموعه شامل پوپک صابری مسئول موسسه، امیرحسین داودی تهیه‌کننده، سلمان طاهری کارگردان و گیتی صفرزاده فیلمنامه‌نویس در یک نشست درمورد این سریال کارتونی صحبت کردند.

همه جای دنیا از خدا می‌خواهند که ضربی خوانی داشته باشند

مرتضی احمدی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون که به تازگی آلبوم «صدای طهرون»را روانه بازار کرده​،و در آن 12 قطعه ضربی از موسیقی فلکلور تهران را جمع آوری و اجرا کرده ،از رفتار متناقض برخی از مسوولان وزارت ارشاد گلایه دارد.

او می گوید:«مسئولان ارشاد مدام روی هنرهای آئینی و سنتی تاکید می کنند. من می‌خواهم بدانم هنر ضربی‌خوانی جزو این هنرها هست یا نه؟ اگر هست چرا مجوز نمی‌گیرد.»

اوبا بیان این مطلب که همین رفتارها فکر آدم رامشغول می‌کند،می افزاید:«آدم از خودش می​پرسد اگر این آثار جزو  هنرهای بومی و سنتی نیست پس چیست؟»

به گفته احمدی، این قطعات متعلق به مردم کوچه بازار است. حتی شاعران و نویسندگانشان هم معلوم نیست.

احمدی می گوید:««آدم دلش می‌سوزد زمانی که می بیند برای حفظ این قطعات نه تنها حمایتی صورت نمی گیرد. بلکه وقتی یک نفر مثل آقای چمن‌آرا مدیر مرکز موسیقی بتهون پیدامی‌شود و عمر و سرمایه‌​اش را روی این کار می گذارد، نه تنها حمایتی از او نمی​شود بلکه مثل حالا برخی از کار ها مجوز هم نمی گیرد. آخر چرا؟ من چرا زحمت کشیدم؟ ایشان چرا سرمایه‌گذاری کرده؟ اینها حرف است، درد است.»

او معتقد است:« همه جای دنیا از خدا می‌خواهند که چنین آثاری را ضبط کنند.»

ورزشکاران زیر ابرو برداشته در برنامه 90

 

 روزنامه کیهان در ستون تماسهای خوانندگان به نقل از یکی از مخاطبان خود نوشت:

در برنامه ورزشی 90 از بازیکنانی که شئون اسلامی را رعایت نمی کنند بعنوان مهمان دعوت می شود که جای نقد و گلایه دارد. به بازیکنی که زیر ابرو برمی دارد چگونه اجازه داده می شود بعنوان الگوی جوانان در سیمای جمهوری اسلامی ظاهر بشود.

نابغه‌های دوبله ایران در جوانی

 

خبرانلاین  - عکس یادگاری چنگیز جلیلوند، خسرو خسروشاهی، عزت‌الله مقبلی و دو تن از دیگر دوبلورهای مشهور ایران در جوانی.


از چپ به راست:
صادق ماهرو: شیرعلی قصاب (دایی جان ناپلئون)، مجموعه فیلم‌های صمد (سرکاراستوار) و گوریل انگوری ( گوریل )

خسرو خسروشاهی: آلن دلون (تمام نقش ها)، آل پاچینو (اکثر نقش‌ها) و شاهرخ خان

عزت‌الله مقبلی: هاردی (دوبله اول لورل و هاردی)، جهانگیر فروهر (هزاردستان)، رضا کرم‌رضایی، اسماعیل داورفر (دایی جان ناپلئون)

ناصر خاوری: عمروعاص (محمد رسول‌الله)

چنگیز جلیلوند: پل نیومن، مارلون براندو، فردین، بهروز وثوقی (ماه عسل و طوقی)، ناصر ملک‌مطیعی (طوقی)

همسر شهلا ریاحی درگذشت

همسر شهلا ریاحی درگذشت

اسماعیل ریاحی کارگردان قدیمی سینمای ایران و همسر شهلا ریاحی بازیگر در سن 90 سالگی دار فانی را وداع گفت.

اسماعیل ریاحی سال 1299 در تهران به دنیا آمد و دانش‌آموخته رشته ادبیات دانشگاه تهران و دانشسرای عالی بود.

مرحوم ریاحی فعالیت هنری را با بازی در تئاتر آغاز کرد. نخستین تجربه سینمایی او نگارش فیلمنامه «جاده مرگ» بود. این کارگردان در سال 1351 از دنیای سینما خداحافظی کرد و در یک مؤسسه تبلیغاتی به عنوان مشاور به فعالیت پرداخت.

او نویسنده فیلمنامه و کارگردان تئاترهای متعدد بود و 10 فیلم سینمایی نوشت و کارگردانی کرد.

مراسم یادبود مرحوم ریاحی عصر سه‌شنبه 25 آبان در مسجدالرضا واقع در میدان نیلوفر تهران برگزار خواهد شد.