منتقد فيلم: شمس العماره در ترويج اصلاح الگوي مصرف دچار تناقض شد
"محمدتقي فهيم"منتقد سينما و تلويزيون گفت: مجموعه تلويزيوني "شمس العماره" به کارگرداني "سامان مقدم" که از شبکه دو سيما پخش شد، با نمايش آن خانه و امکانات، در ترويج اصلاح الگوي مصرف دچار تناقض شد.
فهيم روز يکشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگي ايرنا، درخصوص سريال شمس العماره با اشاره به اينکه گاهي براي ايجاد جذابيت دچار افراط و تفريط مي شويم، اظهار داشت: کارگرداني اين مجموعه برعهده "سامان مقدم" بوده که از مناسبات و روابط اجتماعي جامعه شناخت نسبي دارد، بنابراين هميشه داراي توانايي بالقوه اي است که در برخي از کارهاي وي بالفعل شده و آثار خوبي ارائه داده است.
اين منتقد سينما و تلويزيون ، با بيان اينکه، سامان مقدم در شمس العماره براي ايجاد جذابيت و جذب مخاطب بيش از حد دچار اپيدمي روابط دختر و پسري شد، افزود: مساله خواستگاري و ازدواج، طبعا موضوع مهمي است و اتفاقا همه جوانان و جامعه ما به اين مباحث نياز دارند، ضمن اينکه در بسياري از کشورها براي جوانان آموزش هاي ازدواج دارند و مي توان اينها را در قالب آثار نمايشي ارائه داد.
سردبير ماهنامه سينما رسانه، ادامه داد: اما اگر، يک مجموعه نمايشي صرفا منوط به طرح مساله و کش دار کردن قضيه خواستگاري باشد و در پس آن، انديشه اي براي انتقال مباحث آموزشي وجود نداشته باشد و صرفا به سرگرمي و بحث ازدواج و خواستگاري اکتفا شود، چنين اثري ممکن است در قسمت هاي اول جذاب باشد، اما به مرور باعث ريزش مخاطبان مي‌شود.
فهيم، يادآور شد: هر چه سريال به جلو مي رود، مخاطب جز بحث هاي تکراري چيز ديگري نمي بيند که در شمس العماره همين اتفاق افتاد. همچنين شمس العماره از کارهايي بود که پخش آن در سال اصلاح الگوي مصرف چندان مناسبت نداشت، اگر چه در قصه توجيه پذير هست که يک آدمي صاحب اين امکانات و خانه اي باشد، اما بسياري از مردم با مسائل معيشتي و يورش فکري و فرهنگي بيگانگان دست به گريبان هستند و اين مجموعه مردم را درگير و مرعوب ابهت هاي مادي کرد.
اين منتقد سينما و تلويزيون، به نامگذاري سال 88 با عنوان سال "اصلاح الگوي مصرف" از سوي رهبر معظم انقلاب اسلامي، اشاره کرد و گفت: وقتي قرار است در قصه يک مجموعه تلويزيوني، اصلاح الگوي مصرف را نهادينه کرده و از طريق نمايش تاثيرگذار باشد، نبايد در آن تناقض وجود داشته باشد.
فهيم ، تصريح کرد: کاراکتري در شمس العماره، به عنوان نماد و سمبل تبيين درست مصرف کردن بود و متقابلا وجوه قالب سريال از نظر مالي و مادي مخاطب را مرعوب کرده و تحت تاثير قرار مي داد، در حالي که در يک درام ، مخاطب بايد با کاراکتر يا فضاهايي که هدف سريال است همزادپنداري کند.
وي، خاطر نشان کرد: اگرچه، هدف سريال، تبيين و ترسيم اصلاح الگوي مصرف و نفي اسراف گرايي در جامعه نبوده است، با اين حال مديريت سيما بايد اتفاقا در چنين سريال هايي که براي سرگرمي ساخته مي شود نيز بحث اصلاح الگوي مصرف را فراموش نکند.
فهيم، تاکيد کرد: نکته درخور نقد و آسيب شناسي، طرح سوال "ليلا چه کسي را انتخاب مي کند"، بود که اين رويکرد وامدار يک الگوي سخيف غربي و پرسشي ضدفرهنگي بود. از آنجائي که در آثار نمايشي، مخاطب خود را جاي قهرمان قصه فرض مي کند، چگونه مي توان با چنين پرسشي اذهان مخاطبان جوان را به چالش کشيد، آن هم در شرايطي که جوانان کشور ما به ويژه دختران جوان، با مسائل جدي تر فرهنگي و اقتصادي روبرو هستند.