خبرگزاري فارس: دبير جشنواره فيلمنامه وفيلم كوتاه اصلاح الگوي مصرف گفت: بضاعت و بودجه برگزاري جشنواره اصلاح الگوي مصرف بر مبناي دوري از اسراف طراحي شد و يكي از مسائلي كه در ابتداي كار در شوراي سياست‌گذاري جشنواره روي آن بحث و نظر وجود داشت، پرهيز از بريز و بپاش جشنواره هاي ديگر بود.


محمد تقي فهيم، دبير جشنواره فيلمنامه وفيلم كوتاه اصلاح الگوي مصرف در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس،در مورد برگزاري اين جشنواره گفت : طي يك دهه گذشته جامعه ما گرايش چشمگيري به مصرف گرايي داشته است. نامگذاري سال 88 با عنوان "اصلاح الگوي مصرف " كه به تصديق كارشناسان يك اقدام به موقع ، ضروري و سنجيده بر اساس واقعيت هاي جامعه بود ، در واقع هشداري جدي به مسئولان امور كشور است كه مراقب بسياري از موارد از جمله بهينه مصرف كردن ذخاير ملي باشند، به وي‍ژه در بخش‌هاي استراتژيك كه مي‌تواند مبارزه و ستيزي عليه استكبار جهاني باشد و ايران اسلامي را در جهت حفظ استقلالش كمك كند و همچنين باعث تثبيت نظام مقدس جمهوري اسلامي شود. در مجموع با توجه به جميع اين شرايط، از طرف موسسه فرهنگي هنري شهيد آويني برنامه‌ريزي‌هايي صورت گرفت تا جشنواره‌اي را در عرصه سينما تحت عنوان فيلمنامه و فيلمنامه كوتاه اصلاح الگوي مصرف داشته باشيم.
وي در باره انتخاب مديوم فيلم كوتاه براي برگزاري اين جشنواره گفت: از آنجا كه درسينماي بلند براي توليد محصول جديد احتياج به زمان زيادي داريم، مجبور بوديم براي جشنواره از فيلم‌هاي سينمايي استفاده كنيم كه بارها در ساير جشنواره‌ها به نمايش در آمده‌اند. ناگفته نماند كه در سال‌هاي گذشته فيلم‌ها و سريال‌ها، تابع روند بد مصرف و اسراف‌گرايي در جامعه توليد شده‌اند، بنابراين نمي‌توانستيم چنين توليداتي را براي جشنواره انتخاب كنيم. در حوزه فيلمنامه و فيلم كوتاه باتوجه به مدتي كه در فراخوان درنظرگرفته شده بود، بسياري موفق شدند با محوريت موضوع اصلاح الگوي مصرف آثاري توليد كنند. بنابراين اين جريان مي‌تواند به لحاظ تاثيرگذاري، بر كم و كيف جشنواره مثبت تلقي شود و درنهايت كار بيهوده‌اي انجام نداده باشيم.
فهيم درباره اهداف و سياست‌گذاري‌هاي اوليه اين جشنواره گفت: در اين جشنواره موضوعي، محتوا و ساختار آثار برايمان بسيار اهميت داشت. درواقع تمايلي وجود نداشت كه فيلم‌هايي در جشنواره حضور داشته باشد كه موضوعشان صرفاً اصلاح الگوي مصرف باشد، آنچه در كانون توجه قرار داشت، جنبه‌هاي ساختاري و محتواي دين اسلام و جامعه و نظام اسلامي بود بنابراين در اين راستا كشف و استعداديابي نيروهاي جوان را مدنظر قرار داديم و موسسه شهيد آويني نيز مثل گذشته به حمايت از فيلمسازان جوان و مستعد توجه نشان داد.
وي اظهار داشت: جشنواره در دو بخش حرفه‌اي وتجربي برگزار مي‌شود تا مسير حضور هنرمندان حرفه‌اي در جشنواره فراهم شده و در بخش داوري حق آماتورها و كساني كه به ساختار تجربي رويكرد دارند تضعيف نشود.
اغلب جشنواره‌ها بودجه قابل توجهي را صرف تبليغات مي‌كنند اما در اين جشنواره، ما از اين كار صرف نظر كرديم و بخشي از بودجه را براي جوايز جشنواره درنظر گرفتيم.
فهيم درباره برگزاري جشنواره در سال‌هاي بعد عنوان كرد: به عنوان دبير جشنواره طبق پيشنهاد و بر آوردهايي كه به موسسه شهيد آويني ارائه كرده‌ايم، برگزاري مداوم جشنواره مورد تاكيد و حمايت قرار گرفت تا جشنواره به صورت منظم و به طورساليانه برگزار شود، اما از آنجايي كه تصميمات موسسه شهيد آويني توسط هيأت مديره تصويب مي‌شود، تصميم‌گيري نهايي و قطعي به بعد از برگزاري جشنواره موكول شد.
اگرچه مؤسسه شهيدآويني نظر مثبتي بر تداوم برگزاري جشنواره دارد ولي نبايد فراموش كنيم سينما هنري است كه به تدريج و در دراز مدت ثمردهي خواهد داشت. وقتي براي برگزاري جشنواره قطعيت وجود داشته باشد، هنرمندان پيشاپيش براي دوره‌هاي بعدي جشنواره شروع به خلق اثر خواهند كرد.
در ادامه دبير جشنواره فيلمنامه وفيلم كوتاه اصلاح الگوي مصرف در مورد هدف گذاري براي برگزار ي اين جشنواره به صورت بين‌المللي، گفت: چنين رويكردي وجود دارد كه در خارج از كشور هم به رصد فيلم‌هايي منطبق با موضوع جشنواره بپردازيم. در اين دوره ازجشنواره از توليدات برخي از كشورها ازجمله افغانستان، آثاري ارسال شد. براي آينده نيز اين چشم‌انداز وجود دارد كه امت‌هاي اسلامي در اين جشنواره سهيم شوند.
وي با اشاره به سياست‌هاي مالي برگزاري اين جشنواره عنوان كرد: يكي از مسائلي كه در ابتداي كار در شوراي سياست‌گذاري جشنواره روي آن بحث و نظر وجود داشت پرهيز از بريز و بپاش جشنواره هاي ديگر بود. حتي در جذب اسپانسر هم خيلي با دقت برخورد كرديم. با اعلام فراخوان برخي از دوستان تماس گرفتند كه به عنوان اسپانسر جشنواره همكاري كنند اما نپذيرفتيم زيرا اين اسپانسرها جز بخش خصوصي بوده و بخش خصوصي هم بابت حمايتش، چشمداشت تبليغ كالاهايش را دارد و اين قضيه با سياست‌هاي جشنواره در منافات است. بنابراين در بحث اسپانسر از سازمان توانير كه يك نهاد دولتي است، استفاده كرديم. بضاعت و بودجه برگزاري جشنواره بر مبناي دوري از اسراف طراحي شده است. اغلب جشنواره‌ها بودجه قابل توجهي را صرف تبليغات مي‌كنند اما دراين جشنواره از اين كار صرف نظر كرديم وبخشي از بودجه را براي جوايز جشنواره درنظر گرفتيم تا افراد برگزيده بتوانند با بهره‌مندي ازاين جوايز فيلم بعدي‌شان را توليد كنند.
دبير جشنواره در پايان در مورد ميزان از استقبال فيلمسازان از جشنواره گفت: با اعلام فراخوان در حدود 300 اثر به دبير خانه جشنواره ارسال شد. نيمي ازاين آثار مختص اين جشنواره بود كه براي اولين بار توليد شده بودند. بنابراين وقتي جشنواره‌اي با بضاعت محدودش بتواند نظر تعداد زيادي از فيلمسازان را جلب كند، قطعا بايد يك اتفاق نادر تلقي شود. اميدوارم جشنواره بتواند در ارائه الگوي مصرف درست در جامعه تأثيرگذار باشد و باعث افزايش بودجه عمومي سينما شود تا بتوانيم به كمك سينما، با تهاجم فرهنگي دشمن برخورد كنيم