كارگردان فيلم «آناهيتا» گفت: در سينماي ايران براي مخاطب ذائقه‌سازي شده است و در اين بحران سينمايي گام برداشتن در جهت نمايش مفاهيمي چون «آناهيتا» دشوار است، اما من به سهم خود تلاش كردم تا با ساختن «آناهيتا» ثابت كنم مي‌توان از سينماي روزمره دور شد. 

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر جهان،نشست نقد و بررسي فيلم «آناهيتا» شامگاه سه‌شنبه 9 آذر، با حضور عزيزالله حميد نژاد (كارگردان)، ستار اوركي (آهنگساز)، محمدتقي فهيم ( منتقد) در مجتمع فرهنگي سيدالشهدا(ع) به همت انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان برگزار شد. 

در ابتداي برنامه، فهيم ضمن مرور كارنامه هنري حميدنژاد گفت: ششمين فيلم حميدنژاد بعد از وقفه‌اي 5 ساله يك اتفاق در سينماي ايران محسوب مي‌شود، چراكه اين وقفه نشان از وسواس وي در انتخاب سوژه دارد. 

وي در ادامه افزود: انتخاب سوژه آب براي «آناهيتا» با سوژه فيلم‌هاي اخير سينما متفاوت است و سير رو به تعالي در آثار آقاي حميدنژاد به چشم مي‌خورد چرا كه بستري كه براي «آناهيتا» انتخاب شده استريال چيزي جز علم نيست و ايراني بودن، اسطوره، دين و مذهب چالش روز سينماگران محسوب مي‌شود و جزو عواملي است كه فيلم را قوت مي‌دهد.

«آناهيتا» را بر اساس «وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاء كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ» ساختم
در ادامه اين برنامه عزيزالله حميد نژاد ضمن عذرخواهي به خاطر تأخيرش در جلسه بيان داشت: شايد براي مخاطب سوال برانگيز باشد كه بنده بعد از وقفه‌اي 5 ساله چگونه از «اشك سرما» به «آناهيتا» رسيدم در حقيقت من كتاب‌ها و سايت‌هاي مربوط به تحقيقات آب دكتر ايموتو را مطاله كردم. 

وي در ادامه گفت: زماني كه تنايج اين تحقيقات را متناسب با فرهنگ و نگاه ما ايرانيان نسبت به آب ديدم سعي كردم اين مفهوم را كه «تمامي ذرات عالم ذي‌شعور هستند»، با نوشتن فيلمنامه و به تصوير درآوردن آن، به مخاطب منتقل كنم. 

كارگردان «اشك سرما» در ادامه با اشاره به آيه «وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاء كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ» (همه چيز را با آب زنده كرديم) خاطرنشان كرد: بناي اعتقادي فيلمنامه را طبق اين آيه شريفه گذاشتم و معتقدم ايموتو مطالعات عيمقي‌اش را به گونه‌اي ارائه داده است كه همه فهم باشد و افراد به واكنش آب پي ببرند.