استقبال از فیلم بدرود بغداد

به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، نشست فيلم سينمايي "بدرود بغداد " شب گذشته، با حضور مهدي نادري كارگردان، تورج اصلاني مدير فيلمبرداري، ساسان سالور مدير توليد، حميد نجفيراد تدوينگر، مسعود سخاوتدوست سازنده موسيقي متن، رسول سيد عربي چهرهپرداز، عدنان شاهطلايي مترجم فيلم و به همراه مزدك ميرعابديني و كوروش سعيدي بازيگران و محمدتقي فهيم منتقد سينمايي در ساعت 24 برگزار شد.
براساس اين گزارش، اين فيلم در ابتدا قرار نبود نشست رسانهاي داشته باشد اما به دليل استقبال بسيار زياد اهالي رسانه دستاندركاران جشنواره، نشست مطبوعاتي اين فيلم را برگزار كردند.
"مهدي نادري " در شروع صحبتهاي خود با عذرخواهي از حاضران به دليل محيط كوچك سالنهاي 7 و 8 گفت: 95 درصد از فيلم اوليهاي فرهنگي داستاني سخت براي توليد دارند و اين داستاني است كه ميترسم اگر بخواهم همه چيز آن را بگويم تكراري و خسته كننده باشد.
وي ادامه داد: من بعد از 6 سال فيلمنامههاي مختلف را كار كردن و اعمال سليقههاي بسيار زياد در نهايت به اين فيلم رسيدم اما "بدرود بغداد " در زماني شكل گرفت كه من در پروسه تحقيقي كاري به نام "پرده جني " كه متأسفانه ساخته نشد به عراق سفر كرده بودم و ايده اين فيلم آنجا در من شكل گرفت و هيچگاه فكر نميكردم شش سال بعد اينجا بنشينم و در مورد آن صحبت كنم.
نادري افزود: "بدرود بغداد " فيلمي بيشتر در مورد انسان است و من احساس كردم در دنيا فيلمهاي زيادي در مورد آمريكا و عراق ساخته ميشود اما من فكر ميكردم كه يك جاي خالي وجود دارد و يك خاورميانهاي و يك ايراني بايد چنين كاري را انجام دهد و اين فيلم به ياري همه كساني كه از جان و دل مايه گذاشتند، ساخته شد. من فكر ميكنم سالها صحبت از ساخت چنين فيلمي در سينماي ايران است و ما سعي كرديم بدور از تكرار فيلمي بسازيم كه تمام دنيا بتواند با آن ارتباط برقرار كند.
در ادامه اين نشست، "كوروش سعيدي " بازيگر "بدرود بغداد " در خصوص حضور خود در اين فيلم گفت: "بدرود بغداد " فيلم دوم من بود و بسيار خوشحالم كه با كارگرداني به نام "مهدي نادري " در اين فيلم كار كردم.
"ساسان سالور " مدير توليد "بدرود بغداد " نيز در خصوص چگونگي توليد اين كار گفت: به نظر من يكي از استعدادهايي كه در چند سال اخير به نوعي به نگرش او احترام گذاشته نشده بود، "مهدي نادري " است و بسيار خوشحالم كه توانستيم اين فيلم را با كار گروهي و با نگرش جوان انجام دهيم.
"حميد نجفيراد " تدوينگر "بدرود بغداد " نيز در خصوص اين كار گفت: "بدرود بغداد " اولين كار سينمايي من بود كه البته آن را به كمك "مهدي نادري " تدوين كرديم. پروسه تدوين از اواسط فيلمبرداري شروع شد و ما حدود سه ماه خيلي سخت كار كرديم تا به نتيجه نهايي رسيديم.
وي ادامه داد: اگر اين گروه دست به دست هم نميگذاشتند، اين كار هيچگاه جمع نميشد.
وي اظهار داشت: امروز نسخه ديجيتال فيلم پخش شد و اين به خاطر مشكلاتي بود كه ما همه روزه با آن دست و پنجه نرم ميكرديم و در نهايت، نيم ساعت مانده به پخش، توانستيم نسخه ديجيتال كار را آماده كنيم كه ظاهرا، قرار است نسخه 35 فيلم روز پنجشنبه نمايش داده شود.
"تورج اصلاني " مدير فيلمبرداري "بدرود بغداد " نيز در شروع صحبتهاي خود به طنز گفت: من تنها مدير فيلمبرداري شصت كيلويي دنيا هستم كه از 4 سال پيش وزنم تغيير نكرده است و افتخار ميكنم كه در كنار استعدادهاي سينماي ايران آزمونهايي را توانستم انجام دهم.
وي ادامه داد: من فكر ميكنم استعدادها در ميان افراد جديد بيشتر وجود دارند و بايد در ميان اين افراد آنها را شناخت. البته من با آدمهاي با تجربه نيز كار كردم اما تكرار تجربهها براي من چيز زيادي ندارد.
در ادامه "مزدك ميرعابديني " بازيگر "بدرود بغداد " در خصوص نقش خود حضور خود در اين فيلم، گفت: خوشحالم كه پدر، مادر و همسرم آمدند و اين فيلم را ديدند اما از گرمايي كه كشيدند، ناراحتم و اميدوارم روزي برسد كه آدمها در اينجا به حق خود برسند، بدون آن كه متلاشي بشوند.
وي ادامه داد: 6 ماه قبل از فيلمبرداري با "مهدي نادري " آشنا شدم و حسهاي خود را به هم نزديك كرديم و اگر بازي من چيزي داشته است محصول كمكهاي مهدي نادري، تورج اصلاني و نظامالدين كياني و همه اعضاي گروه بود.
وي گفت: امروز فيلم را در سونا ديديم و اميدوارم 2، 3 روز ديگر بتوانيم فيلم را در سالن بهتري ببينيم!
ميرعابديني ادامه داد: خيلي دوست دارم كسي مثل نادري و يا اصلاني اينقدر براي يك كار خوب زجر نكشند و فضاي هنري ما كمي آرامتر باشد و اينقدر براي انجام يك كار هنري التماس نكنيم، چرا كه اگر يك كار خوب با التماس همراه باشد، چيز خوبي از آن بيرون نميآيد.
در ادامه "عدنان شاه طلايي " مترجم زبان عربي "بدرود بغداد " نيز در خصوص نقش خود در اين فيلم گفت: من به دليل شناختي كه نسبت به زبان عربي داشتم دعوت شدم تا در زمينه زبان فيلمنامه اين فيلم همكاري كنم و فكر ميكنم اين فيلم در مقايسه با ساير فيلمهاي اينچنيني كه به فرهنگ كشورهاي ديگر ميپردازد، بهترين فيلم است و هيچ مشكلي به زبان گويش ندارد و به راحتي ميتواند حتي در كشورهاي عربي به نمايش درآيد.
در ادامه "مسعود سخاوتدوست " سازنده موسيقي متن بدرود بغداد در خصوص چگونگي ساخت موسيقي اين فيلم گفت: اين فيلم اولين كار سينمايي من بود و برايم تجربه بسيار بزرگ و ارزشمندي است كه سعي كردم از اطميناني كه به من شده است به نحوه احسن استفاده كنم.
وي ادامه داد: در اين فيلم سازها و تركيب سازهاي مختلفي شنيده ميشود كه مجبور شديم براي توليد صداهايي كه در فيلم شنيده ميشود دست به طراحي بزنيم و فضاي كلي كار نيز به سه قسمت تقسيم ميشود ابتداي كار كه با گره همراه است در ميانه كار نوعي سكوت حاكم است و در بخش پاياني موسيقي كاملا دراماتيك ساخته شده است.
در ادامه اين نشست، "مهدي نادري " در پاسخ به خبرنگار سينمايي فارس در خصوص دليل حضور نداشتن اين فيلم در بخش مسابقه ايران و همچنين عدم نمايش به موقع در جشنواره گفت: يكي از دوستان ميگفت ميانگين سني گروه ما 30 سال بوده است و به نوعي جوانترين فيلم سينماي ايران را ساختهايم كه نبايد اين همه تلاش صادقانه از بچههاي جوان اين سرزمين را ناديده گرفت اما نميتوانم تصور كنم كه چطور ميشود در چشم آدمهايي نگاه كرد كه سعي در حذف سرمايههاي اين مملكت داشتند و تصور چنين موضوعي براي من بسيار دردناك است.
وي ادامه داد: اما در مورد تاخير فيلم بايد بگويم اين فيلم دوشنبه هفته قبل قرار بود از فرمت ديجيتال به نگاتيو تبديل شود تا روز جمعه هفته گذشته به نمايش درآيد، اما واقعا بايد بيشتر موشكافي كرد كه چرا اين كار انجام نشد چرا كه ما واقعا آماده بوديم.
نادري افزود: ما براي آمادهسازي اين فيلم هفتاد روز در حبس بوديم و هيچ ملاقاتي نداشتيم كه به همين دليل خيليها از ما رنجيدند و فكر كردند به دليل ساخت اولين فيلم بلندمان دچار غرور كاذب شدهايم، اما ما سعي داشتيم فيلممان به موقع به جشنواره برسد و حتي براي هماهنگيهاي اين موضوع با بچههاي خودمان هم دچار مشكل شديم اما باز هم به موقع نرسيد.
كارگردان "بدرود بغداد " خاطرنشان كرد: من از مديريت جشنواره خواهش ميكند كه اين موضوع را ريشه شناسي كنند و بينند مشكل در كجا بوده است. ما امروز هم تمام تلاشمان را كرديم تا فيلم اول در جشنواره ديده شود و ديده شدن امروز هم حاصل هماهنگي با دبير جشنواره بود اما اين كاش سال آينده براي جوان ديگري اين اتفاق دوباره تكرار نشود.
وي همچنين در خصوص دليل عدم حضور اين فيلم در بخش مسابقه با وجود تمامي قابليتهاي تكنيكي و ساختاري تصريح كرد: به نظرم ميرسد كه از دل مديريت جشنواره بايد اين موضوع بررسي شود و بايد از هيأت انتخاب پرسيد كه ما بايد چه فيلمي را كار ميكرديم تا نظر شما را جلب كنند. به نظر ميرسد آنها نميخواهند به هيجان بيايند و به همان قيمه كارمندي راضي هستند و دوست ندارند ياد روزهاي جواني خود بيفتند! به هرحال من نميتوانم همه چيز را بگويم.
در ادامه "محمدتقي فهيم " منتقد و مدير نشست "بدرود بغداد " نيز با انتقاد از عدم حضور اين فيلم در بخش مسابقه گفت: كساني بودند كه ميلياردي در اين جشنواره پول گرفتند اما اعتنايي به جشنواره نداشتند و حتي در نشستهاي پرسش و پاسخ نيز شركت نكردند اما ما جوانهايي داريم كه به احترام مخاطبان جشنواره ميآيند و در نشست مطبوعاتي شركت ميكنند و بايد پرسيد جاي اين فيلمها در بخش مسابقه خالي است.
در ادامه اين نشست، "مهدي نادري " درخصوص روند شكلگيري فيلم "بدرود بغداد " گفت: رسيدن به اين نوع كارها در كشور ما بسيار سخت است چرا كه اولين حرفي كه ميزنند، ميگويند امكانپذير نيست. متأسفانه در سينماي اجتماعي ما پس زمينه وجود ندارد و اغلب كارهايي كه در زمينه فرهنگهاي ديگر كار شده است مشكلدار هستند و حتي در زمينه تحقيق نيز دوستان نميروند و تحقيق كنند و تنها يك تصوير و يا عكس از يك موضوع را نشان ميدهند.
اين كارگردان جوان سينما خطاب به ساير فيلمسازان ادامه داد: دوستان فيلمساز چرا وقتي ميخواهيد يك فيلم بسازيد مطالعه نميكنيد و چرا كمتر فيلم مستند ميسازيد؟ اگر در مواقع بيكاري خود فيلم مستند بسازيد، فيلمسازي شما بسيار بهتر خواهد شد... متاسفانه ما فيلمسازاني را ميبينيم كه وقتهاي اضافه خود را در راهروهاي ادارات و به دنبال گرفتن وام تلف ميكنند و نتيجهاش اين شده است كه در طي بيست و هشت دوره جشنواره همواره ميبينيم كه اتفاقات در جشنواره ما كم ميافتد.
وي افزود: ساخت اين فيلم حاصل تكيه به آدمهايي است كه در كنار ما نشستهاند تك تك اين آدم ها از تنبل بودم فرم در سينماي ايران به ستوه آمده بودند، فيلمسازان ما فيلمهاي لينچ، كوبريك و تارانتينو را ميبينند و با آنها به خوبي آشنا هستند، اما وقتي ميخواهند فيلم بسازند ميبينيم كه عدم اعتماد به نفسشان باعث ميشود سطح فيلمها به يك گزارش تصويري تبديل شود اما به نظرم اين فيلم، فيلم ويژهاي بود. اميدوارم تا حمايت شود و جوانهاي ما دوباره كار كنند، چرا كه آرزوهاي بزرگتري را در سر دارند و مطمئن باشيد پروژه بعدي اگر مورد حمايت قرار گيرد و روند كارها تسريع شود كار بهتري خواهد بود.
نادري در ادامه اظهار داشت: در "بدرود بغداد " آدمها هر كدام كارگردان كار خودشان بودند و اين باعث نميشد آدمها از حرف زدن خودشان وحشت كنند و به خصوص حضور آدم بزرگي مثل "نظامالدين كياني " باعث ميشد تا باور كنيم داريم حرف بزرگي ميزنيم.
در ادامه اين نشست، "تورج اصلاني " مدير فيلمبرداري "بدرود بغداد "، در خصوص نوع امكانات به كار گرفته شده در فيلمبرداري اين فيلم گفت: اين فيلم با پول پروژههاي فاخر گرانقيمت اين مملكت ساخته نشده است و فراخور اين كار با مهدي نادري تصميم گرفتيم بعد از هفت سال انتظار، كاري را بسازيم كه يك تفاوتهايي را با ساير فيلم اوليها داشته باشد و "بدرود بغداد " با كمترين سرمايه لازم براي توليد يك فيلم ساخته شد.
اصلاني ادامه داد: ما براي هر سكانس اين فيلم، سعي ميكرديم كه ساختوسازي داشته باشيم و اين ساختوسازها براساس حداقل امكانات در دسترس ما بود. براي ما در سكانس بوكس براي آن كه دوربين بتواند به راحتي به شخصيتها نزديك شود يك سكانسي را طراحي كرديم تا بازيگران با مشت زدن به آن بتوانند شوك پردهاي را به مخاطب منتقل كنند و در سكانسهاي كوير نيز با وجود آن كه تصور ميشد ما از يكي از تاور كرينهاي فارابي استفاده كردهايم، اما فقط به وسيله يك نردبان مخابراتي اين صحنهها را گرفتيم و نه تاور كريني كه فقط به آدمهاي فاخر داده ميشود. در واقع كرين ما از همانهايي بود كه در مراسمهاي عروسي استفاده ميكنند اما خوشحالم از اين كه در كنار آدمي بودم كه اين سالها آنقدر زجر كشيده بود كه مثل آرش ميخواست تير آخر را شليك كند و من هم سعي ميكردم در اين كار، تير آخرم را در سينما شليك كنم.
در ادامه، اين نشست "مهدي نادري " در پاسخ به سوالي در خصوص اكران عمومي "بدرود بغداد " گفت: ما مطمئنا براي اين فيلم برنامه اكران داريم چرا كه هيچ فيلمي ساخته نميشود مگر اين كه بخواهد با مخاطب ارتباط برقرار كند، اما اعتقاد دارم كه سطح عمومي سينما احتياج به نوآوري دارد و اميدوارم مدير جديد مركز با حسن نظري كه نسبت به نسل جديد دارد، تعداد آدمهايي از جنس "شفيع آقامحمديان " بيشتر شود اما اين كه آدمهايي از جنس "محمد آفريده " هم كم هستند و بايد براي اكران اينگونه فيلمها فكري شود.
نادري افزود: ميزان اهميت دادن به نسل جوان تعيين كننده نوع اكران اينگونه فيلمها است. اين فيلم به نظر من ميتواند مخاطب را به سالن سينما بكشاند چرا كه به آنها و اعتقادات آنها توهين نميشود و مخاطب ميتواند اين فيلم را در سالن سينما ببيند چرا كه بچههايشان فيلمي ساختهاند كه با آن آغوش خود را به جهان باز كردهاند و در آن حرف از دوستي و صلح زده شده است.
در ادامه اين نشست، يكي از حاضران به دفاع از "بدرود بغداد " پرداخت و خواستار ميدان دادن بيشتر مديران فرهنگي جوانان شد و يكي ديگر از حضار نيز با اشاره به نشست طولاني فيلم "زمهرير " و اين كه هيچ بحث مهمي در آن مطرح نشد، گفت: بايد به احترام اين جوانان بيشتر به آنان وقت دهيم كه "تورج اصلاني " نيز به طعنه گفت: به احترام هفت سال سكوت "مهدي نادري "، هفت دقيقه بيشتر وقت بدهيم كه اين جملات او با تشويق حاضران همراه شد.
"محمدتقي فهيم " نيز در اين باره گفت: آن جلسه اگر طول كشيد به دليل اين بود كه همه ميخواستند تكليف خود را با آن فيلم روشن كنند اما امشب همه با "مهدي نادري " در يك جبهه هستند و مخالفتي با فيلم او وجود ندارد.
در خاتمه اين نشست، "مهدي نادري " در پاسخ به سوال يكي از حاضران درخصوص نظم دايرهوار فيلم خود و اشاراتي كه به اشراق در فيلمش ميكند گفت: مساله اشراق و رفتن به شرق با آن ساختار نورپردازي و فرمي كه در ميزانسن وجود دارد اتفاق ميافتد اما نه به شكل گل درشت. اشراق يك معني شناسي بود در اين فيلم به جهان هندسه ما با افكار نئوفيثاغورثيان و مشاعيان آشنايي داريم. من نميخواهم خيلي رفرنسهاي كهن ارائه بدهم اما فيثاغورث اعتقادش اين است كه جهان بر نظم دايرهها استوار است و شما زماني در مسير درست قرار ميگيريد كه در نظم دوار خود قرار بگيريد و حرف من در اين فيلم اين است كه جنگ نظم دوار را به هم ميزند.
براساس اين گزارش سيد احمد مير اعلايي و شفيع آقا محمديان از جمله حاضران ويژه در نشست پرسش و پاسخ "بدرود بغداد " بودند