شبهای جوانان ایرانی در تلویزیون گم است
"محمدتقی فهیم" منتقد سینما و فعال رسانهای در گفتوگو با خبرنگار برنا درباره شاخصههای برنامه جوانپسند در تلویزیون میگوید: برنامه جوان پسند، در قالبی خاص نمیگنجد و نمیتوانیم برای آن کلیشههای واحد را تبیین و ارائه کنیم، چرا که جوانان دارای سلایق مختلفی هستند و علاوه بر صلاحیت به لحاظ دیدگاههای سیاسی و اجتماعی هم متفاوت و متمایز هستند. در کشور یک رسانه ملی داریم و برای اینکه بتواند نیازهای جوانان را تامین کند، قاعدتا بایستی تولیداتی در زمینههای مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هنری و تفریحی، متناسب با روحیه جوانها داشته باشد.
وی ادامه میدهد:این مساله به این مفهوم نیست که قرار است همه برنامهها به سبک واحدی تولید شوند، قاعدتا آثار شاد و مفرح و به عبارتی چالش انگیز در زمینههای مسایل مرتبط با آنها، تشکیل میدهند. به این معنی که اگر بخواهیم برنامههای جوان پسند را معرفی کنیم، برنامههایی هستند که ضمن داشتن گرایشهای متنوع، عموما باید شاکله این برنامهها، مولفههای شادی برانگیز، امیدوارکننده و آرمانخواهانه داشته باشند.
فهیم به تفکیک شبکههای تلویزیونی در جهان برای قشرهای خاص اشاره میکند و توضیح میدهد: این نوع دستهبندی برای جوانان بسیار مناسب است تا به راحتی به آنچه که دوست دارند، دست یابند. در تلویزیون فاقد این دسته بندی هستیم، ضمن اینکه در همین رسانه و شبکهها هم عموما برنامهها فاقد خلاقیت هستند. آن برنامهای که میتواند نظر جوانان را تامین کند، برنامهای است که خلاقانه تولید شده باشد و نوآوری داشته باشد، حال در هر گرایشی که باشد. حتی برنامههای کوتاه مثل جُنگها و میانبرنامههای تفریحی هم اگر فاقد خلاقیت و جذابیتهای بصری و شنیداری باشند، مورد اقبال قرار نمیگیرند. بنابراین جوانان به سمت شبکههای ماهوارهای و رسانههایی کشیده میشوند که نیازشان را تامین کند، لذا کمبود برنامههای ویژه جوانان بسیار احساس میشود.
این منتقد بیان میکند: شبهای جوانان ایرانی در تلویزیون گم است، یعنی اگر قرار باشد جوانان از هر قشری، شبها، وقت خودشان را با تلویزیون بگذرانند که هم اکنون در دنیا این اتفاق میافتد و شبکههای تصویری، اصلیترین پر کننده وقت جوانان هستند، نمیتوانند و البته آن برنامههایی هم که وجود دارد، فاقد نوآوری و خلاقیت هستند که درخور جوانان باشند. در صورتی که برآیند برنامههای مختلف، باید برای جوانان شادی برانگیز و نشاط آور باشد.
فهیم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تلویزیون توانسته با برخی برنامههای طنز برای جوانان سرگرم کنند باشد، به برنا گفت: تلویزیون در مقاطعی توانسته با برنامههایی که مختص جوانان نبوده، آنها را سرگرم کند. جُنگها و آیتمهای شاد و تفریحی که سازنده آنها مهران مدیری و داریوش کاردان بودند، از جمله این برنامهها بود که به دلیل خلاقیت و نوآوری اولیه آنها، سبب جذب شدن جوانان به این برنامهها شد. تولید اینگونه برنامهها نباید مقطعی باشد، چرا که جوانان به صورت دائمی نیاز به چنین برنامههایی دارند، بنابراین برنامهسازی برای آنها باید مداوم باشد.
وی به سریالهایی نظیر "پایتخت" اشاره میکند و میگوید: به تازگی سریالهایی ساخته میشوند که موضوع آنها مختص به جوانان نیستند، اما به خاطر ویژگیهایی که جوانان را با موضوعشان درگیر میکند، جزو برنامههای جذاب برای جوانان شمرده میشوند، اما اساسا تولید اثر برای جوان، نیاز به پژوهش و تحقیق دارد که برنامههایی با گروه سنی جوان تولید شوند.
نتیجه اینکه، برنامههای تلویزیون باید بر اساس عناصر خلاقانه شکل بگیرند که حتی ممکن است با کمترین هزینه تولید شود. تولید برنامهای جذاب و نوآورانه برای جوانان یا هر قشری، الزامی به استفاده از لوازم لوکس و جدید ندارد، به این معنی که حتی ممکن است در برنامهای، فضاسازی، پوششها، دکورها، مناسبات و روابط اجتماعی کهنه به نظر برسند، اما ساختار و ریتم اثر، به روز و متناسب با جامعه امروز باشد. اینچنین برنامهای است که فرصت دیده شدن و مورد توجه قرار گرفتن، واقع میشود.