یک منتقد معتقد است تبلیغات اسپانسر در مجموعه تلویزیونی "پنجره" بی‌منطق است و گل درشت بودن آن برای مخاطبان آزاردهنده شده است.

محمدتقی فهیم، منتقد سینما و تلویزیون درباره اینکه چرا گاهی در تولیدات نمایشی شاهد تبلیغات گل درشت اسپانسرهای حمایت‌کننده هستیم، به خبرنگار مهر گفت: چند سالی است که بحث اسپانسر در کشور ما و در تولیدات نمایشی راه افتاده است. در حالی که این مسئله سالیان زیادی است در صنعت سینمای دنیا استفاده می‌شود.

وی در ادامه افزود: اسپانسر تولیدات نمایشی در دنیا به مفهوم حمایت از آن بنگاه نیست، بلکه به گونه‌ای در آثار پرداخت می‌شود که آن شرکت اعتبارش به این واسطه گسترده‌تر می‌شود. در واقع این طور نیست که خیلی مستقیم به آن بنگاه پرداخت شود، بلکه در لایه‌های زیرین و خیلی هنرمندانه می‌پردازند.

این منتقد سینما اشاره کرد: اما در کشور ما این اتفاق نیفتاده است و انتظار نهادهای اقتصادی این است که آثارشان به شکل تابلو اعلانات در آثار نمایشی باشد. متاسفانه این نوع پرداخت ضد تبلیغ برای دستگاه‌های اقتصادی می‌شود و نه تنها اعتباری به ارمغان نخواهد آورد، بلکه برای مخاطبان هم آزاردهنده می‌شود.

فهیم یادآور شد: متاسفانه عدم درک باعث می‌شود تبلیغات به شکل گل درشت در کار گنجانده شود. امروز مخاطبان با سریال‌های زیادی رو به رو هستند که بانک‌ها، شرکت گاز، بیمه و ... اسپانسر آثار هستند و به شکل گل درشت تبلیغات صورت می‌گیرد، بدون آنکه از قواعد درام پیروی کند.

این منتقد درباره تبلیغات گل درشت و آزاردهنده مجموعه تلویزیونی "پنجره" توضیح داد: دقیقاً این اتفاق در مجموعه "پنجره" هم افتاده است. تبلیغات گل درشت بیمه در این مجموعه بی‌منطق است و از قواعد درام پیروی نمی‌کند. معتقدم در این باره باید مدیران فرهنگی، مدیران بخش‌های اقتصادی را توجیه کنند که اگر تبلیغات به شکل گل ‌درشت باشد؛ نه تنها الگوی درستی به مخاطب ارائه نمی‌کند، بلکه آزاردهنده هم می‌شود. از سوی دیگر ضد تبلیغ خواهد شد.

فهیم با اشاره به اینکه این مشکل ناشی از دلال‌های حوزه‌ فرهنگ و هنر می‌شود؟ توضیح داد: در ارتباط با جذب اسپانسر دلال‌هایی در حوزه فرهنگ و هنر فعال هستند. آنها وقتی تهیه‌کنندگان به دنبال جذب بودجه هستند و پول کم می‌آورند شرکت‌های اقتصادی را برای بخش مالی به پروژه تزریق می‌کنند. این دلال‌ها نه تنها سود می‌برنند؛ بلکه سطح توقع شرکت‌های اقتصادی حمایت کننده از آثار را هم بیشتر می‌کنند.

وی در پایان افزود: معتقدم برای حل این مشکل باید جلوی فعالیت این دلال‌ها گرفته شود و اگر قرار است پروژه‌ای اسپانسر داشته باشد باید از قواعد درام پیروی کند و تبلیغات به شکل غیر مستقیم در کار گنجانده شود.