مسعود شاهی هم گفت کاری ازدست من برنمیاید

به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، در پي اتفاقاتي كه منجر به تجمع خبرنگاران در كافي‌نت مركز همايش‌هاي برج ميلاد شد، دقايقي پيش مهدي مسعودشاهي دبير جشنوراه فيلم فجر به ميان اهالي رسانه آمد و به دليل ناهماهنگي‌هاي به وجود آمده از اهالي رسانه عذرخواهي كرد.
وي كه در اين حضور با سوالات متعدد خبرنگاران مبني بر دلايل اتفاقات مواجه شده بود، گفت: بنده نيز ترجيح مي‌دهم تا پايان مراسم اختتاميه در ميان شما باشم.
وي در ادامه افزود: ما از قبل براي اهالي رسانه، صندلي و جايگاه در نظر گرفته بوديم ولي به دليل هچوم مردم،‌اين جايگاه اشغال شد.
در حال حاضر همچنان اعتراضات خبرنگاران ادامه دارد و مسعودشاهي عنوان كرد كاري از دست من برنمي‌آيد.
توضيحات دبير جشنواره در حالي عنوان شد كه با وجود آنكه كارت‌هاي فراواني بين مردم توزيع شده بود، با باز شدن درب سالن، مسئولان حراست هيچ گونه كارتي را چك نكردند.

کم لطفی داوران به فیلم شکارچی شنبه

در فهرست سيمرغ بلورين بهترين هنرپيشه نقش اول مرد نام علي نصيريان كه بازي انرژيك و دشواري را در شكارچي شنبه (پرويز شيخ‌طادي) تجربه كرده، به چشم نمي‌خورد!
جاي «شكارچي شنبه» در فهرست بهترين فيلمنامه نيز خالي است.
شيخ‌طادي در اين فيلم براي نخستين بار در تاريخ سينماي ايران به موضوع شستشوي مغزي در قالب داستاني پركشش پرداخته، لذا جا داشت كه نامزد دريافت سيمرغ بلورين شود.

* توجه غيرقابل انتظار به يك فيلم و كانديداتوري سليقه‌اي چند فيلم
توجه فزون از حد ژوري به توليداتي همچون ملك سليمان (شهريار بحراني) و به رنگ ارغوان (ابراهيم حاتمي‌كيا) چندان غافلگيركننده نيست اما تحويل گرفتن شب واقعه (شهرام اسدي) كه برخي‌ها معتقدند مي‌توانست فيلم كامل‌تري باشد، قدري عجيب به نظر مي‌رسد. در اين كه فيلم در پي ارائه پيام ارزشمندي است هيچ ترديدي وجود ندارد اما به صرف اين نكته نمي‌توان ضعف‌هاي متعددي از جمله تك‌شخصيتي بودن فيلم، تلفيق نچسب واقعيت و رويا، قصه ايستا و كم‌گره را ناديده گرفت.
برخي از منتقدان عقيده دارند كه فيلم‌هاي آناهيتا (عزيزالله حميدنژاد)، چهل سالگي (عليرضا رئيسيان) و ناسپاس (حسن هدايت) فاقد معيارهاي مرسوم اين سال‌هاي جشنواره فجر براي ورود به بخش مسابقه هستند، چه برسد به آن كه كانديد چند جايزه هم بشوند! و البته برخي عقيده ديگري دارند.
كانديدا كردن منصفانه دو فيلم هفت دقيقه تا پاييز (عليرضا اميني) و طلا و مس (همايون اسعديان) در رشته‌هاي متعدد مهر تاييدي‌ است بر تغيير ديدگاه سازندگان اين آثار. به ديگر بيان هيئت داوران به صورت غير مستقيم رويكرد تازه اميني به ژانر ملودرام اجتماعي به جاي سينماي روشنفكري و معترض و رويكرد اسعديان به گونه مذهبي به جاي فيلم‌هاي تجاري و كمدي را ارج نهاده‌اند.

بلاخره خبرنگاران خودی نشان دادند

تجمع خبرنگاران و اعتراض به دست‌اندركاران اختتاميه جشنواره فيلم فجر

خبرگزاري فارس: در پي برخورد دست‌اندركاران اجرايي مراسم پاياني جشنواره فيلم فجر، گروهي از خبرنگاران در اعتراض به دست‌اندركاران اجرايي اين مراسم تجمع كردند.


به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، دليل اين تجمع، عدم اختصاص كارت حضور در جايگاه ويژه و تعويض كارت‌ها با بليت‌هايي بود كه در دست مردم و افراد متفرقه‌‌اي قرار داشت كه صندلي‌هاي سالن مراسم پاياني جشنواره را اشغال كرده‌اند.
خبرنگاراني كه به داخل سالن انتظار برج ميلاد راه يافته‌اند در كنار گروهي از خبرنگاران كه از داخل سالن اختتاميه به نشانه اعتراض به بيرون آمده‌اند، جملگي در بحش كافي نت و ارسال اخبار جشنواره تجمع كرده‌اند و حاضر به پوشش خبري اختتاميه نيستند.
به نظر مي‌رسد كنترل مراسم اختتاميه جشنواره از دست دست‌اندركاران روابط عمومي جشنواره بيست و هشتم فيلم فجر خارج شده است.
ساعتي پيش گروه زيادي از خبرنگاران و گروه‌هاي تصويربرداري رسانه‌ها نتوانستند به راحتي در سالن اصلي برج ميلاد حاضر شوند و درگيري‌هايي هم بين مسئولان حراست برج ميلاد و خبرنگاران كه براي ورود به سالن در كنار مردم عادي قرار گرفته‌اند، به وجود آمد.
همچنين روابط عمومي جشنواره به خبرنگاران اعلام كرده مراسم اختتاميه را از بيرون سالن برگزاري و از طريق LCD تماشا كنند.

سخنرانی مدیرعامل فارابی برای صندلیهای خالی

یکی از برنامه های جنبی جشنواره فیلم فجر همایش هایی بود که توسط انجمن منتقدان برگزار می شد . حالا کاری به این نداریم که چرا ازاین برنامه استقیال لازم نشد اما نکته جالب قضیه دراین است که دست اندرکاران جشنواره بازتاب انرا علیه مدیرعامل فارابی کاربردی کرده اند اگر باور ندارید به عکسهای منتشره ازاین همایش که ازجمله روی سایت جشنواره رفته است مراجعه کنید تا ببینید چگونه اقای مدیرعامل و... مهجورانه برای صندلی های خالی سخنرانی میکند

یادگاری برای نسل اینده

 نشست پرسش و پاسخ مستند "... و آسمان آبي " ساخته غزاله سلطاني با حضور عزت‌الله انتظامي و قاسم قلي‌پور تهيه‌كننده اين فيلم برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی جشنواره،  عزت‌الله انتظامي در ابتداي صحبت خود گفت: حالم خوش نيست. خدا كند چيزهايي را كه مي‌خواهم بگويم را، بتوانم بيان كنم. شايد دفعه دوم من است كه جلوي خبرنگاران قرار مي‌گيرم. اهل مصاحبه نيستم. يك بار براي آقاي كيميايي به جشنواره آمدم و اين بار هم به دليل اينكه كارگردان حضور نداشت، در اين نشست حاضر شدم.
وي در ادامه افزود: سعي كردم در فيلم‌هايي را كه در آن كار كردم، تماشاگران از آنها لذت ببرند. فكر نمي‌كنم تا به حال فيلم سطحي كار كرده باشم. وقتي آدم به سن بالا مي‌رسد، خيلي‌ها مي‌خواهند درباره او فيلم مستند بسازند. كارگردان‌هاي زيادي براي ساخت مستند از من آمدند كه قبول نكردم.
انتظامي در ادامه گفت: قضاياي اين فيلم در خانه و بيرون اتفاق افتاد و زندگي روزمره من به تصوير كشيده شد. در فيلم‌هايي كه بازي مي‌كنم، شب قبل از نمايش نمي‌خوابم. در اين فيلم هم دو سه روز قبل از نمايش نخوابيده بودم. آهنگ اين كار را هم مجيد كه پسر من است و به من نزديك است، ساخت.
وي در ادامه بيان داشت: وقتي كه فيلم را پريشب در سينما آزادي ديدم، خيلي خوشحال شدم. من بازي كردن را دوست ندارم بلكه زندگي كردن را دوست دارم و هميشه در فيلم‌هايم زندگي كردم. اگر هنرپيشه فيلم را باور كند، تماشاگر هم باور مي‌كند.
وي در ادامه افزود: من از 12 ، 13 سالگي كه در لاله‌زار بازي مي‌كردم، دست زدن مخاطب را مي‌فهميدم كه چه موقع از فيلم خوشش مي‌آيد و چه موقع خوشش نمي‌آيد. عكس‌العمل مردم در سينما آزادي، رضايت من را جلب كرد. در اين فيلم هم همانند كارهاي ديگر بازي نكردم و كارهاي خانه بيرون خانه و كارهاي معمول زندگي را انجام دادم.
در ادامه نشست عزت‌الله انتظامي گفت: كارگردان اين فيلم تمام وسايل و نوارهايي كه در خانه ما، غرق خاك بود را بيرون آورد و درباره آنها دو سال و نيم زحمت كشيد.
"قاسم قلي‌پور " تهيه كننده فيلم گفت: خانم سلطاني در حال حاضر در كانادا هستند و به دليل اين كه پيش‌بيني برگزاري اين جلسه نمي‌شد، ديگر عوامل فيلم هم حضور ندارند. وقتي آقاي انتظامي طرح را پسنديدند، نظرشان براي ما حكم بود.
وي در ادامه افزود: خانم سلطاني با اين فيلم كه دو سال و نيم به طول انجاميد زندگي كرد و فكر نمي‌كرديم كه كار بدي هم توليد شود. تحمل استاد انتظامي هم نكته با اهميتي است كه ايشان ما را در طول ساختن فيلم تحمل كردند و اجازه دادند دو سال و نيم در زندگي خصوصي‌شان وارد شويم.
در ادامه، انتظامي در خصوص پرداختن به تئاتر در اين فيلم گفت: وقتي كه فيلم "گاو " را بازي كردم و جايزه گرفتم، به دانشگاه رفتم و درس خواندم. در حال حاضر گاهي اوقات كه روزنامه مي‌خوانم مي‌بينم كه بازيگران زيادي مصاحبه‌هايي انجام مي‌دهند كه من آنها را نمي‌شناسم.
وي افزود: دوره‌اي كه ما كار مي‌كرديم، دوره‌اي نبود كه وسائل و تكنولوژي اينقدر زياد باشد. اعتقاد دارم در هر رشته‌اي بايد ليسانس، فوق ليسانس و حتي دكترا گرفت.
"قاسم قلي‌پور " در ادامه گفت: در طول يك سال و نيم فيلمبرداري پژوهش كار انجام مي‌شد. من به پژوهش اعتقاد خاصي دارم. چند سال آشنايي خانم سلطاني با خانواده آقاي انتظامي، زمينه پژوهش اين فيلم را ايجاد كرد.
وي افزود: اين فيلم يك يادگاري به نسل آينده است. اين فيلم به من و ما مي‌آموزد كه بزرگي اتفاقي نيست. بايد با خودمان راست باشيم و فيلم مي‌گويد كه آقاي انتظامي با خودش راست است.

سینما سنگر است

زندکی واقعی روحانیون

 
تهران ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۰۶/۱۱/۸۸‬

منتقد سينما و تلويزيون گفت: فيلم سينمايي طلا و مس به كارگرداني همايون اسعديان يك نمايش واقعي از زندگي روحانيون است. ضمن اينكه نوع زندگي، مشكلات، سلوك و احساسات آنها را به تصوير كشيده است.

محمدتقي فهيم روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگي ايرنا افزود:
اسعديان از فيلمسازاني است كه سينما را خيلي خوب مي‌شناسد و حتي مي‌تواند از يك قصه كوتاه هم به درستي يك فيلم خوب بسازد. ضمن اينكه نيز دكوپاژ كامل دارد.

وي اظهار داشت: وي وقتي وارد گرايشاتي مي‌شود يك مبدع و شروع‌كننده است و براي مثال در گونه كمدي، فيلم‌هايي چون مارمولك، بعد از فيلم شوخي او ساخته شدند. با توجه به اينكه سينماي استاندارد و قاب‌هاي خوبي را در مي آورد فيلم طلا و مس مي‌تواند يك شروع‌كننده براي نمايش زندگي روحانيون باشد.

سردبير ماهنامه سينما رسانه با اشاره به اينكه اين اثر سينمايي به لحاظ محتوايي و موضوعي يك قصه تاثيرگذار درباره زندگي روحاني جوان شهرستاني به تصوير كشيده شده است، يادآور شد: طلا و مس نقدي بر نگاه عوامانه مردم عادي به روحانيون دارد. ضمن اينكه به فاصله طبقاتي نيز توجه كرده است.

فهيم از ديگر نقاط مثبت اين فيلم، واقع گرا بودن آن عنوان كرد و خاطر نشان كرد: البته فيلم به شدت تلخ است كارگردان تا آنجايي كه توانسته فيلم را تلخ كرده و چند برابر منبر ، مخاطب خود را به گريه مي‌اندازد. اين گريه از بابت گرايش ملودرام فيلم نيست بلكه به خاطر غرورانگيز بودن شخصيت فيلم است.

وي ادامه داد: يك جور غرور در فيلم وجود دارد كه موجب مي‌شود مخاطب از موضع غرور اشكش جاري شود نه از لحاظ احساساتي و دراماتيك بودن فيلم.

وي اين اثر سينمايي را يك اثر رمانتيك سالم بومي برشمرد و تصريح كرد:
اين فيلم به مخاطب خود اين پيام را منتقل مي‌كند كه روحانيون هم مثل اقشار ديگر جامعه زندگي، مشكلات و احساسات دارند. از سويي ديگر احترام به زن و نگاه متعالي اين روحاني به زن را خيلي برجسته به نمايش مي‌گذارد.

اين منتقد سينما و تلويزيون اضافه كرد: گرايش كمرنگي به دوري دين از سياست در فيلم طلا و مس به چشم مي‌خورد. التبه اين مساله نافي ارزش‌هاي فيلم نمي‌شود. اين فيلم با مخاطب ارتباط برقرار كرده اما به علت تلخي زياد شايد در گيشه موفق نشود.

استقبال از فیلم بدرود بغداد


به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، نشست فيلم سينمايي "بدرود بغداد " شب گذشته، با حضور مهدي نادري كارگردان، تورج اصلاني مدير فيلمبرداري، ساسان سالور مدير توليد، حميد نجفي‌راد تدوينگر، مسعود سخاوت‌دوست سازنده موسيقي متن، رسول سيد عربي چهره‌پرداز، عدنان شاه‌طلايي مترجم فيلم و به همراه مزدك ميرعابديني و كوروش سعيدي بازيگران و محمدتقي فهيم منتقد سينمايي در ساعت 24 برگزار شد.
براساس اين گزارش، اين فيلم در ابتدا قرار نبود نشست رسانه‌اي داشته باشد اما به دليل استقبال بسيار زياد اهالي رسانه دست‌اندركاران جشنواره، نشست مطبوعاتي اين فيلم را برگزار كردند.
"مهدي نادري " در شروع صحبت‌هاي خود با عذرخواهي از حاضران به دليل محيط كوچك سالن‌هاي 7 و 8 گفت: 95 درصد از فيلم اولي‌هاي فرهنگي داستاني سخت براي توليد دارند و اين داستاني است كه مي‌ترسم اگر بخواهم همه چيز آن را بگويم تكراري و خسته كننده باشد.
وي ادامه داد: من بعد از 6 سال فيلم‌نامه‌هاي مختلف را كار كردن و اعمال سليقه‌هاي بسيار زياد در نهايت به اين فيلم رسيدم اما "بدرود بغداد " در زماني شكل گرفت كه من در پروسه تحقيقي كاري به نام "پرده جني " كه متأسفانه ساخته نشد به عراق سفر كرده بودم و ايده اين فيلم آنجا در من شكل گرفت و هيچ‌گاه فكر نمي‌كردم شش سال بعد اينجا بنشينم و در مورد آن صحبت كنم.
نادري افزود: "بدرود بغداد " فيلمي بيشتر در مورد انسان است و من احساس كردم در دنيا فيلم‌هاي زيادي در مورد آمريكا و عراق ساخته مي‌شود اما من فكر مي‌كردم كه يك جاي خالي وجود دارد و يك خاورميانه‌اي و يك ايراني بايد چنين كاري را انجام دهد و اين فيلم به ياري همه كساني كه از جان و دل مايه گذاشتند، ساخته شد. من فكر مي‌كنم سال‌ها صحبت از ساخت چنين فيلمي در سينماي ايران است و ما سعي كرديم بدور از تكرار فيلمي بسازيم كه تمام دنيا بتواند با آن ارتباط برقرار كند.
در ادامه اين نشست، "كوروش سعيدي " بازيگر "بدرود بغداد " در خصوص حضور خود در اين فيلم گفت: "بدرود بغداد " فيلم دوم من بود و بسيار خوشحالم كه با كارگرداني به نام "مهدي نادري " در اين فيلم كار كردم.
"ساسان سالور " مدير توليد "بدرود بغداد " نيز در خصوص چگونگي توليد اين كار گفت: به نظر من يكي از استعدادهايي كه در چند سال اخير به نوعي به نگرش او احترام گذاشته نشده بود، "مهدي نادري " است و بسيار خوشحالم كه توانستيم اين فيلم را با كار گروهي و با نگرش جوان انجام دهيم.
"حميد نجفي‌راد " تدوين‌گر "بدرود بغداد " نيز در خصوص اين كار گفت: "بدرود بغداد " اولين كار سينمايي من بود كه البته آن را به كمك "مهدي نادري " تدوين كرديم. پروسه تدوين از اواسط فيلمبرداري شروع شد و ما حدود سه ماه خيلي سخت كار كرديم تا به نتيجه نهايي رسيديم.
وي ادامه داد: اگر اين گروه دست به دست هم نمي‌گذاشتند، اين كار هيچ‌گاه جمع نمي‌شد.
وي اظهار داشت: امروز نسخه ديجيتال فيلم پخش شد و اين به خاطر مشكلاتي بود كه ما همه روزه با آن دست و پنجه نرم مي‌كرديم و در نهايت، نيم ساعت مانده به پخش، توانستيم نسخه ديجيتال كار را آماده كنيم كه ظاهرا، قرار است نسخه 35 فيلم روز پنج‌شنبه نمايش داده شود.
"تورج اصلاني " مدير فيلمبرداري "بدرود بغداد " نيز در شروع صحبت‌هاي خود به طنز گفت: من تنها مدير فيلمبرداري شصت كيلويي دنيا هستم كه از 4 سال پيش وزنم تغيير نكرده است و افتخار مي‌كنم كه در كنار استعدادهاي سينماي ايران آزمون‌هايي را توانستم انجام دهم.
وي ادامه داد: من فكر مي‌كنم استعدادها در ميان افراد جديد بيشتر وجود دارند و بايد در ميان اين افراد آنها را شناخت. البته من با آدم‌هاي با تجربه نيز كار كردم اما تكرار تجربه‌ها براي من چيز زيادي ندارد.
در ادامه "مزدك ميرعابديني " بازيگر "بدرود بغداد " در خصوص نقش خود حضور خود در اين فيلم، گفت: خوشحالم كه پدر، مادر و همسرم آمدند و اين فيلم را ديدند اما از گرمايي كه كشيدند، ناراحتم و اميدوارم روزي برسد كه آدم‌ها در اينجا به حق خود برسند، بدون آن كه متلاشي بشوند.
وي ادامه داد: 6 ماه قبل از فيلمبرداري با "مهدي نادري " آشنا شدم و حس‌هاي خود را به هم نزديك كرديم و اگر بازي من چيزي داشته است محصول كمك‌هاي مهدي نادري، تورج اصلاني و نظام‌الدين كياني و همه اعضاي گروه بود.
وي گفت: امروز فيلم را در سونا ديديم و اميدوارم 2، 3 روز ديگر بتوانيم فيلم را در سالن بهتري ببينيم!
ميرعابديني ادامه داد: خيلي دوست دارم كسي مثل نادري و يا اصلاني اينقدر براي يك كار خوب زجر نكشند و فضاي هنري ما كمي آرام‌تر باشد و اينقدر براي انجام يك كار هنري التماس نكنيم، چرا كه اگر يك كار خوب با التماس همراه باشد، چيز خوبي از آن بيرون نمي‌آيد.
در ادامه "عدنان شاه طلايي " مترجم زبان عربي "بدرود بغداد " نيز در خصوص نقش خود در اين فيلم گفت: من به دليل شناختي كه نسبت به زبان عربي داشتم دعوت شدم تا در زمينه زبان فيلمنامه اين فيلم همكاري كنم و فكر مي‌كنم اين فيلم در مقايسه با ساير فيلم‌هاي اينچنيني كه به فرهنگ كشورهاي ديگر مي‌پردازد، بهترين فيلم است و هيچ مشكلي به زبان گويش ندارد و به راحتي مي‌تواند حتي در كشورهاي عربي به نمايش درآيد.
در ادامه "مسعود سخاوت‌دوست " سازنده موسيقي متن بدرود بغداد در خصوص چگونگي ساخت موسيقي اين فيلم گفت: اين فيلم اولين كار سينمايي من بود و برايم تجربه بسيار بزرگ و ارزشمندي است كه سعي كردم از اطميناني كه به من شده است به نحوه احسن استفاده كنم.
وي ادامه داد: در اين فيلم سازها و تركيب سازهاي مختلفي شنيده مي‌شود كه مجبور شديم براي توليد صداهايي كه در فيلم شنيده مي‌شود دست به طراحي بزنيم و فضاي كلي كار نيز به سه قسمت تقسيم مي‌شود ابتداي كار كه با گره همراه است در ميانه كار نوعي سكوت حاكم است و در بخش پاياني موسيقي كاملا دراماتيك ساخته شده است.
در ادامه اين نشست، "مهدي نادري " در پاسخ به خبرنگار سينمايي فارس در خصوص دليل حضور نداشتن اين فيلم در بخش مسابقه ايران و همچنين عدم نمايش به موقع در جشنواره گفت: يكي از دوستان مي‌گفت ميانگين سني گروه ما 30 سال بوده است و به نوعي جوان‌ترين فيلم سينماي ايران را ساخته‌ايم كه نبايد اين همه تلاش صادقانه از بچه‌هاي جوان اين سرزمين را ناديده گرفت اما نمي‌توانم تصور كنم كه چطور مي‌شود در چشم آدم‌هايي نگاه كرد كه سعي در حذف سرمايه‌هاي اين مملكت داشتند و تصور چنين موضوعي براي من بسيار دردناك است.
وي ادامه داد: اما در مورد تاخير فيلم بايد بگويم اين فيلم دوشنبه هفته قبل قرار بود از فرمت ديجيتال به نگاتيو تبديل شود تا روز جمعه هفته گذشته به نمايش درآيد، اما واقعا بايد بيشتر موشكافي كرد كه چرا اين كار انجام نشد چرا كه ما واقعا آماده بوديم.
نادري افزود: ما براي آماده‌سازي اين فيلم هفتاد روز در حبس بوديم و هيچ ملاقاتي نداشتيم كه به همين دليل خيلي‌ها از ما رنجيدند و فكر كردند به دليل ساخت اولين فيلم بلندمان دچار غرور كاذب شده‌ايم، اما ما سعي داشتيم فيلممان به موقع به جشنواره برسد و حتي براي هماهنگي‌هاي اين موضوع با بچه‌هاي خودمان هم دچار مشكل شديم اما باز هم به موقع نرسيد.
كارگردان "بدرود بغداد " خاطرنشان كرد: من از مديريت جشنواره خواهش مي‌كند كه اين موضوع را ريشه شناسي كنند و بينند مشكل در كجا بوده است. ما امروز هم تمام تلاش‌مان را كرديم تا فيلم اول در جشنواره ديده شود و ديده شدن امروز هم حاصل هماهنگي با دبير جشنواره بود اما اين كاش سال آينده براي جوان ديگري اين اتفاق دوباره تكرار نشود.
وي همچنين در خصوص دليل عدم حضور اين فيلم در بخش مسابقه با وجود تمامي قابليت‌هاي تكنيكي و ساختاري تصريح كرد: به نظرم مي‌رسد كه از دل مديريت جشنواره بايد اين موضوع بررسي شود و بايد از هيأت انتخاب پرسيد كه ما بايد چه فيلمي را كار مي‌كرديم تا نظر شما را جلب كنند. به نظر مي‌رسد آنها نمي‌خواهند به هيجان بيايند و به همان قيمه كارمندي راضي هستند و دوست ندارند ياد روزهاي جواني خود بيفتند! به هرحال من نمي‌توانم همه چيز را بگويم.
در ادامه "محمدتقي فهيم " منتقد و مدير نشست "بدرود بغداد " نيز با انتقاد از عدم حضور اين فيلم در بخش مسابقه گفت: كساني بودند كه ميلياردي در اين جشنواره پول گرفتند اما اعتنايي به جشنواره نداشتند و حتي در نشست‌هاي پرسش‌ و پاسخ نيز شركت نكردند اما ما جوان‌هايي داريم كه به احترام مخاطبان جشنواره مي‌آيند و در نشست مطبوعاتي شركت مي‌كنند و بايد پرسيد جاي اين فيلم‌ها در بخش مسابقه خالي است.
در ادامه اين نشست، "مهدي نادري " درخصوص روند شكل‌گيري فيلم "بدرود بغداد " گفت: رسيدن به اين نوع كارها در كشور ما بسيار سخت است چرا كه اولين حرفي كه مي‌زنند، مي‌گويند امكان‌پذير نيست. متأسفانه در سينماي اجتماعي ما پس زمينه وجود ندارد و اغلب كارهايي كه در زمينه فرهنگ‌هاي ديگر كار شده است مشكل‌دار هستند و حتي در زمينه تحقيق نيز دوستان نمي‌روند و تحقيق كنند و تنها يك تصوير و يا عكس از يك موضوع را نشان مي‌دهند.
اين كارگردان جوان سينما خطاب به ساير فيلمسازان ادامه داد: دوستان فيلمساز چرا وقتي مي‌خواهيد يك فيلم بسازيد مطالعه نمي‌كنيد و چرا كمتر فيلم مستند مي‌سازيد؟ اگر در مواقع بيكاري خود فيلم مستند بسازيد، فيلمسازي شما بسيار بهتر خواهد شد... متاسفانه ما فيلمسازاني را مي‌بينيم كه وقت‌هاي اضافه خود را در راهروهاي ادارات و به دنبال گرفتن وام تلف مي‌كنند و نتيجه‌اش اين شده است كه در طي بيست و هشت دوره جشنواره همواره مي‌بينيم كه اتفاقات در جشنواره ما كم مي‌افتد.
وي افزود: ساخت اين فيلم حاصل تكيه به آدم‌هايي است كه در كنار ما نشسته‌اند تك تك اين آدم ها از تنبل بودم فرم در سينماي ايران به ستوه آمده بودند، فيلمسازان ما فيلم‌هاي لينچ، كوبريك و تارانتينو را مي‌بينند و با آنها به خوبي آشنا هستند، اما وقتي مي‌خواهند فيلم بسازند مي‌بينيم كه عدم اعتماد به نفس‌شان باعث مي‌شود سطح فيلم‌ها به يك گزارش تصويري تبديل شود اما به نظرم اين فيلم، فيلم ويژه‌اي بود. اميدوارم تا حمايت شود و جوان‌هاي ما دوباره كار كنند، چرا كه آرزوهاي بزرگ‌تري را در سر دارند و مطمئن باشيد پروژه بعدي اگر مورد حمايت قرار گيرد و روند كارها تسريع شود كار بهتري خواهد بود.
نادري در ادامه اظهار داشت: در "بدرود بغداد " آدم‌ها هر كدام كارگردان كار خودشان بودند و اين باعث نمي‌شد آدم‌ها از حرف زدن خودشان وحشت كنند و به خصوص حضور آدم بزرگي مثل "نظام‌الدين كياني " باعث مي‌شد تا باور كنيم داريم حرف بزرگي مي‌زنيم.
در ادامه اين نشست، "تورج اصلاني " مدير فيلمبرداري "بدرود بغداد "، در خصوص نوع امكانات به كار گرفته شده در فيلمبرداري اين فيلم گفت: اين فيلم با پول پروژه‌هاي فاخر گران‌قيمت اين مملكت ساخته نشده است و فراخور اين كار با مهدي نادري تصميم گرفتيم بعد از هفت سال انتظار، كاري را بسازيم كه يك تفاوت‌هايي را با ساير فيلم اولي‌ها داشته باشد و "بدرود بغداد " با كمترين سرمايه لازم براي توليد يك فيلم ساخته شد.
اصلاني ادامه داد: ما براي هر سكانس اين فيلم، سعي مي‌كرديم كه ساخت‌وسازي داشته باشيم و اين ساخت‌وسازها براساس حداقل‌ امكانات در دسترس ما بود. براي ما در سكانس بوكس براي آن كه دوربين بتواند به راحتي به شخصيت‌ها نزديك شود يك سكانسي را طراحي كرديم تا بازيگران با مشت زدن به آن بتوانند شوك پرده‌اي را به مخاطب منتقل كنند و در سكانس‌هاي كوير نيز با وجود آن كه تصور مي‌شد ما از يكي از تاور كرين‌هاي فارابي استفاده كرده‌ايم، اما فقط به وسيله يك نردبان مخابراتي اين صحنه‌ها را گرفتيم و نه تاور كريني كه فقط به آدم‌هاي فاخر داده مي‌شود. در واقع كرين ما از همان‌هايي بود كه در مراسم‌هاي عروسي استفاده مي‌كنند اما خوشحالم از اين كه در كنار آدمي بودم كه اين سال‌ها آنقدر زجر كشيده بود كه مثل آرش مي‌خواست تير آخر را شليك كند و من هم سعي مي‌كردم در اين كار، تير آخرم را در سينما شليك كنم.
در ادامه، اين نشست "مهدي نادري " در پاسخ به سوالي در خصوص اكران عمومي "بدرود بغداد " گفت: ما مطمئنا براي اين فيلم برنامه اكران داريم چرا كه هيچ فيلمي ساخته نمي‌شود مگر اين كه بخواهد با مخاطب ارتباط برقرار كند، اما اعتقاد دارم كه سطح عمومي سينما احتياج به نوآوري دارد و اميدوارم مدير جديد مركز با حسن نظري كه نسبت به نسل جديد دارد، تعداد آدم‌هايي از جنس "شفيع آقامحمديان " بيشتر شود اما اين كه آدم‌هايي از جنس "محمد آفريده " هم كم هستند و بايد براي اكران اينگونه فيلم‌ها فكري شود.
نادري افزود: ميزان اهميت دادن به نسل جوان تعيين كننده نوع اكران اينگونه فيلم‌ها است. اين فيلم به نظر من مي‌تواند مخاطب را به سالن سينما بكشاند چرا كه به آنها و اعتقادات آنها توهين نمي‌شود و مخاطب مي‌تواند اين فيلم را در سالن سينما ببيند چرا كه بچه‌هاي‌شان فيلمي ساخته‌اند كه با آن آغوش خود را به جهان باز كرده‌اند و در آن حرف از دوستي و صلح زده شده است.
در ادامه اين نشست، يكي از حاضران به دفاع از "بدرود بغداد " پرداخت و خواستار ميدان دادن بيشتر مديران فرهنگي جوانان شد و يكي ديگر از حضار نيز با اشاره به نشست طولاني فيلم "زمهرير " و اين كه هيچ بحث مهمي در آن مطرح نشد، گفت: بايد به احترام اين جوانان بيشتر به آنان وقت دهيم كه "تورج اصلاني " نيز به طعنه گفت: به احترام هفت سال سكوت "مهدي نادري "، هفت دقيقه بيشتر وقت بدهيم كه اين جملات او با تشويق حاضران همراه شد.
"محمدتقي فهيم " نيز در اين باره گفت: آن جلسه اگر طول كشيد به دليل اين بود كه همه مي‌خواستند تكليف خود را با آن فيلم روشن كنند اما امشب همه با "مهدي نادري " در يك جبهه هستند و مخالفتي با فيلم او وجود ندارد.
در خاتمه اين نشست، "مهدي نادري " در پاسخ به سوال يكي از حاضران درخصوص نظم دايره‌وار فيلم خود و اشاراتي كه به اشراق در فيلمش مي‌كند گفت: مساله اشراق و رفتن به شرق با آن ساختار نورپردازي و فرمي كه در ميزانسن وجود دارد اتفاق مي‌افتد اما نه به شكل گل درشت. اشراق يك معني شناسي بود در اين فيلم به جهان هندسه ما با افكار نئوفيثاغورثيان و مشاعيان آشنايي داريم. من نمي‌خواهم خيلي رفرنس‌هاي كهن ارائه بدهم اما فيثاغورث اعتقادش اين است كه جهان بر نظم دايره‌ها استوار است و شما زماني در مسير درست قرار مي‌گيريد كه در نظم دوار خود قرار بگيريد و حرف من در اين فيلم اين است كه جنگ نظم دوار را به هم مي‌زند.
براساس اين گزارش سيد احمد مير اعلايي و شفيع آقا محمديان از جمله حاضران ويژه در نشست پرسش و پاسخ "بدرود بغداد " بودند