برنامه هفت و این همه ایراد و انتقاد

علي شاه‌حاتمي(كارگردان سينما و تلويزيون) معتقد است؛ برنامه «هفت» نمي‌تواند در عرصه نقد آثار سينمايي نقش مثبتي داشته باشد و اين امر توهين به انديشه مخاطبان است.
وي در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا در انتقاد به نحوه برگزاري اين برنامه خاطرنشان کرد: در شرايطي كه معضلات عديده‌اي سينماي ايران را تهديد مي‌كند، رد بدل شدن تحليل‌هاي ساده و پيش‌ پا افتاده‌اي همچون سخيف يا مبتذل خواندن يك فيلم و اكتفا كردن به همين الفاظ ابتدايي، نمي‌تواند سنگي را از سر راه سينماي ايران بردارد.
اين كارگردان معتقد است: در بررسي مقوله عظيمي همچون سينما، ‌بررسي و به چالش كشيدن مسائل زيرساختي و سنگين ضرورت دارد و تاثيرگذاري يك برنامه سينمايي را منوط به پرداخت‌هاي كارشناسانه و جدي عنوان مي‌كند.
از نگاه شاه‌حاتمي، سينماي ايران نياز به حمايت تماشاگران دارد و رسالت برنامه‌اي چون «هفت»‌ نيز بايد اين باشد كه مردمي را از سينماي ايران دل‌زده شده‌اند، با فيلم خوب و ارزشمند آشتي دهد.
.
وي در ادامه افزود: اينكه تهيه‌كنندگان، برنامه «هفت» بعداز پخش 5ـ6 قسمت بگويند ما تازه اول راهيم و مشكلات موجود در آينده مرتفع مي‌شوند، توجيه درستي نيست. اين افراد بايد پيش از توليد اين برنامه مسائل را با برنامه‌ريزي‌هاي صحيح كارشناسي مي‌كردند تا اين همه انتقاد و ايراد نمي‌شنيدند.
شاه‌حاتمي اضافه كرد: «هفت» يك برنامه تلويزيوني است و مخاطبان تلويزيون از هر قشري هستند. پس ضعف در پخش تماس‌هاي تلفني و مشكلاتي از اين دست، به ذائقه مخاطبان خوش نمي‌آيد و نوعي بي‌حرمتي‌ به مخاطبان است.
اين كارگردان همچنين درمورد حضور مسعود فراستي در برنامه «هفت» گفت: هرچند كه تنوع در استفاده از منتقدان حاصل بهتري را دارد اما آنچه كه مهم است منتقد بايد منصفانه و علمي با فيلمسازان برخورد كند و ميهمانان نيز بايد جوابگوي منتقدان باشند. به نظر من در اين چند برنامه اغلب بحث به حاشيه برده شده است.
شاه‌حاتمي معتقد است: برنامه «هفت» بايد از ميهماناني دعوت كند كه دانش و توانايي‌هاي لازم را در پاسخگويي به نقدها داشته باشند

حکایت گلشیفته ادامه دارد

 گلشیفته فراهانی  اینبار نه به عنوان یک بازیگر بلکه در کسوت خوانندگی برای سبزها نقش آفرینی کرد.

وی در آهنگی به نام سکوت، به سابقه مبارزه برای آزادی در ایران پرداخته است.در کلیپی که همراه با این آواز منتشر شده است صحنه هائی از اغتشاشات خیابانی پس از انتخابات 88 قرار گرفته است.

فراهانی در ارتباط با این کلیپ به بی بی سی گفته است:من حرف هم نسلی های خودم را با این آواز بیان کردم.خواستم بگویم که سالها برای آزادی و رای دادن مردم زحمت کشیده شده است.

وی همچنین با تاکید بر اینکه من طرفدار هیچ جریان سیاسی نیستم می گوید:ولی این انگی که به برخی زده می شود که اینها طرفدار بیگانگان هستند اشتباه است.اینها -اشاره به اصلاح طلب ها-آزادی می خواهند .به دنبال تغییر هستند.اصلاحات می خواهند انجام شود.

در این کلیپ عکس هائی از میر حسین و خاتمی و هاشمی نیز در کنار تصاویر مربوط به اعدام های پس از انقلاب و درگیری های پس از انتخابات به نمایش در آمده است.

شرایط فوق العاده برای مقابله با ماهواره

 نتايج يك نظرسنجي ازافزايش بيننده برخي از شبكه‌‌هاي ماهواره‌اي حكايت مي‌كند. شنيده‌ها دراين باره حاكي است انتشار نتايج اين نظرسنجي سبب شده تا جلسات فوق‌العاده‌اي براي ارتقاي سطح كيفي برنامه‌هاي تلويزيوني برگزار شود. 
گویا تاكنون 4 نشست درباره اين موضوع برگزار شده است.

گزارشی خواندنی از سریالهایی که به اندازه ماهواره ها پول خورده اند

تولید آثار فاخر در زمینه فرهنگ و هنر از جمله مباحثی است که سالهاست از سوی کارشناسان،دست اندرکاران عرصه فرهنگ مطرح شده و کم کاری در این عرصه گاه با انتقاداتی از سوی نمایندگان مجلس هم همراه بوده است.
به گزارش سرویس فرهنگ و هنر جهان،برای روشن شدن این مسئله که صدا و سیما تا چه اندازه در زمینه تولیدات فاخر موفق بوده است باید این نکته را بررسی کرد که به راستی سریالهایی چون،یوسف پیامبر،نردبام آسمان،در چشم باد و در آینده ای نزدیک مختارنامه تا چه اندازه توانسته و یا می تواند اهدافی را که دست اندرکاران آن در نظر داشته دنبال کند و آیا این آثار تاثیرات لازم در جامعه آنهم به اندازه هزینه های میلیاردی اعلام شده را در پی داشته است!

و از همه مهمتر این مسئله که اساسا این سریالها تا چه اندازه توانسته مخاطب را از شبکه های ماهواره ای جدا کرده و با خود همراه کند.
اما جدای از بررسی محتوا و ساختار این آثار بودجه های هزینه شده برای این سریالها و واکنشهای دست اندر کاران این پروژه ها نسبت به هزینه های اعلام شده قابل توجه است:

1)یوسف پیامبر:
پس از پخش این سریال کارگردان مجموعه تلویزیونی یوسف پیامبر در گفتگویی با واحد مرکزی خبر در مورد بودجه این فیلم چنین عنوان می کند:
 برای ساخت این مجموعه تلویزیونی حدود 7 میلیارد تومان هزینه شده است.همچنین وی به هزینه تمام شده این مجموعه تلویزیونی اشاره و اضافه کرد: یکی از نشریات سینمایی به نقل از فردی در تیتر یک خود به دروغ مدعی شده بود که در این مجموعه تلویزیونی 200 میلیارد تومان هزینه شده است ، هرچند این نشریه در زیر آن به نقل از سیما فیلم این ادعا را تکذیب کرده بود و در کادری کوچک نوشته بود در این مجموعه 7 میلیارد تومان هزینه شده است. 

لازم به ذکر است در مورد هزینه های تولید این سریال ارقام دیگری نیز عنوان شده است مانند:5/6، 12 و یا 18 میلیارد تومان برای 40 قسمت تولید شده که تولید آن از سال 1383 تا 1387 ادامه داشته و در سال 1387 پخش شده است.  

2)نردبام آسمان:
این سریال در طول 2 سال آماده سازی برای 24 قسمت تولید مبلغ 5/3 میلیارد تومان هزینه شده است.

3)در چشم باد:

هزینه تولید سریال "در چشم باد" که روزهای پایانی پخش را از شبکه اول سیما طی می کند،سر و صدای بسیاری به راه انداخت.این سریال که در طول 6 سال ساخت چندین تهیه کننده عوض کرد تا در نهایت خود جعفری جوزانی تهیه کنندگی کارش را بر عهده گرفت، به گفته جوزانی 12 میلیارد تومان هزینه در بر داشته است.اما نظر جوزانی در رابطه با این هزینه ها قابل توجه است:

  چندین بار شنیدم كه می‌گفتند «در چشم باد»، پرخرج‌ترین سریال بوده‌است؛ من به شما می گویم چنین چیزی صحت ندارد. اگر پول همه بخش ها را از فیلمنامه تا پایان تدوین پرداخت كنند، این سریال حدود 12میلیارد تومان هزینه داشته است که رقم ناچیزی است. وی ادامه داد: حداقل بودجه این سریال برای كارهایی كه انجام گرفت، می‌بایست 50 میلیارد تومان باشد؛ اما ما در این شش سال و تا پایان کار حدود 12 میلیارد تومان خرج كردیم كه بسیار اندك است. این معجزه فقط در ایران می تواند اتفاق بیفتد. كارگردان «در چشم باد» سپس به این نكته اشاره كرد كه اغلب عوامل این سریال دستمزد واقعی خود را نگرفتند.

4)مختارنامه:

اما ظاهرا سریال "مختارنامه" به کارگردانی داوود میرباقری که قرار است بعد از سریال "در چشم باد" از تلویزیون پخش شود،از جمله سریالهای پر خرج صدا و سیما بوده است:
 «مختار نامه» که قرار است در 40 قسمت 50 دقیقه‌ای پخش شود، 110 بازیگر اصلی و 400 بازیگر فرعی داشته که تاکنون جلوی دوربین رفته‌اند. این مجموعه بیش از 700 سکانس دارد که بیش از 100 سکانس آن صحنه‌های جنگ است.
میرباقری به عنوان کارگردانی که در کارنامه خود ساخت مجموعه‌های تلویزیونی «امام علی» و «معصومیت از دست رفته» را دارد، معتقد است «مختار نامه» نزدیک به 400 فرصت شغلی فراهم کرده است. 

مجموعه مختارنامه ظاهرا هزینه ای چندین برابر سریالهای فوق الذکر داشته است و این هزینه های چند میلیاردی و یا چند ده میلیاردی مختارنامه به اندازه ای بالا بوده است که ضرغامی در این رابطه می‌گوید: 
به دلیل هزینه زیاد ساخت بعید می‌دانم در آینده‌ای نزدیک بتوان ساخت مجموعه‌ای به عظمت «مختار نامه» را آغاز کرد. 

وی در همین رابطه چنین ادامه می‌دهد: به دلیل بالا رفتن هزینه ساخت مجموعه‌های تلویزیونی، اگر قرار بود امروز ساخت مجموعه «مختارنامه» آغاز شود، به چندین برابر رقم کنونی اعتبار نیاز بود. 

تاکنون از برآورد نهایی هزینه‌های این مجموعه که شامل ساخت شهرک‌ها و دکورها، نیروی انسانی و هزینه‌های مربوط به صحنه‌های جنگ می‌شود، رقمی اعلام نشده است. با توجه به این که تولید این مجموعه شش سال به طول انجامیده است

حمله تند رئیسیان به همه حتی منتقدان به زعم او معترض و متملق



سید جواد رضویان هفته گذشته در برنامه هفت با اشاره به استقبال مردم از فیلم ویدیویی " به روح پدرم " که با بازی و کارگردانی او تولید شده بود و توزیع گسترده سی دی این فیلم در سوپرمارکتها گفته بود: 

من به حضور در فیلمهایی چون " به روح پدرم " افتخار می کنم چون این فیلمها برای مردم و برای سوپر مارکتها و برای حضور در زیر شونه تخم مرغ ساخته شده اند، و وقتی حتی تلویزیون هم این فیلم را بارها پخش و تکرار می کند نشان می دهد که مورد استقبال مردم قرار گرفته است.
علیرضا رییسیان  طرح چنین مطلبی از سوی این بازیگر سینمای طنز را زشت ترین مطلبی خوانده است که تاکنون درباره سینمای ایران عنوان شده و خواستار عذر خواهی این بازیگر شد.


رییسیان در بخش دیگری از صحبت های خودبا انتقاد از بنیاد فارابی و حوزه هنری گفته است: فیلمهای سفارشی که توسط حوزه هنری و فارابی ساخته شده در پایین ترین سطح کیفیت در سینمای ایران است
رییسیان همچنین با انتقاد از اظهار نظر برخی مسئولان درباره سینمای سیاسی گفت: ما هم اکنون سینمای اجتماعی هم نداریم چه برسد به سینمای سیاسی.
رییسیان در ادامه اظهارات خود به نکته جالبی اشاره کرد و آن این بود که سینمای تجاری چون سینمایی است که به سرمایه وابسته است، دولت نظارت بیشتری بر آن می تواند بکند چون ترس از دست رفتن سرمایه خودرا دارد.بالطبع این سینما سینمای محافظه کاری است . 

این کار گردان سینمای ایران درادامه اظهارات خود عنوان کرد وضعیت فعلی سینمای ایران به گونه ای شده که نه دغدغه مسائل هنرمندانه دارد و نه دغدغه مسائل اجتماعی و نه باعث وحدت ملی می شود و نه باعث سرگرمی.
او همچنین با انتقاد از برگزاری نشستهای کارشناسی معاونت سینمایی گفت: من در این نشستهای تخصصی جز محسن علی اکبری کسی را ندیدم که حضور داشته باشد. در حالی که با توجه به اینکه مدیران معاونت سینمایی خود کارگردان وتهیه کننده بوده و هستند می توانند تعامل خوبی باسینماگران داشته باشند. 

رییسیان همچنین با انتقاد از شیوه جدید درجه بندی گفت: دوران      درجه بندی کردن فیلمها و فیلمسازها سپری شده و این کار غیر ممکن است. برگشت به آن دوران درجه بندی امکان پذیر نیست و باید فکرهای تازه تری داشت.
رییسیان همچنین دراظهار نظری درباره منتقدان سینما گفت: منتقدان سینما یا معترض اند و یا متملق.
وی در پایان باانتقاد از خانه سینما استقلال این نهاد صنفی سینما گران را مورد تردید قرار داد و گفت خانه سینما باید خودش را صحیح کرده و مرکزیت مستقل خودش را به دست آورد.

جنجال های پیرامون دستمزدها به نفع گلزار شد

 "محمدرضا گلزار" از هنرپیشه های سینمای ایران که سال گذشته برای 3 روز بازی در فیلم "دموکراسی تو روز روشن" 90 میلیون تومان دستمزد گرفته بود،در آخرین پیشنهادش برای بازی در یک فیلم دستمزد های 150 تا 200 میلیونی پیشنهاد داده است و این در حالی است که هفته نامه سینما، همچنان بحث رفع ممنوع التصویر بودن وی را از سال گذشته تا کنون در هاله ای از ابهام عنوان کرده است! 

به گزارش جهان، این افزایش دستمزد گلزار در شرایطی عنوان می شود، که اعلام دستمزد 70 میلیونی وی برای بازی در فیلم "دو خواهر" در سال گذشته، منجر به افزایش نجومی دستمزد سایر هنرپیشه های سینما گردید تا جایی که میزان افزایش دستمزدها در آن مقطع بین 3 تا 4 برابر افزایش داشته است.

گفتنی است یکی از دلایل هزینه های تولید فیلم در ایران،دستمزدهای هنرپیشه ها می باشد، بگونه ای که گاه 40 و یا حتی 50 درصد هزینه تولید یک فیلم، مربوط به دستمزدهای هنرپیشه های آن فیلم است و در نهایت تهیه کنندگان، به منظور کاهش احتمال نفروختن فیلم و ورشکستگی، مجبور به تولید هر اثر مبتذل و سطحی می شوند.

شبکه نمایش خانگی قدرتمندتر از اکران

ابراهیم داروغه‌زاده گفته است تهيه‌كننده بالاخره مختار است و مي‌تواند ديرتر فيلمش را به شبكه خانگي بفروشد تا ديرتر هم وارد شبكه شود، اما وقتي محاسبه مي‌كند، ميزان درآمدش بيشتر از اكران است، در نتيجه حاضر نيست، پخش ويدئويي را فداي اكران عمومي كند.


مديرعامل مؤسسه رسانه‌هاي تصويري ادامه داده: درآمد تهيه‌كنندگان در شبكه خانگي بيشتر از فروش فيلم‌شان در اكران عمومي است، اگر ميزان فروش‌ها را ملاحظه كنيد، 35 درصد فروش به تهيه كننده و 50 درصد به سينمادار تعلق مي‌گيرد و يك مقدار هم هزينه‌هاي پخش مي‌شود، حالا محاسبه كنيد كه 35 درصد فروش فيلم‌ها چه مقدار مي‌شود و آن را با رقمي كه تهيه‌كنندگان با فروش همين فيلم‌ها از شبكه خانگي دريافت مي‌كنند، مقايسه كنيد. 
وی با ذكر اين مطلب كه بخش اعظم بازگشت سرمايه از طريق شبكه خانگي تأمين مي‌شود، افزود: اين نشان مي‌دهد كه اكران ما دچار مشكل است. طبيعي است كه حداكثر 30 درصد از سرمايه اين هزينه‌ها از طريق شبكه خانگي بازگشت داشته باشد و بيشتر بايد از اكران برگردد.

موضوعی اگر جهانی نشود ماندگار نمیشود . تعجب نکنید بخوانید


«محمدرضا شرف‌الدين» مديرعامل انجمن سينمايي انقلاب و دفاع مقدس گفته است: امروز بعد از گذشت حدود 30 سال از آغاز جنگ لازم است در نوع فيلم‌هايي كه در اين ژانر توليد مي‌شوند، بازنگري شود و نگاه به‌روز و متحولانه‌اي در اين زمينه به وجود بيايد.
وي ادامه داده: سينماي ما همانند عرصه‌هاي ديگر با آزمون و خطاهاي زيادي روبه‌رو بوده است. متأسفانه در برخي از عرصه‌هاي اجرايي با مشكل مواجه بوده‌ايم. بايد به اين سينما، سر و سامان فكري داده شود.

شرف‌الدين ادامه داد: اگر امروز ما با ناهنجاري‌هاي گوناگون و مشكلات زيادي در عرصه اجتماع روبه‌رو هستيم، به اين دليل است كه فرصت‌هاي نقد مصلحانه به افراد متفكر كمتر داده شده است و فيلم منتقدانه مصلحانه نداريم همچنين فيلم‌هاي طنزمان هم به هجو تبديل شده است. اميدوارم اين شجاعت در مديران فرهنگي وجود داشته باشد كه نه تنها مبلغ اين اين موضوع باشند، بلكه به فعاليت در اين عرصه بپردازند.
مديرعامل انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس تاکید کرده است:  دنياي امروز به گونه‌اي است كه تا موضوعي بين‌المللي نشود ماندگار نخواهد بود

جشنواره فیلم دفاع مقدس خلا های قبلی را پر خواهد کرد


 نشست خبري يازدهمين جشنواره بين‌المللي فيلم مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس صبح امروز با حضور «محمد خزاعي» دبير جشنواره، «محمدرضا شرف‌‌الدين» مديرعامل انجمن سينمايي انقلاب و دفاع مقدس و «يزدان عشيري» مدير روابط‌عمومي جشنواره در سالن كنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد. 

«محمد خزاعي» در ابتداي صحبت خود با ذكر جمله‌‌اي از مقام معظم رهبري و شهيد آويني درباره اهميت سينماي دفاع مقدس، گفت: سينمايي ملي ما گرفته شده از سينماي دفاع مقدس است؛ چرا كه اين سينما به هويت و اعتقاد‌هاي ديني ما بر مي‌شود.
وي در ادامه افزود: اگر معتقديم سينماي دفاع مقدس تأثير‌گذار است، جشنواره دفاع مقدس هم تأثير‌گذار و جريان‌ساز خواهد بود. بايد اذعان كنيم خلأ‌هايي در اين جشنواره داشته‌ايم كه باعث شده جريان‌سازي سينماي دفاع مقدس از بين برود.

وي در ادامه اظهار داشت: جشنواره امسال به همت بنياد فرهنگي روايت، انجمن سينمايي انقلاب و دفاع مقدس و معاونت سينمايي وزارت ارشاد برگزار مي‌شود.


وي در ادامه تصريح كرد: سينماي دفاع مقدس ما يك متولي ثابت مي‌خواهد نه اينكه نهادهاي مختلف از اين سينما حمايت كنند. چند روز پيش كه به ديدن آقاي شمقدري رفته بوديم، ايشان قول دادند متولي جشنواره سينماي دفاع مقدس، انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس باشد و تمام بودجه‌ها هم به اين انجمن داده شود.

بی مهری به دموکراسی

 

 شب گذشته مراسم جشن سپاس از مردم و تماشاگران فيلم دموكراسي تو روز روشن با حضور عوامل فيلم و استقبال گسترده علاقه مندان در پرديس سينمايي ملت برگزار شد.
در ابتداي اين مراسم ، مصطفي محمودي، مدير تبليغات و ارتباطات رسانه‌اي اكران طي سخنان كوتاهي هدف از برگزاري اين مراسم را سپاسگزاري از مردم و تماشاگراني ذكر كرد كه با حمايت و حضور خود در سالن‌هاي سينماهاي نمايش دهنده «دموكراسي تو روز روشن» باعث شدند كه اين فيلم در مدت اكران يك ماهه خود به شكل مستمر در صدر فروش روزانه و هفتگي سينما قرار داشت و اين مهم در حالي رخ داد كه هم‌زمان و يا بعد از مدت كوتاهي از اكران «دموكراسي تو روز روشن» چند فيلم خوب ديگر از سينماي ايران نيز به روي پرده رفتند.
محمودي خاطرنشان ساخت: تا امروز فروش فيلم از مرز هفتصد ميليون تومان در تهران و شهرستانها فراتر رفته و اميدواريم تا ده روز آينده، «دموكراسي تو روز روشن» نيز به باشگاه ميلياردي‌هاي سينماي ايران بپيوندد. وي همچنين ياد آور شد كه بخش اعظمي از موفقيت مالي اين فيلم جدا از مسأله ساختار مناسب، مرهون تماشاگراني است كه خود، مبلغ بسيار خوبي براي فيلم شدند و ديگران را نيز به تماشاي آن تشويق كردند.
وي اضافه كرد: اين اتفاق در حالي رخ داد كه به دليل مسائل متعددي از امكان انجام برخي تبليغات به شكل گسترده و مطلوب محروم بوديم و البته در اين زمينه با بي مهري برخي ارگانها و سازمان‌ها و نهادها نيز مواجه شديم.


محمدرضا گلزار 
بازيگر «دموكراسي تو روز روشن» هم گفته است: زماني كه پيشنهاد حضور در اين فيلم به من ارائه شد و فيلمنامه را خواندم به رابطي كه براي اين فيلم با من تماس گرفته بود گفتم: چگونه توانستي چنين فيلمنامه‌اي را براي من بفرستي كه اينقدر نقش من را سطحي و گذرا ديده ؟ و دليلش هم اين بود كه بيشتر به طول نقش خودم فكر كرده بودم. اما وقتي براي بار دوم و با دقت بيشتر فيلمنامه را خواندم احساس كردم كه نقش عزراييل در اين فيلم بسيار تكان دهنده است و اگر من بتوانم با بازي در اين نقش، سهم اندكي در به خود آوردن تماشاگر براي تفكر در زندگي روزمره‌اش داشته باشم به هدفم به عنوان يك هنرمند دست يافته‌ام.

نمایش فوتبال درسینماها منتفی است


مدیرکل اداره ارزشیابی و نظارت سینمای ایران از منتفی شدن پخش فوتبا‌ل‌های جام جهانی در سینماها خبر داد.

سیدعلیرضا سجادپور گفت :‌ نمی‌توان برای پخش بازی‌های جام جهانی در سینماها خیلی اولویت قائل شد چرا که زمان سینماها،‌ متعلق به پخش فیلم‌هایی است که با تهیه‌کنندگان آن توافق شده و اگر جای این توافق که معمولاً در زمان‌های پیک سینما هم محسوب می‌شود فوتبال پخش شود می‌بایست به جای آن یک سئانس به زمان پخش فیلم‌ها در سینما افزوده شود که این زمان دیگر نمی‌تواند زمان پیک سینما باشد.

وقتی شوخی جدی میشود

 احمد میرعلایی مدیرعامل فارابی گفته است: در حاشیه اولین نشست رسانه ای اینجانب، من در پاسخ به سوالی در خصوص نظرم نسبت به صحبت های آقای طالبی، به شوخی مطالبی را عرض کردم که متاسفانه این مطالب به گونه ای دیگر منعکس شد که با نیت من متفاوت بود. وی ادامه داد : طالبی از دوستان نزدیک من به شمار می رود که همواره در مسیر سینمای انقلاب گام برداشته است و آنجا هم اشاره کردم که بعید می دانم ایشان چنین حرف هایی زده باشد و به همین دلیل من به شوخی پاسخ ایشان را دادم و برخی از رسانه ها هم از این فرصت با شیطنت به نفع حاشیه سازی در حوزه سینما سود بردند که صد البته دامن زدن به این گونه مسائل و تنش ها به نفع سینمای کشور و جامعه فرهنگی نیست. مدیر عامل فارابی تصریح کرد: مطمئنم که نظر آقای طالبی این نیست که در حال حاضر فارابی به نفع اهداف سودجویانه برخی از جریان های سیاسی خارج از کشور فعالیت می کند هدف همه ما تعالی سینمای کشور است و فارابی در دوره اخیر خود فقط در این راستا فعالیت کرده است. احمد میرعلایی خاطر نشان کرد: چه خوب است در حوزه اطلاع رسانی، در هنگام ارایه اخبار، اذهان عمومی را به سمت حواشی نکشانیم بلکه فحوای کلام را با توجه به منافع و مصالح سینمای کشور منعکس کنیم

حمله به سینما و تلویزیون ماهواره را تقویت میکند

آرش معيريان كه آخرين فيلمش، شير و عسل، مورد انتقادمنتقدان قرار گرفته است؛ جنجال‌هاي منفي رسانه‌اي را يكي از عوامل افت فروش فيلم‌ها مي‌داند و مي‌گويد: ‌متاسفانه امروز يك نوع حسادت ناخوشايند كه نه به نفع فيلم است و نه به نفع فيلمساز در بين بعضي از اهالي سينما و رسانه بوجود آمده است و به صورتي عليه هم رفتار مي‌كنند كه يك نوع بي‌اعتمادي در مردم نسبت به سينما بوجود مي‌‌آيد.
وي ادامه داد: ‌وقتي مدام گفته مي‌شود سينما بد است، سريال‌هاي تلويزيوني ضعيف است،... ناخودآگاه در ذهن بيننده اين گونه تداعي مي‌شود كه تنها گزينه مناسب ماهواره است درحاليكه بايد از خود پرسيد كدام بخش از مقولات فرهنگي ما ايده‌آل است كه سينما بايد ايده‌ال باشد؟!
معيريان افزود: امروز عده‌اي به دنبال ايجاد فضاي ملتهب در سينما با استفاده از بعضي از رسانه‌ها هستند و قصد دارند تا از اين آب گل‌آلود ماهي بگيرند. عده‌اي در جلوي دوربين‌هاي تلويزيوني حرف ديگري مي‌زنند و حرفه و پيشه خود را فراموش مي‌كنند اما در بيرون از برنامه؛ آثاري توليد مي‌كنند كه خود به آن حمله مي‌كنند.

وقتی زنگ خطر برای سیما به صدا درمیاید

به گزارش خبرنگار اجتماعی جهان 45.4 درصد از مردم تهران بیننده ماهواره هستند که نسبت به سال گذشته 10 درصد رشد پیدا کرده اند.

از این مقدار 40.9 درصد بیننده شبکه های فارسی زبان هستند و 14 درصد فقط شبکه خارجی می بینند.

میانگین زمان تماشای ماهواره 2 ساعت و 5 دقیقه است.
48.9درصد از بینندگان ماهواره فارسی وان می بینند.همچنین از وقتی شبکه فارسی وان آمده است، مخاطب بی بی سی 30 درصد کاهش داشته است.

46.2 درصد از کسانی که فارسی وان می بینند، جذابیت را عامل اصلی برای مراجعه به این شبکه دانستند.

مطابق این نظرسنجی 48 درصد مخاطبان ماهواره، متنقاضی فیلم و سریال هستند.13 درصد دیدن شو، 6.6 درصد ورزش، 6.5 درصد هنر و 3.8 درصد برنامه های علمی را دلیل تماشای ماهواره ذکر کرده اند.

50.6 درصد از پرسش شوندگان گفتند که ماهواره با فرهنگ ما سازگاری ندارد و 34.8 درصد مخالفت کردند و گفتند که ماهواره منطبق با فرهنگ ما است.

هنرپیشه ها حواسشان جمع باشد

در حالی که حضور هنرپیشه ها و یا بطور کلی چهرهای شناخته شده برای تبلیغات و فروش کالا از ابزاری است که معمولا از هر دو طرف با استقبال مواجه می شود و بنا بر برخی سوء استفاده ها قوانینی هم وضع شده است. اما عملکرد یکی از شرکتهای تولیدی فرش کشور برای تبلیغات با استفاده از چهره های هنرپیشه ها قابل توجه است.


 به گزارش سرویس فرهنگ و هنر جهان، ماجرا ازاین قرار است که سال گذشته یک شرکت تولید کننده فرش،  در یک اقدام تبلیغاتی تصمیم به چاپ کتابی با عنوان " ستارگان سینمای ایران " گرفت و در یکی دونشست خبری و مطبوعاتی به اندازه بسیار زیادی از انتشار کتابی که تا به امروز منتشر نشده،بهره برداری تبلیغاتی می کند.

 "كاظم. ش" تهيه‌كننده‌ و مجري انتشار اين كتاب، آذر ماه سال گذشته در گفت وگویی چنین عنوان می کند:  در اين مراسم اولين جلد كتاب كه در برگيرنده‌ بيوگرافي كامل، عكس و امضاء 33 چهره آشناي سينما است عرضه مي‌شود، كه اين هنرمندان در حلقه‌اي به‌نام فرش .... گرد هم آمدند و از زندگي مي‌گويند و بي‌شك زندگي از زبان آنان با رنگ و بوي فرش شنيدني است. 

بعد از برگزاری یک نشست مطبوعاتی وقتی قرار می شود مراسم رونمایی این کتاب برگزار شود در مراسم رونمایی این کتاب هیچ خبری از کتاب فوق نمی شود وهمین مراسم تنها ماکتی دراین زمینه نشان داده می شود وگفته می شود که این کتاب همچنان زیر چاپ است.

بعدها نیز شنیده می شود تعدادی از بازیگرانی که قرار بوده دراین کتاب حضور داشته باشند به شدت ازحضور در این کتاب تبلیغاتی شاکی بوده اند و حضور خود را منوط به حذف نام فرش شفقی از کتاب خود نموده اند.
 همچنین علی رغم تبلیغات فراوان در زمینه بزرگداشت هنرمندانی چون مرحوم خسرو شکیبایی، رسول ملاقلی پور منوچهر نوذری و یا تجلیل از جمشید مشایخی توسط این شرکت به بهانه انتشار این کتاب؛هیچ گاه مراسمی در خور شان و جایگاه این هنرمندان برگزار نمی شود:

 یکی از خبر گزاری ها در زمان برگزاری مراسم رونمایی این کتاب خبری را منتشر کرد که در بخشی از آن آمده بود:در این  مراسم با پخش كليپي از جمشيد مشايخي از اين بازيگر پيشكسوت سينما تجليل شد كه خودش در اين برنامه حضور نداشت.

در ادامه كليپ‌هايي مربوط به خسرو شكيبايي، منوچهر نوذري و رسول ملاقلي‌پور پخش شد، در حاليكه پيش از اين اعلام شده بود قرار است در اين برنامه از خانواده‌ي اين هنرمندان درگذشته تقدير شود فقط در اين برنامه كليپي از آنها پخش شد.

طالبی از میدان بدر نمی رود

در حالی که برخی از سینماگران به منظور روشنگری بیشتر در زمینه اغتشاشات بعد از انتخابات درصدد تولید آثار سینمایی در این زمینه هستند،با جدی شدن مرحله ساخت برخی از این پروژه های سینمایی،  فضاسازی بر علیه این سینماگران آغاز شده است.


به گزارش سرویس فرهنگ و هنر جهان، در حالی که پروانه ساخت فیلم سینمایی "اینجا غبار روشن است" به کارگردانی "ابوالقاسم طالبی چندی پیش صادر شد تا این پروژه وارد مرحله جدی تولید شود، برخی به بهانه اینکه طالبی در گفتگوی چند ماه پیش خود سینمای ایران را جاسوس دانسته است، فاز جدیدی از فضاسازی بر علیه این پروژه و کارگردان آن آغاز شده است.
 

در همین زمینه روز گذشته برخی از رسانه ها در تعابیری اینگونه عنوان کرده بودند که طالبی در گفتگوی پیشین خود سینمای ایران را وابسته به سرویسهای جاسوسی دانسته و در همین زمینه گفتگویی را هم با مدیر عامل بنیاد سینمای فارابی منتشر کرده بودند.

    اما در همین راستا لازم به تاکید است که با توجه به متن گفتگوی طالبی مبنی بر اینکه "سینمای ایران تحت سیطره هژمونی ایجاد شده توسط سرویسهای جاسوسی است" و با توجه به تعریف واژه "هژمونی"  در می یابیم که طالبی بیراه هم نگفته است و بسیاری از سینماگران ایرانی خواسته یا ناخواسته در پازلی بازی می کنند که سرویسهای جاسوسی آن را طراحی کرده اند و اینکه این گفتگو به مثابه اتهام جاسوسی بر علیه سینمای ایران باشد تا اندازه ای دور از ذهن است و بنظر می رسد اینگونه نکته سنجی بدون توجه اصل، هدف و نیت این سینماگر، بدون رعایت انصاف باشد.

شروع انتقادات:
اما انتقادات از آنجا پیش آمد که ابوالقاسم طالبی اعلام کرد که قرار است  فیلم سینمایی "اینجا غبار روشن است" را با موضوع "فتنه 88"جلوی دوربین ببرد.و زمان انتقادات رسانه ای نسبت به سخنان 2 ماه پیش وی زمانی شروع می شود که مصادف است با سالگرد انتخابات 88!
و در حالی که مهر تایید این انتقادات همراه با انتشار گفتگویی  با مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی است، اما احمد میر علایی "مدیر عامل فارابی"چند ساعت بعد  گفتگویش را چنین تکذیب می کند: 
"طالبي از دوستان نزديك من به شمار مي‌رود كه همواره در مسير سينماي انقلاب گام برداشته است و آنجا هم اشاره كردم كه بعيد مي‌دانم ايشان چنين حرف‌هايي زده باشد و به همين دليل من به شوخي پاسخ ايشان را دادم و برخي از رسانه‌ها هم از اين فرصت با شيطنت به نفع حاشيه‌سازي در حوزه سينما سود بردند كه صد البته دامن زدن به اين گونه مسائل و تنش‌ها به نفع سينماي كشور و جامعه فرهنگي نيست.
مديرعامل بنياد سينمايي فارابي اظهار داشت: مطمئنم كه نظر آقاي طالبي اين نيست كه در حال حاضر فارابي به نفع اهداف سودجويانه برخي از جريان‌هاي سياسي خارج از كشور فعاليت مي‌كند. هدف همه ما تعالي سينماي كشور است و فارابي در دوره اخير خود فقط در اين راستا فعاليت كرده است.
احمد ميرعلايي خاطرنشان كرد: چه خوب است در حوزه اطلاع‌رساني و در هنگام ارائه اخبار، اذهان عمومي را به سمت حواشي نكشانيم بلكه فحواي كلام را با توجه به منافع و مصالح سينماي كشور منعكس كنيم. من از روزي كه وارد فارابي شدم به دنبال اين‌گونه مسائل حاشيه‌اي نبودم؛ چرا كه معتقدم چنين جنجال‌هايي به نفع سينما و جامعه نيست."

کشف حجاب معتمد آریا واقعیت داشت

فاطمه معتمد آريا بازيگر سينما و تلويزيون كه به‌تازگي با حضور در جشنواره كن كشف حجاب كرده بود، ممنوع‌التصوير شد.

به گزارش جهان به نقل از رجا به‌دنبال كشف حجاب معتمد آريا در جشنواره كن، شوراي نظارت بر صداوسيما در نامه‌اي به رئيس اين سازمان با استناد به بند 15-2 آيين‌نامه سياست‌ها و ضوابط ناظر بر توليد، تأمين و پخش برنامه‌ها از ضرغامي خواست كه از ادامه فعاليت وي در برنامه‌هاي سازمان جلوگيري شود.

بر اساس اين بند از آيين‌نامه، استفاده از بازيگراني كه به سوء سابقه شهرت دارند، در برنامه‌ها ممنوع است.

در واكنش به اين نامه، عزت‌الله ضرغامي رئيس سازمان صداوسيما به مرتضی میرباقری معاون سیما دستور داده است كه عين نظر شوراي نظارت اعمال شود.

اين دستور قاعدتاً پس از پايان سريال آشپزباشي اعمال مي‌شود و از فعاليت وي در برنامه‌هاي جديد جلوگيري مي‌شود.

پیش از این جهان،خبر و عکس کشف حجاب همراه با دستبند سبز خانم معتمد آریا را منتشر کرده بود که ابتدا از سوی همسر وی تکذیب شد ولی پس از مدتی با تائید خبر و واکنش برخی نمایندگان مجلس، در سیما ممنوع التصویر شد.

بازهم مردم مقصر ابتذال در سینما . عجب

زاون قوکاسیان گفته است: حذف سينماي دختر پسري تنها توسط مردم امكان پذير است و اين مردم هستند كه مي‌توانند با نديدن و عدم استقبال از اين فيلم‌ها زمينه توليد فيلم‌هاي كيفي را در سينماي ايران فراهم كنند.

وي ضمن اشاره به تلويزيون ايران برای توليد فيلم‌هاي عقب مانده که موجب جهت‌دهي نادرست به سينماي ايران شده است.
با انتقاد از توليد فيلم‌هاي 90 دقيقه‌اي تصريح كرد: توليد اين فيلم‌ها سبب افزايش چشمگير دستمزد بازيگران شده است و چرا بايد به بازيگر بي‌استعدادي همچون گلزار دستمزد بالا داده شود.
وي خاطرنشان كرد: اگر ما به ارزش‌ها پايبنديم، چرا بايد از بازي بازيگران بي‌ارزش و فيلم احمقانه‌اي مثل 2 خواهر حمايت كنيم تا تهيه كنندگان براي توليد چنين فيلم‌هايي ترغيب شوند

گویا زاون یادش نبوده که گلزار در سینما نود میلیون میگیرد یا اینکه اگر سیما نودها را راه نمی انداخت چی پخش میکرد و انوقت این همه فیلمساز چه کار میکردند 

اپوزیسیون بازی سینمای ایران را مشکل دارتر میکند

یکی از خبرنگاران رسانه ای میگفت باید با کسانی گفت و گو کنیم که خنثی صحبت نکند و بدین سان به سراغ آدم هایی میرفتند که به اصطلاح حرف های تیتردار و جریان ساز بزند .

متاسفانه مسئولیت صفحات و ستون های رسانه ها نیز دردست همکارانی قرار دارد که تجربه لازم و سابقه درخور توجه را ندارند و بدتر طیف های فکری را انهم در کشور جناحی خوب نمیشناسند و تا به صحبت های تیتتر دار برسند ناخواسته برجسته اش میکنند بدون اینکه به عواقب قضیه فکر کنند . حالا درنظر بگیرید مدیران این رسانه ها هم درفرهنگ وهنر کارشناس نیستند یا به بهانه اینکه فرهنگ با سیاست فرق دارد عنان را در اختیار نیروی جوان شیفته جنجال میگذارد .

خلاصه اوضاع طوری شده که یک روز با دستمزد بازیگران بحران درست میکنند و یک روز با حمله های افراطی و بدون تحلیل به ابتذال تا سینمای در رنج از کمبود تماشاگر را کاملا به ورطه سقوط بکشانند و تاسف اورتر میبینیم طوری خبرپراکنی میکنند تا بین خانه سینما و مدیریت کنونی سینما شکاف عمیق تر شود و حالا نوبت جاسوس بازی در سینما است

این طبیعی است که مثلا کسی مانند طالبی براساس اطلاعات خود تحلیلی ارایه کند اما ایا رسانه هم بدو ن ملاحظات سینمای ایران باید ان را درشت کند و نگران کننده تر بقیه رسانه ها که منتظر سوژه هستند وبه ان دامن میزنند . دراین زمینه رسانه های دولتی یا حامی دولت بیش از بقیه باید مواظب شرایط دولت باشد

آیا این یاس اور نیست که مقام مهمی چون مدیرکل ارزشیابی رسانه ها را فاقد استناد بنامد ؟

نگارنده براین عقیده است که رسانه های ما باید بیش از پیش به اسیب شناسی سینمای ایران بپردازند اما این رویکر د با بحران افکنی منافات دارد .

رسانه ها نباید بستری فراهم کنند که منتقدان در تند روی با هم رقابت کنند

نگارنده تجربه گفتگو با آقای طالبی را دارم و میدانم که او روی هوا چیزی را نمیگوید در عین حال او همیشه پس از صحبت های مهم خود میگوید که اگر جرات دارید همه حرف های مرا چاپ کنید و... چرا که خود اهل رسانه است و به خوبی میداند که این رسانه است که مسئولیت پالایش مطلب براساس مصالح روز و موضع خود و غیره را دارد ولی او اطلاعات میدهد چون بدرد حداقل خود خبرنگار میخورد اما نه لزوما برای نشر و...

علی ایحال موضع هوشمندانه مدیران سینما دراین بین مهم است تا این قضیه جاسوسی زودتر فروکش کند و ادامه نیابد

اپوزیسیون سینما شدن دراین شرایط فرقی نمکند که از سوی کی و کدام جناح باشد یک نتیجه دارد اما نقد عالمانه و اسیب شناسی ان تقویت کننده اش خواهد بود پس با عبور از اپوزیسیون بازی منتقد دلسوز سینما شویم .

 

 

ابوالقاسم طالبی زیر فشار . آیا تکذیب میکند ؟

اظهارات ابوالقاسم طالبی مبنی بر حاکمیت سازمانهای جاسوسی در سینمای ایران واکنش جمعی از مدیران سینمایی و سینماگران را به همراه داشته است.

به گزارش خبرآنلاین، این کارگردان در گفت‌وگوی مفصل خود با یک روزنامه صبح اتهاماتی جدی را بر روابط موجود در بخش بین‌الملل فارابی با جشنواره‌ها و سینماگران جهانی وارد کرده و از سوی دیگر برخی از فیلمسازان را افرادی مرتبط با دستگاه‌های جاسوسی دانسته است؛ مسئله‌ای که ابراز تاسف و ناراحتی تعدادی از سینماگران و مدیران را سبب شده است. اگرچه نمی‌توان ابهام در برخی عملکردها را نادیده گرفت اما راه حل رفع این ابهام‌ها رسانه‌ای کردن برخی نظرات کاملا شخصی و مسدودکردن فضای تعامل و گفت‌وگوست. به علاوه اینکه بررسی عملکرد و ارائه شفاف این عملکرد بهترین راه شفاف‌سازی و رفع سوء تفاهم‌ها و یا حتی برخی اشتباهات گذشته است.

جاسوس بازی در فارابی
«اکثریت حال دعوا ندارند، نه این‌که همه وابسته باشند.» این نهایت لطف ابوالقاسم طالبی در حق مسئولان سینمای ایران بود. او آنگاه که در مقام افشاگری به زعم خود پرده از ناگفته‌ها برداشت و اظهار داشت: «سینمای ما تحت سیطره و حکمرانی برنامه‌های سازمان‌های جاسوسی (موساد و اینتلیجنت سرویس) است.» ادعایی بزرگ را مطرح کرد. انتظار می‌رفت در کمتر از ساعتی با واکنش صریح مقامات مسئول در معاونت سینمایی بویژه بنیاد سینمایی فارابی مواجه شود، اما خبری نشد.

به ظاهر هیچ اتفاق و واکنشی به این اظهارات رخ نداد، اما «سکوت» بار دیگر مدعی را برسر ذوق آورد تا این بار نه فقط مدیران دولتی که جامعه اصناف سینمایی را هم از لب تیغ اتهامات بی‌بهره نگذارد: «در سینما یک جناحی هستند در حدود چهل تا پنجاه نفر که همه منافع را برای خودشان می‌خواهند. وضع مالی خوبی دارند، سالی 5-4 فیلم می‌سازند، در اکثر برنامه‌ها مشارکت دارند‌، فیلم‌های پرفروش مال آنهاست، به این دلیل که می‌توانند خطوط قرمز را بشکنند‌ روابط خارجی و داخلی خوبی دارند و کارهای عجیبی می‌کنند.»
او مدعی شده‌است: «این عده وطن و مردم و اندیشه خود را به یک سفر خارجی و یک جایزه چند هزار دلاری می‌فروشند. اینجا است که می‌فهمیم میرزا آقاخان نوری و شمر آدم‌های بدی نبودند. آنها لااقل حکومت ری را می‌گرفتند اما اینها خیلی ارزان همه چیز را می‌فروشند.» طالبی افزوده‌است: «متاسفانه در بعضی از قسمت‌های خانه سینما حکومت الیگارشی است. همه اینها را برای این گفتم که بدانید من در آن فضای وحشتناک در سینما کار کرده‌ام. به نظرم فضاسازی بدترین نوع سانسور است. در جشنواره همین فضا را ساختند. فضایی را به وجود آوردند که کسی نتواند داور شود. هر کسی که انتخاب شد پنجاه تا صد تا زنگ به او زده شد و مهر خیانت و وطن‌فروشی به او زدند. به هم اس‌ام‌اس می‌دادند و همدیگر را تحریک می‌کردند که نگذارید کسی داور جشنواره فجر بشود. این فضاسازی 30 سال است که وجود دارد.»

پس از بحران ناشی ازابتذال بحث جاسوسی شروع شده است


سید احمد میرعلایی، مدیرعامل فارابی در نخستین روزهای حضور در دفتر خود، با اتهامی  بزرگ مبنی بر ارتباط با سازمان‌های جاسوسی مواجه شده‌است. او که از ادامه فعالیت امیراسفندیاری در جایگاه مدیر بخش بین‌الملل فارابی خبر داده است، در نخستین واکنش به اظهارات ابوالقاسم طالبی به خبر می‌گوید: «من به شخصه با سازمان سیا و دیگر سازمان‌های جاسوسی هیچ ارتباطی نداشته و ندارم و به همین دلیل هم نمی‌توانم درباره این وابستگی اظهارنظر کنم، اما اگر آقای طالبی چنین ارتباطی با این سازمان‌ها دارند احتمالاً بهتر می‌توانند درباره این وابستگی توضیح دهند.»
میرعلایی تأکید می‌کند: «من می‌دانم چنین ارتباطی از سوی فارابی وجود نداشته و ندارد، اما اگر جناب طالبی مدعی این ارتباط هستند باید توضیح دهند. به عقیده من این اتهامات اتهاماتی بسیار عجولانه است.» مدیرعامل فارابی به این بسنده نکرده و در تحلیل چرایی ایراد چنین اتهامی از سوی ابوالقاسم طالبی می‌گوید: «من در جریان ارسال آثار آقای طالبی به جشنواره‌های بین‌المللی هستم. ایشان طی دو نوبت در جشنواره‌های خارجی مختلف فیلم‌شان در جدول فروش بود، چراکه فیلم‌های خوبی بودند و انتخاب شدند. شاید اخیراً در جشنواره‌ای فیلم ایشان انتخاب نشده و فیلم‌های دیگری (که البته شاید کیفیت‌شان مورد قبول من نوعی هم نباشد) به جای فیلم ایشان معرفی شده‌اند، فیلم‌هایی که باید نمایندگی سینمای ایران را می‌کردند. حال که فیلم شما انتخاب نشده است نباید این آثار و یا مدیران بخش بین‌الملل بنیاد فارابی را این گونه متهم کنید.»

امیدوارم ایشان تکذیب کنند
میرعلایی تصریح می‌کند: «این ها حرف‌هایی بسیار عجولانه است و بار بسیار سنگینی از لحاظ دینی دارد، بخصوص زمانی که از سوی افراد متدین مطرح می‌شود. اتهام جاسوسی یکی از گناهانی است که خدا نمی‌بخشد. آنوقت ما به همین راحتی چنین تهمتی را به یک گروه وارد می‌کنیم؟ ایشان می‌توانست هر تهمت دیگری را با یک عذرخواهی ساده رفع کند، اما در این مورد اگر ایشان واقعاً چنین اظهاراتی را طرح کرده‌اند باید در جمع عذرخواهی کنند. من واقعاً علاقه‌مند و امیدوارم روزنامه‌ای که مطالب ایشان را منعکس کرده، اصل مطلب را تغییر داده باشد و ایشان اعلام کنند که این اشتباه رخ داده است.» او تأکید کرد: «آقای طالبی می‌توانند نظر بدهند که مثلاً واحد بین‌المللی بنیاد سینمایی فارابی خوب عمل نکرده است اما استفاده از عناوینی چون جاسوسی و غیره به دور از انصاف است.»

مدیرعامل فارابی درباره پیگیری حقوقی این اظهارات هم معتقد است: «در سینمای ایران آنقدر افراد عاقل حضور دارند که بدانند تأثیرگذاری این اظهارات تا چه حد است و نیازی به واکنش حقوقی به این اظهارات نباشد. در عین اینکه آنقدر کارهای مهمتر از پرداختن به این اظهارات در سینمای ایران وجود دارد و آقای اسفندیاری آنقدر کارهای مهمتری در عرصه خدمت‌گذاری به سینمای ایران دارند که فرصت پاسخ به چنین مطالبی را نداشته باشند. من هم اگر روزی رسید که بیکار بودم این حرف‌ها را پاسخ می‌دهم.»

میرعلایی در پایان هم تصریح می‌کند:«معتقدم، نیاز نیست به این موارد دامن بزنیم و می‌توانیم با عملکرد مثبت خود به تمامی این شبهات پاسخ بدهیم. اگر آقای اسفندیاری خوب عمل کنند پاسخ شبهات را داده‌اند، مانند عملکردشان در جشنواره کن امسال که به گونه‌ای عمل کردند که با کمترین هزینه و امکانات، ثمراتی که حاصل سابقه درخشان ایشان در حوزه بین‌الملل است، را حاصل کردند. مگر می‌توان این را نادیده گرفت، توانمندی‌ای که قطعاً در جشنواره‌های بعدی هم شاهد خواهیم بود و ایشان با همین کیفیت عمل خواهند کرد.»

عدالت از نوع برنامه هفت

خراسان نوشته است فريدون جيراني مجري برنامه «هفت»، در اين مدت نشان داده که با توجه به پيشينه حرفه اي اش، به کارگردان ها ارادت بيشتري دارد تا منتقدان. او در برنامه تلويزيوني «دو قدم مانده به صبح» با موضوع «رابطه منتقدان و فيلم سازان» نيز برنامه را به گونه اي اداره کرد که کفه ترازو، به نفع همکاران خودش يعني کارگردان ها سنگين تر شود. البته بايد اين نکته را مد نظر قرار داد که اگر «فردوسي پور» خودش مربيگري يکي از تيم هاي ليگ برتري را به عهده داشت، به احتمال خيلي زياد وضعيت «عادل بودن» را از دست مي داد و از جاده «عدالت» خارج مي شد

البته نویسنده محترم روزنامه خراسان نباید فرامش کند که جیرانی قبل از فیلمسازی جزو منتقدان بوده است و هرچه اطلاعات دارد ازحرفه مطبوعاتی دارد اما اگر چیزهای دیگری دارد از تهیه و تولید فیلم است

سفربه کویر با تور هدیه تهرانی

هفته نامه نسل امروز نوشته است:کسانی که اهل مسافرت و گردش در جاهای دیدنی ایران هستند خوشحال باشند چون می توانندبرای سفر کویررا انتخاب کنند وبا هدیه تهرانی به عنوان یک بلد راه و راهنمای کویر همسفر شوند

البته نوشته نشده که قیمت این تور چقدر است ؟ آیا چون خانم تهرانی است نظارتی برقیمت ان نمیشود مانند عکسهای وی یا حساب و کتابی درکاراست

دلال لنزهای تقلبی بازیگر سینما است

وقتی یک بازیگر سینما آنهم با این دئستمزدهای بالا دست به تقلب بزند از دلال های ناصرخسرو چه توقعی میرود  . بخوانید

جوان نوشته است بخش قابل توجهی از لنزهای رنگی تقلبی توسط یکی از هنرپیشه های زن سینما و در قالب یک شرکت دارویی وارد کشور شده است. این هنرپیشه معروف، به تازگی محموله های جدیدی از لنزهای تقلبی را وارد خاک ایران کرده است.

آیا سینمای با حضور چنین بازیگری نباید تقلبی باشد ؟

سینمای پراز درد ایران

داريوش بابائيان گفته است: سينما امروز پر از درد است و هر قسمت آن را كه بگيريم يك مشكل وجود دارد.
وي ادامه داد: يكي از مشكلات سينما مديريت كوتاه در سينما است و مديريت كوتاه سينما هميشه به آن ضربه مي‌زند درحالي كه در سينما بايد كارشناسان آن حوزه با برنامه‌ريزي عمل كنند نه اينكه بخواهيم با انتصاب افراد از مشكلات سينما كم كنيم.
بابائيان، با بيان اينكه براي اكران در طول سال نمي‌توان فرمول مشخصي ارائه كرد، ادامه داد: همان‌طور كه جامعه از چند قشر و طبقه مختلف تشكيل شده است هركدام از افراد اين طبقه در زمان‌هاي معين و مشخص به سينما مي‌روند به همين دليل در زمان اكران نيز بايد به گروه هدف و مخاطب سينما توجه كنيم. متاسفانه در زمان‌هايي مانند بازي‌هاي فوتبال يا فصل امتحانات مدارس ميزان استقبال از سينما افت پيدا مي‌كند و به جاي آنكه با اكران فيلم‌هاي قوي و خوب در اين فصول مشتاقان بيشتري را به سينما بكشيم برعكس عمل مي‌كنيم و فيلم‌هاي ضعيف‌تر را در اين فصول اكران مي‌كنيم.
وي تاكيد كرد: بايد در تمامي حوزه‌هاي سينما با كارشناسي تصميم‌گيري كنيم.

مهد سینمای ایران مکان نمایش فیلم کوتاه ندارد

مدير هنرهاي تصويري حوزه هنري خوزستان گفته است: فيلمسازان بسياري در خوزستان در زمينه فيلم كوتاه فعاليت مي‌كنند اما با اين حال مكاني كه به صورت اختصاصي و هدف‌دار به پخش فيلم‌هاي كوتاه در استان فعاليت كرده و عموم مردم از آن استفاده كنند وجود ندارد. 
علی حیاتی با اشاره به اينكه با توجه به فعاليت سينماها و اكران فيلم‌هايي مشخص در ساعات پخش آنها نمي‌توان از آن سالن براي پخش فيلم كوتاه استفاده كرد افزود: متقاضي براي ايجاد فضا و مكاني براي اين امر در خوزستان وجود دارد و عمده مشكلي كه استان را با مشكل در اين زمينه مواجه مي‌كند، حمايت كم مسئولان است.

خزاعی روبروی خبرنگاران می نشیند

 نشست رسانه‌اي يازدهمين جشنواره بين‌المللي فيلم مقاومت، انقلاب و دفاع‌مقدس سه‌شنبه 25 خردادماه برگزار مي‌شود.

به گزارش خبرگزاري فارس، اولين نشست رسانه‌اي يازدهمين جشنواره بين‌المللي فيلم مقاومت، انقلاب و دفاع‌مقدس با حضور «محمد خزاعي» ‌دبير جشنواره به منظور تشريح اهداف، سياست‌ها و برنامه‌ها روز سه‌شنبه 25 خردادماه ساعت 10:30 در محل تالار كنفرانس مجموعه تئاترشهر برگزار مي‌شود.
خبرنگاران و عكاسان براي حضور در اين نشست مي‌توانند به نشاني چهار راه وليعصر، مجموعه تئاترشهر، سالن كنفرانس مراجعه كنند

رسانه ها قابل استناد نیستند

«سيد‌عليرضا سجادپور» با اشاره به اين كه تمايلي براي صحبت در خصوص طرح اتهام جاسوسي به مدير بين‌الملل بنياد فارابي ندارد، گفت: در سينماي ايران هرگز مديريت جزيره‌اي نداريم و مديريت سينما در همه ابعاد با هم هماهنگ عمل مي‌كنند.


«سيد‌عليرضا سجادپور» در گفت وگو با خبرنگار سينمايي فارس با اعلام مطلب فوق اظهار داشت: در خصوص مطالبي كه در خصوص اتهام جاسوسي به مدير بين‌الملل فارابي مطرح شده است، به هيچ عنوان تمايلي به صحبت ندارم و به دليل اين كه من نيز اين مطالب را از طريق رسانه‌ها شنيده‌ام، خيلي نمي‌توان به مطالب رسانه‌ها استناد كرد.
وي افزود: طبيعتا به عنوان مدير كل اداره ارزشيابي و نظارت بر سينماي حرفه اي تمايلي ندارم در اين خصوص صحبت كنم اما به طور كلي، در سينمايي ايران هرگز مديريت جزيره‌اي نداريم.
سجادپور تصريح كرد: مدت‌هاست كه دوران مديريت جزيره‌اي در سينماي ايران به فراموشي سپرده شده است و مديريت سينمايي كشور در همه ابعاد با هم هماهنگ عمل مي‌كنند و به ويژه در سياست واحد و در يك هماهنگي، سياست‌هاي كلان سينمايي را به پيش مي‌برند.
اخيرا در پي ابقاي «امير اسفندياري» در بخش بين‌الملل بنياد سينمايي فارابي، يك روزنامه به نقل از «ابوالقاسم طالبي» انتقاداتي را به مديريت بنياد سينمايي فارابي در دهه گذشته و در پخش بين‌المللي و امور جشنواره‌ها وارد كرده بود و «احمد ميرعلايي» مديرعامل بنياد سينمايي فارابي نيز ديروز به اظهارات وي واكنش نشان داد

نکته ای درباب تلویزیون و ورزش و سرگرمی

- مازیار ناظمی


تلویزیون و ورزش برای مردم دو شیوه جذاب گذراندن اوقات فراغت است که البته در تعارض بسیار جدی با هم قرار دارند. ورزش کردن شما را از دیدن برنامه‌های سیما باز می‌دارد و از طرفی هم تماشای تلویزیون مانعی برای ورزش است، مخصوصا برای مردم کم تحرکی مثل کشور ما، که بنا به گفته یکی از مسئولان سازمان تربیت بدنی در ایران تنها حدود شش درصد مردم ورزش می‌کنند؟!

جام جهانی و تماشای بیشتر تلویزیون به معنی رسیدن این آمار به نزدیکی‌های صفر است. در تعریف خواص، تلویزیون مک لوهان نظریه پرداز مشهور کانادایی معتقد است این وسیله‌ای ارتباطی سرد که از آن با عنوان غول خجالتی یاد می‌کند، می‌تواند تمام حواس تماشاگر را به خودش جذب کند و در نتیجه باعث تضعیف افراد جدی و پرتحرک شود.

یعنی تلویزیون به دلیل اینکه حداقل دو حس دیدن و شنیدن را کاملاً به کار می‌گیرد، نه تنها شما را از کار و کاسبی می‌اندازد بلکه در همان جمع گرم و صمیمی خانواده هم افراد را از یکدیگر جدا می‌کند و سلطه خود را بر آنها تحمیل می‌نماید.

با استناد به همین فرضیه، پدیده جام جهانی که سوژه‌ای (بخوانید نمایشی! ) جذاب و سرگرم‌کننده است به راحتی از دریچه تلویزیون شما را جذب می‌کند و همان زمان محدودی را هم که به خارج شدن از منزل و ورزش اختصاص می‌دادید از شما می‌گیرد و حتی بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی را هم محدود می‌کند.

تردیدی نیست که یکی از مسائل مهمی که در بهداشت جسمانی و روانی افراد نقش مهمی ایفاء می‌کند، فعالیت‌های بدنی و ورزش است. در واقع ورزش یکی از ساده‌ترین روش‌های جلوگیری از پیر شدن است. به عبارتی بدون داشتن فعالیت جسمی انرژی انسان به سادگی تحلیل رفته و موجب پیری زودرس می‌گردد. اما با این همه مزایا چرا تنها شش درصد جامعه ایران ورزش می‌کنند؟ در پژوهشی تلفنی که مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ای یک مؤسسه مطبوعاتی شناخته‌شده در آبان ماه 85 صورت داد از مردم تهران پرسید: آیا ورزش می‌کنید؟ بعد از استخراج نتایج این تحقیق، مهمترین دلیل ورزش نکردن تهرانی‌ها کمبود وقت اعلام شده بود، بهانه‌ای که بسیاری از ما برای حذف ورزش از چرخه زندگی روزانه خود می‌آوریم.

قاطعانه معتقد هستم بیش از آنچه که فکر می‌کنیم برای ورزش کردن وقت داریم و خاموش کردن تلویزیون می‌تواند زمان زیادی را برای سلامتی در اختیار ما بگذارد. شاید جالب باشد بدانید در برخی جوامع با تبلیغ برای خاموش کردن تلویزیون حداقل برای یک هفته؛ مردم را به افزایش فعالیت‌های بدنی تشویق می‌کنند و پیام آنها این است: «زندگی را نجات دهید».

به عبارتی فوتبال به نمایندگی از ورزش، خود مانعی شده است برای زندگی مردم و تلویزیون ابزاری در خدمت این دشمن زندگی!

لس آنجلسی ها دوتا دوتا می ایند

دو خواننده خارج نشین، بیژن مرتضوی و معین در تهران حضور دارند.

به گزارش خبرآنلاین، دو خواننده لس آنجلس نشین، طی هفته های گذشته به تهران آمده اند و دیدار با یک مقام ارشد دولتی را در برنامه دارند.

معین روز چهارشنبه هفته گذشته برای نخستین بار وارد تهران شده است و بیژن مرتضوی نیز ویلایی در شمال کشور دارد.

پیش از این حبیب محبیان، دیگر خواننده مقیم امریکا با خانواده اش به تهران آمد و پس از دیدار با همان مقام دولتی، ضمن سکونت دایم در تهران، درخواست هایی برای مجوز کنسرت و آلبوم نیز ارایه داد.